Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettproblemhörnan
Läst 5264 ggr
shigne
0

Fireline val?

Jag började sy ett halsband igår, hade fått så härliga pärlor i höstfärger..  Har bara hunnit sy nån cm - kom att tänka på tjockleken på tråden.

Har nu size B. Håller det till ett kortare halsband tro? Pärlorna är i grunden 10/0 ocn mellan 4-6 mm.

Svårt att säga exakta strl på pärlorna då det är ett paket med pärlor som jag fått..

Cessy
0

Tja om FirelineB håller beror mer på vilka pärlor som det är i halsbandet. Man skall INTE ha Bugle Beads ihop med fireline oavsett grovlek eftersom Fireline som tråd måste skäras av (Jag skär med en "rakbladsamulett" men för hade jag sådan där rakbladsvass hobbykniv) o skära av är ju precis vad bugle beads görObestämd Sedan beror det givetvis på tyngden på pärlorna - om de är stora o tunga, men FirelineB håller för att sy med. Det är väl snarast det att med Fireline B istället för D så blir smycket väldigt mjukt o följsamt, så jag brukar använda Fireline B där jag vill ha ett mjukare smycke men standard använder jag annars Fireline D.

shigne
0

Bugle Beads? Är det en grupp pärlor?

Eftersom jag tänkt behålla smycket själv, kan jag nog testa hur hållbart det här blir… Å jag kanska låta det bli ett armband istället för halsband?

Cessy
0

bugle beads = stavpärlor Här är en bra sammanfattning om olika pärlsorter o bugle beads är nr. 3

shigne
0

Tack Cessy - den sidan var en riktig ha-bra-sida!!

shigne
0

Men om man nu skulle vilja blanda in bugle beads - vad använder man då för tråd?

Här är ett mönster, där man kan byta ut vissa pärlor till stavpärlor - men det står ingenting om val av tråd!

http://www.parlplatsen.se/sidor/hantverk/sy/hr_nepal.shtml

shigne
0
Cessy
0

Hu……..att sy med Bugle Beads fegar jag faktiskt för,Skäms eftersom jag råkat ut för ett par st. smycken som gått i sönder, men här är ett trådtest som Allamej gjorde. Själv använder jag mest bara buglebeads om jag trär dem på wire

shigne
0

Återigen Tack  Cessy - för hjälp och tips!!

Egentligen är det det här som är så fascinerande med pärlvärlden - att kunna prova sej fram, att få leka med färg och form och material!!!

Blir som näring till den kreativa sidan av mej!!

flower1
0

Ett tips när det gäller att klippa i Fireline är att använda apotekets nagelsax. Den funkar bra för mig och den har ännu inte blivit slö. Behändig storlek och spetsig så att man kommer åt.

Jag har också hört att man helst inte skall använda Fireline ihop med Buglebeads, men också sett tipset att ha en seedbead före och en efter, så att tråden skavs mindre mot den vassa kanten. Det kanske funkar?

Själv kanske jag haft tur med armbandet jag gjorde för ca ett år sedan, det håller fortfarande (peppar peppar) trots hyfsad flitig användning. (Får se om jag kan hitta en bild)

Tack Cessy för länken till Allamejs trådtest!

Här är min hemsida.

MaMaMade
0

Tack för alla inlägg i denna tråden! Bra länkar, är sparade. Har funderat omkring det här m tråd. Hittills har jag kört m plastad wire samt fiskelina i några små testarbeten o då kört dubbel tråd bara utifall att. Känner att det är dags att köpa "riktig" tråd nu. Får se vad som bjuds på pysselträffen till helgen.

flower1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Får se om jag lyckas få in bilden.

Tiden går fort… Det var visst två år sen jag gjorde armbandet i Ndebele herringbonestygnSkäms. Mönstret av Jill Wiseman är hämtat från Bead&Button Aug 2007. Det är sytt med enkel fireline D och har peppar peppar hållt hittils. (Tänker dock på att det kan gå sönder varje gång jag sätter på det, efter varning från en tjej i ett annat forum.)

Här är min hemsida.

[kissidor]
0

tror inte det finns nån tråd som är helt säker ihop med bugle beads - flowers tips om en seed före och efter kör jag efter men jag är ändå inte helt säker. men det var ju egentligen inte det du frågade Skrattande, och då skulle jag vilja säga att det beror även på sömsättet. det blir ju en helt annan situation om du syr med tex peyote eller spiral rope, jämfört med att bara trä opp pärlorna på en tråd. 

och allmänt så utsätts ju ett armband för mer belastning än ett halsband kan ju också vara bra att tänka på.

men personligen så går jag bara ner på fireline B (eller nån annan tråd som KO tex) om det blir för trångt med fireline D

maneki
0

Sen finns det ju vissa som inte använder Fireline alls… Stavpärlor finns det en del olika tips kring, som funkar åtminstone för vissa. Jag har mest använt frostade stavpärlor, som kan vara lite mjukare runt hålet, annars har jag oftast använt dem tillsammans med metalltråd -- ingen risk att de nöter sönder 0,8 mm koppartråd, inte. Flört

När Fireline ändå är på tapeten: nån som testat Wildfire o kan säg hur den är i förhållande till Fireline? Icke förvånande så menar ju tillverkaren/distributören (Beadalon) att deras tråd är bättre o mjukare än originalet Fireline.

shigne
0

Wildfire har jag varken hört talas om (förrän nu) eller sett någonstans. Verkar som den inte finns att inhandla i Sverige?

Men intressant att den ska vara mjukare, stabilare och inte inte fransa sig som Fireline. Stod även;

"…termiskt bundna ytbeläggning för att skapa en överlägsen besträngning produkt som inte kan genomborras med en nål. Det är den perfekta tråden för utsäde pärlarbete eftersom det är urstark, vattentät och noll-stretch."

Kopierad text från http://www.beadalon.com/wildfirepress.asp

maneki
0

Nej, det stämmer nog att det inte direkt verkar finnas i nån svensk shop. Har sett hos bl a Robin's Beads däremot om nån vill jämföra priser.

[kissidor]
0

men, men, men "inte fransa sig som Fireline" Shocked - har din fireline fransat sig shigne?!? knyter sig runt sig själv japp - ofta och mycket irriterande! men fransa sig?!? hade du gjort nåt särskilt då, för det har jag aldrig sett minsta antydan till?

hehe "en överlägsen besträngning produkt", "den perfekta tråden för utsäde pärlarbete" - du har kört googles översättning eller nåt liknande på sidan antar jag Skrattande?

shigne
0

#16 Yes!! Kul med översättning som man måste översätta Skrattande

Kanske fel ord jag valde….kanske påverkad av översättningen *s*… Jag tycker den, äsch, kan inte hitta nått bättre ord.

Har sytt en hel del i renskinn och använde då sentråd, den knöt man och sen brände - gjorde man inte det, blev den som fireline-tråden.

Men fireline kan man inte bränna - tro mej!! Skäms

Spacegirl31
0

Nej, det är nog ingen god idé att bränna Fireline.

Jag älskar att sy med den tråden, jag minns hur jag svor när jag sydde med Nymo & C-lon, övrgick till Fireline och sen var jag fast :-)

* ~* Ha en bra dag *~*

shigne
0

Nu har jag mailat 2Stenar och frågat om hon kan ta in Wildfire. Länken som visade wildfire, hade en flik där man kunde söka återförsäljare i sin närhet…. Så jag kollade det och fick upp bl.a. 2Stenar - därför mailade jag henne o kollade.

Hon skulle kolla upp det och återkomma ang. kundpriset på rullarna!!

Ifall det är nån som är intresserad? Jag skriver i den här tråden när jag fått svar..

Cessy
0

Nej fireline har jag aldrig någonsin fått att fransa sig. Det är ju det som är styrkan med den tråden o aldrig någonsin har jag dragit av den vilket jag har lyckats med alla andra trådar o en hel del fransar sig i alla fall mot slutet, men däremot så är det lätt att få Fireline att slå knut runt sig själv, men de knutarna går åtminstone att få upp igenGlad

Paerlugglan
0

Jag håller med, har inte märkt att Fireline fransar sig, inte så farlig knytig av sig heller, fast jag kanske fegar med för kort tråd Förvånad. Däremot, OM den knyter sig så är det väldigt pilligt att "oknyta" Glad den, man blir galen. Men det var en väldigt fin infattning på den där reklamsidan om den nya tråden.

Och googleöversättningen var underbart kul, besträngning produkt, hi hi.

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

Pitepaerlan
0

Nää fireline har jag aldrig fått att den fransar sig, men knut kan det bli, om man drar för snabbtSkrattande

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

shigne
0

Jamen jag får väl ge mej  Skäms…..

Jag valde nog fel ord!!! Spelar roll!! Alla trådar har nog sina för- och nackdelar.. Kan hända att jag har för slö sax när jag klipper i fireline-tråden..

Cessy
0

Fireline skall inte klippas av. Den ska skäras av med något som är rakbladsvasst.

shigne
0

Tack Cessy!! Där är väl förklaringen då…

Cessy
0

Jag hade från början en sådan där kombotång mellan plattång o avbitare o den avbitaren fördärvade jag med att försöka klippa av firelinen. Skäms Man segar ju av tråden o skämmer det man klipper med. Fast många säger att det går bra o klippa av Firelinen med apotekets nagelklippare. Har dock ingen erfarenhet eftersom jag aldrig klipper med en sådan o vi har inte ens en sådan i huset, så jag kan inte testa. Jag investerade i en sådan där billig hobbykniv (tapetkniv) som brukar finnas i 10 kr lådorna på varuhusen o en sådan fungerar alldeles utmärkt till fireline o Power Pro. Sedan köpte jag en som liknar ett cirkelrunt hänge av Fru Pärla som har massor av små rakblad lite dolda i flikar i rundningen o den är helt perfekt o man behöver inte vara rädd att man skär sig eller att någon annan heller ska göra det om man t.ex har barn i huset. Vet dock inte om hon ff. har sådan i sitt sortiment. Detta var ju några år sedan, men den är kanonbra till fireline o alla andra trådarSkrattande

shigne
0

Jag har klippt med en brodyrsax… Och sen när jag ska ta ny tråd, så har den avklippta varit som "fransig" och svår att trä på nålen. Även den avklippta delen på smycket etc. ser ju lite fransig ut o det är inte snyggt!

