Needful's smycken
Vilket härligt armband. Jättefina färger.
vilken härlig mustig färgexplosion needful - ett armband att bli glad av
!
Ooooo så snyggt!
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Så läckert!!!
Åh läckert o färglatt blev det ju så här needful

Fint o färgstarkt -- gillar mixen med de iridiserande pärlorna till blommixen. 
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries

Åhh vad snyggt, jättehäftigt med alla färger! 
Tack flickor, lillan gillar det också, hon har lagt beslag på det 
Skulle kanske nämna att det var till en tävling med temat regnbåge.
Såg i corallingtråden att du nämnde anemone, det var lite så jag gjorde här maneki, fast inte så mycket och lite olika längd på spröten. Men det var kul i alla fall.
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Det var jätteläckert, en massa rosor och pärlor med lyster, mums. 
Nytt Alias: Pugglis 

Fint, gillar det.
Vad ska man ha som signatur tro?

Åh, så snyggt armband, förstår att lillan norpat det, det glittrar ju:-)
www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.
Här hittar du det mesta!
Så. nu har jag som sagt äntligen gjort klart ett flat spiral stitch projekt, har en hel del påbörjade (och upprivna) Det var lite sådär med att få rätt längd på bågarna, ville ju ha det tight och då märktes det inte förrän andra varvet liksom..
Men nu ialla fall. Råkade köpa på mig en sträng mixade 6mm firepolished i grönt på pärlträffen (för de hade en tävling"vårgrönska") och visst är grönt helt ok, ingen favvofärg men jag tycker inte heller illa om den.
Hyfsat jämna silverlined 8/0 (?) som jag vann, och så mina gröna små bicones som legat läääääänge i biconeslådan.
Nu fick jag blodad tand och tänkte göra ett halsband till svärmor, med firepolished i bruna toner. Men då kanske det är bättre att använda 4mm som bas eller?
Sen slog mig en sak, ett sånt här är ju rätt tungt, funkar det inte att trä själva stommen på wire och sen sätta på de små? Det skulle ju bli mer hållbart? Jag menar som när man corallar då.
Måste testa!
Fint armband med de gröna tonerna. 
Jo jag gjorde mitt första med wire som bas, men det blir ganska knökigt då man ju skall igenom de små rackarna (seed Beadsen) flera gånger o med 11/0 i var det ingen höjdare. Däremot 8/0 så går det nog bättre, men då tror jag inte att du kan använda så smått som 4 mm. Använder du 4 mm i basen så skulle jag tippa på att du även behöver gå ner till 15/0 i seedbeadsen för att de inte skall ta överhanden o slå ut de andra pärlorna. Fast det kanske blir en snygg effekt
Detta var ett riktigt vårligt armband. Tänk nu blir det ljusare och ljusare ute och om någon månad börjar kanske träden få sina löv i alla dess olika gröna nyanser.
Visst är det roligt att sy.

Fint o vårligt armband 

Jag undrar om inte Needful menar att bara trä facetterna eller vad det nu är man har i mitten på en wire, och sedan sy på bågarna med sin vanliga tråd.
Jag har bara gjort en Flat Spiral Stich, men jag har gjort några provbitar och det som blev färdigt repades upp så många gånger att tråden fick bytas för den blev tunnare och tunnare
.
Vårligt och fint armbad! Och grönt är säljande tror jag, för många tycker att det är neutrallt och inte för glammigt.
fint med dom olika gröna tonerna
- inte minst uppskattar man lite vårgrönska just nu…. snyggt lås du hade hittat också!
du får berätta sen hur du tyckte det funkade att trä själva "stammen" på wire
Pärlugglan - ju men hon måste igenom basen en gång för varje båge, så det är är två gånger genom varje baspärla o då skall wiren också få plats o det är där kruxet ligger. Det går för jag gjorde så med både 8/0 o 11/0 men priset var ett par spräckta pärlor, så det är minst sagt knökigt o göra så om man har mindre än 8/0 o så stora seeds lär inte bli snyggt om man bara har 4mm i basen - fast vem vet - det kanske blir skitsnyggt

Jag svarade precis i flat spiraltråden, jag håller påmed ett armband, med 6mm i basen trätt på accuflex, och sen syr jag i med silamiden. Det funkar som sagt helt ok, fast det blir ju ökad risk för trassel med den färdiga basen…men det känns säkrast så, så jag tänkte prova innan jag gör svärmors halsband.
Och vet ni, jag är så förvirrad! Detta gröna är med 8mm i basen och 4mm bicones, inte konstigt det blev tyngd i det. Då kan ju etthalsband säkert funka med 6:or utan att det känns som en kvarnsten.
Få se när jag blir klar med detta, bild kommer (svart och guld blir det) Insåg att jag måste köpa svart tråd också, finns silamide i svart tro?
Tack så mycket för kommentarerna, grönt är som sagt inte min favorit men helt ok, och att slösa firepolished känns lättare med den färgen om jag nu skulle misslyckas.

Nu är jag inte med Cessy! Om man trär facetterna genom en wire och sen gör bågarna som vanligt så behöver man ju inte trä tråden genom bågen fler gånger än vad man gör i originalmetoden.
(Visserligen föreslår jag att man trär fler gånger i en annan tråd där SofiaDalarna gjorde sin egna variant av Flat Spiral Stich, men två varv på seed beadsen borde inte vara något problem, men det extravarvet kan kanske bli för mycket för mittenpärlan, oj, snacka om att kapa mitt eget inlägg
.)
Men två trådvarv och en wire borde väl mittenpärlan klara eller? Möjligtvis blir det tre trådvarv i varje mittenpärla, för man skall ju gå upp ett steg efter att man gjort båda bågarna. Eh, jag kanske skall pröva själv innan jag surrar till det hela! Jag funderar högt som vanligt, och kanske kommer det fram något vettigt ur det
.
Jo, jag tror att Cessy menar att små 4 mm i basen innebär pyttepärlor i bågarna och då kanske det blir för trångt? Men eftersom jag var förvirrad så blir det ju 6:or i basen jag ska ha, så då ska det funka
Just det, man går igenom mitten 2 ggr för bågarna, det är bara det att andra bågen trär du upp genom 3 pärlor istället för att starta rätt på nästa varv
. Hmm då blir det kanske 3 ggr ändå?
Japp Needful med 6 mm funkar det med wire + tråd o ja det var basen jag avsåg

#22 Jo, så det hela handlar om hurvida mittpärlorna klara wire och 2-3 trådar, för oavsett vilken metod du använder så blir det ju bara ett varv i de små pyttepärlorna, och det måste de ju klara. Och för att vara enveten och halstarrig så hävdar jag att även 11/0 klarar två varv, om du inte använder björntråd med stoppnål eller något liknande
. Allvarligt talat så trädde jag någ tråden i 11/0 minst 4 gånger när jag gjorde den där pärlpärlan i klara facetter och små rosa 11/0.
Testade precis en av mina 4 mm facetter, det finns massor av plats kvar efter en wire och fyra varv SoNo. Visst är jag envis? Jag kanske skall döpa om mig till Frk Envis, hi hi
!
gör inte det pärlugglan, det kan ge felaktiga associationer 
svart och guld låter läckert needful, bebben får hålla sig inombords så du hinner sy färdigt och fota 
visst klarar 11:orna 2 varv med tex fireline D, det som kan bli knöligt är väl när man skarvar och kan behöva gå igenom både bågarna och basen väsentligt fler gånger - jag har spräckt en och annan pärla i såna lägen, kan ha varit det cessy åsyftade kanske?
Fick susa till videon för att titta för visst vet jag att en 4 mm firepolish klarar både en wire o två varv av fireline eller dylikt o då kom jag äntligen på varför jag fixade ha wire de första gångerna jag gjorde flat-spiral-stich men höll på bli totalt vansinnig på det sista försöket jag gjorde. Det var några månader sedan jag gjorde det sista försöket så jag hade hunnit glömma. Ni vet det där med bra men kort va

Jo i basen försökte jag mig på att dekorerara med röda 12 mm alurosor o för att ha något o fästa stötta rosorna med i basen så använde jag samma 8/0 cut som i bågarna o min vana trogen så hade jag ju accu-flex till basen o sydde bågarna med fireline o att ha både en nylonklädd wire o två omgångar fireline genom en 8/0 pärla o dessutom försöka få dit rosorna i basen funkade INTE för det ledde till att ibbland spräckte jag 8/0 pärlorna. Det funkar ju med wire o fireline 1 gång genom en 8/0 o ofta kan man lirka igenom en andra gång, men risken finns alltså att man spräcker en pärla då o då. Jag hade alltså inga stora pärlor i basen utan hade tänkt mig att 12 mm rosorna skulle dekorera baslinjen o på detta sättet funkade det i alla fall inte o efter 1/3 av armbandet gav jag upp. Fast att trä wire igenom en 11/0 o ens tro att man därefter skall få igenom en vanlig tråd två gånger det tänker jag överhuvudtaget inte prova.
Morr morr, jag drog av tråden på mitt svarta igår
, och det är en sån sak som kan få mig att ge upp..men sen hittade jag gråsvart, flätad fisketråd, inte sån i plast utan nåt annat, som sonens kompis fixade till mig till scifitävlingen, och den ska vara så stark att man kan skära sig i fingrarna på den, så den kanske jag provar idag
Inte att skära mig med förstås hehe.
Tja jag har ju lyckats med konststycket att både dra av SoNo o K.O. tråd, så Silamide, C-lon m.fl. hade jag väl dragit av direkt eftersom dom "splittrar sig" fortare än de båda förstnämnda gör. Fireline har som sagt var en tendens att tjorva sig (slå knut på sig) o är inte lika smidig att sy med som SoNo o K.O. är, men i gengäld så splittrar aldrig Firelinen sig o jag har aldrig lyckats med konsstycket att dra av en fireline tråd. Visst kommer jag ibland använda min SoNo o K.O., men helst inte i tekniker där man hoppar fram o tillbaka o riskerar att köra igenom tråden med nålen, för då tror jag inte på att dessa trådar håller, men det gör Firelinen. Hoppas att den tråden du provar nu Needful kommer att hålla, för det är inte kul när man drar av tråden sådär
Här har vi då dagens resultat. Som jag sa i andra tråden ville jag inte ge mig på det svarta idag för allt gick snett. Men detta till lillan blev färdigt i alla fall. Prinsessfärger så klart, 8mm krackelerade som bas och små guldfärgade rocailles tillsammans med illrosa bicones på sidorna. Ja, jag personligen gillar ju dessa färger själv också
, även om det inte är för många andra vuxna som skulle uppskatta det
hihi, ja detta var rosasessigt så det förslår
- och därmed iiinte riktigt min grej
- men så underbart för en liten sessa att få det
! och nånstans mycket djupt in i mig så finns det också en yttepytteliten sessa som säger ååååhh, det vill jag ha 
Det här skulle även mina små tjejer vilja ha. Den större älskar rosa och prinsessor.

Ja, det var fint o prinsessigt 

Nä, lugn bara Kissidor, jag kommer inte att byta till frk Envis, det räker att jag är det.
Men men men
, jag förstår inte, varför skall man trä wire och två vanliga trådar genom 11/0, det har jag aldrig sagt. Gör jag helt fel när jag gör Flat Spiral Stich? Resultatet jag av det jag föreslår med mittenpärlorna på en wire först är i princip detsamma som att man gör färdigt smycket först och sedan trär en wire genom de stora pärlorna i mittenraden, facetterna/biconerna eller vad man nu har. Då KAN ju inte 11/0-orna drabbas.
Nä, inte skära dig i fingrarna Needful
! Och armbandet var ju juätteläckert, jag gillar det, mycket
.
hm……….tror du missuppfattar det jag skrev paerlugglan. Jag förklarade hur det gick till då jag spräckte 8/0 cut pärlor o att jag hade dem i basen för att stötta upp de 12 mm alu-rosorna - annars hade jag inte kunnat fästa in alurosorna i någonting o den gången var det inte smart att ha wire i basen som jag hade haft innan då jag hade 6mm pärlor i basen, så det var inte vad du skrev alls Paerlugglan utan jag försökte förklara hur det gick till med mitt 4:e flat-spiral-stich armband o den gången funkade det inte med extra förstärkning av basen med wire. Det fungerade dock utmärkt vid mina 3 första armband då pärlorna var lite större.

Mycket fint litet princessarmband.

Cessy: Aha, tror jag
. Hängde inte med riktigt. Nu börjar jag förstå hur du menar att du försökte fästa Alu-rosorna och varför det inte funkade.
Jag har beställt fler alu-rosor, 10 st, 12 mm för 5kr, är det ett bra pris? Det blev 6 olika färger, 20 av varje, Oh, vad jag längtar efter dom
.
Ja paerlugglan det var bara det jag menade, för visst funkar det alldeles utmärkt med wire i basen om man håller sig till 4 mm eller större i basen. Det var ju bara jag som skulle velat haft en bas bestående av rosor, men fick ge mig, fast nu har det slagit mig att jag kanske skulle kunnat gjort det annorlunda, så en dag kanske jag provar igen

Om det är i Sverige så är det ett bra pris Paerlugglan. Problemet är att om man skall köpa dem billigt så får man "gå" till China t.ex Pandahall o då får man dem ju för ingenting, men man måste köpa sådana storpack att sedan har man mer rosor än man någonsin kommer o göra av med (950st) http://www.pandahall.com/wholesale-beads-findings/flower-beads____category__3468___page__0___size__30___sort__0.html
förvisso får man dem för som sagt var väldigt lågt pris men man bör ju i så fall vara några som delar en pack eller om man säljer typ på tradera eller så får man köpa dem här i Sverige i 10-20 pack med flera hundra procents påslag, men då slipper man ju åtminstone 950 st av samma färg o för att få lite fler färger så har jag köpt både från utlandet o i Sverige. Kan säga att utseendemässigt så är de små 6mm o de stora 15mm rosorna de vackraste, men 10-12mm rosorna är eg. de som storleksmässigt är lättast o använda. Är ju som du vet något av en ros-freak o jag vet att många inte gillar dessa rosorna, men jag kommer nog plocka in dem både här o där även om de är lite bökiga o använda så är de bara så fina

Paerlugglar: var har du beställt alu-rosorna ifrån? Låter intressant!

Cessy: Så bra att det inte var dyrt, jag tyckte själv att det lät överkomligt. Gå till Kina, hi hi, nä sån kondis har jag inte
. Tänk om de kunde sälja 950 st blandade färger istället.
Bittes: Beställde dem på Bara Pyssel. Men de hade bara 12 mm.
Jag har köpt mina på lite olika ställen i Sverige. Först o främst Smyckorama, men hon har ju stängt själva shoppen av pärlor numera, men även Pagoni har ett bra utbud på rosor i 10-12-15mm Gå till Metall/Aluminiumpärlor http://www.pagoni.se Flera shopper har ett utbud på enstaka färger i 10-12mm rosor. Dock har jag inte sett 6mm rosorna på annat ställe än smyckorama o Pagoni är väl ganska ensamma om att ha 15mm rosorna.
Håller med dig om att tänk om de (Pandahall) hade haft de olika storlekarna i mixed colour då hade man ju kunnat tänkt sig o shoppa en sådan på vinst o förlust
för de kostar ju inte mycket o väger ju inget så fraktmässigt är de ganska billiga - ja om man bara kan låta bli o shoppa en massa annat också förståss

psst - de har de, fast det är blandade från 6-12mm samtidigt

Ahh, det låter ju intressant, men vet ej om jag är så modig så jag vågar skicka efter från Kina, larvigt va? Mest rädd är jag ju för själva betalningssättet, måste kolla in Pandahall.
De har ju Paypal, så då kanske man vågar. Och 1460 st i blandade färger och stl (6-12 mm) för UD$8.05

Perles & Co har alu-rosor i 6 mm -- scrolla ned på sidan så finns de i 5 färger.
Appropå såna rosor så måste jag bara tipsa om att de blir väldigt fina om man köper till "foderblad", som jag använt i mina smycken Rosenträdgård eller Fragment. Men då får man nog bege sig till USA (dvs Etsy) för att hitta.
Ja de foderbladen gör ju stor skillnad. Skulle allt vara kul o hitta sådana. Gillar både rosenträdgård o Fragment, men framförallt färgkombon i fragment
Paerlugglan: Jo roserna i sig själva kostar i princip ingenting, men sedan tillkommer ju frakt o därefter kan man ju råka ut för tull o de avgifterna också, men det blir ändå inte många ören per st. som de eg. kostar.

Cessy: Jag har köpt mina här.Kanske inte billigast, men jättetrevlig säljare. Hon tar specialbeställning också om man inte hittar just den färgkombon man vill ha.
Nackdelen är att dessa "foderbladen" är vintage så kvaliteten kan variera ganska mycket. Vissa är jättefina o andra håller på att tappa färgen. Men peppar, peppar, just de små foderbladen jag har är bra. Har t o m mindre, som inte är taggiga, som jag har till mina 6 mm rosor.
Vet inte om jag har några som blivit över, som inte är undanlagda för olika projekt, annars hade jag delat med mig.

Tack för alla tips. De ser så härliga ut rosorna. Jag får ha-begär. Jag handlar tyvärr inte alls från utlandet. Men skickade ett mail till Pagoni och gjorde en förfrågan om de små rosorna. Hon svarade på en gång att hon skulle kolla. Det kallar jag god service!
Jag har sett så mycket läckra smycken ni gjort av dessa rosor, så nu är jag sugen att prova själv. Hoppas hoppas att hon kan ta hem dessa.
Åh tack för den länken maneki
- får väl göra en räd dit så småningom när pengarna räcker till det också. Det är underligt att det alltid skall dyka upp så mycket man skulle behöva, att vissa saker som bara mer är kul o ha får stryka på foten för det man behöver mer akut
cooooolt

Åh, vilka fina saker de hade på Etzy, Maneki! Tack för den länken.

När jag ändå småkapat tråden så kan jag ju passa på att tipsa om hennes hemsida också (länk finns i hennes Etsy-butik) för rejält maffiga smycken där hon använder samma typ av blommor som hon säljer. Ja, hon har andra smycken också, men jag fastnade för hennes frodiga blomsmycken. Ganska långt steg från hur mina smycken ser ut, som jag gjort med hennes blommor. 

Oj oj, där kan man snacka om maffiga smycken. 
Så, jag klarade det (nästan) i alla fall. Tänkte att jag väljer ett idiotsäkert projekt att klara av så kanske jag får självförtroende att klara av alla de andra jag påbörjat. ok, trådspänningen kunde varit bättre och pärlvalet…ja, det är så otypiskt mig så det finns inte. Tog billiga pärlor för jag tänkte att om det inte blev bra så var det inte så farligt. Och i blått av alla färger!! Det ni. Det är ju inte riktigt min grej, speciellt inte de där opaka ljusblå. Opaka pärlor gillar jag inte i seeds direkt, men vissa andra är väl ok. Men hinderna till trots fick jag ihop ett Double Diamond stitch -armband, så undrens tid är inte förbi. Nu ska jag väl fixa det där korset till sist …och pärlbollen…
Jag är nog på G idag, hittade ett mönster till påsamma sida som jag ville prova. Och när det var klart nu har jag börjat fundera på om man inte kan dekorera det lite mer… men det blir en senare fråga.
tänkte också på om hur det skulle bli om man tog dessa lila, la till citringula och peridotgröna i mönster, ett riktigt påskarmband skulle det bli då ju, med små påskägg på rad? Får se om jag har de färgerna …
Såg att bilden blev lite suddig till höger, det har fler bilder blivit, så jag kollade och det var smuts på linsen…orkar inte fota om, dock men färgen syns ju ändå (och detta är förresten myyyyycket mer mina färger)
Så många fina saker du gjort. Alltid lika roligt att se nya varianter på flat spiral stitch. Det är ju roligt att göra också. Du har fina lås också.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Vad fina armband du har gjort Needful! Jag tog mönstret på det blå direkt!
Tack för det , flickor. Visst är det enkla mönster allihop, men don efter person som man brukar säga
Den sidan jag länkade till har i allafall en hel del mönster som ser lagom svåra/enkla ut.
Jo, vet ni vad jag insåg? Jag har enbart armband i min smyckestråd! Får väl ta och göra nåt halsband eller örisar och lägga hit också, annars tror ni väl inte att jag gör nåt annat. Och armband är väl det jag gör minst av egentligen.
Örisarna är dock inte så mycket att skylta med oftast, det är väldigt enkla saker, men de säljer bra i alla fall.
hittade några mellandelar och lite länkar som jag tänkte kunde bli nåt fint, vi får väl se när det hinns med.

Snygga armband!
Sen får man ju sommarkänslor när man ser alldeles riktig nyckelpiga också 
fina
! ta och genomför den där påskäggsidén tycker jag, låter som ett armband man skulle bli glad av
!
jag är lite kluven till 3-radigt dd stitch - väldigt läckert å ena sidan, lite för mycket å andra sidan - men det är klart till fest vore det ju nästan oslagbart att komma svassande i ett
!
Beror på vilka färger man sätter ihop. Tänk dig ett i grått o svart eller någon topasnyans+brunt istället Kissidor, så blir den nog lättare att tänka sig ett 3-radigt double diamond stich även till vardags

Det var ju maffigt med det där treradiga, men jag vet inte om jag vill utmana ödet än och ge mig på ett sånt. Fast jag fattar principen, man delar topppärlan med bottenpärlan i våningen över..men nån dag så kanske.
Det var ju fruktansvärt vad svårt det ska vara att fotografera halsbandet. Har tagit typ 20 bilder, ute och inne, på svart hals och på ljus päls. En bild är väl hyfsad, men färgerna är ändå mycket härligare på riktigt.
Som sagt, inget avancerat men ibland så kanske ett enklare är mer lättburet.
Det är längre än på bilden, det får hänga ner bakom för att få plats på halsen, tippar på 1,20 nånting i längd.
Hrm det ser himla trist ut på fotot. Pärlorn är från inspiredesign och hon har en något bättre bild på pärlorna.
Såg förresten att de hade rea på shell pearls. tips tips!

Ja, brunt är aldrig fel! Fast just nu är jag inne i en lila fas…. använder mer brunt på hösten.
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken

Fina smycken, gillar de bruna nyanserna i det sista halsbandet. 

Snyggt halsband! Jag gillar också brunt

Va, finns det nyckelpigor redan, så gulligt?
Och vilka fina armband du gjort Needful, måste pröva dubbel diamond och det där andra armbandet. Håller med om att det är ju perfekt att testa med de pärlor man inte gillar. Men jag är dålig på det, fnyser mest åt dem, och beklagar att jag inte har fler av de jag gillar.
Jag lärde mig ju göra ett väldigt läckert armband på Facett, jag får försöka fota det och lägga i min tråd.
Halsbandet var också läckert, jag har en påse sådana där snäckskalspärlor, gröna, från julkappspaketet
, men inte kommit på vad jag skall göra med dem, men här var ju en bra ide.

Nyckelpigor! Oh, då måste våren vara här. Såg föresten två stycken Nässelfjärilar idag när jag gick hem från jobbet. Jippie, det går framåt.
ja det var väldigt vackra bruna toner i det halsbandet, det är säkert jättesnyggt på och svärmor blir supernöjd 
(jajamen cessy, det 3-radiga dd-armbandet i gråsvart eller brunt, det var förstås exakt det jag tänkte 
)
Jo, svärmor blev nöjd med sitt halsband
Sen gjorde jag detta åt den 2-åriga, väldigt tjejiga kusinen.
Bicones i illcerise, halvopak rosa och klara med ab-lyster, (det ser ut som en pärla är blå, men det är så klart bara ab'n som spökar vid fotograferingen. Hänget är en liten silverfoilblomma.
Jättefint halsband, förstår att kusinen blev glad.
jättesött halsband - det blev väl alla tiders till en liten sesskusin needful
! tror det mer avancerade du funderade på att göra inte hade blivit mer uppskattat än detta av ett barn, dom värdesätter inte såna saker på det vis vuxna gör 
Roligt att svärmor blev nöjd o det måste ju den sessiga kusinen också blivet över sitt söta prinsesshalsband
Mycket gulligt barnhalsband.
Så precis lagom!

Ett perfekt godishalsband för en liten tjej!

Så sött. Passar väl en prinsessa perfekt.
Jättegulligt prinsesshalsband!

Vilket sött halsband. 

Jättesött halsband! 

Åhh, om jag hade fått ett sånt när jag var två år så hade jag blivit helt överlycklig!!! Det var jättegulligt!
Tack flickor
Jo, det är nog en helt ok modell på barnhalsband. Nu börjar jag ju bli jättesugen på att stå på marknad, hur nu det ska lösas med Wilma, hon får väl följa med..och barnsmycken i sig har jag inte haft innan, men nu har man fått lite idéer. Eslövs vårmarknad är 30-31 maj, det skulle jag hinna kanske..
Ja, jag må vara totalt oförmögen att få till en pärlboll, men hana-ami blommor klarar jag i alla fall, alltid en tröst
(och jag ska inte säga att jag är totalt oförmögen, ska ge emos fina tutorial ett försök också)
Detta gjorde jag med de fina små rose gold (?) seedsen som var i en mix från maneki 4mm bicones och dito glaspärlor. Men de underbara seedsen tog nästan slut efter 5 blommor och eftersom jag är otålig och inte vill vänta på en beställning tänkte jag att jag får göra nåt med girlangen. Inte ett armband till utan det fick bli ett halsband, byggde på med accuflex i båda ändarna. Och jag har funderat hit och dit på hur jag skulle få till det, likväl ser det lite futtigt ut..men jag ska i alla fall inte sälja det, utan ha det själv. Det r definitivt mina färger, det där pastellslisket hehe. Och blommorna gjordes med 0,25 fiskelina så det hade jag inte vågat sälja ändå
Det halsbandet har något visst.
Snyggt, skirt, annorlunda, personligt.
Fint smycke!

Mysiga vårfärger -- halsbandet är romantiskt o nästan med lite sagokänsla (tänk det som pannsmycke). 
Nånstans har jag ett mönster till en beaded bead (nästan en pärlboll), som i princip är två hana-amimotiv som sys ihop o sen fylls. Det kanske passar dig bättre än de där elaka pärlbollarna?
Miwako Nara har en variant av den, med lite fler pärlor, här.

Sött halsband. Skulle nästan kunna tänka mig ett… Men det är nog lite för pastelligt för mig.
Ett jättefint o skirt smycke. Tänk det till en sommarkjol/klänning. Perfekt svalt o romantiskt.

Sött och gracilt halsband, passar dina färger. Tittade på Manekis beskrivning och började storskratta och tänkte på vad Kissidor sade om att följa en tråd i ett annat mönster. Den här beskriviningen såg verligen invecklad ut och liknade en hjärnas konturer. 

Hi hi, jag garvade också högt Bimse, den beskrivningen såg högst förvirrande ut i första anblicken, speciellt med din kommentar i tanken, vindlande hjärnkonturer. Men den kanske funkar om man lugnar ner sig lite.
Skall kolla igen en annan dag, eller hellre skriva ut den på papper tror jag. Jag har ett behov av att få vrida runt ritningar och kartor så att jag alltid kollar i "rätt" riktning, jag klara inte att vrida beskrivningar i huvudet. Jag har bra lokalsinne annars, men om jag använder karta så måste den nästan obönhörligen vridas "rätt".
Samma sak med dessa beskrivningar med linjer att följa, jag måste ha beskrivningen på samma ledd som arbetet. Och det funkar inte lika bra att vrida arbetet i samma läge som beskrivningen, för det är inte så jag håller i det när jag sen väl skall trä vidare, och då är jag lost och måste kolla om igen, sen går jag vilse ändå när jag vrider tillbaka arbetet i arbetsläge.
Ni kan ju gissa hur jag sitter med hela huvudet på sniskan och försöker följa med runt i en sådan beskrivning på skärmen, då skulle jag behöva ugglehuvud.
Tack, flickor
Jo, jag tänkte mig att ha det till sommaren, till nån söt klänning eller så.
Har fått en massa idéer om hur man kan variera dessa blommor, får avvakta tills jag fått min supertråd igen bara.
Ja, den beskrivnigen manki lämnade såg ju onekligen rörig ut, men kan man bara göra blomman så är den ganska logisk, får se om jag vågar mig på den så småningom.
hm…….jag hade inte tittat på beskrivningen o tänkte vad då hjärna o virvlar
för jag såg först inte alla strecken utan jaha det är två blommor (hana-ami) o så binder de ihop dem o tyckte att de såg logiskt ut. Först därefter började jag titta på alla strecken o såg plötsligt något som såg ytterst förvirrande ut. Antagligen är det samma sak med de där förgrymmade bollarna - att när man väl kan grunden (pratar om de bollarna med pyttepärlor o typ 4mm - Tigris boll) så kan man följa o nonchalera alla oväsentliga detaljer, men då man försöker ta in allt blir det bara en röra.
jo precis needful och cessy, visst är det logiskt, inte tu tal om det
- men man blir ju totalt snurrig av dom där bilderna 

Ja, en enkel o beskrivande bild är det inte direkt…
Har för mig att den kommer ganska så i början på hennes galleri så det här var något av de första mönster hon skrivit o illustrerat. Därav rörigheten. Senare mönster är enklare i sin utformning.Övning ger färdighet, antar jag.
Synd att det där andra mönstret inte ligger på nätet längre. Dessutom lades tidningen ned i o m februarinumret. Fast det är ett ganska basic mönster, som jag kanske skulle kunna beskriva som att man först syr ett vanligt hana-amimotiv o sen syr man ett till ovanpå o använder de yttersta pärlorna även till den andra blomman. Gjort med rispärlor o inga småpärlor emellan. Om jag minns rätt.
ja, det blev lite pärlande ikväll. Började på detta flat spiral stitch armbandet, hann halva och insåg sen vilket hjärnsläpp jag hade haft Dels beroende på att mamma och brorsan satt med mig och vi pratade och dels för att jag var så nöjd att ha fått på tråden på nålen..så jag bara knöt fast den i låset
men, men jag fortsatte för att se hur det skulle bli. Jag ska antagligen klippa upp det igen. Därför har ja inte heller skurit av trådstumpen om den syns. Fast gör om exakt samma tror jag inte att jag gör.
Nåväl, det är fireline modell tjockare (fick ta en vanlig synål) och 6mm facetter i topas, bicone i topas och seeds av billig kvalisort i färgen dark topas silverlined. Måste säga att firelinen var underbar, så himla stadig och trasslade inte alls utom en gång när ag råkat sy genom den gamla tråden. Men det var lätt att reda ut. (vaxade den lite innan jag började reda ut den)
Sen coilade jag också för första gången
men det blev ingen höjdare så det lägger jag inte här. Tog en dopplänk modell stor och så hade jag bara blå eller fuchsia tråd att välja på (som jag hittade, vill säga) så det fick bli fuchsian. Och så lite alurosor i fuchsia och svart..Tanken var väl god men det blev inte som planerat.
Jo men det går ju det också - att knyta fast - man får ju bara se till att slå runt flera varv o flera knutar. Fast det beror ju givetvis lite på också hur det ser ut förståss. Även om det inte är mina färger, så har du fått till en väldigt vacker färgkombo i detta flat-spiral-stich-armbandet
Ja att börja coila o samtidigt blanda in alurosor är inte det lättaste. jag började också så o då blir det ju lite extra knökigt p.g.a. rosorna, men kom ihåg - trägen vinner

När du beskriver det så där som i #95 Maneki, så låter det solklart. Men vad är det för tjock lilafärgad skiva hon har emellan, skall det vara symboliskt över hur det hela hänger ihop? Inte för att jag begriper hur, och ändå konstigare ser det ju ut på sista bilden, det lila menar jag. Kan jag bara bortse från det jag ser och koncentrera mig på det du säger istället?
Men visst är det kul att göra Flat Spiral Stich, vacker färg, även om det inte är min färg. Glömde också säga att halsbandet var jättesött, så där lagom, en vit sommarklänning till kanske?

Snyggt armband!
mmm, läckert armband 

Ja, en fint armband i mumsiga färger. Jag kommer att tänka på kola, toffee o karamellsås. 
Pärlugglan: Jag tittade inte jättenoga när jag lade till den länken som exempel ser jag. Istället för att bara ha en pärla eller kula som fyllning så är det typ en lite donut, med hål i mitten, som hon först syr fast blommotivet på båda sidor om.
Hehe jaså du blir godissugen maneki? Jo, men kola är ju himla gott. Gillar brunt, fast mest ljusare nyanser, lite gulbrun/bärnsten/topas och en färg jag tror heter goldenrod. Nu har jag faktiskt beställt en påse av Gold-lustered african sunset och en av dyed rose bronze silverlined alabaster. De lät också smaskiga

Har insett att jag vill ha samtliga av Toho's 11/0 som finns på pärltorget..och en hel del av miyukifärgerna också.

*hihi* Med tanke på hur mycket onyttigt det blivit nu i helgen skulle man kanske tro att jag inte är så gottsugen just nu. Men choklad o kola är aldrig fel att tänka på. 
Sen är jag ju också en person som köpte swarrisar i white alabaster brandy för att de liknade vaniljglass med kolasås eller karamellpopcorn (det senare gillar jag egentligen inte ens) på fotot. 
Undrar hur mycket pärltillverkarna o shopparna tjänar på pärlor med så där riktigt mumsiga namn -- som de du nämnde då, inte white alabaster? Man kan ju inte låta bli att köpa dem… Jämför med om de haft mer prosaiska namn, jag tror nog man skulle missa några av färgerna i mängden då.

Maneki #101: Aha, ok ja, jag har undrat så vad det skulle kunna vara.Och de där white alabaster brandy såg läckra och goda ut.
Hehe de där såg smarriga ut - att äta
Den sidan är fullkomligt livsfarlig, snacka om habegär!
Här kommer en före och efter bild på hematithalsbandet jag nämnde i en annan tråd. Som sagt, min arbetskamrat ville ha det längre (och mindre styvt), originalet fastnade nästan i nackhåren) men inget avancerat. Hoppas hon gillar detta. Hematithänget är bara en kul grej, har lite olika så hon kan få välja om hon vill ha något, vill säga. Men jag gillar sköldpaddor i alla fall, har haft 2 stycken
Och om ni undrar varför båda halsbanden är på samma bild så beror det på att hon köpte 2 st, och det räckte med ett eftersom jag hade i andra pärlor.
Åh det med sköldpaddan är så läckert. Mer fyllt av liv samtidigt som hematiten framhävs bättre. Tror att hon blir supernöjd.
Själv har jag också ytterst svårt för samma pärla hela vägen runt o det innebär ju att jag av o till får försiktiga frågor om jag möjligtvis kan göra ett sådant i XXXX-färgen, för det är ju väldigt många som föredrar dessa enkla o stilrena halsbanden, bara inte jag
kanhända det är enkelt, men det är jättefint - kul detalj med sköldpaddan och ser mycket bättre ut med nåt som bryter av lite mot bara dessa jämnstora runda som visst det är väl snyggt på sitt sätt men lite VÄL trist ändå!
Kul att få se skillnaden! Jag tycker att det vänstra säger: "se på mig - fast jag är tråkig", det omgjorda däremot: "Hej! Ska vi hitta på nåt kul?" Jag skulle ha det vänstra på begravning och det högra på fest eller dans.
Fin illustration hur något enkelt (men ändå snyggt) kan bli något så fint, när rätt person får ändra lite lagom på det.

Så luftigt o fint det blev med lite mellanrum mellan de stora, tunga hematitpärlorna. Håller med Cessy att det samtidigt framhäver de enskilda hematitetna. 
Tack
Ja, vi får se imorgon vad hon tycker. Det är inte lika tungt att ha på sig nu, rent viktmässigt, för alla pärlorna i ett halsband gick inte åt, och hematiten väger ju en hel del.
Ja hematit är tungt så det här nya blir säkert en succé. Jag lovar dig att just nu är jag attans sugen att offra mina sista hematitpärlor o göra något liknande för det blev så himla snyggt o samtidigt stilrent.
*funderar*

Det blev mycket mer livfullt efter att du gjort om halsbandet!
Hmm.. jag ska nog investera i lite hematit…

Läckert. Gillar själv att lätta upp med små pärlor. Ofta blir det roligare och mer lättburet.
Nu har jag pärlat en massa senaste dagarn och här är lite av det jag gjort.
Först har vi mitt första och andra försök till spiral rope. Det översta i ametistlila och svarta 11/0 gjorde jag först. Det är ett halsband (fast jag har inte klurat ut låset än)
Sen blev jag så inspirerad av Mindfields och Tigris som lagt ut så fina varianter, så då gjorde jag det undre med 4mm ljusljusrosa glaspärlor, 4mm kuber och klara magatamas med silverline. Det skulle bli ett armband, men när jag fotat small tråden av mitt i
, så det blir inget lås på det, utan återvinning
Jättefina spiralrope du gjort Needful, men det understa får mig riktigt o säga åååh vad fint.
Himla synd att tråden small i det.
Sen fick ju jag göra min version av "pärlbollar" Eftersom de andra inte går gjorde jag denna enklare variant av pärlade pärlor från PP.
Testade mina underbara rose bronze med diverse firepolished i 4mm och det blev ju olika grad av lyckat. Får se vad jag hittar på med dem, får göra ett gäng till först tror jag.
Sen hade jag lovat min granne ett halsband i utbyte mot vad det nu var…har jag glömt.. men det blev två hängen istället, i svart-grått-vitt som hon älskar. Vedastjärna till vänster och ett experimenterat fyrkantshänge till höger. jag satte på swarovski crystal moonlight fr hon gillar också glitter, men sen såg det lite tradigt ut så jag sydde på ett gäng magatamas runt om, och då blev det ju en helt annan variant
Och så kan jag ju lägga upp min arbetskamrats halsband, det treradiga jag fick göra ett nytt av. Hon valde i halsbandspåsen, och det var ett jag gjort i början av min "karriär" och alltså inget direkt mästerverk
men hon gillade det i alla fall. Tänker inte gra fler av den modellen i alla fall, det är en hel massa räknande för att få det rätt.
Sådana bollar har jag aldrig gjort o de blev ju också jättefina o din Vedastjärna är ju en jättesnygg färgsättning i o fin variant av 4-kantshänge.
Åh det blåa halsbandet var väl också fint. Fast jag kan tänka mig att det tar lite tid innan man får alla pärlor på rätt plats
Fina saker allihopa.
Det måste vara skönt att kunna göra saker andra vill ha.
Det är fint betyg.

Vad fina spiralrope armband! Det rosa är ju bara hur vackert som helst! Synd att det gick sönder bara… :(
Det blåa halsbandet är också jättefint men jag förstår att det är jobbigt att räkna.
Jättesnyggt! 
Jättefina smycken. Jag måste göra fel när jag försäker med spiral rop. För dom ser inte så fina ut som dina.
Tack flickor.
jo, det rosa ska jag göra om när jag får hem lite tunnare fireline (den jag har är 0,8mm) Sydde det med Nymo, vilket var underbart till det tunna halsbandet men katastrofalt till det tunga armbandet.
Hrm hrm ett "expertutlåtande" nu hur man syr spiral rope haha 
det jag gjorde var dels att jag förde ytterpärlorna tätt till de gamla ytterpärlorna i varje varv med fingret + att jag drog lite i båda trådändarna efter varje omgång pärlor…vet inte om det sistnämnde påverkade resultatet men det var kul att se spiralen snurra lite
Jo, grannen fick sina hängen och vet ni vad hon sa? det syns ju inte att de är handgjorda, det var ju kul att höra ändå

Oj så många fina smycken det trillat in här. Spiralen med kuberna var verkligen läcker. Och den grå-svarta stjärnan är helt ljuvlig
Kul kommentar att det inte syns att det är handgjort. Det kan man ju tolka på olika sätt men tanken var säkert välmenande.
Det får mig att tänka på en kommentar min fotograferande make fick: _Vilka fina bilder du tar. Du måste ha en väldigt fin kamera…
_Ehh.. kameran må vara hur fin som helst men den är ett verktyg som utan sin fotograf är helt värdelös.

Vad fina saker. Jag gillar vedastjärnan. Men de andra var fint med. Det blå förstår jag är poppulärt, men även om det är enkelt så är det mycket jobb.
Ja visst är det en dubbel kommentar att få höra att det är så fint att det ser inte hemgjort ut(den fick jag). Får en att undra hur de tror att smycken är gjorda ? Med maskin ??
Visst är kamera kommentaren kul med. Men som en släkting till mig sa(han var pressfotograf innan han pensionerade sig) att en proffs fotograf tar alldrig mindre än 30 bilder per motiv och hoppas på en bra bild. En amatör tar en bild per motiv och blir besviken om det inte lyckas(fast det var före digetalkamerans tid).

Nä det där är en synnerlig dubbel kommentar "Att det inte syns att det är handgjort" för den som säger det menar ju det som beröm men det känns ju istället nästan som en kränkning
Ja det där med foton. Jag var evinnerligt tacksam när vi äntligen fick digitalkamera för jag slaskade ju iväg en massa bilder på samma motiv för att få en som dög o så länge man hade småbildskamera o pappersbilder så var det där ett dyrt kapitel om man inte höll sig till svart vitt o framkallade filmen själv o gjorde bilderna själv.
Jo att få höra att man nog har en väldigt bra kamera eller att man använder ett bra fotoredigeringsprogram - gör mig faktiskt lite sur. Därför så fotar jag ganska många bilder på ett o samma smycke/objekt o sedan manipulerar jag inte bilden mer än beskär dem o lägger ihop dem till collage i gamla hederliga paint. På något sätt förbjuder min fotografstolthet från att manipulera fram bilden till något bättre än den var i botten, men vad hjälper det. t.o.m. Göran säger ju när han tittar på mina bilder med en belåten min - att det var ju en bra kamera vi köpte.
o det är en helt vanlig liten kompakt digitalkamera som inte ens finns o köpa längre o inga utbytbara objektiv eller något annat, så jag känner nog att jag sliter för att få mina bilder någorlunda bra trots min begränsade utrutning, men men……………

Ja, inte lätt med det där med komplimanger (får vi anta det var). Vet några pärlare som just brukar trycka på att det är skillnad mellan handgjort o hemmagjort. Handgjort är något som görs med händerna av allt från amatörer till proffs o därför kan se allt från taffligt till fantastiskt ut. Tänk bara på våra konsthantverkare. Hemmagjort däremot har mer en underton av amatörarbeten, sådant man gör utan att kanske helt veta vad det är man håller på med eller enbart för att man vill göra det, utan ambitioner att utge sig för att vara proffs.
Men till smycken. Tycker de är fina allihop.
Så synd att tråden brast på det rosa repet (men kanske tur i oturen att det inte var när du bar det eller gett bort/sålt det till någon annan). Det svartlila får mig att tänka på björnbär.
fint alltihopa
, och jag kan trösta dig med att den "enkla" bollen på pp den klarade inte jag
. hängena dreglar jag verkligen över, mums
! mina färger i vedastjärnan vettu
och idén att sätta magatamas/drops runt kanten i ett fyrkantshänge kan du härmed betrakta som högtidligen snodd, sorry
!
Hehe, Kissidor, sno på du bara
Jag tyckte själv det blev ganska lyckat att göra så, som en snöflinga på nåt vis. Man skulle kanske prova ett i vitt förresten?
Jo, men hennes kommentar tog jag ändå som en komplimang, fast jag förstår vad ni menar. Det har man nog själv sagt ibland , Åh vilken bra kamera du har
Men det finns ju bättra och sämre kameror.även om fotografen spelar stor roll. Själv får jag gärna lite grådassiga och oskarpa bilder, så att få till bra smyckesbilder som till exempel du får skulle jag gärna vilja kunna.
Min metod är mycket simpel, lägg smycket på pälsen, fota i solljus. Blir det inte bra, fota bredbvid solljuset hehehe.. Man skulle ha ett fototält, känns det som

Vilken bra ide! Jag har ett sådant enkelt hematithalsband och armband, som jag inte tänkt att slakta, skall anända det någon gång, men det blir inte riktigt av, det känns lite för stelt och tråkigt, så där propert liksom. Men detta var ju en bra idé, anteckna anteckna, hoppas att den sitter kvar nu bara.
Nu blir det nog en lite slakt i alla fall.
Ja, men du fick till några bollar i alla fall. Allt är jättefint och vedastjärnan blev jäääättefin, helt ljuvlig, måste köpa mönstret, mutter mutter, snart när jag har råd.
Nix, inga bollar producerade av mig än så länge.
Men svärmor fick ju ha ett litet armband idag, fick göra det snabbt för sambon skulle iväg och stod och stampade
Mina sista ametistnuggets offrade jag till det, det är ganska stora stenar, minst 20mm långa.
Fotograferingen blev också hastig, men ni ser nog
Mammas dophalsband är inte fotat än, det med dragons vein agaterna, men det kommer..

Läckert armband, ametister är fint!
Jaha, jag trodde det var bollar du gjort här lite högre upp, men nu såg jag att det stod att det var pärlade pärlor. Men de blir ju som en boll i alla fall. 

Fint armband. Det såg verkligen lyxigt ut.
Snyggt och användbart armband.
Tack
Är det bara jag som inte har nån ruta där man kan klicka i "visa bild direkt i inlägget" längre??
"Tack
Är det bara jag som inte har nån ruta där man kan klicka i "visa bild direkt i inlägget" längre??"
Var finns den rutan??? :-)
Needful, det är en bugg och rutan kommer tillbaka snart :)
Emo, det är en av fördelarna med att ha ifokus+ :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jamen, vad skumt! Jag ahr inte heller någon sådan ruta längre. Har vi använt den för mycket, tro? 
Jag tycker att det är så mycket bättre om bilderna ligger i inlägget så man slipper klicka på dem, så därför gör jag alltid det, men det kanske gör sidorna tungladdade? Och nu blir vi straffade? 
Eller så är det bara ett tillfälligt fel, för det är ju lite skumt här ibland.
Ugglis, nu skrev du när jag gjorde :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Needful: Det är en bugg, så de jobbar på att den rutan skall komma tillbaka. Om du vill ha visa bild i inläggen så får du gå till dina personliga inställningar -> Profil -> Ändra inställningar för teckenstorlek och utseende -> bocka i rutan "Bilder direkt i inlägg"
Nu kan du få in bilder i inläggen igen. Problemet är bara att ALLAS bilder visas direkt i iläggen o du kan inte längre välja vilka du vill visa i inläggen o vilka du vill att folk skall klicka upp själva, men de har tydligen åtminstone hittat felet, så rutan kommer att återkomma o då kan man ju ta bort inställningarna så att man själv kan välja vilka som skall visas direkt i inläggen o vilka som måste klickas upp igen.
Emo: Du måste abonnera på ifokus+ för att hitta den knappen under inläggen. Det är en del av extrafinnesser som du får då.
Nedful: Oj höll på glömma
Jättefint lyxigt armband du gjort med ametisterna.
*Vill ha* 

Hi hi, mycket samtidigt där!
Oj då kom tillbaka till tråden nu o jisses vi var många som skrev samtidigt, men du fick i alla fall svar needful o hur du kan åtgärda det tillfälligtvis också så länge tills knappen kommer tillbaka
"ugglis"
? så sött
!
läckert lyxigt med såna bumlingar, det måste hon väl ha varit nöjd med 
jag har ju iFokus + och tänkte använda bild direkt i inlägg sist jag la upp i min bildtråd - men jag tyckte bilderna såg så eländiga ut där i och med att dom ändå inte blir i full storlek så jag gick in och redigerade och tog bort krysset. tänkte att sådär vill jag inte visa dom, då är det bättre att dom som inte orkar klicka för att förstora bilden låter bli att titta helt och hållet i såfall.
Precis Kissidor: Alla bilder gör sig inte att visas direkt i inlägget eftersom det blir en viss förvanskning av dem o går man in o markerar i personliga inställningar, så visas ALLA bilder direkt i inlägget även alla andras bilder gör så o har de då klistrat in bilderna i inlägget så blir det dubbla bilder i samma inlägg. Högst irreterande
Kissidor, det går ju att ha båda. Liten klickbar bild och en direkt i inlägget. Då slipper man klicka men kan göra det om man vill se detaljer.
Ursökta trådkapningen :-) men diskussionen är ju här och min smilis i frågan i #139 skulle indikera att jag "visste". Det är inte lätt att få fram allt med smilisar ;-)
Jo men ibland är bilden för dålig då den visas direkt i inlägget o då är det bättre att den bara är klickbar o inte visas direkt i inlägget o när ifokus+ fungerar som det skall så kan man välja själv. Ibland visa bild direkt (+ att den då är klickbar) i inlägget o ibland vill man endast att folk som är intresserade klickar upp bilden o de som är ointresserade bara scrollar vidare.
Du klistrar tydligen in dina bilder i inläggen Emo, så just nu eftersom jag ändrat mina personliga inställningar, så får jag alla dina bilder X2 i varje inlägg. :-/
Nu har mitt internet börjat krångla i vanlig ordning, så det återstår o se om det verkligen går o sända detta inlägget. Vet i alla fall att den privata tråden får jag inte upp igen förrän efter 18 :-((
Nähä, det var ju inte bra :-( Jag blev, liksom många andra, rekommederad att göra så.
Då var det kanske inget bra råd ;-)
Jo, men visst var det ett bra råd, detta är ju en tillfällig bugg och är den är fixad så är "problemet" fixat - och det är väl inte fel att njuta av dina och andras smycken i dubbel upplaga en period 
cessy menar väl knappast att det är du som gör fel emo, utan att hon irriterar sig på ifokus-buggen 
jodå jag vet såklart att dom fortfarande kan klickas upp även om bilden syns i inlägget - men när dom redan syns och ser så bedrövliga ut föreställer jag mig att många tänker att det verkligen inte är nån nytta med att klicka upp dom. och då föredrar jag som sagt att dom som är tillräckligt intresserade klickar upp bilden från tumnageln och andra behöver inte se det alls
.
Fina förklaringar :-) men ni vet att jag tar dåliga bilder :-) och struntar i det. Om någon vill granska så får de klicka. Vill någon ha bättre närbilder, så ordnar jag det. tyvärr kan jag inte ta smyckestillverkningen så på allvar som de flesta här gör.
Det är så roligt att försöka och att "prata" med er.
Vad som sen händer med mina försök, får vi se :-)
Kul om något positivt händer och gör det inte det,
- så är jag van :-( nu.
Nu skiner solen och jag har några mattor att tvätta, så nu har jag inte mycket tid till smycken
Tja för denna gången är det ju löst nu, för buggen är åtgärdad o rutan "visa bild direkt i inlägget" är tillbaka, *jippy* så nu skall jag ändra tillbaka min personliga inställning så slipper jag dubletterna, för att det blir dubletter är ju iFokus "fel" o inte någon medlems fel. Skall i alla fall bli skönt att kunna välja själv igen - vilka bilder som folk prompt måste klicka upp o vilka bilder som skall visas direkt i inlägget

Jaha, kan de bli sämre i läget "visa bild direkt i inlägget"? Det är ju inte så kul, har inte tänkt på det. Jag gillar inte att klicka för att det tar sådan tid, speciellt att klicka tillbaka, då är iFokus seg, och tänkte att andra inte heller gjorde det. Men jag har ett annat knep för det jag högerklickar och öppnar i en ny flik, så kan jag kolla och gå tillbaka till inlägget snabbare. Får tänka mig för och kolla om bilderna blir dåliga.
Nu har jag fotat mammas halsband. Återigen ett väldigt enkelt trätt halsband, med vita glaspärlor, dragons'vein agater (de är lite mörkare irl) och små silverlined hexcuts emellan. Det är lite pärlbroderi på kjolen och då bland annat bugles i silverfärg.
Jag skulle iofs kunna skippa de vita, men jag måste erkänna att jag är lite snål med de där agaterna,( de kan ju ta slut ve och fasa
), och sen tror jag nog ändå att de kommer bättre till sin rätt så här och det är mammas stil på nåt vis.

Fräscht! Tycker absolut att du ska ha dom vita emellan, det känns luftigare då!
Nu vet jag ju att dessa drakblodsagater eg. är lite mörkare. Jag trädde ett liknande med gyllene swarrisar i mellan o ditt needful blev def. mycket fräschare än mitt blev. Snyggt o somrigt halsband
jo jag vet ju också hur dom ser ut irl, vilken vacker mättad färg det är. du skulle förresten ha köpt 13 strängar needful, så hade du inte behövt oroa dig lika mycket för att dom skulle ta slut 
. men skämt åsido så tror jag nog att det inte skadar för det sommarfräscha intrycket att blanda i lite vitt ändå
. verkar passa utmärkt till mamsen och hennes kjol som du beskriver dom båda 
Vackert halsband och det är de vita som framhäver skönheten hos de blåa. Det påpekade jag ofta för de som handlade blommor här under alla år som jag sålde min sons blommor här. Det vita gör att man ser de färgrika sakerna bättre.

Ser verkligen sommrigt och fint ut. Sådär svalt och elegant som man vill att det ska se ut.
Tack, flickor
Nu hade jag sån tur igår att jag fick en ny kamera
Så jag var ju tvungen att testa att fota ett smycke. Som oftast är det inget avancerat, jag ville mest kolla så färgerna blev rätt med kameran. tycker att blått, lila och rött är svåra att få rätt nyans på annars (och så gör jag något i grönt..hrm..jag är så hiiiimla logisk ibland
) nåväl , detta är gjort av ispärlor och vaxade glas och lite mellandelar.
Men jag får väl försvara mig med att svärmor köpte ett grönt halsband igår, så då måste jag ju fylla på den färgen……hehe
Halsbandet är snyggt och det är bilden också, så då är väl allt bra - om du kan sälja det till rätt pris, eller själv gillar det så mycket att du behåller det.
Båda halsbanden är fina. Jag har fått ändra mig ang ispärlorna, dom är faktiskt finare än jag trodde. Har varit väldigt neg. till dom tyckte dom såg plastiga ut, men det är dom inte.

Såg bra ut med bilden och halsbandet.

Vilka läckerheter! Båda är ju jättefina! 
Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.
jag är lite sådär till ispärlor, gillar inte riktigt när dom är knottriga men däremot när det ser lite mer bubbligt ut som dom turkosa är det helt ok - och inte minst så finns dom ju faktiskt i en hel del riktigt fina färger
.
här har vi ju iaf några bra exempel på det vi var inne på i privata tråden - det är inte så "bara" att trä med lyckat resultat! jättefina och genomtänkta kombos du fått ihop här
- det understa är supermumsigt i färgerna
!
Vackra halsband Needful. Gillar nog det vita o rosa bäst
Ja, jättefina halsband, även jag gillar det vita och rosa bäst.

Fina halsband, gillar speciellt det gröna -- även om jag annars inte är så förtjust i ispärlor -- o det "guldiga" med den snygga färgkombon.
Från början, innan jag började med pärlor, var jag nog en klassisk "silvertjej", men numer blir det mycket koppar o guld(pläterat) eller mässing.

Fina smycken. 

Ispärlor är verkligen snygga. Måste nog skaffa mig några :)
Jättefina smycken! :)
Fina alla. Beror på vad som man ska använda dem tillsammans med, vilken som är snyggast.

Jätteläckra halsband Needful. Jag är så inne på att sy med de där sandkornen, de liksom utmanar och retar mig hela tiden, jag kan inte låta bli dem. Men det blir nästan bara små provbitar, för jag får inte till det, nä måste börja trä lite. 
Jag har ju också haft lite ängladille på sistone. Här har vi ett litet urval, först ut är änglar med kropp och huvud av shell pearls, ett hänge av crazy horse (skulle kolla hur det blev med koppar) och en snäckskalsängel med unakithuvud. Alla utom hänget har jag gett bort i olika sammanhang.

Åh, vad fina änglar Needful, det blir en hel änglakör
. Och det lilla rasslet var också fint, gillar också turkos. Men vadå 25-öring????
Fin änglakör Needful o det turkosa rasselhänget är sommarläckert o Crazy Horse blev ju jättefin till koppar.
vad roligt att se variationen i ditt änglafrosseri
! jag ser nu att jag har gjort på tok för lite kopparänglar och dom små tjockisänglarna med shell pearls är ju urfina
! läckert turkosrasselhänge också, jag tycker man fick en hel del för den "25 öre titten" 
Ja, här var ju för alla smaker. Vilken härlig variation!
Vad fina änglar du har gjort. Härligt med sådan variaition. Ditt rassel var jättefint.
Kul att se en sån variation på änglar! Jag gillar dom flesta (dom som är lika knubbiga som mig är jag inte såå förtjust i *fniss*).

Va fina änglar du gjort. Tänk att det går att variera dem så mycket. Var har du fått tag på så många olika vingar? De vingarna i inlägg 179 längst till vänster har jag inte sett förut, de var jättefina.
Hänget var också fint. Turkost passar så bra till sommarbrun hy. Det är en riktig sommarfärg i mina ögon.

Vilken massa fina änglar. Kul med de olika "kjolarna".
Crazy horsehänget gillade jag verkligen färgerna på (mums för koppar!).

Fina änglar och fint rassel. Kul att se variationerna.
Tack. JO , jag gillar änglar och trollsländor och liknande, och jag har samlat på mig vingar lite varstans. En del från tradera (speed07 med flera) och en del härifrån
Gillar minivarianten på änglavingar som är smidigare i örhängen t ex.
Har en massa glasvingar också, men de känns lite klumpigare.
Det finns en annan variant på vingar nu också, där det sitter ett hjärta i mitten, men jag har inte köpt såna än.
Det var visst ett tag sen man la upp nåt, så jag får lägga upp mitt allra första försök att infatta enligt hur man ska göra (infattade ju tävlingsblomman på PP men det var hittepå, vilket visade sig vara i princip samma som man skulle göra på riktigt.. fast den hade hål att fuska med, den pärlan)
Eftersom jag saknade de svarta 15/0 til min stooora sten så provade jag med denna minivariant, 10,7 mm eller nåt sånt var den. Och det blev ju inte mycket kvar när man infattat den. Sen blev den ju liten så jag slängde på lite droppar runt om,. På kvällen såg den ena droppvarianten ut att vara mörk frostad vinröd men den var mörk topas i solen
. Men det spelar ingen roll, det är inte helt perfekt gjort men jag gjorde det åtminstone och nu hänger den runt halsen på mig
Och nu är jag på gång med en annan, fast denblir nog inte klar iag, för vi ska ju iväg till hättapållarna.
Men sen så kom jag på en annan sak, alla dessa beteckningar; rivoli ( det är väl dessa runda?) cabochon, baguetteformad etc, de har jag nte riktigt koll på . Någon som har?
håller med om att det blir lite väl lite synligt av själva "stenen" om den är så liten - det är roligast med 18mm som det blir nåt kvar av! men det blev ju fint ändå
! snyggt med droppar runt, ser blommigt och fint ut
. (och vem har inte tagit HELT fel färg i kvällens halvdunkel…
- men det ser ju inte så galet ut färgkombomässigt även om det inte var vad du tänkt dig
)
rivoli är företrädesvis runda men jag tror att det som egentligen gör det till just en rivoli är att den är slipad till en spets i mitten. cabochon används ju ofta om vad som helst utan hål i, men enligt min mening är det en rund slät (alltså icke-fac) slipning. baguette, hm jo den är väl långsmalt oval? som en… ja som en baguette ungefär
! få se nu… jo här tex: http://cgi.ebay.com/1-Swarovski-4161-Oval-Baguette-Stone-Padparadscha-27mm_W0QQitemZ390052926387QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item5ad0f753b3&_trksid=p4634.c0.m14.l1262
jag var lite sjuk på dom, men dom där måste ju vara jättesvåra att sy in iaf eftersom dom är så smala!
Jättefint hänge Needful
Woow vilka pärlor de där baguetterna var

Det blev väl bra för att vara ett första försök. Då blir nästa jättefint.
visst var dom väl cessy
! ganska anslående just i padparadscha också får man säga! däremot tror jag att jag lurades lite ändå - dom där dök upp som min senaste och därmed första association till baguette - men det brukar nog betyda en rektangulär slipning, se här: http://www.gemsheaven.se/gems_info.php så den här stenen från samma ställe: http://cgi.ebay.com/1-Swarovski-4527-Step-Cut-No-Hole-Stone-Erinite-18mm_W0QQitemZ390053057066QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item5ad0f9522a&_trksid=p4634.c0.m14.l1262 är nog snarare en baguette egentligen. men strunt samma, nu fick ni dregla över några fina "stenar" iaf 

Din infattning är jättefin! Nog tycker jag att färgerna går väl ihop. 
Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.
Kissidor: Måste nog säga att de första som tydligen inte är baguetter (fast de står som baguetter i länken till dem) var betydligt snyggare i formen än de som verkligen var baguetter. Förvisso var de också vackra men inte som de första för de var så otroligt vackra i lystern som ju i mångt o mycket kommer fram just p.g.a. slipningen o hur ljuset bryts i pärlan. Det är typiskt en sådan pärla som jag kan hålla i min hand o beundra gång på gång utan att tröttna på hur vacker den är.
Tack ska ni ha. Jo, det var lite märkligt att det låg topasbruna i den mixen, köpte en miyukidroppmix Merlot på Pärltorget, och den såg rosa-lila-röd ut, men nu kollade jag och detta var uppenbarligen matt transparent dark topas ab
Åh de där första var riktigt fina, och så i padparascha som är en sån underbar färg. Slurp..Fast de andra som verkligen är baguetter är ju också jättefina tycker jag, rosa sådana speciellt
. Kanske man skulle läsa in sig lite på detta och fixa en artikel om slipningar och stenar. Jag har ju en hel bok om diamanter + en massa olika om stenar och ädelstenar, pojkarna samlade ju ett tag. Kunde rentav ta och fota deras småttingar om man kan hitta dem. Har för mig att de var i olika slipningar en del av dem. Kunde det va nåt?
Men allt detta prat om baguetter har gjort mig lite sugen, får ta och fixa mig en sån nu 

Needful: Ditt hänge ser jättefint ut, även om stenen inte syns så mycket. Mina hängen har också så där små stenar, men jag vill gärna pröva på några större. Jag har ju en ifrån julklappspaketet, jag har pratat om den förr, den vill jag så gärna göra en infattning på.
Bok om diamanter, kan det vara samma som jag har? Som jag hade glömt bort att jag hade. Den heter Diamanter och är från Bra Böcker, tryckt 1982, en stor svart bok, den blev jag ju tvungen att leta fram nu. De berättar diamantens historia, om brytning av diamanter och slipning mm.
Cessy: Vilka fina stenar, de är verkligen härliga.
Needful: Jag tycker hänget var jättefint, och färgerna var verkligen fina ihop.

Så fint hänget blev, även om nu stenen blev lite dold. Fint med dropparna längs kanten. 
Den diamantboken har vi också, jämte en massa annat från Bra Böcker från den tiden. Det "officiella" namnet på den baguettformade stenen i kissidors första länk verkar vara elongated oval (#4161) i swarovskis tappning. Här finns en del ädelstensslipningar beskrivna. Cabochon ska vara en slät slipning till skillnad från facettslipningen, men numer ser man uttryck som facetterad cabochon o dyl. En sten med platt baksida (som cabochon) och facetterad ovansida kallas rosenslipning (eng. rose cut, jmf rose montée, ett annat namn på flatbacks).

Snyggt hänge!
Kissidor: de första "baguetterna" såg ju ut som riktiga baguetter, de andra fyrkantinga var ju mer som formfranska ju.
Vackra är de i alla fall!
Ok, då har vi först baguetten. Nu visste inte jag att dessa skulle vara svårare att infatta, och tur var det för annars kanske jag inte vågat mig på det.
Nu ska den ju inte hänga i ett svart band sen, det var bara som jag hängde i för fotograferingen. Lite knävligt att göra upphängningen, det blev snett, så den fick bli lite bredare än tänkt. Sytt med 11/0 i galvanized rose gold (syns inte på bilden, kom lite långt bak) och trans-lustered crystal. De små 15/0 var silverlined.
Sen har vi den stora rivolin i färgen volcano (eller?) Infattad med 11/0 i matte black ab och nån fin vinröd-lila från en toho-mix (tack, ommok -den var med i utmaningspaketet) och så black ab i 15/0. Nu vet jag att upphängningen på denna är lite tanig, men jag tror jag ska fixa till det sen, nu ville jag bara bli klar
Detta var riktigt kul i alla fall och jag rotar i gömmorna efter fler objekt att infatta.
jamen titta baguetten gick ju jättebra när man inte hade läst nånstans att den skulle vara knepigare
! nu ska jag också glömma bort att jag har läst det och ta mig an en av mina 
japp, det där är volcano - vad lyckat du tagit upp färgerna i den med seedsen, skitsnyggt
! jag undrar om det inte är metallic rainbow teal förresten dom där 15/0 (inte för att det är helt enkelt att se skillnad på dom där iriserande färgerna
)

Vilka fina infattningar du gjort
Vulcanon är ju inte att leka med, den är superläcker
www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.
Här hittar du det mesta!
Så fina de blev.
Ska jag uppfatta de senaste inläggen så att man inte ska läsa om det först och bli avskräckt för att det är svårt, utan ge sig på det direkt och "bara" göra det? 

Fina hängen!
När jag klickar på första olästa så hoppar det upp mycket längre upp …. på sådana inlägg som jag redan läst… händer bara i denna och pärlugglans tråd…. Kanske för att dom är så långa?

Riktigt läckra hängen!

Kul att pärlorna passade så fint, Needful! Då var det lite nytta med paketet i alla fall…
Verkligen snygga infattningar! Hängena är så fina, och du har tagit upp färgerna fint i volcano-hänget. Gillar båda skarpt! 

Åhh, vilka fina infattningar, Needful
!! Verkligen fina färgkombinationer, det håller jag med om.
Måste försöka mig på en infattning av något större än de små jag gjort, har ju en stor Rivoli att ge mig på.
OT! Aha
, nu hände något skumt, ni vet att jag tjatat om att ibland går det inte att klistra in med högerklick för mig. Nyss så gick det bra i privata tråden, men nu kom jag hit och det funkade inte. Och sen påpekar SusannAlg att det var konstigt för henne när hon klickar på första olästa här och i min tråd, måste testa den tesen på mitt problem, hmmm
!
Vad fina infattningar du har gjort och vilken härlig färg denna vulcanon har. Har inte försökt mig på detta ännu, men någon gång kanske.

Ja, det är bra att inte veta hur svårt något ska vara ibland.
Fin infattningen blev av baguetten o kul också att se en fyrkantig infattning. Volcanon blev läcker med de där sprakande färgerna. 
Nä, nu är det ju nästan bud på gå ut o sätta sig ned med en rivoli -- jag har ju fått en liten samling numer. Blir ju så sugen på det när jag ser såna här inspirerande bilder. (Men kanske ska jag väga upp det med lite metall-/fiberinfattningar istället?)
Fina hängen/infattningar Needful. Tycker du skall vara stolt över dem. Här har du en som inte ens har försökt
Tack ska ni ha, flickor. Jo, liite nöjd måste jag erkänna att jag är, att jag lyckats slutföra någonting, och det mer än en gång. Volcanon är min nya favorit runt halsen, har hängt den i ett lite bredare flätat halsband istället.
Nu har jag bara en pytteriivoli kvar, så det blir till att jaga upp lite flera, och sen kunde man visst infatta lite andra saker också, så det ska också testas.
Och, Emo, helt rätt, det är bara att slänga sig in i det, skulle det vara svårt så lär man ju märka det efte rett tag, och då har man ju redan börjat så då måste man ju nästan traggla sig igenom det.
Nu fick jag lite nya pärlor igår, och det riktigt kliar i fingrarna att göra nåt av dem, men då börjar jag på en ny tråd när det är klart.
jag har en och annan rivoli i gömmorna needful, vissa sorter har jag kommit över i flerpack till förhållandevis mycket bra pris och kan alltså avvara nån av - intresserad
?
Appselut, kissidor. Såg att fmg hade 2-pack av 18mm, och 4-p av 16mm ( de borde väl bli hyfsade också?) vet inte om det är bra priser, men jag hade tänkt fråga dig, du är ju rivolidrottningen
rivoligalningen eller rivolinörden eller nåt snarare kanske 
hursomhelst så är det ju rätt bra priser på 50 items-rabattnivån, men jag har ett bättre ställe: http://www.dreambell.com/index.php?cPath=246_247_351&osCsid=b6e648f84b30d75ca3b052fde4ed051a - inte minst om man beaktar införselavgifterna som man ju aldrig slipper undan när man handlar från fmg. men som du ser är det rätt begränsat färgutbud, 18mm rivolierna görs ju inte längre annat än i crystal och crystal ab har jag för mig så det kan vara knöligt att få tag på. men mina volcano och lite annat smått och gott har jag fyndat på e-bay, till i storleksordningen samma styckpris som dom på länken ovan
.
Tack för tipset, får ta mig en titt på ebay också tror jag. Såg att de hade 27mm rivolis också på den länken. Himmel och pannkaka!
Fast där var ju priset ett helt annat.

Fina inefattningar. Verkligen kul att se.
jo tyvärr är priset ett heeelt annat på dom större stenarna
. det ökar ju inte proportionellt mot ytan utan mycket mer än så! så man får väl uppskatta sina 18mm och behöver man större får det bli kinesiskt… en annan sak som är ännu mer förtretligt och obegripligt är att ovala stenar är så mycket dyrare
. menmen, man kanske ska överlåta gnällandet åt människor med faktiska problem och istället glädjas åt alla sina galet vackra rivolier 

vilken tur att du i lycklig ovetskap om den påstådda större bängligheten med att innefatta en rektangulär med avskurna hörn (=smaragdslipad vad jag kan förstå av min egen och manekis länkar - utan avskurna hörn blir det en baguette, har ett par såna att testa sen också) bara körde på och gjorde det needful
! vem vet om jag nånsin hade orkat ta mig an det annars
!? men igår kväll gjorde jag det, preciiiis samma princip med tubulär peyote som med en rund och det gick så bra så
! man skulle ju vilja ta ett snack med den där typen som skrev att inte det skulle gå… 
. jag lurar på att använda min som fokal på ett armband som jag inte bestämt än hur det ska se ut.
Så bra, Kissidor
Tur att man nte vet ibland. Ser fram emot resultatet. Jag tittade på länken till stoff och stil's strasstenar förreten. Där var ju en del större saker. Vet inte om det är glas eller plast, men de kunde ju vara roliga att öva på, det fanns diverse former. De kostade ju inte många kronor heller. Sen kan ju Vega få dem till sin skattkista 
lite uschligt att det inte står vad det är för material! men det är väl akryl får man förmoda. sak samma, det kan bli roligt och läckert ändå - och som du säger till en litens skattkista är det ett säkert kort…
. emsingen fick en mix från continenta en gång och var världens lyckligaste unge
. nu har ju dom där syhål, men dom täcker man ju lätt med infattningen.
däremot en sak som jag inte "visste" skulle vara krångligare men som visade sig vara det, det var helt enkelt att sy in en sten med helt flat baksida - det får man ha i åtanke för där behöver man hoppa över pärlor. eller krångligare kanske det inte är egentligen men det blev det för mig eftersom jag inte hade tänkt på innan att det skulle behövas - nu i efterhand inser jag ju att det måste bli så.

De där stenarna på stoff och stil, verkade ju billiga och bra som övningsobjekt om man vill göra något lite större för skojs skull. Länk sparad!