Tråd problem!
Hej!
Kan ni berätta för mig hur man meter hur mycket ca man behöver tråd för sitt arbete? T ex armband eller halsband
Vinkeli vink Leta
Det beror helt på vilket sorts armband man ska göra, Peyote kräver mer än netting tex. :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Tja om man inte "bara" ska trä, utan sy i någon teknik så tar jag helt enkelt så pass lång tråd jag klarar utan att jag hela tiden får hams o trassel. Jag kör alltså med ganska lång tråd o i början får man ju därmed mer trassel än när man kör med kortare tråd. Jag vill helt enkelt undvika att behöva skarva in en ny tråd i arbetet mer än absolut nödvändigt. Tyvärr kan jag inte säga hur lång tråden är eftersom jag aldrig mäter men den är väldigt lång o ligger någonstans mellan 2-3 meter o du får helt enkelt prova dig fram till hur lång tråd du o ditt tålamod klarar……..

Om det är på wirer du trär så bör wiren vara en så där 4-5 cm längre än måttet på ditt armband/halsband, så att du har gott mått att klara upp avsluten helt enkelt.
ja som cessy säger, ta hellre lite onödigt mycket vid trädda smycken - det är inte roligt att sitta och kämpa med för kort bit kvar på slutet så det djäklas att få dit avsluten 
!
och sydda smycken som sagt - gäller det halsband eller armband kan du inte räkna med att klara det på en enda tråd utan skarvning, så även om det inte är roligt att skarva så är det lika bra att inte ta längre än du kan handskas med utan större problem. jag brukar ta "ett vingspann" - dvs från ena handen till den andra med utsträckta armar. vet inte exakt vad det blir men lite under 2 meter - kortare än cessy alltså så det där är individuellt!
Jo vingspann kan nog stämma, men jag tar dubbelt vingspann
Brukar kunna klara ett corallat armband med 1 o samma tråd. Däremot armbandet jag peyotade (2,6 cm brett o 18 cm långt) fick jag ta 2 sådana trådar på för att klara. Det är dock enklare att fästa in ny tråd då man Peyotar än när man korallar. Alltså enklare att göra avslut o infästning av tråden osynliga, så det beror också på vilken teknik man använder - hur lång tråd jag vill ha. En ny teknik som jag aldrig har gjort - då använder jag aldrig extremlång tråd, för då ber man verkligen om att få problem.

Till större trådkrävande projekt kör jag med tre armlängder (från hand till halsgrop) och det blir sisädär 2,5-3m. Det är nog ungefär samma som två vingspann. Det brukar räcka till ett armband i spiral rope om jag inte gör coralling eller andra utsvävningar längs med spiralen på tillbakavägen, för då måste jag skarva.
När jag pärlbroderar så har jag kortare tråd för jag upplever att tråden har lättare att fastna och sno sig runt själva abetet. Jag brukar brodera med One-G och inte med Fireline såvida det inte är pärlor med vassa kanter.
Har märkt att Fireline börjar tjorva ngnstans mellan 2½-3 m…*aaarrrgh*!