Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettpärlor-tråd
Läst 1974 ggr
Ash79
0

Förslag!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!Glad

Jag behöver lite hjälp för att göra ett opera halsband med de här pärlorna och silver mellandelar, men jag vet inte vad jag ska välja när det gäller tråd (silkestråd eller wire)!? Ska man göra en knut efter varje pärla, om man använder silkestråd?

Tack på förhand!

KramGlad

maneki
0

Vajer tycker ju jag personligen är enklast, bara att trä på pärlorna.O jag vet att det håller, även om jag har lite tyngre pärlor med.

Pärlsilke använder jag mer eller mindre bara till just knutna halsband: de får fint fall, men tar lite längre tid att göra plus att tråden måste bytas ut efter ett antal år (exakt hur många beror på vem du frågar). Man kan också för effekten av ett knutet halsband genom att använda beadbumpers -- som liksom knutarna skyddar pärlemorlagret från att skavas -- eller pyttesmå, matta seeds.

Däremot måste man väl inte knyta bara för man använder silke, men det är vanligen därför man väljer det. För att bara trä på tråd så finns det starkare, syntetiska trådar som inte bryts ned som silket gör.

Paerlugglan
0

Ehh, kanske en dum fråga med vad är ett operahalsband? Glad

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

Alex05
0

Pärlugglan: Du ställde frågan jag inte riktigt vågadeSkrattande

Ash79
0

Enligt Pärlverkstan  "Ett opera halsband är ett långt halsband som hänger vanligt eller virat dubbelt. Längden är mellan 71-86 cm."

Jag kunde namnet heller, men tänkte om jag ska ställa frågor till proffs, så måste man kunna deras språk!Flört

maneki
0

Jag tror vi ofta gör det enkelt för oss: vi säger bara "ett långt halsband" snarare än använder de traditionella benämningarna.

Choker, collar, prinsess o lariat är nog de längder som ofta betecknas med namn numer. Opera o matiné inte lika vanligt, kanske för att de förknippas med en annan tid o de pärlhalsband som användes då. Men visst låter det tjusigt att säga operahalsband, lite lyxigare o klassiskt elegantare än bara "ett långt halsband". Glad

Här finns en rätt bra illustrerad guide till de olika längderna och deras namn för den som vill plugga in dem. Flört

Paerlugglan
0

Aha, och visst låter det tjusigt med namn som operahalband och matiné. Jag tänker på 20-talet när jag hör orden, och det känns väldigt tjusigtCool. Och tack för perfekt länk att plugga lite namn på!

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande