Pärlnålar :P
Vilka olika finns det egentligen? Jag har nu beställt från Pagoni, det är nålar som det liksom är en ögla längs hela nålen! Den älskar jag, köpte två stycken! Nu kan jag bara inte missa öglan på nålen!
Kram alla pärlmänniskor där ute!!
Många Goa Kramar
Annisangel

Det finns flera olika sorters nålar och vilka man kan använda beror på vilekn typ av arbeta man ska göra och vilken typ av pärlor.
Den du beskrev med "flexibelt öga" är en typ och passar bra när man ska trä upp pärlor på en inte allt för tunn tråd. Jag brukar använda sådana när jag trär upp pärlor på virktråden till pärlvirkning.
Nackdelen med den nålen är att den är för grov för riktigt små pärlor och att den är såpass vass att den kan skära av tråden. Dels kan tråden gå av i själva ögat men även om man ska sy tex peyote och passerar genom pärlorna mer än en gång så kan man skada tråden.
Vad som annars kännetecknar pärlnålar i jämförelse med vanliga synålar är att de är trubbiga och att nålsögat är smalt. De vanligaste pärlnålarna brukar var i stl 10 eller 12. Sen finns det mängder olika fabrikat och en del håller bättre än andra. Själv har jag inte någon koll riktigt på vilket fabrikat det är på mina men jag tror att jag har både billiga kinesiska och dyrare John James. När jag gjort ett armband i spiral rope är nålen allt annat än rak, den har mer en S-liknande form så det går åt en hel del nålar…
Det finns även riktigt långa nålar som är bra om man håller på med pärlvävning.
Tigris skrev: " När jag gjort ett armband i spiral rope är nålen allt annat än rak, den har mer en S-liknande form så det går åt en hel del nålar…
"
Ja vissa tekniker tycks ju äta nålar o de ser allt bra underliga ut efter ett tag
. Fast jag har lärt mig att sy med dem ett tag till även när de blivit ganska krokiga
När jag hittade min första "Big Eye" nål var jag överlycklig o det var dessa som gjorde att jag överhuvudtaget gav mig på att sy, för jag hade ju innan lyckats köpa pärlnålar med för små huvuden/öglor för att passa min tråd o höll på att drivas till vansinne eftersom jag inte begrep att det fanns pärlnålar med större huvud/ögla. Så "Big Eye" räddade def. mig. Nackdelen med dem är att de är ganska vassa o man sticker sig ganska lätt på dem o att de kan skära av tråden då man syr, men man lär ju sig efterhand när de funkar o när de inte funkar.
Jag använder BigEye till mycket, framför allt spiralrope, tycker de är superbra, förutom som sagts ovan, de sticks och man kan ha sönder tråden.
Jag får inte in tråden på andra pärlnålar hur jag än bär mig åt.
Då använder jag fiskelina 0,22.

Ja, Big Eye är en underbar nål att hitta som nybörjar -- äntligen lyckas man trä en nål utan svordomar! 
I början försökte jag använda dem till sydda tekniker, men de passar inte så bra till det som de små nålarna. Inte till de tekniker jag föredrar i alla fall. Numer använder jag den bara till att trä pärlor på grövre tråd eller till pärlvävning.
I början använde jag även collapsable eye/flexible beading needles. De är väldigt mjuka, men har fördelen att ha ett stort öga och är så tunna att de är perfekt till att exempelvis trä sötisar på tråd. De funkar ok att sy med också, men man får vara beredd på att de böjer sig direkt så det är inte något för alla tekniker.
Så numer använder jag främst John James pärlnålar att sy med. De finns i två varianter: longs och sharps. Longs är långa o har trubbig ände, sharps är korta med spetsig udd o passar därför bra till pärlbroderi. Jag använder bara longs.
Jag har också vanliga pärlnålar från Miyuki, som fått lite blandade omdömen, men jag tycker de funkar helt OK. Även om John James är favoriten. Jag brukar prioritera så att billigare nålar använder jag vid tillfällen då jag är rädd att de ska knäckas. För pärlnålar kommer att knäckas.
Tänk också på att det finns olika storlekar beroende på hur stora hål du har i dina pärlor. En vanlig pärlnål som passar att sy 11/0 med är lite för tjock för att kunna passera genom en 15/0 mer än en gång.
Jag har skrivit lite om pärlnålar i min blogg, där det bl a finns foto på lite olika typer av nålar. Inklusive en misshandlad liten Big Eye.
Samt egentillverkade nålar.
Jag måste ju också inflika att om du bara lär dig rätt teknik som kommer du att kunna trä en vanlig pärlnål med litet öga också. Se på mig! En fördel med många pärltrådar är att de är plattare än sytråd, som kunde vara hemskt att försöka trä i syslöjden. Det gör dem enklare att få genom det ovala nålsögat. Fireline kan också plattas till lite extra genom att man repar lite på trådänden med nageln. Tråd som Fireline o KO fransar dessutom inte på samma sätt som sytråd direkt gör.
När du ska trä en nål ska du komma ihåg att alltid trä nålen på tråden, inte trä tråden genom nålen. Det innebär att du (som högerhänt) ska hålla tråden still i din vänstra nypa, med bara några mm som sticker fram mellan tummen o pekfingern. Sen ska du hålla nålen i höger hand o föra den mot den lilla trådstumpen.
Ibland gör jag det utan att titta så mycket för det kan bara vara irriterande… Håller man tråden så nära fingrarna så "känner" man när den går på nålen.
O funkar det ändå inte efter lite träning så finns alltid nålpåträdare. 
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
Maneki: Vilka bra tips! Att trä nålen på tråden hade jag aldrig kunnat lista ut. Jo, jag her redan läst om nålar på in blogg.
Ska se om jag får det att fungera som du beskriver ovan, för nålpåträdare…nja vet inte hur en sån fungerar.
Men tack för tipsen.

