Strass?
Hej igen på er, söker lite strass stenar, men är rätt fattigt om det där ute på webshopparna jag har besökt och undrar nu om ngn vet ngt ställe där dem säljer sådana med rätt så bra pris och gärna lite mer i paketet ;)
gärna sådana man kan sy med eller löda fast på annan metall, har ett projekt framöver och kommer då behöva sådana. Men dem behöver inte va av det dyraste slaget för att det bara skall vara för ett test,( känns nödigt att köpa dyrare smyckesdelar och råka förstöra det..:( )
och om det finns ett inlägg om detta redan så vidarebeodrar ni mig säkert :)
( har dock gått igenom det mesta nu i en timme utan framgång)
Medarbetare på Science Fiction

Åhh tack så jätte mycket, har haft så svårt att hitta, dessa va dock lite för runda men det dem skall väll funka med, och dem skall väll antingen gå att löda fast på annan metall , och om inte annat så kan man ju "sy" fast dem med wire tråd :)

Inte för jag vet vad det är för projekt du håller på med men om de ska sitta på metall så kan du kanske limma fast dem?
Stoff och Stil har lite strass också.

Aha, nej skall göra lit eolika saker inom sinom tid( det får ligga på hyllan ett tag så att saäga)
Men skall försöka ge mig på att göra ett diadem, eller en Tiara beroende på vad vi skall kalla det. men vill göra lit emer avanserat.
Och har redan ett hum hur det skall gå tilloch hur det skall se ut.. Har skissat också hehe.
Limma borde ju går dessutom faktiskt.. men e väll mer orolig att det lossnar isåfall ..

Är det smyckesstenar i olika former och med metallinfattning du söker, som på denna bild? Inte bara smyckesstenarna/strassen alternativ s k systenar, som har hål direkt i sig?Sådana gör bl a swarovski i kristall o enkla systenar i akryl hittar du hos exempelvis Panduro eller Slöjd-detaljer.
De metallinfattade kristallerna/glasstenarna på min bild kommer från
Gütermanns sortiment (närmaste sybehörsbutik/varuhus med syavdelning/Panduro) -- röda rose montées
Perles & Co -- fyrkantig swarovski i antikguldfattning. De har ett stort utbud sådana stenar. Även chaton montees därifrån (tjeckiska o swarovski).
Sayila -- chaton montees samt cat's eye flatbacks i "systensfattning". Deras sortiment har dock minskat.
Jan's Jewels -- rosa chatons (pointedbacks) i guldig, öppen infattning. Vintage.
R&T -- swarovski hjärtan o blomma.
Ovannämnda ställen har också flatbacks (o vissa pointebacks) utan metallfattningarna, som bara kan limmas fast på olika underlag.
Metallinfattningarna kan tennlödas fast på annan metall, så som göras med modesmycken/bijouterier, men de är också enkla att surra med metalltråd. Finns en del tuts som använder denna typ av infattade stenar på det viset.
Att det lossnar är inga problem om du använder lim som epoxi eller E6000. Bara du är noga med att rengöra ytorna. Alla lim är dock inte så bra att använda på folierade stenar.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries

Ja precis sådana e det, och tack för tipsen får kolla om jag hittar ngra i ngn störe sy affär elle rliknande, vill helst inte handla utifrån. helst bara i svergie. mest för att det är bekvämast..
Synd att bara att det inte finns mer affärer som har massor.
Och finns det affärer så har dem inte så mycket, eller så finns dem inte i närheten .. hehe
Men projektet skall vara en tiara eller diadem, och vill ha sådan stenar runt för att det inte skall bli så mycket metall tråd runt om kring .
Sen får jag väll lära alla fina beteckningar.

Man kan göra fina tiaror med strasskedjor också.
Men du hade kanske inte tänkt nåt åt det hållet?
Ja, det är oftast bra att hålla sig till svenska butiker -- då slipper man så många frestelser.
(fast enkelt är det: bra fram med bankkortet eller paypallösenordet.)
Visste ni förresten att strass är döpt efter en man som hette Joseph Strasser som var duktig på att göra såna? Men det var inte så kul, däremot tyckte jag det var lite kul att han bodde i Strasbourg 
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Haha jobbigt läge, kontokortet vill ju inte alls, har ju mastercard och 9/10 vill ju ha antingen kredikort eller Visa , HURRA. Och paypal vill jag inte har inte ens fått tillbaka mina 15 kr som drar första gången .. och tar ju en vecka att sätta in om man inte har visa..
Ne bar akrångligt haha
Aha e ju precis nästan sådana jag vill göra, men strass kedjorna hittar man ju inte , ghaaa letade ju febrilt över internet igår, kom till massa sy affärer men bara kedjor som sitter på tyg, spets och sådant, och då har dem inte metall underdelen, eller så e den färgad svart eller blå, det va bara lite för krångligt :D
#8 Nej visste inte, har inte intresseratmig så mycket just om det men det va ju lite skojsigt haha

Ja, jag kan tänka mig att det kan vara lite klurigt att hitta såna strasskedjor inom Sveriges gränser tyvärr… En gång i tiden vet jag att Panduro hade en annan typ av strasskedjor.Såg dock att det finns en typ av strasskedja som säljs av en svensk grossist inom scrapbooking, Youdo.se, så kanske du kan försöka via någon av deras återförsäljare?
Men om du gärna velat köpa o bara hittar i utlandet kanske du kunnat fråga om nån annan tänkt handla från en butik som har sådana kedjor i utlandet o om du skulle kunna få köpa genom den personen. 
Det finns vissa utländska butiker (som Sayila o även Perles tror jag, R&T accepterar också wire transfers) där du kan betala via din bank, men de lär ju ta ut en avgift -- inte via internetbank kanske -- o det tar några dagar extra så det blir ju också krångligt… 
PS! En kul sak med strasskedjor är att det även finns varianter med varannan sten i strass o varannan i pärlimitation, som denna.

Levethia: Jag hittade silverplätterad kedja med swarovskikristaller 3 mm på gammelholmensparlor.se. Den kostar 19 kr för 10 cm. Inte gratis precis men det beror ju på hur lång bit som går åt. Jag tror att det fanns 5 dm kvar i lagret. Det kanske skulle kunna vara något för dig?

Om du klickar på "visa alla produkter" och scrollar dig nedåt så hittar du kedjan.
Såg förresten att det finns en sådan kedja längre ner också, den kostar 15 kr/ dm.

Men åhh, vilka fina saker de hade på Gammelgården, jisses! 
Nytt Alias: Pugglis