Netting-problem
Nu har jag påbörjat mitt första netting-försök… Men jag tycker det blir lite sladdrigt och pärlorna runt om den stora pärlan vill inte ligga som jag vill att de ska göra.
Mittenpärlan är en Silerfolie 23 mm och pärlorna runt om är matsuno 11/0 - är det fel val a pärlor? Tilläggas att jag använder fireline b att sy med.
På bilden syns två trådar - hur fäster man? Fäster man en ändtråden först och syr sen? Finns det nån bra instruktion på Internet någonstans?
Så här gör jag - "tut"
Kan tänka mig att det är svårare på något som är runt i formen, men du avslutar alltså med att sätta enbart seeds mellan "flikarna" o drar på så vis ihop nettingen till en ring igen.
Man måste dock börjat med ring o litet varv som man ökar på i större varv, för att återigen minska i mindre varv o slutligen dra ihop igen i en ring.
Tack Cessy!! Ska titta närmare på "tut"en….
Kan ju säga att de stora cabbarna jag har gjort nu - 30mm riviolis - så har jag lagt till fler varv för att få det stabilt, för annars funkar det inte.
Jag gjorde så här:
1. Ringen (3+1 x13 dvs 52 pärlor)
2. Första nettingvarvet. 2+1+2
( Beskriver en båge i 1 varv o i första varvet består en båge av 2 st 15/0 + 1st 11/0 + 2st 15/0 o så fortsätter beskrivningen av bågarna i varje varv)
3. 3+1+3
4. 4+1+4
5. 2+1+2
6. 2+1+2
7. Avslutningsringen. 3st 15/0 mellan varje spets
Den ensamma pärlan i varje varv är en 11/0 De andra är 15/0
Får sätta mej ner ikväll o se om jag kan lösa det….
Men sätter man dit cabachon sist?? Alltså ska det vara en sorts pärla i mitten och inte en sån som jag hade på bilden??
Man sätter dit den när man nästan är färdig med sitt första minskningsvarv o sedan gäller det att hålla stadigt med en hand o lyckas trixa med den andra handen, för att antingen sy ytterligare ett minskningsvarv + ringen eller bara sy avslutningsringen. Cabben halkar lätt rundor, men det går
Man får puffa o dra lite i (sträcka på) bågarna lite efterhand som man syr avslutningen.
Har aldrig provat med en sådan puffad coin som du har på bilden, men det borde gå om du först räknar ut vad som ör en lagom ring för den. (Innervarvet på den sidan som är framsidan) o sedan utgår från den o ökar på o minskar igen för att sluta cirkeln. Det trixiga ligger i att få startcirkeln lagom i förhållande till cabben o sedan får man ju "se" hur många varv man behöver för att få en bra avslutning på det.
Har letat förtvivlat efter en sån där cabachon - men de heter visst nått annat i pärlbutikerna….. Men vad??
Eller tips på annan pärla/sten man kan använda sig av???!!!
De går under benämningen "Flat-back"" Men du kan fixa det med en sådan rund silverfoiled coin också Shigne. Du får bara experimentera o få fram rätt storlek på startringen o rätt antal varv i förhållande till pärlan, men en sådan bör alltså också fungera att infatta nettad.
oh ja absolut, jag har infattat flera silverfoilcoins med olika metoder och dom är ganska lämpliga för ändamålet rent formmässigt tycker jag - att dom är lite välvda på båda sidor gör dom mycket lättare att infatta än en "sten" som är helt platt på en eller båda sidor. däremot kan dom ju vara lite ojämna och inte perfekt cirkelrunda vilket gör det lite stökigare än med tex en rivoli som är helt symmetrisk. men som sagt man måste alltid testa "startringens" storlek om den verkar bli bra, det kan man inte räkna ut eftersom det beror inte bara av diameter utan även av tjocklek och välvning.
Jag fortsätter undra;
Enligt tuten som finns som länk i #1 och beskrivningen som jag hittatde i Bead&Button (Augusti 2009) - så gör man inte på samma sätt. I BB (Bead&Button) går man med tråden igenom mittpärlans hål först och sen trär på en pärla, trär igenom mittenpärlans hål och sen gör ringen.
Om man gör som BB, är det lättare att göra första ringen, beräkna pärlor?
Men det kanske är så - det finns lika många lösningar som det finns pärlfantaster?
Tittar man på olika Hana-Ami tutarna o alla tutar det finns till pärlbollar o.s.v. så du har helt rätt. Det finns massor med olika sätt att göra samma sak. Huvudsaken är ju att du hittar det sätt som du tycker fungerar bäst för dig. Ibland slutar det t.o.m. att man till slut gör sin egna variant. Hoppas du hittar ett sätt som fungerar för dig helt enkelt Shigne

