Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettpärlor-tråd
Läst 5212 ggr
Cessy
0

Fireline billigast?

Ja jag upptäckte ju till min fasa att jag tagit slut på min grå (smoke) Fireline D o bara har pyttelite kvar av grå Fireline B o den vita B är slut sedan länge o det enda jag har gott mått av är vit D eller ja Crystal heter den vita eg. men eftersom det är en "dyr" tråd så vill jag helt enkelt ha tips på var i världen ni brukar handla Fireline till vettigt pris?

NeedfulThings
0

Fiskeaffären Skrattande mellan 50 öre och 2 kr/ meter

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Cessy
0

Jo men då är det så attans svårt o få rätt tråd (rätt grovlek) Jag har en grå som jag köpte på tradera för många år sedan o den använder jag till att hänga upp dekorationer med för den är så attans styv o märkningen är ju annorlunda på de rullarna som används till fiske än till att sy med. Jag trodde ju att jag fått det rätt eftersom jag gick på vad den skulle hålla för, men det blev inte bra, så därför tvekar jag för att köpa den i fiskeaffären.Skäms

NeedfulThings
0

men på rullarna så står det väl vilken storlek det är i tum, vet att Fmg inte hade sina i storlek b eller d utan tum/millimeter eller hur det nu var, jag kan ringa och höra med den affären som vincents kompis handlar i.

Cessy
0

Beadaholique tar ju ca.44 kr (med 20% rabatten i Bead & Button) för en 50 yards (ca 45,7m) men problemet är att de bara har grå i B o jag skulle ju vilja ha tag i grå D också till vettigt pris. I Crystal har de däremot både B o D.

Cessy
0

Jo men var det så att de där rullarna från FMG var helt rätt? Tror inte det. Fireline finns ju eg. i massor med fler grovlekar o hållbarheter o jag har för mig att de som köpte rullar på FMG sa att trots beräkningarna (omräkningarna) så hade de ändå inte fått riktigt samma tråd. Fast det kan ju vara jag som minns fel.

53goran
0

Cessy, jag har en rulle smoke 0,12 mm som jag tror är köpt hos FMG. Är det rätt tro, för du kan få köpa den om du vill.

Tigris
0

Jag brukar hålla mig inom Sveriges gränser och det ser ut som att priserna har gått upp lite på just Fireline.

PärlsajtenFru Pärla, By Laage och Hattpinnen är de billigaste som jag hittat för stunden.

Cessy
0

Har ingen ananing om det är rätt o går man in på Berkley så blir man ju bara ännu mer förvirrad. Jag vet bara att både average daimeter o hållfastheten måste stämma, för annars är det inte samma lina. O jag har ingen aning om vad det är för måttenhet de beräknar average diameter i.

B ska vara 4LB o .006" avg. dia.

D ska vara 6LB o .008" avg.dia.

Kan ju tyvärr inte räkna om till mm eftersom jag inte har en aning om vilken enhet det står för. Kan vara så att jag gärna köper din rulle 53goran men jag vet inteObestämd Står det någon LB på din rulle?

tillägg: om enheten är inch så ska ju i så fall vara:

B 4LB  .01524cm d.v.s. ca: 0,15mm

D 6LB  .02032 d.v.s. ca 0,20mm

men det viktiga är att hållfastheten också är densamma för att det verkligen ska vara samma tråd.

53goran
0

Det kanske är så att denna rulle är köpt här i Sverige, för det står 6,8 kg på den.

Cessy
0

ok tittade på konvertern o

4LB är ca 1,8 kg

6LB är ca, 2,72kg

så då är nog din tråd tyvärr ganska grov 53goran. Synd för annars hade jag gärna köpt den av dig o jag tackar för erbjudandet

NeedfulThings
0

Om man kollade upp 0,008 inches (tum) då blev det 0,20 mm och det låter väl rimligt?

Cessy
0

Needful - jo jag räknade ju med inches i inlägg #8 o fick också det till det, men förrutom detta så måste alltså LB/kg också stämma annars är det inte samma lina.

Pugglis
0

Aha, mycket bra diskussion i denna tråd, har alltid undrat lite över vad all information på rullen står för. Att .008" var 0,2 mm hade jag fått uppgift om, men avg.diam och LB har jag inte fattat vad det var. Jag bugar och bockar för den informationen, alltid kul att lära sig något nytt. Skrattande

Medarbetare på Smyckestillverkning

Fd Paerlugglan

flower1
0

Håller med om att det är en mycket bra diskussion.

Jag har fortfarande kvar lite på mina gamla rullar, men köpte ändå en jumborulle (110 m) för 129 kr sist jag var på Ullared. Jag visste inte vilken storlek det skulle vara. Jag hade ju inte förväntat mig att hitta FireLine där Skrattande, men 0,10 mm lät ju inte för tjockt med tanke på att vikten den tål är  5,9 kg. Men vad jag förstår av ovanstående, så är alltså inte denna tråd lika smidig som den vanliga FireLinen?

Plockar nu fram den för första gången och jämför, och den känns inte lika sträv som size D 0,008". Den känns också betydligt "sladdrigare", så jag förstår nog inte riktigt. Jag har visserligen ingen size B att jämföra med. På vilket sätt är 53gorans lina för grov? Jag tänker snarare att den kanske är för tunn för att hålla stadgan jämfört med den vanliga (D). Jag får nog testa hur resultatet blir med denna nästa gång jag gör något…

Annars är jag också intresserad av ställen med hyfsade priser på FL size D 0,008". Både crystal och smoke.

Här är min hemsida.

MaMaMade
0

Vilken djungel!

Jag köpte en rulle hos Pearlized när jag var där sist…de hade bara en sort då, visst inte ens att det fanns så många olika…inser att jag lever i en skyddad värld. Skrattande

Den heter 6LB/size D

50 yrd

0,008 tum avg.dia

Kostade 99 kr o kom att stå för ett stooort hål i kassan.

Funkar finfint att sy stjärnor med iaf, går igenom 2 mm rocaille 3-4 ggr med en vanlig synål av tunnaste sorten.

Cessy
0

Åh jag vet bara att jag en gång i tiden på Tradera köpte en Fireline som motsvarade D vilket ju ska vara 0,20mm men den var för högre kg antal än ca. 2,72 som den borde ha varit o den tråden är alldeles för styv. Varför den är det kan jag däremot inte svara på.

Flower: Men din Fireline är ju storleken tunnare än Fireline B så den måste vara ganska "sladdrig" B ska ju motsvara 0,15mm o D 0,20mm så där är ju ett naturligt hopp på 0,05mm mellan dessa båda o så ytterligare 0,05mm till din Fireline, så den är alltså steget tunnare. Kommer säkert passa perfekt till arbeten som du vill ska vara mjuka o smidiga.