Ringar
Har försökt mig på att göra lite ringar med småpärlor och resårtråd men hur får man i hop dem? Knutarna bara går upp så jag provade med klämpärla men det blev inget snyggt…Hur gör ni? Specialknut?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Vilken typ av tråd har du?
Klämpärla är inte så bra till elastisk tråd, den kan skava av tråden.
Jag har aldrig gjort elastiska ringar men till armband så använder StretchMagic och knyter kirurgknut.

Man får göra en hållbar dubbelknut, tror de heter kirurgknut… Sedan är det bra att limma på knuten, med ett lim som heter hypo cement och finns att köpa hos några olika webshopar. Klämpärlor ska man inte använda på elastisk tråd…
Det har frågats lite om detta på forumet pärlguiden.se nyligen… Här är en länk om du vill läsa vad som skrevs där…
Det finns även en rätt bra video med Karla Kam på youtube, om du vill kolla på den…
Sen finns det nog några här som kan svara bättre på det här än mig. 

Tack!
Jag frågade i affären o hon sa att det är resårtråd du ska ha så fick jag en på 0,4mm tjocklek. Ska prova kirurgknuten o se om det lyckas bättre samt kolla efter det limmet. Misstänkte att klämpärlan inte var så bra…fattade bara inte hur jag skulle få det att hålla.
Sen är det lättare att få en elastisk tråd att hålla knuten om man väljer en platt tråd istället för rund, de finns att köpa (minns bara inte var
)
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Ok, ja min tråd är rund den.
Japp, kirurgknuten är bäst, glöm inte att gömma knuten i en pärla……….kolla gärna mina ringar jag nyss lagt ut:
Lyckomia
Hemsida: www.nogg.se/lyckomia
Blogg: www.lyckomia@wordpress.com
Lyckomia finns också på facebook.

Stretch magic är kanonbra! Den är inte rund..