Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etiketterevenemangtillställningar
Läst 1953 ggr
maneki
0

Bead Journal Project 2010

Tror inte jag nämnt Bead Journal Project här? Inte smyckestillverkning, men väl pärlarbete.

Projektet går ut på att man för varje månad under 2010 skapar ett "dagboksblad" med pärlor. Robin Atkins som ligger bakom projektet är pärlbrodös så det är mycket fokus på det, men alls inget krav mig veterligen att bara brodera. Material är också helt valfritt liksom om man bara vill använda pärlor eller även blanda in andra material. Det behöver nämligen inte vara ett dagboksblad helt täckt med pärlor. Storleksmässigt har där varit nån som pärlbroderat en knapp varje månad o andra som gör större "tavlor", enda regeln är att man ska hålla samma format varje månad. Tanken är att det ska vara en form av dagbok så motiv ska spegla en själv o ens liv, t ex nåt som hänt under månaden eller en känsla man har. Vissa gör ganska konkreta bilder medan andra är mer abstrakta eller symboliska.

Syftet är först o främst att utmana sig själv o sin kreativitet samt utveckla sina tekniska färdigheter.

Se även de tidigare deltagarnas gallerier. Jag gillar inte minst Brenda Brousseau, som använder sig av foton som bakgrund för sina broderier.

Pugglis
0

Vilken kul idé! Många inspirerande pärlare.

Medarbetare på Smyckestillverkning

Fd Paerlugglan

maneki
0

Enda nackdelen med såna projekt är att de är så långa… Finns en hel del som anmält sig till BJP, men aldrig slutfört det. Tar längre tid än väntat, inspirationen tryter, livet kommer emellan, några inser att de get sig in på nåt de inte hinner med osv.

Så var det med Year of Jewelry tidigare också, har jag för mig, så där är det numer istället så att man gör ett åtagande för ett kvartal åt gången istället (men där är det å andra sidan ett smycke/vecka som gäller också).

Ja, YoJ tror jag inte jag har nämnt tidigare? Där är kanske ett tips för de som bara vill göra smycken, inte broderier. Flört

Pugglis
0

Oj, där fanns det mer inspirerande saker. När skall man hinna pröva allt?

Medarbetare på Smyckestillverkning

Fd Paerlugglan