fel på armband?
Hej!
Det här är mitt första treradigt armband. Det känns lite sladdrigt och löst, fast jag försökte dra wire så hårt som möjligt!
Är det fel på pärlorna? Jag köpte dem från Panduro när jag inte visste så mycket om pärlor!!
De var jätte dyra och jag upptäckte senare att de är av plast!!men men…man lär sig!!!
Tror att det beror på att pärlorna inte är jämna (där alla av samma sort är exakt lika stora) o då blir inte raderna exakt lika långa o du får den här effekten. I övrigt tycker jag att du skall vara nöjd med ditt första försök för det blev ju ett fint armband.

Pärlorna ser ut att vara oregelbundna så det kan vara en av orsaken till att det känns sladdrigt. Det är svårt att få tre rader som är helt jämna och lika långa oregelbundna pärlor.
Vad är det för wire du använt? Det finns ju olika sorters wire i olika grovlek och styvhet.

Vi svarade visst samtidigt 

Jag vet faktiskt inte vilken storlek wire har.
Jag köpte den på Panduro och kollade inte ens på storlek/tjockleken!!
Tack för kommentarer och tips!! Ni är så hjälpsamma!

Panduros wire är 0,38mm. Det finns grövre wire på andra ställen men den kan vara lite knixigare att få till vid klämpärlorna.

Vill bara inflika också att du inte ska dra för hårt i vajern även om det känns frestande. Det kan skada vajern och om det inte finns lite "andrum" för pärlorna att röra sig blir smycket stelt och hårt.
Även om pärlorna kanske inte ser så ojämna ut för blotta ögat så blir det lätt så att små, små avvikelser får stor betydelse när man gör flerradiga smycken. En sak du skulle kunna göra är att skippa distansbommarna. Tyvärr kommer armbandet inte att ligga på samma sätt när varje rad är helt "fri", men det blir ett lite mindre problem med ojämna pärlor då.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries