Webshop
Nu har jag tagit steget och startat en webshop. Gå gärna in och titta på http://jefassilver.ebutiken.nu

Villa bara säga att jag gärna vill ha synpunkter på layout i butiken så jag kan ändra till det bättre…
Bäst att skriva länken igen
http://jefassilver.ebutiken.nu
Tack!

Jefa: Nu har jag kollat runt lite på din shop
, det ser fint ut tycker jag. Men jag har några påpekanden.
Jag undrar hur mycket du kan styra utseendet? För det ser inte så snyggt ut att mittenspalten varierar i storlek, jag tycker att den bör ha en fast bredd. Dels för att om man har fönstret maximerat i webbläsaren så blir den spalten väldigt bred och textraderna lååånga.
För det andra så åker bilder och text omkring när man drar i fönstret för att göra det mindre, det ser lite konstigt ut. Det är bättre om den yttre bakgrunden, den grå i ditt fall varierar och att det inom din ljusgrå ram behåller sin bredd.
Men det kan ju vara så att du inte kan påverka detta för att det är en färdig lösning. Du kanske kan höra med leverantören av butiken om de kan hjälpa dig i så fall. Jag kollade in några av deras referenser, en del hade samma effekt som på din sida, men andra inte, så det borde gå att fixa.
Sen är det när man kommer så långt att det blir en länk till din blogg, vid beställningsvarorna, då bör du kanske öppna den i ett nytt fönster, annars tappar man ju bort shoppen, eller så bör den integreras i shoppen på något sätt.
Sen vet jag inte om det stämmer för alla, men om jag skulle köpa ett smycke via webben så skulle jag vilja se lite närmare på det. Jag spånar lite, kanske att man lägger in en förstoring av en detalj i den befintliga bilden, t ex spännet på den flätade armlänken, en bit av det stickade armbandet, så att man ser mönstret, osv. Åtminstone på vissa av smyckena där det kan vara svårt att uppfatta hur det ser ut. T ex så tycker jag att man ser alldeles utmärkt hur armbandet i läderband dekorerat med vikingastickning ser ut.
Det är något galet med startsidan, i Firefox så ser det ut som att det skall vara en bild till mellan den svarta och röda texten.
Hoppas att jag varit till någon hjälp! Lycka till med försäljningen
, du har så många fina alster.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Nytt Alias: Pugglis 

Tack för att du tagit dig så god tid att titta på min shop paerluggla!
Jag har försökt ändra sånt som jag har möjlighet att göra och fixat så att länken till min blogg öppnas i ett nytt fönster.
Jag förstår inte vad du menar med att texter och bilder åker omkring när man drar i fönstret… Jag ser inte det i alla fall. Jag använder inte Firefox eftersom jag tycker den är strulig utan håller mig till Explorer så jag tror inte att jag ser samma saker som du. Är det någon som använder Explorer som har problem med startsidan??
HUR gör man för att fälla in en liten bild i den stora för att kunna visa en förstoring??? Mina bildbehandlingskunskaper sträcker sig inte så långt så en förklaring skulle jag uppskatta eftersom jag inte kan lägga in mer än en produktbild till varje artikel.
Uppskattar verkligen att du tagit dig så mycket tid - det gläder mig! Allt kan alltid förbättras!
//Jennie

Varsågod, det var så lite, är glad om jag kan vara till hjälp.
Bra att det gick att ändra så att bloggen öppnas i ett eget fönster. Däremot fattade inte jag hur man skulle beställa när man väl var där. Skall man bara maila dig eller? Hur skall man förklara vilken amulett man vill ha?
Ett tips på vad som vore fiffigt att ha i shoppen är en sådan funktion som finns på Favoritsmycken. Man väljer först vilken modell man vill ha och sedan vilken text, där kan man välja olika typsnitt, symboler och ev. text på baksidan. Detta anpassat efter vilka valmöjligheter du kan ge så klart.
Det där med att texter och bilder rör sig, det blir så i IE också, men du kanske alltid kör med fullt maximerade fönster och då går det ju inte att dra i dem. Men som du ser så går ju texten över en ganska bred del av sidan när fönstret är maximerat så det blir en lång rad.
Om du klickar på den lilla rutan bredvid stängningskrysset, den som ser ut som två små rutor på varandra (Återställ nedåt står det om du har de små gula hjälpettiketterna aktiverat i IE), då minskar ju fönstret och du kan dra i kanten eller en hörna för att göra det så stort du vill. (sorry för den långa meningen, hittar inget bra ställe för punkt
)
I alla fall, då borde du se vad jag menar med att det ser lite fladdrigt ut. Kolla på en av deras referensidor så ser du att spalten i mitten är lika bred hela tiden då man ändrar fönsterstorleken. Det är bakgrunden som anpassar sig.
Och bildplatsen som bara syntes i Firefox verkar ha rättat till sig. Nu har du bara en liten bakåtslasch \ före den röda texten, den om de 10 första kunderna. Det kan vara något som ligger i koden och som IE är snäll och bortser ifrån, men det är ju inget urviktigt, men kolla i koden om du ser en omottiverad \ så kan du ju ta bort den.
När det gäller detta med att fälla in en bild så menar jag som i bifogad bild. Det förutsätter ju att du har bra upplösning på bilderna från början, dvs att de är större i original än de du har lagt upp på webben. Då tar du en kopia på ett utsnitt av smycket och "klistrar" in den i din färdiga bild. Förstår du vad jag menar? Jag kanske svamlar en massa. Fråga igen om det är konstigt det jag säger. Vad använder du för bildbehandlingsprogram då?

NU såg jag ju att du hade en beskrivning på hur man beställer namnsmycken, den låg lite långt ner på övrigt, borde du inte hänvisa till den sidan istället för din blogg?