Ny i detta
Ja jag tänkte då starta med detta, jobbar så mycket med dator så måste hitta en hobby med utöver det andliga. Så jag tänkte göra smycken är inte så dyrt och man får verkligen leva ut sin kriativitet. Men ja vill hålla på med sten inte glas pärlor vilket blir dyrare kanske kan börja med glas för att träna.
Men några råd när man är grön på detta vad skall jag tänka på vad behöver jag och vilka fallgropar finns det?
hihi, "inte så dyrt"
! tja det beror på hur pass du fastnar för det - men så är det väl med alla hobbys! bra val annars
, som du säger ett bra sätt att leva ut sin kreativitet och ger snabba resultat dessutom iaf så länge man inte gett sig in på dom mer avancerade teknikerna utan jobbar "enkelt" rent tekniskt och koncentrerar sig på färg och form.
sen ang sten kontra glas så finns det ju en massa glas som är både dyrare och vackrare än mången sten, men jag förstår hur du tänker för jag har resonerat likadant själv förut. du kan ju använda dig av stenchips i början när du experimenterar för att ha känslan av sten men hålla nere kostnaden, och sen kosta på dig enstaka större, flottare och dyrare fokalpärlor.
det kanske kan vara idé att surfa runt lite i olika pärlshoppar och se vad du fastnar för av utbudet, och om dom inspirationssidor många av dom har ger dig lite idéer om ungefär vad du vill börja med att göra? här har du två adresser till länksidor över pärlbutiker: http://smyckestillverkning.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=a6a77be1-dabb-4933-b6ef-600ab83fa7bc&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ArticleGroup
http://www.parlplatsen.se/sidor/lankar/affarer.shtml
det finns bra sidor med samlad nybörjarinfo, men jag ger mig inte in på att lista dom nu för vi har en egen länkdrottning här som har så mycket bättre koll på vilka som finns och är bäst, så när maneki vaknar får du nog gott om tips. ja du kan även titta in på hennes blogg men har du aldrig gjort ett smycke förut så tjänar det kanske mer till inspirerande insikt om vidden av allt man kan göra inom detta hantverk än handfast info om hur man börjar
. lycka till och hoppas du får mycket nöje av ditt nya hantverk
!
Tack snälla för bemötandet.. Skall titta runt.
Jag har märkt det är mycket att lära… Men roligt att få göra lite nya saker.
på det här forumet blir man alltid trevligt bemött jan, här är det ingen som bits
som jag förstått att det kan vara på en del andra forum
.
du kan ju kika lite i vårt medlemsgalleri (trådar under grupp 9) här i forumet också kom jag på, och se om det ger dig några idéer om vad som vore roligt och hanterligt att börja med
Tackar skall titta där med. Roligt att vara novis på något man får så mycket nytt. Jag brukar göra det jag redan är bra på (lätta vägen)
Välkommen hit, Jan 
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!
Välkommen hit Jan o visst är det svårt när man står alldeles i början inför något o inte riktigt vet i vilken ände man ska börja. Sedan för att krångla till det så är det ju många som använder typ större vackra stenar o sedan coilar (snurrar tråd/kopparwire) runt stenarna eller så infattar de dem med små pärlor o syr smycken med småpärlorna där stenpärlorna är focalpoint o andra trär o använder stenarna som hängen. Ja titta gärna runt härinne i medlemsgalleriet eller låt dig kollras bort när du tittar på allt man kan göra bland bilderna på PärlPlatsen
Lycka till!
Tillägg: Tog bort länkarna utom den sista för de fungerade inte, men om du går via sista länken o sedan söker på typ, coiling, pärlbroderi m.m. så får du upp lite att titta på
Varmt välkommen :) Om du behöver hjälp med tekniker eller materialval så ställer vi alla upp och hjälper till så gott vi kan.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Tack för alla svar. Undrar om man kanske skall börja med ett paket där man gör efter beskrivning så man kommer in i det…
Jag var förkyld för några veckor sedan, orkade inget och råkade hitta hit. Nu är jag helt fast för alla underbara stenar som finns.
Inte har det blivit mindre tid vid datorn, nu måste jag ju kolla alla webb-shoparna, se vad de erbjuder, kostnader mm och jämföra (bor ute i skogen). Bra med länksamlingarna.
Dessutom är det kul att titta på alla färdiga halsband som finns att se, för att få inspiration.
Inte har det blivit billigt heller, men underbart är det.
#8 Ja det kan nog vara ett vettigt sätt o starta o sedan se hur man vill gå vidare.

#1 Ja, det enda val jag gjort i livet som varit dyrare än att börja pärla var att plugga 6 år på högskola o universitet (fast snart går nog de pengarna jag lagt på pärlor om min studieskuld i storlek
).
#8 Kit kan vara ett bra sätt att komma igång, absolut. Även om du inte vill följa instruktioner till punkt o pricka så är det en bra bas då du får alla delar du behöver. Annars är det ju lätt att man fokusera på pärlor när man ska shoppa första gången, medan smådetaljer som motringar o klämpärlor glöms bort. Kit finns i alla svårighetsgrader och olika tekniker så börja med att verkligen titta på smyckena o läs beskrivningarna så du hittar ett kit som passar dig. Men våga också prova på sånt som du kanske känner är lite för svårt -- många kan mer än de tror även i början. Fråga om råd om du känner dig osäker på vad du ska välja.
Vilka hemsidor som är bäst att börja på, när man vill lära sig är svårt att säga. Det kan vara så individuellt. Vissa behöver mycket bilder medan andra (som jag) kan ta in mycket text. När jag själv började så lärde jag via ställen som Panduro, Pärlplatsen, Designshop, WigJig University (fokus på metalltråd o arbete med mönsterjig), Beadwork.about.com, Jewelrymaking.about.com, Beading Help Web, Beading Daily's How-To's, Eni Oken etc Se även nybörjarprojekt hos Creativ Company och Slöjd-detaljer för svenska sidor. Vissa pärlbutiker har också små tips & trickssidor för nybörjare.
Jag skrev ut allt jag kom över, läste det o samlade i pärmar. Inte bara begränsat till rena nybörjarsajter o -projekt, utan allt av intresse.
Det finns även en bra bok på svenska som går igenom en mängd pärltekniker, från att trä pärlor på tråd till sydda tekniker. Den heter Pärlteknik o är uppskattad av många.
En sak jag vill passa på o tipsa om är också Youtube och alla andra ställen där du hittar gratisvideor på nätet, som går igenom grunderna. Vissa tycker det kan hjälpa mycket, att få lite mer än bara text o stillbilder. Nu spänner det över allt från nybörjargrejer till avancerade saker så man får leta sig fram lite. Bra ställen att börja kan vara BeadStyle, Fire Mountain Gems, Auntie's Beads, Jewelry Supply och Beaducation. Speciellt de förstnämnda har även instruktioner i text o bild.
Utöver det så är verktyg en viktig sak att fundera på. Själv håller jag mig fortfarande mest till det kit med elektroniktänger jag köpte på Jula för något under 200 kr. Andra föredrar att börja med att köpa en kombinationstång (avbitare, spetstång och rundtång i ett). Undvik tänger med räfflade käftar eftersom de kan skada metall, speciellt i början innan man lär sig hålla med lagom kraft.
Eftersom bloggen kom på tal: faktum är att jag så sent som igår funderade på att skapa en ny nybörjarkategori för jag får ju lite frågor från just rena nybörjare ibland. Som det är nu så finns där ingen direkt ingång för den som aldrig pärlat förr.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries

Välkommen Jan, hit säger jag också.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Fd Paerlugglan
Hej alla igen, oj vad mycket info och mycket roligt man kan göra. Skall bli kul när jag startar. Läser in mig hela dagarna här…

Välkommen hit, ja har du inte haft att läsa innan så får du nu
www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.
Här hittar du det mesta!
Välkommen hit, ja det är inte svårt att fastna i pärlträsket
Tackar, jo jag har nog fasnat är imponerad av alla skapelser.

Välkommen hit - hoppas du ska trivas :-)
* ~* Ha en bra dag *~*

Välkommen
och mycket har du redan fått att läsa och se.
Lycka till med allt nu, kör du fast….så fråga på,
finns alltid någon som kan svara och ge tips och råd
Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/
Välkommen hit! 
Tackar tackar… Sitter och beställer lite saker nu se vad man kan hitta på…
Välkommen hit - och till pärlträsket
Min fästman har också blivit biten - dock inte lika hårt som mig, men…det är nog bara en tidsfråga 
Kom ihåg att "det finns inga dumma frågor" och här får du knappast några dumma svar!
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!