Verktygen
Hej!
Jag undrar vad en rundtång är och vad använder man den till?

En rundtång är en tång med runda käftar. Den är tunnare ute vid spetsen och blir sedan tjockare in mot basen, ungefär som två långsmala koner.
Du använder den främst för att forma öglor på hattpinnar och metalltråd samt för att forma böjar o snirklar i metalltråd. Du kan se en bild på den "in action" här.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries

Aha!
Tack så mycket!
Jag undrar även vilka verktyg man måste ha för att göra smycken. Jag gör halsband, armband och öronhängen.
Hej
Här hittar du en tråd om vilka saker som kan vara bra 
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Maneki: Vilken fin blomma det var på den andra länken, helt ljuvlig!
Nytt Alias: Pugglis 

Pärlugglan: Tack
Det är en av mina "kopparsippor" o bilden är från instruktionerna jag gjorde till den. Tyckte den passade bra här eftersom den visar tången från en lite annorlunda vinkel.

Maneki: Var finns den instruktionen? Jag vill se…! 
Maneki: Riktigt tjusiga kopparsippor. Har du gjort dom själv alltså?

Jo, de är min tillverkning.
Pärlugglan: Var tror du att de finns?
De ligger i bloggen, en bit ned under "Manekis projekt och mönster".

Oj
, jag trodde att den kanske fanns här någonstan, men jag hittade inte. Det var en massa underbara örhängen där och tack för beskrivningen, länken hamnar i min inspirationmapp. 
Jag har en "alltiallo"tång från panduro, rundtång, avditare och plattång i ett, kostar inte så mycket heller.
Nu kommer jag ju inom kort att ta steget ut och köpa bättre och mer specifika verktyg, men en sådan kan jag rekomendera nybörjaren, man tar sig rätt långt med den faktiskt =)
Paulina
Harald nyborg har ett paket för 89 kronor tror jag, med ett antal tänger som är perfekta som startpaket. Elektroniktänger heter de. Där finns det mesta man behöver i början.
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Jag hittade en klämpärletång på rean i vår pysselbutik. 30:- kostade den så det kändes ok. Men jag har inte testat den än…. måste nog kolla på nån sida hur man gör…. det fanns inte med nån beskrivning….
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken

Ja, 30 kr lät som ett bra pris. 
En sak att inte glömma för er som ska köpa era första tänger: se till att de är någon form av s k elektroniktänger eller köp tänger från pärlföretag. Dessa har släta käftar o inte räfflade som många vanliga spets- o plattänger. Släta käftar behövs för att inte göra märken i smyckesdelar o trådar av metall.

Åh tack så mycket för det tipset. Jag tror jag har en med räfflade och det blir alltid märken. Skall genast byta ut.
Superbra tips!

Fast ibland kan dom räfflade vara bra också….. om man är försiktig….
öppna åttor med tex…. en plan tång glider iväg för lätt….
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken

Ja, det kan nog vara lite ett personligt val också. Själv har jag bara oräfflade tänger. Min enda räfflade är den kombitång jag hade i början o som jag numer har som reservtång -- den spenderar en del tid i gaslågor då jag inte behöver vara rädd om den.
Jag har fortfarande lite nybörjarsmycken kvar med "bitmärken" efter den tången…
#9 Ja, det kanske inte var så självklart att instruktionerna låg där, det är väl mest att jag tycker att varje gång jag skriver om nåt så brukar det bli ett "jag har länkar/tips/skrivet nåt om detta i min blogg".
Fast skulle det finnas intresse o Allamej vill det så har jag inget emot att kopiera in nåt av mina projekt/instruktioner som en artikel här på forumet. 
Kör hårt Maneki :) Ditt kunnande bör verkligen spridas
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag skulle se fram emot att ta del av dina instruktioner o tips här, maneki.

Jag hejar också på, instruktioner är alltid bra. Sen skall det bara bli av att följa alla instruktioner, har ju massor av länkar och sparade instruktioner överallt.
Nu blev jag påmind om att jag lovat att göra instruktioner till några av mina saker. Det är bara så svårt att komma igång!

Jag har beställt ett kit med tre tänger från Pagoni, tror att dom kostade 99:-