Nålpåträdarn är inte svår (den som också är på bilden). Du sticker helt enkelt öglan på den genom nålsögat. Eftersom den är så stel är detta inte alls så svårt som att trä på tråd. När du tryckt igenom metall"öglan" så trär du tråden genom denna och drar tillbaks nålpåträdaren genom nålsögat. Voila -- nu sitter tråden på nålen. 
Det finns andra typer av nålpåträdare också, men de har jag aldrig testat. Ja, numer behöver jag aldrig (peppar, peppar) använda nålpåträdare alls, nu när jag fått in tekniken. 
Vaaa
kan man använda nål till fiskelina? 
Då blir det kanske lättare med 0,14 mm transparent lina. Jag har lite svårt att se den
så det tar lite tid.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag har bara fiskelina hemma, köpte storpack på ÖB, så jag måste göra slut på det först…..Ja, jag använder nål till den som är 0,22mm (har ingen tunnare).
Jag har också testat john james och miyuki, och personligen tycker jag att miyukis nålar är strået vassare Lite lättare att trä är de också med större öga, annars är john james också bra. Provade min nålpåträdare med fireline eller spider wire, så nu har jag ingen längre
med det var en tjockare variant. har både störögda och snurrade , collapsible eye nålar, men de har jag inte provat än.
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Tigris: Men, inte är väl pärlnålar trubbiga? Fast jag skulle önska att de var lite trubbigare än de jag har i alla fall. Det är väldigt lätt att sy genom föregående tråd och det sliter ju en hel del, speciellt om man vill repa upp det man trätt, då måste nålen av tråden, det är lögn att sy tillbaka.
När jag började med riktiga pärlnålar så var de första jag kom över några i strl 10-13, de heter Pärlnålar - Premium Quality (från HP gruppen - By Hemline, Tillverkade i Japan - 4 st för 29:-). De höll jättebra, och klarade många påfrestningar.
På Facett köpte jag några från Beadsmith (Made in England) de var helt värdelösa, två gick sönder under helgen, de gick av som en okokt spagetti.
De där första kom från min lokala sybehörsaffär, men då jag ville ha fler så var de slut
Hon skulle beställa hem nya, det tog evigheter och när de väl kom så var det inte samma. Jag tror att det var det paket som kommer från Whitecroft också England, de är i vilket fall också långa och fina som de första. Jag gillar inte att nålarna är korta, det är för krampigt att hålla i dem.
Sen har jag ett paket från Prym där ingen storlek står angiven, bara att det är pärlnålar, men de är lite för grova för mina 11/0.
Och precis som du Maneki trär nålen
, gör jag också, funkar fin-fint. Men nålpåträdare, det funkar inte på nålar med för små ögon, jag hade i alla fall en nålpåträdare som var alldeles för grov för 10:ans nål. John James-nålar måste jag pröva någon gång och Miyukis kanske man skulle testa också.
Alex: Köpte du också den där stora rullen på ÖB? Jag fick tag i en .22 på 2410 m så den lär räcka ett tag, kostade väl en 50-lapp eller något sådant har jag för mig. Fast jag använder den inte så mycket nu för tiden, gillar Fireline bättre. Men den är perfekt att testa och leka lite med, känns ju inte så dyrbart att slösa med den 
Nytt Alias: Pugglis 

Nålpåträdaren jag har kom med mina Miyukinålar så den kanske är specialanpassad för pärlnålar? Tror knappt jag testat den dock… En gång kanske. För mellan det att jag beställde nålarna ("åh, så bra med en nålpåträdare till") och det att jag faktiskt började använda Miyukikitet så hade jag hunnit lära mig att trä en nål. Så kan det gå! 

Jaha, ja det kan ju vara så, de borde ju inte skicka med en påträdare som inte kan användas med nålarna. Den jag har är nog en billig sort som har legat i något gratis-syetui. Där nålarna är max 2 cm långa och tjocka som bara den, hihi. 
Och som jag skrev, den där metoden funkar jättebra, jag har ju problem med ögonen och har börjat se väldigt dåligt, tänk det var tider när farmor ropade på en att hon behövde hjälp med att trä nålen. Jag fick rycka in istället för att hon skulle leta efter nålpåträdaren, då hade man falksyn. Nu ser jag ju uselt på både nära och långt håll. 

