När ska jag få nog?!
Håller på att bli galen på mig själv. Upptäcker ju ständigt att jag inte har några pärlor. Ja missförstå mig rätt - Jag har massor av pärlor ute i mitt förråd men ändå har jag aldrig rätt storlek eller färg eller……………
o så måste jag givetvis beställa för att få rätt färg/pärla o givetvis trillar det ner mer i varukorgen än bara just den pärlan/färgen
När jag tittar på min samling av pärlor så fattar jag ärligt talat inte hur det kan bli så, för jag har ju som sagt var en hel del, men vissa pärlor nänns jag inte ens använda för då tar de ju slut
o i så fall måste jag först ha fler av samma sort sedan kanske, men bara kanske så kan jag kanske använda dem.

Svaret är enkelt! Man får ALDRIG nog!!!!!
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken

Hmm ja du en bra fråga, känner igen det där även om jag inte har massor av
pärlor,
Och Cessy du kommer nog aldrig få nog föränn den dagen då du har tappat intresset för pärlandet eller går och blir miljonär och köper in allt :D hihi
Men i slutändna får du ju ändå köpa in ännu fler. Förråden måste fyllas på!
Men det är väll bra egentligen att ha massor, använd det du har. Gå igenom det andas in och kom på nya ideer för det du har och köp sen in det du behöver för dina projekt och det du skall göra.
Hehe men det behöver jag nog inte säga för det gör du säkert redan.
tror inte vi nånsin kommer känna att vi har tillräckligt av pärlor. För det är alltid nya ideer och funderingar och så inser man att nej men det skall va en sån pärla i och så letar man och inser nehe jag hade inte det 
Medarbetare på Science Fiction

Sorry att behöva säga det…mer vill ha mer
i alla färger, former och storlekar
och det finns kategorin;
bra att ha…
Mmm…
i ditt förråd skulle jag vilja gå en, eller två rundor och titta
Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/
Välkänt fenomen!!! Mitt förråd är inte såå stort, men skulle jag räkna efter så är värdet på det …..ja, eller nej, tänker nog inte räkna på det!!!
Sen ska jag sätta mej ner och göra nått - shit, har jag verkligen så lite av den pärlan, å va lite sånt jag har etc. etc.
Blir nog aldrig riktigt nöjd! Men nu är det iallafall köpstopp här
…. eller????
Jo när jag tappade inspirationen o jag tittade i mitt pärlförråd, så tänkte jag skamset - jisses så mycket pengar där liggar
att jag borde sälja en del, men det kan jag ju inte för då har jag ju inga sådana kvar för de kan ju komma till användning en dag
Tja det senaste jag har upptäckt att jag har alldeles för lite av är just 15/0 för att kunna ha i innervarvet när man gör infattningar av Rivoli´s m.fl. stenar/pärlor o att då bara ha några få färger att välja på håller på att göra mig galen. Problemet är ju bara att sedan behöver man ju 11/0 att matcha med o så ska vi inte prata om att man eg. behöver delicas, men där föröker jag i alla fall hålla emot, för de är ju så attans dyra så där samlar jag inte på samma sätt utan det är mer överblivet från andra projekt jag gjort med dem, men just småpärlevärlden kan jag nog samla hela mitt liv o ändå aldrig ha rätt pärlor (storlek o färg). 
Det är bara att inse en sak…när man når den nivån (o det går snabbt) så snackar vi om ett beroende. Jag har buntvis med tyger, garner, papper o pynt samt nu även pärlor på G.
Det man har det har man o om man en dag känner att nej, det här vill jag inte ha så är det bara att göra sig av med. *Men* om man börjar göra av m alldeles för mkt pengar måste man nog börja se över *varför* man ägnar sig så engagerat i en viss företeelse. 
För mig är det naturligtvis ett intresse men har på senare tid även blivit ngt av egenterapi när livet blivit lite väl hårt att leva. Faran där är att intresset blir ens liv o så ska det inte vara. Själv har jag så lätt att glömma tid o rum när ngt fångar mitt intresse men det funkar inte när man lever i en småbarnsfamilj. Det har dock räddat mig från total ångest när jag gick in i väggen.
Du ska vara glad över ditt jättelager…kan vara gott att ha om tiderna blir hårdare för dig. Det är hur du prioriterar din tid mellan pärlorna o de levande varelserna runtomkring dig som är viktig…o att du inte ruinerar dig på ngt så "världsligt" som bling. 

