Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettproblemhörnan
Läst 5872 ggr
LaylaBlack
0

Smycken av Cernitlera?

Någon som har efarenhet av att göra smycken där hängen osv är av cernitlera?

Tänkte be om tips i så fall för jag vill rikta mig in på det är och en extrem nybörjare inom det…

Kan man använda tex silikonformar? (till tex bakning)

Vilka verktyg behövs osv?

Tallgarden
0

Om jag skulle göra något med lera skulle jag vilja lacka den efteråt för jag misstänker att cernitlera kanske blir torr i ugnen.

maneki
0

Ja, jag får väl också räknas som nybörjare, som bara lekt lite med olika polymerleror.

Om jag skulle punkta upp några viktiga saker så skulle det nog vara:

• Tänk på att alltid bearbeta leran noga innan du börjar skapa med den. Dels för att den ska bli mjuk o dels för att innehållet ska blandas väl.

• Olika leror är olika mjuka o har olika egenskaper. Vissas föredrar Fimo, andra Cernit, Sculpey eller Kato Polyclay. Cernit räknas som en av de hårdare lerorna, som också är tåligast, medan Fimo Soft är en av de mjukaste.

• En pastamaskin för att bearbeta leran är vanligt, men om man bara ska testa nån enstaka gång med små mängder lera går det bra att knåda för hand också . Bara lite jobbigare o tar längre tid.

• Verktyg, tja, skärblad (tissue blades) är bra för att skära leran med precision. En "kavel" eller rör av akryl för att kavla ut leran. Tandpetare för att göra hål. Utöver det beror på vad man vill göra. Vanliga stämplar är roliga att ha för att göra fina mönster (med eller utan bläck på). Glitter o pärlemorpulver för fina effekter. Vadd eller papper o ställningar för att inte pärlor ska plattas samman när den bränns i ugnen är användbart ibland. Verktyg för att forma leran när händer känns för klumpigt osv. Sandpapper för att fila bort ojämnheter o oavsiktliga fingeravtryck efter bränning.

• Vissa använder latexhandskar -- använder du inte det så får du absolut inte glömma att tvätta händerna efter användning. Det är väl per se inte farligt, men kanske inte så klokt att få i sig för mycket plastmaterial. Av samma anledning använder "proffsen" också separata ugnar för bränning av leran så de inte använder samma ugn de lagar mat i. Andra bara förseglar leran i t ex en lergryta för att plastånger inte ska lägga sig som en film på insidan av ugnen.

• Kolla din ugn: Att du sätter den på 130 grader behöver inte betyda att det verkligen är den temperaturen. Vår ugn var t ex mycket varmare o polymerlera ska inte hettas upp över angiven temperatur. Det är viktigt att leran härdar korrekt så temperaturen ska inte heller vara för låg eller bränntiden för kort.

• Det finns speciella lacker för lerorna, men i längden blir det lönsammare att använda t ex vattenbaserat golvlack (Future är poppis i USA). Andra använder rent carnaubavax eller låter dem vara som de är.

• O -- vilket jag antar du redan insett -- aldrig använda samma verktyg till polymerlera som till livsmedel.

Silikonformar för bakning o is är ganska mjuka ibland o cernitlera är ganska fast. Så vissa formar funkar nog, men andra inte.

Jag har samlat en hel del användbara länkar i min blogg om du behöver sajter, antingen för inköp eller för mer info om hur du arbetar med lera. Eller rena projekt, även om det är mest inriktat bara på pärltillverkning.

Där är säkert en hel del bra grejer jag glömt nämna… Kanske kommer på mer imorgon. Flört

LaylaBlack
0

#2 Tack så jättemycket !! ^^

Sparar det du har skrivit och kollar in din blogg direkt :)