Shigne: nu kanske jag tolkar dig fel, men är båda infattningar? När du säger att man ska gå igenom hålet först o jag tittar på ditt foto låter det nämligen för mig mer som sådana här "ramar" än som pärlade infattningar där pärlan eller cabben hålls fast på båda sidor av nettingen. Ska du bara sy netting längs sidorna är det lättare med runda pärlor för annars vill de gärna halka på sniskan.
Jo, det finns massvis med olika sätt att infatta cabbar o pärlor. Mina favoriter är enkla o luftiga varianter i RAW o netting, men olika variationer av peyote är nog vanligast. Utöver Rubys tut så kan även Shalas o Beadniks nämnas. Vill du ha fler länkar till andra tekniker så hittar du ett inlägg i min blogg som heter "cabochoninfattningar del 1 -- sydda tekniker".
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
Tack alla!! Maneki jag ska kolla närmare på dina inlagda länkar…
Vá ni är gulliga som delar med er!!! Kram

Första länken blev lite fel -- jag skulle länkat direkt till fotot istället för jag har använt brick, inte netting där, o ska kanske inte virra till det. Ville bara visa skillnaden mellan en ram o en infattning. 
Nu tror jag att 25-öringen börjar trilla ner!! Men vilket gjytter av sidor att kika igenom!
Tusen tack för allt!

Men det ser ju bra ut i alla fall Shigne, bara du kan få silverfoilen att ligga som du vill.
Och vilka underbara länkar Maneki, jag blev helt till mig, det surrar i huvudet av vill vill vill.
Jag har ett tips också. När jag har gjort infattningar har jag gjort en sorts stege och satt ihop till en ring att lägga runt det jag vill infatta. Då har det varit med någon sorts bungle (stavning?), jag har faktiskt en variant som inte har så vassa kanter, men de verkar inte vara så vanliga. Nu funderar jag på om man inte bara kan göra en "stege" med vanliga seed beads och sätta ihop till en tajt ring. Tänker mig då att man skall trä pärlorna som i bifogad bild, bredden kan ju vara valfri, även hur många pärlor man sätter mellan varje tvärgående rad. Om man sen när man satt ringen runt sitt objekt går ett varv runt i de längsgående pärlorna (här rosa) och drar åt, så blir det ju en start som bör sitta ganska så bra att bygga vidare på. Man kan ju fylla mellanrummen om man vill.
Nytt Alias: Pugglis 
jo det borde bli jättebra pärlugglan - men blir inte detta också raw? ser ju supersmidigt ut i och med att man drar ihop det så enkelt och sen kan man ju bygga på lite vad man vill för att få lite stuns på det. japp, jag ska testa att cabba med raw - idag om jag hinner - men inte 2-nåls, hatar det! det skulle dock vara jättesmidigt med 2-nåls om man hade 4 armar!
Pärlugglan, det där var också en variant…. Det här måste testas - alltihop!!
Som jag fattar det så är det inprovisation som gäller - beroende på vad man har för pärla i mitten?!?
Paerlugglan: för mindre pärlor/cabbar måste det vara ett perfekt sätt att infatta på ett fint o nätt sätt. Att det inte dränker cabben som annars netting eller peyote gör. Skall prova det med mina små cabbar. Däremot tror jag inte det blir stabilt nog för stora/tyngre cabbar.

RAW-varianten använde jag en gång till en kattcab. Gillar just det där att man kunde få det att sitta rätt tajt utan att det för den delen täcker halva motivet. Jag utgick från Turquoise Collage av Marcella Austenfeld (tyvärr säljs inte projektet separat så det finns ingen bättre bild) där tekniken används för en ganska stor turkos, med då med tre rader RAW mot mina två. Jag använde 11/0 medan hon använde 13/0 eller 15/0.
oj vad bra det blev med raw på en 14mm rivoli
, och en 12:a måste också gå utmärkt! bra, för då slipper man köpa svindyra metallinfattningar till sina 12 och 14! men jag såg mig tvungen att använda tvånåls ändå
, svårt att dra "remsan" rakt annars - och det lilla eländet for i och ur infattningen som en smörklick på en varm potatis innan det hela var färdigåtdraget på slutet, så helt besvärsfritt var det inte! men det var väl värt det antar jag
. jag använde i princip den här varianten enligt länk på manekis pärlblogg (scrolla ner en bit så kommer du till själva infattningsbeskrivningen): http://beadwork.about.com/library/weekly/nshrink.htm fast jag gjorde bara en rad raw och så satte jag 15/0 i kanterna. sen sydde jag en mycket enkel utsmyckning med 11/0 runt kanten som bildar som små uddar - framifrån ser det ut lite som en skeppsratt.

Jaha, det kanske är detsamma som raw, har nog inte riktigt kläm på vad som är vad. Gjorde som det såg ut att vara gjort en gång när jag skulle infatta, fast då med de där avlånga.
Och två nålar är definitivt en nål för mycket att sticka sig på, och en tråd för mycket att trassla in sig i.
Men jag brukar faktiskt sy de där "ringarna/fyrkanterna" så att jag tror att den som repar upp skulle uppfatta det som tvånåls.
För så här trär jag: Först trär jag bara "rakt fram" 2 rosa 2 lila och upprepar detta tills rätt antal är trädda, avslutat med 2 rosa, sen vänder jag tillbaka och då hoppar jag över 2 rosa 2 lila 2 rosa och trär tillbaka i de nästkommande 2 lila, trär 2 nya rosa på tråden, trär tillbaka i de nästkommande lila.
Äh, vet inte om det låter vettigt, men jag skickar med en bild för säkerhets skull, den illgröna tråden är det jag trär efter att jag "vänt håll". Så den färdiga biten uppför sig som en gjord med tvånåls teknik, förutsatt att man varit noga med att inte träffa den förgående tråden då man trär tillbaka. ;)
Men om man har större stenar att infatta så kan man ju lägga till ett eller ett par nettade varv, men just detta att det är lite bredd på startringen hjälper nog till att få stenen på plats och hindrar den från att halka omkring. Så då tror jag att det funkar på både små och stora/tyngre stenar.
Nytt Alias: Pugglis 
åh men det får jag testa, det verkar ju smart
, tvånålsteknikens fördelar men utan svordomarna liksom
. fast kanske inte fullt så lätt att hålla remsan jämn och rak som med "äkta" tvånåls?
och sen framförallt så blir jag ju tvungen att göra ett försök med 2 pärlor i varje rutkant också som rivolin kan kila in sig mellan och ligga lite säkrare medan man syr - för det bara sprutade rivolier igår, och längst in under soffan hela tiden naturligtvis
. jag ville ju skymma rivolin så lite som möjligt - så det var därför jag gjorde bara en rad och med bara 1 pärla i varje rutsida - men under soffan är den ju garanterat skymd… 
Kissidor: Ja det låter definitivt som att det är svårt o se hur ljuset bryter i cabben där under soffan
Fast tvånålsteknik med RAW är inte så svårt om man ser till att hela tiden sätta nålarna i pärlmattan o ser till att ha arbetet rätt. Fast jag kan ju inte påstå att det går fort att sy tvånålsraw, men det är lättare att få det jämnt o få en snygg spänning då. Måste definitivt prova det här på lite kattcabbar som jag har liggande o som jag inte vill skall bli så skymda av pärlor som de blir vid netting eller peyote.