Flera nybörjar frågor
1. Skulle vilja göra några vinglasmarkörer, vad ska man använda som bas finns det någon tjockare wire som går att böja till? Går det då också att forma några slags krokar i ändarna som man kan fästa ihop dem eller hur ska man göra?
2. Är min virknål för liten jag köpte en Virknål nr 7 / 1,50 mm på frupärla som jag har till pärlgarn Anchor 8. Tycker ofta att jag tappar tråden eller att den delar sig men det kanske beror på att jag är en total nybörjare när det gäller virkning?
3. Jag köpte "Japanese seed beads" från fusionbeads.com, jag tyckte de var mycket ojämna i form och storlek när jag jämför med de matsuno som jag köpte på frupärla. Nu är jag sugen på att beställa miyuki seed beads från zionesse sugen på några färger där (fast jag får nog vänta lite för jag har inte råd just nu) men är de väldigt ojämna i form och storlek?
4. När jag surfade runt så såg jag någon som sytt (tror jag) ett halsband som såg ut som en spetskrage, är väldigt sugen på att prova… Någon som vet vad jag menar? Var hittar jag hur man gör? Är det väldigt svårt för en nybörjare? Ska man börja med något enklare i så fall vad? Vad behöver jag? Vilken tråd nål och vilken storlek på seed beadsen?
Hoppas ni inte tycker jag frågar för mycket
… men jag har upptäckt att man blir ganska ledsen om man missar beställa något och man fått allt fast fel sorts nål eller tråd tex och så måste man vänta….
Vinglasmarkörerna och spetsen kan jag försöka svara på :)
Vinglasmarkörer, du använder dig av memorywire till fingerringar, böjer till ena sidan, trär på vadhelst du vill ha, och sen böjer du till andra sidan.
Spetsen gissar jag att du menar pärlbroderi/netting en bild på vad du vill göra är en bra idé sen kan jag och flera till här hjälpa dig :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Det luriga är att jag minns inte vart jag såg "spetshalsbandet" ska försöka hitta det eller ett liknande igen…

Kan det vara ett sådant här halsband du såg?
Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.
Eller liknande detta?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

O det där var jätte fint ommok men nu hittade jag det som jag sett. Allamej borde kunna svara på det för det är hon som gjort det såg jag nu 
http://www.parlplatsen.se/coppermine/displayimage.php?pid=79&fullsize=1
Men det ser hemskt svårt ut…

1. Det finns även färdiga ringar att köpa (vissa använder creoler el dyl) alternativ använda memory wire (lilla storleken för ringar).
2. Jag höftar alltid storlek på virknål genom att lägga tråden i kroken på virknålen o spänna den lite. Ligger den mer eller mindre helt i så är det lagom storlek.
I början är det absolut lätt att tappa maskorna, det kan även hända senare. Fast känner du att nålen är för lite så testa med en större. Det är ju ingen större investering (2 kr/st på loppisen) så det gör inte så mycket om nålen blir liggande. Det man mest bör tänka på är att med en större nål blir maskorna större om du inte drar åt dem hårt.
3. Miyuki är kända för att vara mycket jämna o ställa höga krav på produktionen. Toho är också trevliga att arbeta med.
4. Oj, det finns många mönster i netting som ser ut som spetskragar, men månne tänker du på nåt i vertikal netting, typ Netted Choker, African Net eller Egyptian netting.
Som så mycket annat brukar det vara vanliga 11/0 seeds som används o då är det nog max nål 10 som gäller. Tråd, ja, det beror på dina egna preferenser till viss del, vad du gillar att arbeta med. För egen del använder jag mest K.O. Allamej har presenterat olika trådar i Trådtestet.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries

Såg inte #5 när jag svarade -- det är African Net. 
Nope Maneki det är netting :) Eller pärlbroder som det hette då :)
Jag ska se om jag hittar mönstret igen, men principen är densamma som för manekis länk till egyptian necklace ovan :) Vilket dessutom är samma som jag lade in bld på :D

African Net är netting, vertical netting för att vara noga.
African Net är egentligen bara namnet på en viss typ av mönster, snarare än en teknik så jag förvirrade kanske genom att skriva det istället för bara namnet på tekniken. Fokuserade mest på formen, med trekanter som är så typiska för African net.
(Ja, jag antar det är vertical eller har du sytt horisontellt?).
Sorry, me = vimsig…
Det är vertikal netting :)

Tack för alla svar ni är så hjälpsamma och snälla! 
Finns det någon bra förklaring om man som helt nybörjare vill prova netting? Vad man behöver och något enkelt nybörjar projekt?

Vilken typ av netting? Vanlig "horisontell" netting eller den typ som används i Allamejs o de andra smyckesprojekten ovan (vertikal netting)?
De är ganska lika, bara sys på olika "ledder".Netting är vanligast, medan vertical netting framför allt används på halsband som de ovan.
Förutom de två länkarna så har Sandra Halpenny många nettade projekt, varav en del av de enklare är gratis. Hon skriver också tydligt vad för pärlor o tråd som används. Men val av tråd är en smaksak. K.O. o SoNo kan läggas till de hon tar upp. Eagle Spirit har en del översiktligare mönster (notera att vissa mönster är chevron/zig-zag). Varvara, som jag länkade till ovan, har lite grundtekniker o blandade mönster som passar nybörjare. Även i de andra länkarna i mitt tidigare inlägg beskrivs tekniken hyfsat steg för steg har jag för mig.
Om du vill ha instruktioner på svenska så kolla Pärlplatsen, men till just netting finns tyvärr inga bilder. Annars finns det mycket bra beskrivet i en bok som heter Pärlteknik. Matnyttig bok för den som vill lära sig olika tekniker, från klämma klämpärlor till pärlvävning.

Tack! Ska kolla in dom sidorna