Tack så mycket alla. Jag hade en vanlig lång nål innan med litet öga så nu kände jag att jag ville testa på en nål med stort öga, nu vet jag att den heter BIG EYE!!
Tack, ska kolla in din blogg och gud vilka bra tips ni ger. Bilder kommer senare på mina kreationer om jag vågar lägga ut dem… 
Kram alla!
Många Goa Kramar
Annisangel

#10 Pärlugglan: Njae, trubbiga var kanske fel ord men det finns de som är minde vassa eller hur man ska uttrycka det. 
Jag tänkte mest på om man jämför med "vanliga" synålar.
Tja allt går igenom Miyuki nålarna o bästa sättet o få tråden att samarbeta är att våta änden - drar fingrarna/naglarna så att den blir styv o slutligen platta änden med en plattång. Då går det till o med att trä illusion Cord på en vanlig pärlnål o man behöver def. ingen nålpåträdare för trådarna blir s.a.s. styva o spetsiga av denna behandlingen.

Aha, Tigris, jo så är det kanske. Men som sagt var en liten aning trubbigare kunde de gott få vara, åtminstone skulle det finnas det att välja på. 
Pärlugglan: Ja, precis det var den rullen
, och så köpte jag en likadan fast 0,30. Känns som om man kan slösa lite….

De nålar jag började använda från första början var de pärlnålar jag köpte från Pärldesign. Långa, smala och smidiga. 6 st för dryga 20 kr. De håller ganska bra men blir som sagt lite krokiga efter ett tag. Någon gång har en nål gått rakt av när jag sytt. Men jag undrar om det inte berott på att jag brukar räta ut dem med hjälp av tängerna när jag tycker de blir för besvärligt krokiga.
Sedan använder jag två olika storlekar av JOHN JAMES, de långa är också bra men lite sköra i ögat. När jag spänner tråden när jag syr så händer det att jag lyckas dra sönder ögat. De korta är lite styva så de är lite svårare att sy med när det är trångt mellan pärlorna.
Eftersom ögonen är ganska små så är det lite svårt att få i FireLine-tråden. Då brukar jag sätta trådänden mellan framtänderna och bita ihop. Sedan drar jag sakta ut tråden. Då blir den platt och stel så då går det lättare att trä nålen på den.

Var köper ni era pärlnålar ifrån?
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken

Jag brukar passa på att köpa dem när jag handlar seeds så det föga hjälpsamma svaret är nog det. De senaste gångerna jag handlat nålar så har det nog därför blivit Pärltorget, Robin's Beads etc.
Förresten, är inte Beadsmiths nålar John James, tro? Det är ju samma förpackning. Bara annat namn som med alla andra EVM vi hittar överallt numer.
Har aldrig kommit överens med nålpåträdare!
Som nybörjare blev jag glad när jag hittade big-eye-nålarna. De var dock inte bra till alla projekt, och är lätta att sticka sig på, eftersom de är vassa i båda ändarna. Dessutom blir de snabbt vågiga isället för raka, eftersom de är så mjuka.
Jag har både John Jamesnålar och Beadsmithnålar. Förpackningarna är förvillande lika. Jag har inte så stor erfarenhet ännu, så jag kan inte svara på vilken som är bäst, men det verkar som om ni andra föredrar John James.
Numera har jag inga problem med att trä fireline. Jag kör samma knep som Cessy. Kläm till änden på firelinetråden ordentligt med en plattång. Sedan går den genom de flesta nålsögon.
Här är min hemsida.

Om John James är likadana som Beadsmiths så får de vara för min del, för något skörare än Beadsmiths har jag inte stött på än så länge i alla fall. Man måste ju kunna hålla i nålen utan att den går av? 
john james håller väl förhållandevis bra tycker jag, och numera är det en sort jag rätt ofta köper. men nog är ju nålar en förbrukningsartikel alltid, på ett sätt som jag inte alls väntade mig när jag började vekna för pyttepärlorna. jag trodde att enda orsaken till att skaffa sig flera nålar var ifall man tappade bort dom 
men hur jag hatade john james innan jag fick lära mig knepet med att platta till fireline med tång (fast jag använder naglarna helt enkelt)
! i min desperation prövade jag rentav big eye - men den använder jag aldrig igen efter ett par avskurna trådar
. sen fick jag vantarna på miyuki och zohata och kunde efter det trä och sy relativt glatt och harmoniskt. dock är dom nålarna ibland lite för tjocka och då åker jj nr 12 fram.
en nålpåträdare har aldrig funkat för mig - går inte tråden igenom utan påträdare så spricker den när jag försöker tvinga igenom påträdaren.

Såg att Sayila börjat sälja nålar med öppna ögon, dvs de är lite som klämmor o man bara "trycker" ner tråden i ögat: "self threading wire needle". Vet inte hur välanpassade de är för att sy pärlor med, men det är ju en annan lösning på problemet med att trä en nål.
Jag skulle väl mest oroa mig för att skada tråden eller att de skulle kunna slinka ut samma väg som den träddes på…
Jag har nån sån nål… den jag har är vissrligen väldigt liten men iom. ögats konstruktion så blev den för stor att använda med mina pärlor
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor