Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettproblemhörnan
Läst 5567 ggr
Idaz
0

Prissättning

Här kan vi lägga in bilder på våra smycken och få hjälp med prissättningen. Det kan ju vara svårt ibland…

Migoff
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilket pris skulle ni sätta på den här?

Det är sötvattenspärlor och seadbeeans. Hänget är inte äckta silver.

(Det är en julklapp, men det skulle vara kul att veta vad ni tycker ^^.)

leja
0

Jag skulle nog säga att jag skulle kunna tänka mig betala en 100-150:-. Någon annan som tycker det är för lite??

Det är ju inga exakta priser, utan ett försök att se vad vi själva tycker och vad vi skulle sätta/betala för smyckena.

Vad ska man ha som signatur tro?

mattiz73
0

119 kr kanske!

Detta är ju jättesvårt! Men jag älskar halsbandet! lite min stil faktiskt. Vad är hänget gjort av om jag får fråga?

Allamej
0

Jag är med Leja, men skulle säga 150 eller lite till

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Cessy
0

Hos min frissa skulle jag ta någonstans runt 180 för ett sådant halsband. Privat något billigare eftersom i de 180 ingår 25% som frissan skall ha vid ev. försäljning.

Migoff
0

Ok, tackar :) Tänkte själv nått såntdär. Vet faktsikt inte riktigt vad hänger är gort i, var ett tag sedan jag köpte det ^^

SusannAlg
0

Jag har sådana hjärtan som jag köpt från cchobby, metall står det bara i katalogen.

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

mattiz73
0

tack Susann!

Migoff
0

Jag köpte den i en liten småstads butik jag XD

Idaz
0

Vad skulle ni ta för det här halsbandet? Det är gjort med glaspärlor och silverpätterade öglepinnar. Materialet kostar ju knappt någonting men det tar ett tag att göra det.

Migoff
0

100kr kanske.

Allamej
0

Mer än så…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

mattiz73
0

129 - 149 kr kanske??

Det var väldigt fint!

SusannAlg
0

Ja, minst 150:-!

Cessy
0

Och jag höjer budet o säger att hemifrån hade jag tagit 160-170 kr för det o hos frissan 200-220 beroende på materialkostnaderna o så tar det trots allt lite tid o sitta o länka ett sådant här halsband o lite skall man ju faktiskt ha för arbetet. Hade materialet varit äkta silver så skulle du gjort ytterligare en höjning för materialkostnaden.

dazzly
0

Jag har precis sålt det här halsbandet, men har inte tagit mycket för det.. det är svårt att veta vad man ska ta.. hur mycket skulle ni ge för det? :)

Det är ganska dålig  bild, men jag hoppas ni ser ändå :')

SofiaDalarna
0

Det ser snyggt ut, Idaz! Jag skulle nog säga någonstans mellan 120-160 kr… Möjligen mer, men nte mycket mindre i alla fall! :)

Jag gör många såna här berlockarmband nu för tiden, tycker att det är så roligt och blir fint… Hur skulle Ni prissätta ett sådant?.. Materialet kostar runt 20-30 kr. Kedjan och hattpinnarna är silverpläterade. Det tar mellan 30-60 minuter att göra det för mig, inklusive tankearbetet. :)

SofiaDalarna
0

En prisfråga till… :)

Jag har nu provat att göra armband i flat spiral stitch, så här blev det… Frågan är bara hur mycket jag skulle ta betalt för ett?… Materialet är silverlined matsuno seedbeads och facetterade glaspärlor 4 och 6 mm tror jag. För mig tog det mer än en timme att få till, men det går kanske fortare när man fått in tekniken..?

leja
0

Jag tar just nu 100:- för armband, men det tycker jag själv är billigt. Så för arbetet bör du kunna ta på första armbandet ca 100:- + material= 130:-. Det andra borde du kunna ta mer för. Men det är mitt förslag, någon annan??

Migoff
0

120-130 för första och 150 för andra armbandet :)

SofiaDalarna
0

Tack! Vet ni, jag har kommit på en sak!.. Har kollat i lite affärer den senaste tiden och priserna på smycken är faktiskt rätt dyra… (Jämfört med vad jag tror att många här skulle ta för sina…) Till exempel på Guldfynd kostar sterling silver örhängen minst 79 kr, och då har de kanske bara en liten pärla på. Det fanns även ett par med ett silverfoile-hjärta, och det kostade 159 kr!.. Och SNÖ-smyckena hade väldigt höga priser de med… Så vi borde stolt kunna sätta ett "riktigt", förtjänstfullt pris på våra egna gedigna hantverk!.. De är ju ändå unika och inte masstillverkade… Fast det är konstigt att vissa köpare verkar lite snåla vad gäller sånt man har gjort själv, om man inte har en stort/känt smyckesmärke eller så?.. Eller är det så att man kan sätta högre pris i en butik, tex Guldfynd, än om man säljer via internet tex, eftersom de även har en lokalhyra att betala?.. Vad tycker Ni om detta?.. Och finns det något som borde vara "standardpriser" /minimumpriser för örhängen, armband och halsband?..

Idaz
0

Hjälp! Kan jag ta 180:- för det här halsbandet? Det är snäckskalspärlor och de facceterade glaspärlorna har jag fått från min faster när hon hade varit i Dubai. All metall är silverplätterad.

Vad tycker ni??

Allamej
0

Givetvis kan du det, du kan nog ta lite mer än så också :)

Idaz
0

Okej. Tack för hjälpen Glad

annise
0
hej #1 jag hade nog satt 95kr eftersom det var en del glaspärlor. men sen beror det på om det är långt eller kort ett långt i den stilen kanske 175kr ungefär. svårt när man inte ser hela

kram crazy dee

Migoff
0

Halsband med sötvattenspärlor, sandbeeds och stjärna :)

Migoff
0

*örhänge

Hasband med sandbeeds, sötvattenspärlor och ett metall-hjärta.

annise
0

ja öronhängen kanske 60kr jag tar när det är äkta öronkrokar och snäckskalsringar 100kr

Jefa
0

Ännu en prisfråga! Jag håller på med silver och pärlor och har ganska svårt att prissätta så lite tips vore bra.

Detta är ett halsband med silverkedja, hjärta i silvertråd och swarovskipärlor. Längd 50cm.

Migoff
0

#29 Jag skulle nog ge 150-200 kronor för ett så fint halsband :)

#28 Snäckskalringar?

Jefa
0

#30  150:- är ungefär vad materialet kostar och hjärtat är handgjort av två ihoplödda silvertrådar. Jag inser att det blir svårt att tjäna pengar på detta. Man kanske ska börja använda nylontråd i stället?!

Vad skulle ni då betala för detta?

[kissidor]
0

jag misstänker att migoff kanske inte uppfattade att det var i äkta silver :) men jo, det ÄR svårt att tjäna pengar på detta!

Jefa
0

Det var ju trevligt att du gillade halsbandet i alla fall Flört

leja
0

SOm jag brukar räkna 150:- material + ide 50:- + arbete 100:- blir det väl 300:-. Det tyckar jag inte är dyrt för silver smycke.

Men det är svårt att ta betalt, för många tror att det kan inte kosta så mycket. Fast då räknar de inte med den tid det tar att göra arbetet. Så ibland får man välja mellan att vilja få betalt för arbetet och få sälja. Jag brukar ofta göra så att jag tar indre för stora arbete och lite mer för de små, så jag får ut sammanlagt för allt jobb jag lägger ner. Sen brukar jag tänka att om jag vore riktigt känd så skulle du få lägga till två nollor!!!

SofiaDalarna
0

Jefa: jag tycker att Minst 250-300 kr/st för halsbanden är ett skäligt pris som ingen borde ifrågasätta!.. Håller med Leja, #34. Silver är ju dyrt dessutom!..

Och du kan antagligen ta mer, men jag vet inte var "maxgränsen" går.. =) Namnbrickorna tyckte jag mycket om, måste jag också säga!..

Migoff
0

Nej, jag fattade inte att det var äckta silver :) Men de är väldigt fina!

Idaz
0

#29 Oj, det var ju jättesnyggt! Det skulle jag ta absolut minst 300 kr för.

#31 Är det silver? Då skulle jag ta ungefär lika mycket som det andra halsbandet.

Jefa
0

Det tråkiga är att om jag skulle ta 300:- för halsbandet med namnbrickorna #31 så skulle jag göra en vinst på ca 20:-… och ja, det är silver!

Allamej
0

Men då kanske matrialet x 3 + nåt i arbetstid kan vara en bra mall för dig :)

Idaz
0

#38 Ja då skulle jag ta ännu mer! En vinst på 20 kr är ju snålt.

mattiz73
0

Vad skulle jag kunna ta för ett set med det här?
Örrisarna tar jag 40:- för bara dem?
Bara stjärnan då?

mattiz73
0

Och detta armband?

Jag ska inte massproducera men om någon är intresserad vill jag ju ha det jag lagt ut för materialet + lite till så jag kan köpa in ännu mer material!

ommok
0

Det är klart att du ska ta ut ett pris för dina fina smycken, så att du får lite ersättning för nedlagd tid också! 40 kr tycker jag låter väldigt lite för ett par örhängen som är så arbetade! Nog tycker jag att du skulle ta åtminstone 75 för dem, och kanske 120 för stjärnan! Det är ju tidskrävande att göra dem, och dina kunder måste känna att det är ett unikt smycke! Armbandet borde du kunna ta minst 200 för, tycker jag! Guld i mun

Hur mycket tid har du lagt på dem? Det är ju en del man måste ta hänsyn till vid prissättningen, och du har säkert lagt flera timmar på dem. Hur stor förtjänst får du per timme? Det kan kanske vara bra att fundera på? Jag tror att merparten av oss lätt undervärderar vår nedlagda tid, då vi ju ser det som en hobby, och när det är roligt får man inte ta betalt för det… Tungan ute

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

mattiz73
0

Örhängena tar ca 1 timme för 1 par.

