Knutverktyg?
Hej hopp!
Jag minns inte om jag har gjort några inlägg här tidigare, men flera av er känner ju mig från andra forum och även från PUSS. Linda var namnet och linda-pinda mitt nick, och pärlor är en avm ina pysselpassioner. :-)
Jag tänkte ge mig på knutna pärlhalsband (med sötisar) och undrar om ngn har testat det knutverktyg som finns till försäljning (tämligen dyrt, ser det ut som) eller om man klarar sig lika bra utan verktyg?
/Linda

haha, du menar bead-knotter
Jag köpte en dylik tingest för 2 år sedan, fattar fortfarande inte hur den fungerar. Alltså klarar du dig utan, det finns ju andra sätt att knyta på än att trassla in sig i den apparaten
.
www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.
Här hittar du det mesta!
Hej och vinkelivink!!
Vad härliga ni är! Trevligt att få både ett gott skratt och goda råd så här på blanka förmiddagen! :-)
Jag kommer alltså, med guidning av era kloka ord i frågan, inte att lägga pengar på detta verktyg, utan knyta själv helt enkelt!
Jag återkommer med hur det går!
/Linda

Ja, så är det Linda
Kan tala om att varken jag eller kissidor, vad jag förstått, fick oss några goda skratt när vi försökte knyta med denna manicken, den är som sagt uppfunnen av onda människor
.
Här hittar du det mesta!

Förresten det kanske vore något att ha som WS på PUSS eller Facett
Om det nu finns någon i detta avlånga land som behärskar denna tingest
Här hittar du det mesta!
Är det inte lika bra att göra som jag? Använda en nål för att dra ner knuten till pärlan
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Helt klart allamej, det måste vara det absolut enklaste
På så sätt trasslar man inte in hela sin i tråden
Här hittar du det mesta!
Nål tänkte jag också på. Måste ju fungera jättebra! Skall testa, när jag någon gång i framtiden får möjlighet att sätta mig med pärlorna… Mina tre underbara småbarn tar det mesta av min tid. Men snart så! ;-)

Jag använder också bara nål o det har gått bra hittills. Har nålen fäst i ett underlag, ungefär som det görs här.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
Jag har alltid tänkt mig att det ska användas två trådar, för då skulle ju de dra åt varann, och så kunde man ha en big eye needle för att lätt trä på nästa pärla ( de skulle ju behöva åka av nålen varje gång, trådarna..
…men å andra sidan har jag aldrig provat, och detta sista sättet verkar ju bra.
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Jo, två trådar använder en del, se t ex knotting för "cheaters" för en variant. Går rätt snabbt, men man får se till att putta åt pärlorna så de håller knutarna tajta. Annars är väl en tråd det klassiska sättet.
Man kan använda pincett också för att föra knuten, men det har jag aldrig testat. Tycker nål funkar så bra o jag skulle bara klabba till det med en pincett…
Knottern skulle jag vilja testa nån gång.

Vilket fiffigt sätt att knyta på Maneki, det med nålen i bordet.
Men om man har två nålar så behöver inte nålen åka av tråden varje gång vid användning av två trådar, Needful.
Man får trä en tråd i taget på pärlan antar jag.
Blir bara lite misstänksam mot knuten i "knotting for cheaters", eftersom det bara är en knut så mister man ju lite av säkerheten mot förlorade pärlor om tråden brister. Känns som att knutarna lätt kan löpa upp vid ett brott, inte alla men fler än vid en vanlig knut.
Skulle nog vilja ha en lite mer krånglig knut, men två stycken kanske blir fult?
Fd Paerlugglan

Ja, man får väl hoppas att bara en av trådarna brister i så fall o inte båda för då hänger ju alla pärlor fortfarande kvar. 
Det finns ju de som använder två trådar o gör lite andra knutar, tror jag. Råbandsknopar, överhandsknop runt den andra tråden. Men jag överlåter det till de som faktiskt knyter med två trådar, att reda ut.
Själv vill jag ju ha väldigt nätta knutar så då passar enkel tråd. O när man väl "fått in knycken" så är det rätt lätt. Speciellt i början hade jag mycket problem med att knuten ville knyta sig innan den kom tillräckligt nära pärlan. Nu har jag lärt mig, försöker att inte jäkta o löser upp knutar i tid om jag märker att de vill lägga sig för långt bort.
!