Jag har det omvända problemet med seeds: köpt en hel del 15/0 för jag föredrog små pärlor, men nu har jag många grejer jag vill göra som omfattar 11/0 o visst har jag väl en hel del såna också, men det ska ju vara tillräckligt med färger som funkar ihop…8/0 o 6/0 har jag i princip i bara en färg så många grejer jag vill testa blir liggande pga av det. Vilket är så innerligt trist. 
O som sagt jag är en samlare. Köper man pärlor för en samling så är det självklart att det alltid behövs mer. En samling växer alltid. Så länge man inte shoppar mer än plånboken tål så är det ingen fara.
Sen är budgeten begränsad o man köper gärna några för få pärlor bara för att de var fina. Så vågar man inte använda dem för då tar de slut… Ska sparas till nåt "speciellt". Vad det nu är.
Det innebär i förlängningen att trots många pärlor finns där en hel del som inte "får" röras o därmed inte är tillgängliga för smyckestillverkningen. Ja, jag ser det fortfarande som ett under att jag faktiskt gjorde ett halsband av min dyra siamespärla.
Visserligen är det gjort så att jag lätt kan slakta det o återanvända alla delar, men ändå!
Med just pärlor är det ju dessutom så att det tillverkas en enorm variation runt om i världen så där finns alltid nåt nytt, nått fiffigt, nåt användbart. Hela tiden så upptäcker man en ny färg man älskar, en ny finish man inte gillade förr, ett material som plötsligt blivit intressant eller en spännande tillverkare. O olika pärltekniker kräver olika pärlor, vilket gör att det hela tiden uppstår behov eftersom de flesta pärlare (hoppas jag) hela tiden vill utvecklas o testa nytt. För att inte tala om den egna kreativiteten -- ju mer inspiration desto mer behöver man vissa pärlor för att kunna omsätta sina visioner i praktik.
Så marknaden utvecklas samtidigt som den enskilde pärlaren och utvecklas o förfinar/förändrar sin smak. En farlig kombination. 
Dessutom är det en mänsklig drivkraft att aldrig vara nöjd o den kan visa sig i stort som smått. Visst, att aldrig vara nöjd kan vara negativt, men det är samtidigt den drivkraften som får samhället o mänskligheten att utvecklas. Teknologiskt, socialt, miljömässigt, ekonomiskt o på alla andra plan. 
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
Jepp!
Samma sak med kvilttyger…nya kollektioner varje år…gissa hur många duktiga mösterdesigners det finns även inom den världen! *PUH*! 
Jag har samma problem. Har många pärlor som skulle bli jättefina smycken, men då är pärlorna slut sedan. Nog har man mycket pärlor, men alltid fattas något eller som sagt man törs inta använda just dom pärlorna. Det bästa vore en större plånbok eller?

Ja, här känner man igen sej
Samlandet är totalt, jag hade pippi på servetter för något år sedan, har säkert 4000 servetter som ligger och tar stor plats. Ändå så köper jag nåt billigt på ICA när vi har gäster och behöve servetter, mina fina näns jag inte ta. Jag har 2 stora resväskor med tyger, det äldsta är säkert dryga 30 år
Jag har en brudkista full med scrappsaker, jag kom aldrig igång med scrapping
Och så har jag vansinnigt mycket pärlor, men även jag drabbas av att det inte finns rätt pärla hemma när jag får för mig att göra något. Det märks ganska tydligt när någon måste handla hem en saknad pärla, då får man ett litet meddelande typ som Cessy skriv inledningsvis " skulle bara ha x men det ramlade ner lite till"
Och när man ska använda "lite til" så kommer man på att det behövs fler av den och så blir det samma igen "skulle bara…" känner ni igen er?
"Fördjupar" man sig i en sorts pärla - storlek på pärla, så upptäcker man genast alltför många i samma kategori som man bara vill ha och trånar efter. Det är sk*tsvårt när jag ska beställa hem nya till shopen att bestämma mej för om jag ska ta rubbet i den storleken t ex eller bara några. Så där gör jag som ni, plockar i varukorgen, plockar ur, plockar i, loggar ut, loggar in, plockar lite till i och ur, nej nu får jag ta och bestämma mej, då vet jag knappast vad jag har i korgen
. Och nog tusan är det väl något man glömt i alla fall
Jag känner också en"sorg" när jag sålt slut på nån pärla som jag vet att jag inte får tag i igen. Ibland funderar jag på att lägga undan lite av varje sort till mej själv, men har lyckats klara mig från det, för det kommer ändå att blir fel antal den dagen jag ska använda dom
www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.
Här hittar du det mesta!
Beställa på webben är farligare än att själv få gå o titta o peta på pärlorna IRL! Det blir lätt fel storlek o/el färg när man webshoppar. Det är svårt att få fram rätt färg på bild, själv handlar jag änsålänge storlekar på känn o då kan det bli bara sååå fel över nätet. Går jag i en butik så blir jag så överväldigad att jag oftast kommer ut med mindre än vad som står uppskrivet på inköpslistan!
Längtar efter mina beställningar så jag håller på att gå åt! Inget på TV ikväll o Guben jobbar…kan iofs sticka ett par sockar till men då vill jag ha ngt på TV:n att titta upp på också…
Nåja, jag vet ju vad jag har att vänta! Förutom mina pärlbeställningar så har jag också vunnit en knäbricka, Lap Tray, i ngn internettävling jag var med i. *Hurra*! Hoppas det funkar bra…fast bara det att jag får ngt gratis som kostar 500 kr i handeln! Brukar *aldrig* vinna i tävlingar el på lotterier od…*hurra* igen!