Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: problemhörnan
Läst 3602 ggr
monsi
0

Hej! Hur gör jag nu?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har aldrig tillverkat smycken men har många ider o planer.

Tyvärr sviker min fin motorik mig mellan varven pga gammal rygg skada.

Har köppt från panduro ett fynd skrin med olika pärlor o saker, tyvärr verkar det för min del saknas saker ex band, sånna ringar som man använder till att ex göra berlocker med mm. Trodde jag skulle få med lite sånt med men icke.

Får köpa till mera sen.

Börja med smycken fast jag igentligen inte klarar av att, trycka, kläma mm pga vill variera utbudet för hittekatterna på tradera.

Tänkte göra halsband mm för att pengarna sen ska gå till behövande katter.

Håller på med ett väsk smycke.

Hur fästerman pinnarna i kedjan på bäst sätt?Skäms

Vill få det bra o snyggt kommer inte komma upp i era snygga saker men hoppas kunna göra något för katterna.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

monsi
0

Glöde fråga hur fäster jag ex resår eller bommuls  tråd snyggt i ett knäppe på ett armband?

Totalt blåbär i detta o kan inte riktigt läsa mig till instruktioner.Skäms

Är orblind.

[kissidor]
0

hej monsi!

här finns många kattvänner som önskar dig lycka till med att få in lite till kissarna Glad!

då är det mycket bilder och kanske rentav instruktionsvideos som gäller för dig då? det finns många utmärkta instruktioner på youtube, men då får man ju söka på engelska och då kanske det blir ett problem att du inte vet vad det du söker heter på engelska om du är ny. men hattpinnarna fäster du i kedjan genom att göra en ögla, och hur den öglan ska se ut beror på om pinnarna är hårda eller mjuka. för hårda pinnar kan du tex titta under "tips och tricks" på www.pearlized.se men för mjuka pinnar behöver du göra en "snurrögla" wrapped loop heter det på engelska och skriver du in det i sökraden på youtube får du upp massor.

beträffande ditt andra problem så bör du ju försöka dölja knuten i nånting - knutgömma, kon, pärla med tillräckligt stort hål… har ingen länk för det men avslut på wire som dom flesta använder för trädda smycken visas ju iaf också på pearlized.

och så behöver du några små tänger - blir ju extra viktigt eftersom du har lite problem med tassarna! billiga bra nybörjartänger i rätt storlek och skaplig kvalitet finns tex på biltema och jula - titta bland elektronikverktyg. kolla gärna denna lilla checklista:  http://smyckestillverkning.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=c3a8c6ae-edc3-40ac-b7df-2f6f6eb11fd3&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ArticleGroup

lycka till !

monsi
0

Tack! så jätte mycket!

Ja hoppas det funkar kisarna behöver verkligen lite extra nu när kylan kommer.

Förhoppnings kan jag göra något som ger lite pengar till ex kastrering o vet vård som det är skrikande behov av.

Aviendha
0

Åh, vad roligt att försöka utöka utbudet för kissarna :) Lycka till!

maneki
0

Ett tips för smyckena: om du ska göra det till förmån för katter så försök inkluderar mycket kattberlocker o -pärlor för många kattmänniskor är prylgalna när det gäller att köpa saker med kattmotiv. Flört

Lycka till o hoppas du får in mycket pengar till kissarna! Glad

monsi
0

Nja! tänkte undvika katt saker på vill variera lite.

Fast tack för tippset.

En lite fråga är inte sånna saker rätt dyra att köpa in?

Tänkte på motivberlocker mm.

monsi
0

Hittade på slöjd- detaljer ett sett med allt man behöver för smyckes tillverkning på rea.( De har rea på några fina saker nu)

Så jag kommer nog komma med många frågor så småning om.Skäms

Tack för hjälpen!

maneki
0

Tänk bara på att Slöjd-detaljer har dyr frakt om du inte ska handla så mycket -- finns pärlbutiker med bättre portokostnader i de två länkar kissidor gav i denna tråd.

Berlocker finns i så många prisklasser, allt från 2 kr o upp beroende på om du vill ha tibetsilver/tenn, pläterat eller äkta silver. Beror också på om du vill köpa enstaka berlocker eller flerpack. Fru Pärla o Made by Roz är exempel på ställen med berlocker, som bl a har kattmotiv.

Även om det skulle göra det dyrare så får man ju väga det emot vad folk är beredda att betala. Kan en söt katt göra köparen mer benägen att lägga till nån krona? Jag vet jag har betalat mer för kattsmycken än jag skulle gjort för liknande smycken utan kattmotiven. Flört (Alternativt kan man göra kattberlockerna avtagbara om bäraren inte alltid vill ha katten med.)

Hade nu ändå velat köra på kattemat så skulle jag ju tipsat om söta lyckokatter, maneki-neko. Det kan användas för att locka köpare. Vet en katthjälporganisation i USA som använder lyckokatter i e-cards o andra prylar just för att det lockar folk. Finns att köpa som pärlor (ja, det finns ju även andra kattpärlor som är supersöta).

monsi
0

Tack! För tipsen jätte bra att veta.

Tycker slöjd- detaljer har bra priser men har två stora minus, frakten o att man måste handla för minst 300kr.Rynkar på näsan

Tänkte försöka locka andra förutom katt älskarna att köpa smyckena fast tror inte det kommer gå så bra, kan ju inte göra så fina saker som ni andra vars trådar jag titttat på här.

Föll verkligen för ett vridet armband med ljusa pärlor.

Hoppas på att mina saker ger lite i varjefall.

Vore hemskt om ingen bjöd alls.Skäms

[kissidor]
0

förstår iofs hur du tänker monsi att du vill göra nåt mindre uppenbart än att hänga dit en massa katter, men jag måste nog säga att det maneki säger stämmer - som kattvän själv så kan jag skriva under på det Skrattande. prova och gör några med katter iaf och några utan så ser du ju

men "hemskt om ingen bjöd" - du tänker lägga ut dom på tradera alltså? hmmm, det är sååååå svårt att sälja smycken där - folk drunkar i mängden för det första (att ha ordet "katt" med att söka på kan hjälpa dock Flört) och för det andra så är det precis som på på loppis, alla vill ha nåt för inget! hoppas du får nåt sålt, men det vore verkligen bra om du hittade ett annat sätt att sälja också som är lite mindre svårt. har du nån förening eller annan aktivitet där du träffar lite folk som kanske vill köpa ett smycke och samtidigt hjälpa en katt?

monsi
0

Tyvärr ingen förening eller liknade.

Om ni har bra tipps på bättre plattser än tradera så hojta gärna.

Jag lägger inte själv ut sakerna utan skickar dem till Hawknestgr så läggger hon ut dem.

Håller på med lite allt möjligt pyssel senaste var väskor var av en ligger på tradera nu Länk

Den är det en kise på.Flört

Min första sak som jag har försökt sälja.

Har som alla andra kasst med pengar, men har en väldigt livlig o bra fantasi så  köper saker på rea försöker lista ut vad jag ska göra o sen hoppas jag på att det funkar.

Har gett bort sakerna innan men hittade Hittekatter i fokus för snart 1 år sen o sedan dess funderat på hur jag ska kunna få in pengar till kisarna på bästa sätt.

Om detta funkar så ger jag ex 50kr o lite tid o någon annan köper får en sak de förhoppnings vis trivs med o kisarna får 100kr i stället för 50kr.

Vet inte än om mina ider funkar har precis börjat.

Är inte ducktig eller kommer lyckas  få till något som folk säger waow vad snyggt , men det jag gör är orginellt o på sitt lilla vis udda.

Har alltid varit sugen på att göra smycken,  testar nu för första gången väl medveten om at de första 40 minst inte kommer gå att sälja. Men kommer förhoppnings vis ha kul under tiden.

[kissidor]
0

oj så söt väska du har gjort monsi Glad! jag la ett bud jag, det var ju en katt på den FlörtSkrattande!

monsi
0

Tack! kissidor!

Lovar ingen annan kan få en likadan,inte ens om de försöker tvinga mig under hot hi hi!

Har fler väskor på g men utan kise.

O en som jag planerar att göra en kise av pärlor på när jag får lite tid över.

monsi
0

Ni som har kisse kolla de andra auktionerna hon har finns mycket kul till kisarna där plus pengarna går till en god sak.

Ingrid-Marie
0

Hej Monsi!

Här kommer några länkar till bra och prisvärda pärlbutiker på nätet. Det är stor skillnad på priser så du kan spara pengar genom att lägga ner lite tid att leta butiker och jämföra priser.

www.parlgrossisten.se Fraktfritt

www.parlfynd.se

www.sirlig.se Fraktfritt

www.inspiredesign.se Lite dyrare men mycket nya och vackra pärlor.

Lycka tillSkrattande Ingrid-Marie

monsi
0

Tack! #15 Glad

monsi
0

Klar med projekt 1 tack för alla bra tipps!

Mina händer o jag kom inte riktigt överäns men bra träning.Flört

Uptäckte att det var jätte kul att tillvärka smycken så det är något jag kommer forsätta med.

Nu när jag är klar insåg jag att det kommer ta väldigt lång tid innan jag kan hjälpa kisarna med mina sakerGråter

Om någon av er som kan vill hjälpa kisarna i mitt ställe skicka ett PM till Gunilla Hawknestgr  Glad

Ta gärna en titt inne på hittekatter i fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
monsi
0

Hoppas Länken funkar nuSkäms

Hawknestgrove

Pugglis
0

Hej monsi, vad trevligt att du försöker hjälpa katter.

Jag läste att intäkterna för väskan skulle gå till Eslövskissarna och Kattkedjan. Är det något slags katthem? Då kanske du kan lämna några smycken där till försäljning, de som kommer dit är ju kattälskare. Och speciellt intressant blir det ju om det är kissar på sakerna. Du kanske kan sy några praktiska väskor/kassar med kattmotiv att ha kattprylar i, också att lämna in på de där ställena.

Du ser, Kissidor kunde inte låta bli att bjuda, kattmänniskor är galna i kattsaker. Skrattande

Och roliga orginella armband du gjort, träna vidare och det skadar ju inte att det är så roligt också. Om något smycke blir en hyllvärmare så kan du ju "slakta" det och börja om från början. Delarna är inte helt förlorade då.

Medarbetare på Smyckestillverkning

Fd Paerlugglan

monsi
0

Kattkedjan är en liten förening som försöker hjälpa upp åt landet.

Eslövskisarna är ett litet projekt som jag håller i.

Hittade 4st små kisungar förra året i noveber luckades fånga 3st tyvärr inte den fjärde.

Uptäckte en liten kolloni katter som bor nära mitt jobb, dessa håller jag på att fånga in o kastrera mm, för att sen ge ett nytt hem.

Har ett jätte bra stödhem till dem som tur är det var jätte svårt att hitta men hadde stor tur o lyckades.

Nästa väska ska pengarna gå till någon annan av de alla som hjälper katterna inne på hittekatter.

monsi
0

Grattis kissidor!

Hoppas du kommer att älska väskan.Glad

[kissidor]
0

monsi det kommer jag Glad, och jag har en 6-årig kattvän här som kommer att bli mycket glad åt en så fin present Flört! tala gärna om när nästa väska kommer ut på tradden Skrattande

monsi
0

Gör jag gärna!