Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: pärlor-tråd
Läst 6100 ggr
Mitralis
0

Var hittar jag silvertråd?

Funderar på att göra lite smycken av silvertråd.
Jag har en bok med beskrivningar hur man gör, men jag vet ändå inte riktigt vad silvertråd är och hur den beter sig. Läste någonstanns att man måste värma den och det tycker jag låter lite pyssligt.

Vilka internetbutiker är billigast?

Tigris
0

Vilken typ av smycken är det du vill göra?

Silvegrejs har silvertråd i olika dimensioner

maneki
0

Beroende på hur mycket du ska arbeta med tråden så är det inte säkert att du behöver värma, s k mjukglödga, den. Du kan köpa tråd som redan är mjuk (på engelska dead soft) och så länge du inte bearbetar tråden -- böjer, vrider, vänder, flätar, snurrar -- så att den härdar för mycket så behöver du inte glödga den själv (görs med t ex butangasbrännare). Om du ska använda mjuk eller halvhård tråd beror i första hand på vad du ska använda den till och i andra hand på vad du själv föredrar.

Andra köpställen utöver Silvergrejs är t ex Sargenta, Konrad Wahlström, Smyckerian, Slöjd-detaljer m fl. Priserna har jag inte koll på för min budget omfattar inte silver.

Emo
0

Oj. då Förvånad

Är silver dyrt?

Jag hade tänkt handla på PUSS för mina barnbarn vill att det ska vara silver i det de tar emot Glad

Därför måste jag köpa bra verktyg också Flört

Det vore ju tråkigt om de inte ville ha mina kreationer Oskyldig

Hoppas det finns lite andra ädla grejor där också Glad

Jag köpte lite vermailgrejor till Hubert, men upptäckte att jag skulle köpt mer till hans bjällerkrans, så jag hoppas få tag i det i oktober. Skrattande

Han vill nog också ha äkta vara Flört

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

maneki
0

Tja, allting är ju som bekant relativt. Flört När jag pysslar med metalltråd så brukar det vara koppar, mässing eller färgad koppar som gäller. Inte minst om man ska använda mycket tråd så blir det en betydande prisskillnad -- så då prioriterar jag ett billigt, men hållbart material o lägger hellre mer pengar på t ex verktyg, som kommer att vara längre än några meter tråd gör. Eller pärlor där jag inte vill kompromissa med för billiga alternativ av undermålig kvalitet.

Men ska man göra smycken till någon annan, som ska ha detta under lång tid o som man kanske lägger mycket arbete i så kan det ju vara värt extrakostnaden.

Eni Oken har förresten en bra liten text om olika hårdhet (temper), tjocklek o material i metalltrådar o vad de passar till: Understanding Wire in Jewelry Making.

Emo
0

Väl att du har humor Maneki Glad

Får se på PUSS vad jag får tag i.

Du vet kanske att jag bara handlar över disk Glad

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Mitralis
0

Jag har boken "Smycken du kan göra själv" av Annika Larsson.
Tänkte försöka mej på några ringar och "Blomma av silvertråd", det är ett hänge till halsband. Det ser nästan ut lite som ett spindelnät, fast med lite pärlor.  

Sidorna jag hänvisar till är de som jag fått fram när jag sökte på "Blomma av silvertråd" "Ring av silvertråd" Hoppas att det är okej och inte räknas som reklam.

Paerlugglan
0

Tack, bra tips där Maneki! Och fina grejer du länkade till Mitralis. Skrattande

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

Mitralis
0

Vilken tråd tror ni bli bäst om jag ska göra det som man kan titta på i länkarna i #6?

maneki
0

Ju större blomma, desto bättre kan det vara med halvhård tråd för den håller formen bättre. Dessutom kan man böja tråden i u-form utan att den blir knögglig. Men mjukare tråd funkar. Då bör du dock se till att hamra lite lätt på tråden efter att du format blomman så att den blir stelare. Risken är annars att den blir tillbucklad när den bärs.

Till ringar gillar jag halvhård tråd till själva stommen av samma anledning. Men andra föredrar mjuk tråd. Ringen kan hamras med gummi-/plasthammare på ringmåttet för att härdas.

För att snurra fast pärlor i kluster så är mjuk tråd absolut att föredra.

Dimensionerna antar jag står i boken. Det viktigaste att tänka på är bara att inte använda för tunn tråd, som inte tål belastningen eller som lätt kan gå av. Jag har använt upp till 1,5 eller 2 mm tråd ibland till ringar o hängen, även om jag annars kanske håller mig till 0,8-1 mm i stommar K(speciellt om de ska täckas).

När det gäller material föredrar jag alltid billigare tråd än silver, inte minst som det känns som mindre slöseri med pengar. Det kan ju hindra leklusten att hela tiden tänka på vad silvret kostar, inte minst om man gör fel eller vill använda mycket tråd o trasslar till det. Sen kan man ju använda silver till de där speciella smycken där man vill ha ädelmetall.

Mitralis
0

#9 Tack för mycket informativa inläggGlad Själv är jag helt borta när det gäller detta. Men det kommer att bli roligt att prova om jag får tag i tråd.
Vad rekommenderar du för tråd till mej som är nybörjare?
På "Blomma av silvertråd" så är tjockleken 0,8mm och samma på ringen.
Har sett en liknande ring av mässing och det tycker jag är fint. Men som sagt, bäst att öva på med lite billigare grejer kanskeFlört

maneki
0

Koppar tycker jag är mycket trevligt att jobba i. Dessutom så lätt att få tag i, både i hobbybutiker o byggvaruhus. Vill du ha silverfärgen utan att investera i silver så finns t ex Artistic Wire (en typ av färgad koppar), som har hållbar färg o är mjuk att arbeta med.

Speciellt i början kan det vara bra att välja mjuk tråd för att kunna fokusera på tekniken, inte på styvnackad tråd. När du jobbat lite mer kommer du han märka vad du föredrar: mjuk tråd, som du sedan härdar (hamrar, trumlar) eller halvhård tråd.

När det gäller tjocklek kan en bra tumregel vara att följa instruktionerna, men skulle man inte ha exakt rätt tjocklek är det bättre om tråden är något tjockare än något tunnare. T ex du vill göra en blomma, men saknar 0.8 mm tråd. Då är det bättre att välja 1 mm tråd än 0,7 mm. Ska du göra små pärlkluster så kan det funka med lite, lite tunnare tråd. Det viktigaste är att stommen inte blir för tunn.

Mässing är fint tycker jag också, i alla dess former. Om du inte har arbetat i mässing förr vill jag bara passa på o nämna att den är hårdare än koppar o silver, även mjukglödgad så blir den stel snabbt, vilket gör den jobbigare att forma som man vill. Så det kan leda till lite svordomar ibland. Oskyldig Men inte värre än att det är värt det med tanke på resultatet.

Vill du ha riktigt mjuk tråd så finns det koppar- o mässingstråd hos Slöjd-detaljer (tänkta till luffarslöjd). Men det är bara lite tjockare tråd, som passar främst till stommar. Ett alternativ dock om man inte vill glödga själv.