Stjärnan tar ca 1,5 timmar.

Armbandet har jag bara gjort 1 än så länge och det tog då ca 3 timmar men borde gå på 2 nu när jag vet hur jag ska göra.

Menar du 75:- för örhängena…opss jag som tyckte 40 kr var för mycket!

Ok…

Tack så mycket för ditt engagemang!Glad

Cessy
0

Håller med ommok o säger mellan 80-100 för örisarna. Det högre priset om krokarna är av SS.

Armbandet ja mellan 200 - 250 kr borde vara rimligt, för mina sydda armband brukar jag ta där emellan o eg. är det alldeles för dåligt betalt med tanke på tiden det tar, men samtidigt har jag svårt i min omgivning att sälja dyrare handsydda armband *suck*

mattiz73
0

ok… usch… vad det är jobbigt att prissätta sina saker! Jag tycker att mina trasselhjärtan är fina men jag visste inte om någon annan tyckte det så det var svårt att sätta pris.

Och nu… örisarna har ju ni höjt priset med..nästan det dubbla! Så nu har jag varit inne på min blogg och ändrat pris på örhängena.

Armbandet tänkte jag med att 200:- skulle jag vilja ha för det är väldigt mycket pärlor och väldigt mycket jobb!

leja
0

Jag tar ca 50:- för örhängen, men jag vet att jag är billig. Armbanden ca 100:-, men då är jag billig på de med. Så jag håller med om ca 80:- för örhängena och 200:- för armbanden. Jag har sagt till mina köpare att blir jag mer känd så kommer det att kosta mer.

Cool

SusannAlg
0

jag tar 50:- för örhängen, men då är det ju snabbgjorda med några pärlor på en pärlnål…

40:- för dom du gjort blir ingen vidare tim-penning…… så jag håller med dom andra.

mattiz73
0

Jag har höjt priset till 60 kr för örhängena nu! Jag vågar inte höja mer just nu!

Jag har sålt för 89:- på bloggen nu!

Och till mattanterna har jag sålt för 200:- men det blir kanske lite mer! Hoppas jag!

Tack iaf för era tankar och idéer! Den här tråden är ju kanonbra!

SusannAlg
0

Hejja Mattiz!!!!!

nyborjare08
0

Tittar in här och säger hej! Glad Ny här på forumet men har tillverkat  smycken i drygt 5 år.

Jag blir faktiskt lite förskräckt när jag läser i denna tråd hur LITE några av er tycker att era fantastiska konstverk är värda!! Förvånad Jag vet att det är svårt med prissättning, tampas själv med det, men jag tycker att det är viktigt att inte vara FÖR billig! Det är ju liksom ingen idé att försöka konkurrera prismässigt med massproducerade smycken från asien.

Ni gör ju trots allt ett jobb och tiden är ju värt något, precis som materialet! Och priset i sig en markör för kvalitet Flört Så har jag märkt att folk (som köper) tänker.

Så våga ta lite mer betalt är mitt råd! Glad

ommok
0

Bra mattis73! Det är klart att du ska få betalt för det du lagt ner så mycket jobb på! Flört Och som nybörjare08 säger, så är det faktiskt lättare att sälja smycken med lite högre priser, då förstår kunderna att det är kvalitetssmycken och det betalar man gärna mer för! Annars misstänker man att det är låg kvalitet som kommer att gå sönder snart eller tappa färgen eller så… Vilket ju inte alls stämmer!

Så våga ta betalt för dina smycken! Skrattande Lycka till, mattiz73!

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

mattiz73
0

Tack Ommok! Jag ska försöka att ta bättre betalt för det nya jag gör!

crazydreamer
0

jag har lite problem att pris sätta mina armband.. dom är i äkta silver

NR 1

// Nyfiken Jenny

mattiz73
0

Usch…det får någon annan svara på! Jag är så dålig på sånt. Jag sätter alltid för lågt pris!

Men det var väldigt fint iaf!

crazydreamer
0

Nr 2

Äkta silver

// Nyfiken Jenny

crazydreamer
0

armand nr 3..

Och jag har inte en aning

// Nyfiken Jenny

crazydreamer
0

#55.. tack.. jag är oxå dålig på sånt.. det är därför jag inte vet..ler..

// Nyfiken Jenny

leja
0

Liten grund är att räkna inköpspris(på silvret) + arbetskostnad. Då får man en siffra att utgå ifrån. Minimum pris är inköpspris + vinst. Men då blir det oftast för billigt. Så kan du tala om vad silvret, i sig kostar och ungefär hur lång tid det tar att göra armbandet. Så vi har något att utgå ifrån ?

crazydreamer
0

matrialet kostar ca 200kr och jag har inte en aning som hur lång tid det har tagit..ler

// Nyfiken Jenny

Cessy
0

Tja då är ju 600kr absoluta minimum o 800kr låter då mer rimligt i mina öron.

Tigris
0

crazydream: Du kan ju göra en prisjämförelse här: www.rosart.se

crazydreamer
0

Va inte kan jag ta så mycket.. hade tänk mig ca 350 -400 kr.. är det för billigt????

// Nyfiken Jenny

Allamej
0

Japp, det är nog för billigt faktiskt. :) Stå på dig, och ta betalt för ditt jobb!

Cessy
0

Tja ofta tar man materialkostaden X2 eller X3 ,men tar du bara materialet X2 så måste du också göra en rimlig beräkning på tidsåtgången o ta betalt för detta också. Ibland när man inte kan värdera tidsåtgången ordentligt o man vet med sig att man ännu inte är världens vanaste med den tekniken o att det därför tar längre tid o göra än sedan då man är van o kan tekniken, så blir materialkostnaden X3 minipriset man skall ta. Fast då det gäller pyttepärlornas värld så går det inte o prisberäkna så för där är materialet förhållandevis billigt o X3 skulle absolut inte täcka den tid det tar o sy o då gäller det att beräkna o värdera arbetet o det är inte lätt.

Idaz
0

Ni säger ju att ordentliga priser betyder bra kvalitet, hur ska man då göra om kvaliteten på materiaet i ens smycke inte är så jättebra då? Jag har inte alltid råd med bästa kvaliteten men man kan göra fina smycken med pärlor av halvbra kvalitet också. Bara det att de kanske inte är snygga för alltid… Obestämd

SofiaDalarna
0

Jo, jag funderar även på, om man tar materialet gånger 2, plus något för tiden… Vad tar ni i "timpenning"?.. Vad är rimligt?..

maneki
0

Crazydreamer det finns en del svenska säljare av chain maille/"vikingasmycken" på nätet -- varför inte jämföra med vad de tar? Ett silversmycke varar ju trots allt en livstid om det är välgjort o inte misshandlas av ägaren.

Det handlar dels om att hålla ett pris som signalerar kvalitet (vi kan aldrig konkurrera med priserna på smycken som masstillverkas av unga kinesiska tjejer på minimilön) o dels att ligga på ungefär samma nivå som konkurrenterna som arbeta i samma typ av kvalitet.

Jag har vid nåt annat tillfället skrivit en lång appell för varför man inte ska dumpa priserna heller, hur det förstör för andra, men samtidigt måste jag ju betona att jag inte själv säljer så det är lätt för mig att snacka. Det är också därför jag inte brukar blanda mig i såna här trådar.

Cessy
0

Jo men det löser sig ju, för jag använder ofta silverfärgat o då har man ju det materialet X2 eller X3. Om jag tar det ena eller det andra beror lite på hur mycket jobb som ligger bakom smycket. Är det enkelt o snabbt gjort så X2 o är det mer arbete bakom så x3. (ofta blir det X2,5) Sedan har jag ingen timtariff, utan tycker jag det har varit mycket jobb bakom så lägger jag på tills vad som känns säljbart.

Eg. skulle sydda arbeten betinga ett mycket högre pris, men man får också tänka på vilken kundkrets man har o var man säljer någonstans. Det handlar inte om att undervärdera sina arbeten - det handlar om att få sälja, för om jag tar ut vad jag borde i vissa lägen så kommer jag få inget eller mycket lite sålt o vad skall jag då med smyckena till. Lägga på hög i garderoben? Så prissättning handlar om att hitta ett pris som man kan leva med. Att minst få hem materialet + en vinst o hur mycket man slår på beror på vem man är. Jag säljer def. inte min själ när jag säljer det jag har gjort, men på en del borde jag tagit högre pris, men jag tycker att det är kul att få sälja o få hem pengar att köpa nya pärlor för helt enkeltFlörtSkrattande Fast däremot håller jag inte så låga priser att jag dumpar marknaden. Skulle tippa på att jag ligger ganska mitt i mellan med mina priser inte billig men heller inte jättedyr. Man lär sig att hitta rätt prisnivå efterhand som man håller på helt enkelt.

mattiz73
0

Vad ska man ta för ett flat spiral armband? Inte swarkovski i utan glaspärlor!

Även det lilla blomarmbandet skulle jag behöva hjälp med! Det större sa Ommok 200:- för men det lilla då? Det var ju pilligare och mer material, för mig tog det dessutom längre tid!

leja
0

Det beror på vad du tycker. Jag brukar sätta ett enhetspris. Samma pris för armbanden, om de inte är extremt enkla och i billigt material. För tiden går åt. 0avsett om det är lite mindre eller lite större. Ofta kan man lätt motivera med tid och bättre/mer material.

Cessy
0

För samma mönster om än vissa förändringar brukar jag ta samma pris, men känner du att det i 4 mm är så pass mycket pilligare o därmed tidskrävande så kan du ju motivera ditt högre pris med detta o då skulle jag säga 200-250kr för 6mm o 250-300kr för 4mm.

ommok
0

Jag håller med dig, Cessy! Om det tar mer tid och är pilligare att göra så ska det märkas på priset! Lycka till Mattiz73!

mattiz73
0

Tack för all hjälp!

Allamej
0

En tråd på ett annat forum som jag tycker passar bra här :)

SofiaDalarna
0

Jag hittade en länk (pdf-fil) där det står om prissättning och hur man kan försöka öka/börja med försäljning m.m. En lååång text var det… Har inte läst hela än, men vissa saker verkar kloka iaf… Ifall att det är någon som vill läsa, så lägger jag in länken här. (från Designshop.se)

miuljo
0

någon sa en gång till mig när hon tykte att jag var för billig "kostar det ingenting så är det ingenting värt" Glad det stämmer ju faktiskt!

men jag håller med.. det är jättesvårt att prissätta sina egna saker

Loria
0

Jag sitter just nu o gör ett corallinghalsband. Valde att göra det för att jag hade så mycket seadbeens. men så slog det mig (efter att ha suttit med det i si så där 6-10h, utan att direkt komma nån vart, att det går ju inte att sälja ett halsband som tar upp mot ett dygn att göra… Är det någon av er som säljer tätta corallinghalsband, o va tar ni för dem i sådanafall?

Cessy
0

Loria: Har aldrig försökt med ett helt halsband - bara armband o de tar jag 250 kr för o det är eg. för lite.

Ja det där med prissättning är inte lätt. "För billigt o det är ingenting värt" skulle jag snarare vilja säga att det beror på vilken "målgrupp" man vänder sig till o i vilket sammanhanf man säljer i. Ett pris kan vara rätt i ett visst sammanhang o ett annat i ett annat sammanhang. Det viktigaste man kan göra är att fundera ut var ens gräns ligger så att man inte säljer sin själ o inte dumpar priserna för andra, men också så att man faktiskt får sälja något också. Spelar ju ingen roll om man ligger där man borde ligga prismässigt men samtidigt inte får någonting sålt.

nyborjare08
0

Cessy, jag håller med om att det gäller att hitta rätt målgrupp och att man måste fundera på sin egen gräns. Men samtidigt skulle jag faktiskt hellre inte sälja nåt alls än att sälja för billigt. För om man väl har börjat sälja för billigt är det jättesvårt att sen höja priserna till det man "borde" ha och man konkurrerar med massproducerade H&M-smycken. Och DET är ingen idé! Och jag kan inte ta ett pris för ett smycke i ett sammanhang och sen ett annat pris för samma smycke i ett annat sammanhang. Tänk om en kund skulle råka vara på båda ställena! I så fall väntar jag hellre till rätt målgrupp dyker upp eller söker upp rätt målgrupp.

Cessy
0

Jo så kände jag också från början, men jag måste erkänna att det är faktiskt väldigt trevligt att få sälja så att man får in pengar o kan köpa nya pärlor o pärlmaterial för o kan göra nya smycken av. Inte sälja alls - ja det beror nog på hur stor garderob man har att stoppa undan smyckena i o hur mycket pengar man har - om man har råd att bara låta dem bli liggande. Jag har inte de pengarna tyvärr.

Kanske skall jag för tydlighetens skull poängtera att jag inte tillhör dem som säljer billigt, men heller inte dyrt, så jag ligger mitt i mellan, så jag tillhör inte dem som dumpar priserna för andra. Sedan är det helt klart så att priserna för sydda smycken oftast prissätts alldeles för lågt med tanke på arbetet bakom o där känner jag mig mer kluven till lågt pris, men arbeten som inte tar speciellt mycket tid o energi kan jag inte heller prissätta så extremt högt som en del vill, men inte heller så billigt som en del gör o på dessa smyckena känns mina priser helt rätt o det är den känslan jag går på o är nöjd med vad jag får in på dem. Däremot är jag som sagt var mer kluven till mina få sydda smycken o just för att det känns som om att jag inte har rätt målgrupp för de sydda smyckena o inte kan ta ut de priser som de eg. förtjänar så gör jag inte heller speciellt mycket i sydda tekniker, för det finns ingen större avsättning för dessa o def. inte till rätt pris. Samtidigt tycker jag att detta är vansinnigt trist för av o till hade det varit kul o kunna göra mer i sydda tekniker, men p.g.a. för dåligt betalt så blir de inte roliga o göra o detta är ju också trist.Gråter

Vill bara ha sagt att prissätta rätt handlar alltså om oändligt fler aspekter än bara ta ut rätt pris gentemot massproducerade smycken. Dels vad är rätt pris? Dels hur stort lager kan man ha innan man tvingas ge upp något som man helst av allt vill göra? Därför hävdar jag att det beror på vilken målgrupp man har, att def. rätta materialet efter målgrupp o det pris man kan ta ut för sitt smycke. Att hitta en nivå som innebär att man inte säljer sin själ, att man får en vettig förtjänst o ändå inte ligger så högt att bara ytterst få vill köpa eller om man kan hitta ett ställe o sälja på där högre priser är gångbara. Om man inte vill ha en överfylld garderob med sina smycken o inte vill ge upp sin "hobby" (sitt hantverk) o samtidigt inte vill dumpa marknaden med för billiga smycken, så gäller det nog för de flesta att hitta en gyllene medelväg.

leja
0

Håller helt med. Tycker det är så svårt att sätta rätt pris. Tillsist handlar det även om att jag vill sälja för att ha råd att köpa nytt material. Det är ändå så att jag tror inte jag kan sälja så mycket att jag kan leva på det.

Det skulle vara så kul om man kunde ta betalt så mycket att man fick en bra förtjänst, men om man då inte får sälja alls, vad ska man då hitta på. Detta är ju ändå en ganska dyr hobbie. Att få sälja innebär ju för mig, nya pärlor och nya projekt. Så i längden tror jag att det blir roligare. Men samtidigt vill jag inte vara så billig att jag dumpar priserna för andra. Så det blir någon slags gyllene medelväg. Samtidigt vet jag inte hur man ska göra om folk säger att de tycker man är billig. Men inte vill betala mer än de gör?

Dilemat är vad kan jag ta ut så båda jag och kunden blir nöjd, utan att det blir för dyrt eller billigt?

[kissidor]
0

"Samtidigt vet jag inte hur man ska göra om folk säger att de tycker man är billig. Men inte vill betala mer än de gör?"

där slog du allt huvet på spiken leja! precis så låter det - och precis så är det… Obestämd

jag antar att dom menar att andra borde få betala mer för ens smycken  - eller vad är det dom menar annars tro

Paerlugglan
0

Jamen Kissidor, hur lägger du in de där smilysarna, jag vill också ha roligare smilysar, blir avis! Skrattande

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

[kissidor]
0

men pärlugglan vad du är tidigt uppe Glad! för du har väl gått och lagt dig inatt va Flört?

jo jag blir nipprig ibland på vad torftigt smiley-galleri iFokus har och då blir jag bara tvungen att låna från nåt annat håll för att uttrycka det jag vill - dessa jag använt här kopierar jag från min yahoo-mail - lite omständligt men vad gör man Obestämd

nyborjare08
0

Visst är det svårt! Och det blir faktiskt svårare ju billigare vi är :-) (redigeringsverktyget verkar ha tagit helg så det får bli hemmagjorda smajlisar)

Jag kan på sätt och vis förstå att man som enskild person inte vågar hålla uppe priserna för att man är rädd att man inte ska få råd att köpa mer. Och visst, ju populärare denna hobby blir desto svårare blir det ju att kränga grejor och marknaden mättas.

Men många verkar tro att man inte får sälja om man är "för dyr", men hur vet ni att det är så? Har ni testat? Och om det då inte funkade, var det kanske fel marknad, fel målgrupp?

Det är principen jag är ute efter. Det är unika, värdefulla hantverk vi gör och det är dessutom orättvist gentemot de som faktiskt försöker försörja sig på hantverk. Priserna dumpas generellt och det blir allt svårare för egna företagare att klara sig. Jag har en kompis som hade pärlbutik (och gjorde och sålde egna smycken) som var tvungen att stänga pga alla som dumpar priser. Till slut fick hon konkurrens av sin egen grossist!

Det är lite samma resonemang som löneförhandling. Mina kollegor tjänar på om jag får högre lön eftersom de då kan använda den nivån vid nästa löneförhandling. Det totala löneläget höjs och det är bra för alla.

Paerlugglan
0

Jodå, jag hade sovit innan, faktiskt, kors i taket va? Glad

Aha, Skrattandegår det att kopiera och klistra, jag har nämligen en smilysamling som jag kan ta av då? Sitter nu på fel dator, är inte hemma, men jag får pröva när jag kommer hem.

Eller jag testar nu, hittade denna på ett ställe.

nyborjare08
0

En kommentar till, till leja och kissidor. Om folk tycker att man är billig då ÄR man FÖR billig! Skrattande Så funkar ju alla, klart att man vill betala så lite som möjligt, för allt! Det är möjligtvis bara ens kära mamma som kan lägga på nåt på priset frivilligt Flört

Hellre då hitta rätt målgrupp, eller "skapa" rätt målgrupp genom att från början ha rätt pris. Högt pris = kvalitet, som flera har konstaterat tidigare. Och folk VILL betala för kvalitet!

Visst skulle jag kunna sälja 9 halsband för 100 kr/st men jag säljer hellre 3 av samma sort för 300 kr/st. Samma pengar men mindre jobb för mig. För pengarna kan man köpa lika mycket roliga nya pärlor.

Jag lovar att man kan sälja även om man tar mer betalt! Flört Visst kan vissa modeller bli över men då kan man väl ha "rea" på just dem då!

Så våga satsa! Skrattande

Cessy
0

mm………..men i verkligheten har du kanske den målgruppen o sälja till som inte vill betala mer än 100 kr för ditt halsband o den målgruppen som vill betala 300 finns kanske bara i ens drömmar o då får man faktiskt rätta sig efter den målgruppen man har. Jag har provat från början att vara dyrare o då sålde jag sämre …….betydligt sämre o idag säljer jag vettigt, men det är precis som diskussionen utgår från att det bara finns 2 prislägen billigt eller dyrt o jag hävdar bestämt att det finns en gyllene medelväg o i ditt tänkta ex. blir priset då 200 alltså varken billigt eller dyrt. Det dumpar inte priserna för andra, men det leder ändå till att du får betydligt mer sålt än om du håller en ännu högre prisnivå.

Fast sedan är det självklart att har man den lyxen att ha den målgruppen som är beredd o betala - ja då skall man självklart ta betalt också, så ens priser kan faktiskt variera beroende på var man säljer o vilken den målgruppen är + att ju mer arbete bakom ett smycke ju mer betalt bör man ta.

nyborjare08
0

Tjaa… på en julmarknad som alla har möjlighet att delta på finns det ju utrymme för alla prisklasser. De som är beredda att betala lite mer går nog förbi de som säljer 100 kr-smycken. Jag var med på en sån marknad där alla prisklasser fanns. Tjejen som var dyrast sålde bäst. Men visst hade hon lagt lite pengar och energi på presentationen också. Hon "utstrålade" kvalitet genom sin presentation och sina priser och drog till sig de som betalade.

Målgruppen som betalar hittar sin försäljare, lika mycket som tvärt om, det är jag övertygad om.

Men visst håller jag med om att det inte handlar om två olika prislägen, billigt eller dyrt. Det var en förenkling för att lättare kunna beskriva min poäng.

Jag tycker att man ska vara professionell och sätta ett bra pris på den tid det tar att göra ett smycke. Annars undervärderar man sig själv och underminerar för de som försöker försörja sig på sitt hantverk.

Cessy
0

Jo  men visst har du rätt att det går o sälja dyrt också o där är det nog snarare så att det är mitt eget fel eftersom i sådana lägen har jag för mycket med mig, för skall man sälja dyrt, så bör det vara att man enbart lägger upp sådana smycken som tar lite längre tid o göra (t.ex sydda smycken o coilade) o att de enklare bör då vara halvädelstenar, finare sötvattenspärlor (inte billighetssötisar) o att materialet är SS eller goldfilled/vermail. Lägger man då upp detta mer sparsmakat o snyggt, så hittar det alleles säkert några köpare som är beredda att betala för den kvalitén det utstrålar.

Problemet är ju att på en marknad kan man göra så för då kommer fler kategorier av människor förbi o då har man chans att hitta de där köparna. I fina butiken fungerar detta också, men i början hade jag få smycken o finare kvalité på materialet hos min frissa o det sålde inte. Hos frissan är man ute efter något som man har råd o köpa trots att man klippt/färgat/permanentat (eller vad man nu har gjort där) o något som känns mer tufft o modernt. De är inte ute efter det dyrbare smycket i äkta material helt enkelt. Så vad man kan ta o vad man bör ha med sig beror ändå till sist på vilken målgrupp man riktar sig till o i vilket sammanhang man befinner sig i o man bör inte blanda dessa två typer av smycken heller, för då drunknar de mer arbetade smyckena o/eller i dyrare material, bland det man säljer billigare o det är inget smart o göra.

Evahelene
0

Hur mycket kan/bör jag ta betalt för pärlvirkade armband? Jag testade i förrgår och jisses så trevligt det var (och än har inte händerna protesterat). Det har blivit tre stycken nu Skrattande En väninna som jag tjattrade med på msn ville se vad jag surrade om, fick en länk till Stintas sida och beställde genast på två stycken! Kul! Men, som sagt, hur mycket? Jag virkar med moulinégarn, crystal AB 9/0 och 8/0 och syr ihop ändarna som jag "gömmer" med en tajt ring av pärlor. Vad skulle ni ta?

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Idaz
0

Jag har ingen koll alls på vad som skulle kunna vara rimligt. Har aldrig provat att virka med pärlor men som jag förstår så är det en del jobb med det. Hoppas att någon annan vet vad som skulle kunna vara lagom. Glad

Allamej
0

Bästa sidan prismässigt som jag har hittat är ju klart denna.

Att jag sen kan relatera till smyckena är ju en annan sak :) Men jag har alltid gillat hennes smycken.

Det är ju faktiskt en hel del jobb bakom virkade smycken så jag tycker inte att man ska ta för lite

Evahelene
0

Tack Allamej! Det var en riktlinje i alla fall (än om jag nästan fick skrämselhicka - hon tar 300 för ett likvärdigt och jag tänkte åt 100-kronors-hållet).Skäms

Allamej
0

Hon tar bra priser :) Få inte skrämselhicka, du har lagt ner en massa jobb och du förtjänar att få betalt för det också :)

MorMaggis
0

Hej,

Jag har inte läst alla inlägg i denna tråd men jag ser att min sida kommit upp som exempel på höga priser. Själv upplever jag inte alls priserna höga. Det gäller ju arbeten som är gjorda med omsorg och höga krav på kvalitet i utförande, komposition och matrialval. Jag är mycket stolt över mina smycken och anser att jag håller en god hantverksmässig standard. Jag har ju jobbat med hantverk hela mitt yrkesverksamma liv som textillärare ( 4 års yrkesutbildning). Nu som pensionär ägnar jag mej mest år att jobba med pärlor, det ger en sån härlig glädje och tillfredsställelse, att jobba med vackert matrial i underbara färger och former och som resultat få dessa vackra smycken.

