Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettsilver-chainmaille
Läst 3755 ggr
Zariah
0

Torka silverlera

Har ni några bra tips på hur man kan torka leran lite snabbare istället för att det ska självtorka?

Jag gick kurs i silverlera för några veckor sen. Då när man skulle torka leran så hade läraren en fiffig maskin.

Den var som en fläkt som stod på bordet och så blåste det från den.Man satte på ett lock när leran skulle torka därinne. Det fanns flera lager så man kunde bygga på om man hade mycket som skulle torkas.

Vet ni var man kan köpa en sån maskin eller finns det nåt annat sätt att torka leran?

flower1
0

När jag gick på silverlerakurs lärde vi oss två olika sätt att torka silverleran snabbare. Vi ville ju hinna göra så mycket som möjligt på kort tidGlad.

Alt 1) Lägg alstret på ett tjockt brandsäkert papper (något specialpapper, någon annan här kanske vet?) Lägg det på gallret i den vanliga ugnen på ca 80 grader. Ta ut efter en stund. Gör spegeltestet för att kontrollera att leran är helt torr (blir imma på glaset annars). Denna metod användes främst mellan lagrena på de penslade löven.

Alt 2) Man kan tillverka en egen torkmaskin av en skokartong och en hårfön. Gör hål i kartongen och stick in hårfönen. Locket skall vara på. Jag har för mig att läraren även hade en kartong i som skydd, så att det inte skulle blåsa direkt på leran. Gör spegeltestet för att kontrollera att leran är helt torr.

Här är min hemsida.

Fru-Parla
0

Var inte det en svamptork ni hade då?
man kan blåsa med fönen eller ta en ljuslykta, lägga en glasskiva över (se till att det inte täcker hela öppningen) sen lägger du ditt smycke på tork därpå, jag har använt ett spelkort att ha smycket på ovanpå glasskivan

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

Paerlugglan
0

Jag har fått för mig att man behövde något mer avancerat för silverlera. Typ en sådan tillsats som man har i micron till glasfushing. Det skall ju vara mellan 600-900 grader, hur går det ihop? Eller är torkningen en process före bränning? Obestämd

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

maneki
0

Pärlugglan: Precis som med keramisk lera ska silverlera torkas innan den bränns.

Paerlugglan
0

Aha, jag trodde väl det! Skrattande

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

SusannAlg
0

När jag var på kurs hade läraren också gjort en egen tork-låda av en grov kartong med ett halv-löst lock och ett hål där hon satte i en vanlig fön, det fungerade hur bra som helst. Små lättare saker fick man lägga lite vid sidan… annars blåstes dom bort i ena ändan av kartongen.

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Zariah
0

Tack allihopa för era svar.:-) Jag ska nog börja med att prova att torka i ugnen. Så det var kanske en svamptork läraren använde. Är såna dyra? Ska goggla lite på det.Det verkar smidigt med en sån tork. :-)