Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: problemhörnan
Läst 1902 ggr
nim2
0

försäljning-regler

Någon som vet om man måste söka tillstånd om man bjuder ut sina smycken till försäljning på sin blogg eller hemsida på nätet. Är det upp till varje bloggsajt eller vill "storebror" ha koll.

Vill ju inte vara olaglig. Har ingen firma.

nyborjare08
0

Det är upp till dig. Glad Du får sälja som hobbyverksamhet utan att ha firma, upp till ett visst belopp per år. Över det måste du redovisa momsen och alltså ha nån form av firma. Däremot måste du betala skatt. Du kan läsa om hobbyverksamhet på skatteverkets hemsida.

Tigris
0

De flesta internetleverantörer erbjuder ett visst utrymme för hemsidor och har man tex sitt abonnemang hos Telia så får man använda det utrymmet för "icke-kommersiellt bruk" så en hemsida med försäljning är inte ok där. Jag skulle gissa att andra leverantörer har liknande villkor.

Bloggar och andra "gratisställen" kan säkert också ha restriktioner för sånt så det är till att lusläsa deras villkor. 

Sen finns det en del annat du bör ha koll på:

Går du med vinst så ska du deklarera och betala skatt. Skatteverket har info om regler för Hobbyverksamhet och försäljning via internet.

Sen finns Distans- och hemförsäljningslagen

nyborjare08
0

Ah det är sant, tänkte inte på internetleverantörens ev villkor!

Fru-Parla
0

Sen finns lag om elektronisk handel och marknadsföringslagen. Mycke lagar e deObestämd

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

nim2
0

Pust!

måste läsa på alla er braiga tips Skrattande. Det svåra är ju att veta när man går med vinst, jag handlar ju i och för sig upp allt jag får in till mera …mera …mycket mera material Tungan ute.

Tigris
0

#5 "Det svåra är ju att veta när man går med vinst, jag handlar ju i och för sig upp allt jag får in till mera …mera …mycket mera material"

Du ska spara alla inköpskvitton, fakturor mm för om Skatteverket knackar på dörren och vill göra en revision måste du kunna visa dem.

nim2
0

Ren nyfikenhet…hur kan de kolla upp hur mycket jag säljer för.

Tigris
0

Du har anteckningsskyldighet och så här står det i broschyren från Skatteverket:

"Du är skyldig att spara anteckningar, räkningar, kvitton m.m. på ett sådant sätt att kontroll av deklarationen är möjlig. Handlingarna bör bevaras under minst sju år efter inkomståret. Även om hobbyverksamheten utvisar underskott, som du ju inte behöver deklarera, måste du spara underlaget."

nim2
0

aha…..tack