Allamej
0

MorMaggis, jag menade absolut inte att du har höga priser! Snarare att du är ett föredömme för oss som har svårt att sätta pris på sitt egna arbete.

Jag lade upp din sida för att jag alltid gillat det du gör och för att jag finner dina priser väldigt bra, väl överensstämmande med arbetet bakom :)

Det var absolut ingen kritik, det var en komplimang och jag beklagar så otroligt mycket om jag uttryckte mig oklart :)

Cessy
0

Hej MorMaggis!

Jag uppfattade inte Allamejs inlägg som om att du tar för höga priser utan du tar istället bra priser d.v.s. att du värdera dina smycken o ditt arbete o vågar mer ta ut rätt priser än vad många av oss gör. Så tolkar jag inlägget o inte att det var något negativt riktat mot dig.

[kissidor]
0

jag tolkade också allamejs inlägg som enbart positivt, hon berömmer dina vackra alster och din förnuftiga och relevanta prissättning Glad!

Emo
0

Så uppfattade jag det också. klart man ska ha betalt, när man gör smycken till kunder. Då är det bra att ha ett gott föredöme och det var ju det hon menar att du är.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

MorMaggis
0

SkämsÅåh nej som jag läser! Nu i morgonljusets sken så ser jag så mycket bättre.

Allamej, jag tackar för vackra ord. Jag tror att jag fastnade på ordet skrämselhicka när jag tog det som kritik. Hm, hur slarvig får man vara?

Cessy, Kissidor och Emo tack för ert klargörandeSkrattande

Nå jag fick i alla fall klargöra min egen ståndpunkt angående prissättning.

Evahelene
0

MorMaggis,  det var ju jag som "fick skrämselhicka", men på ett positivt sätt! Skrämsel var fel ord, jag skulle ha skrivit förvånings- istället (inte för att jag nånsin har hört "förvåningshicka" men…*fniss*). Som så många andra så har jag svårt för att sätta pris på mina alster och tar "hellre för lite än för mycket" - samtidigt så irriterar jag mig storligen över hur lite "folk" tar (se t.ex. på annonser på hemmagjort.se!) och undervärderar sin arbetsinsats! Personligen så tar jag bra mycket mer än materialkostnaden för mina stickade alster - även om det nog är i underkant ibland…

Din sida är, precis som Allamej säger, en bra riktlinje  för pris-nivåerna på handgjorda, mer eller mindre unika smycken! Eftersom jag inte på långa vägar är lika skicklig som dig så lägger jag fortsättningsvis mina priser en bit under dina (typ 30-35% mindre).

Allamej
0

Återupplivar en gammal tråd :)

Vad är ett bra pris för sådana här halsband?

Paerlugglan
0

Allamej: Jag har inget pra tips på pris, men kan berätta att jag var på IKEA-utställningen på Liljevalchs i torsdags. Där sålde de hängen på en kedja för 149:- eller något sådant, kanske var det ännu mer.

Kopplingen med ditt halsband är att hänget bestod av en liknande glasknapp som man klistrat en bild av en IKEA-produkt som syntes genom glaset och klistrat ett fäste på och sedan hängt på en enkel kedja. Det kan ju inte ta mer än några minuter att knåpa ihop. Detta måste du ju ta mycket mer för, inte för att de tar för mycket för det enkla halsbandet, vilket jag anser att de gör, utan därför att detta verkligen är ett hantverk, där du lagt ner både tid och god design.

leja
0

Som sagt, massproducerat HM kvalite runt 150:-, designat måste vara en 3-400:- och med ditt "kända" namn en 5-600:- eller hur ?

Flört

Så har du lite att välja på. Men ofta är det väl svårt att sätta pris själv. Så jag vill säga att jag tycker det är värt minst 300:- med tanke på arbetet.

Allamej
0

:) Tack Båda :)

anki1
0

Vilken bra tråd. jag "snabbläser" för den är rätt så lång. Den började innan jag själv upptäckte pärlornas värld. Jag började lite stillsamt 2010 tror jag. Inte riktigt säker där. Det är svårt med prissättning Svårt att räkna ut vad materialet kostar. En del är ju köpta för en del år sedan Och inköpspriserna ändrar sig. Mycket beror på hur arbetade de är. Jag höftar nog mest. Örhängen 75150 200 beroende på. Armband 150 - 300 samma för halsband 300 500. Där går nog min gräns (smärtgräns för kunden).

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

AnnG
0

Vad kan man ta för halsband respektive örhängen?
Är 125:- lagom för halsbanden?
Örhängena är svårare att prissätta?

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.