Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: medlemsgalleriet
Läst 6417 ggr
leja
1

Historiska smycken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade här tänkt lägga upp nya smycken som är historiska. Dvs de är gjorda enligt gamla modeller eller tekniker.

Som det här halsbandet, vilket är i vikinga stil. Glaspärlor från historiska museet.

Vad ska man ha som signatur tro?

leja
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är Lödöse korset. Gjort efter formar som man funnit vid utgrävningar i Lödöse. Detta är den första modellen som togs fram, av en tandläkare om jag minns rätt. Fick den för ganska många år sedan.

leja
0

Borde ha sagt att mitt vikinga halsband har jag komponerat själv. Men med glaspärlor gjorda enligt vikinga tida teknik.

SIlver korset från Lödöse är i silver. Det är köpt på museet och de säljs fortfarande, ska vara från medeltiden. Men de som säljs idag är något annorlunda. Jag tror de har förenklat de lite, då den här tekniken blev lite väl dyrbar. Men jag är inte helt säker.

Obestämd

Emo
0

Intressant.

Det ser ut att kunna bli en bra tråd här.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Ariel61
0

Leja: får jag låna dina ideér? Alltså inte kopiera rakt av, utan låna grunden o göra egna kombinationer? För det är precis detta jag söker, o du har ju kunskapen i o med ditt yrke. Om jag har fattat rättGlad

leja
0

Varsågod. Jag har inte tagit några patent.Flört

Paerlugglan
0

Vilka fina smycken, Leja! Skrattande

Jag blev påmind om ett som jag gjorde för många år sedan och nu fick jag rota fram det ur lådorna. Jag köpte några slipade ametister som kändes lite gammeldags, kanske inte så gammalt som vikingatid, men jag gjorde ett halsband av dem tillsammans med några klara glas-pony-beads (tror jag att de heter). Nu kanske jag inte skall lägga det här i din tråd, men jag lägger upp det i min, Pärlugglans pärlor!

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande