Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettsilver-chainmaille
Läst 2344 ggr
kapsyl
0

Länkar i silverlera

Hej!

Jag är sugen på att göra ett armband el halsband bestående av stora länkar i silverlera. Är det någon som har gjort det och kan svara mig på hur man ska gå tillväga?

Det jag undrar är om man ska länka ihop alla delar i lera innan man bränner, eller om man först bränner en omgång med länkar och sedan länkar ihop dem med ny lera och bränner allt en gång till. Jag tänkte att länkarna kanske håller formen bättre på det andra sättet eftersom man då kan lägga dem platt mot brännplattan.

Någon som vet?

/Petra

SusannAlg
0

Jag har bara varit på en silverlera kurs så jag är absolut inget proffs… men jag tror inte att det blir hållbart att göra en länk av silver-lera. Risken är stor att den går sönder eftersom att silverlera består av 99% rent silver.

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

kapsyl
0

Men jag menar ganska stora och kraftiga länkar. Det borde väl funka? Jag har gjort lite ringar och sånt och de blir ju väldigt hårda efter bränning i ugn.

/P

maneki
0

Detta projekt kan nog vara av intresse för dig. Det är gratis att ladda ner, men du måste regga dig på sajten först.

Jag har sett några kedjor på nätet som länkas samman helt innan de bränns i ugnen. Se t ex här.

Annars har jag mest sett kedjor av den här typen, stora mönstrade länkar som fästs samman i efterhand med motringar. Ja, just i exempelt är det ett länkat hänge, men principen är den samma. Då slipper man ju problemet helt, bara att bränna som vilket platt alster som helst. Dessutom betyder det något mindre lera, för att göra kraftiga länkar låter inte billigt.

kapsyl
0

Superbra länkar! Tack för tipset. Jag registrerade mig direkt på Art Jewelry Magazine, de verkar ha massa bra projekttips. Även om just detta arbmand kanske var i maffigaste laget för mig. Men tekniken som sådan är ju perfekt att lära sig. Intressant att se att man gör allt i ett innan bränning, jag trodde absolut att man var tvungen att göra det steg-för-steg i fler bränningar.

/P