Sentråd till renskinnssömnaden skulle säkert må bra av att bli avskuren - men den bränner jag ändå, så det kanske inte spelar så stor roll….

Cessy
0

Jo men skär du av fireline så blir den inte fransig o svårträddFlört

[kissidor]
0

aha då hajar jag vad du menar shigne! det händer för mig också ibland när jag är slö och inte orkar leta rätt på rätta verktyget utan sitter och segar med en avbitare eller nåt. jag tror du kan vara helt förvissad om att wildfire beter sig exakt likadant på det sättet. dra änden mellan naglarna (eller använd en tång om du inte har så rejäla naglar) så ska du se att den plattar till sig och går genom nålsögat Flört.

NeedfulThings
0

Firelinen jag har ( om det nu är fireline…min "langare" säger det, men en gång var det visst spiderwire kom han på sen brukar jag skära av med sambons filékniv, och om jag är ute på gården med en helt vanlig nagelklippare. Den brukar inte knyta sig, det är mest att den kan snurra sig nåt varv runt sig själv i toppen, men det är absolute inget problem.  Har aldrig fått knutar på den i alla fall. Och nu när vi ändå diskuterar så kan jag rekommendera spiderwiren köpt i fiskebutik. Underbar!

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Fru-Parla
0

Jo då, jag har thread cuttern kvar i sortimentet

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

Cessy
0

Ja o den är perfekt Fru Pärla o man behöver inte vara nervös för att någon ska skära sig i fingrarna med den. En sådan där fantastisk bra o ha sak som förbättrar säkerheten högst avsevärt o ändå ger en en rakbladsvass knivSkrattande

[kissidor]
0

jo det verkar ju lite mer praktiskt att ha med sig på resor än tex "sambons filékniv" OskyldigSkrattande. jag har ju tänkt länge att jag borde ha en sån och vetat att du har den frupärla, fattar inte att det varit bortblåst i huvet när jag handlat hos dig Obestämd

Bimse
0

Fru Pärlas Cutter är mycket bra, men om man har en trådsprättare så är den faktiskt väldigt bra.

Mmadeit
0

#27#

ETT oumbärligt verktyg att ha om man jobbar med fire line är en "thread zapper" typ penna som man bränner trådändarna med så de "försvinner" och knuten kan sen inte gå upp älskar den!!! och då spelar det heller ingen roll om man tar en 3för 10 kr sax från ikea efter som man lämnar 3-4 mm tråd som sen "drar ihop sig till en liten svamp invid knuten"

finns hos zionesse och har för mig även 2 stenar har den.

[kissidor]
0

håller helt med mmadeit! här finns den också: http://www.parltorget.se/verktyg-tillbehor/ovriga-verktyg/thread-zap-1200.html och det är en sån där grej som man aldrig vill vara utan igen väl man provat den!

shigne
0

Köpte Thread Cutter från FruPärla - rekommenderas med det varmaste!! Helt suverän..

Satt den på en lädersnott, så nu hänger den runt halsen hela dagarna.

Pugglis
0

Nu skall jag sticka ut hakan lite. Skrattande

Jag klipper Fireline med sax, även D, det går jättebra och inte har jag märkt något på saxen. Visst kan det bli lite tuffsigt ibland, men det plattar jag till med nagel, plattång eller tänder.

När jag skall klippa av en bit från rullen, så sträcker jag på tråden genom att hålla tråden så det bildas en ögla, där jag trär in saxen som jag håller spänt mot tråden och klipper, då funkar det bra.

Om jag skall klippa av när jag har fäst klart och det är en kort trådsnutt så brukar jag hålla i tråden med en plattång, och sträcka lite, då kryper änden in i pärlan lite fint när man klippt av den. Men jag är där lite orolig för att tråden skall börja krypa ut trots knuten, så jag skulle vilja bränna den lite i ändan så att det blir en kula. Men jag har ingen tread zapper (som jag fick testa på Puss, jättebra verktyg) så jag har testat lite försiktigt med en lödpenna, men inte vågat använda den på ett riktigt arbete. Lödpennan är svårt att hålla stadigt då man håller den så långt ut, (jag är åtminstone för darrig för det) den skulle behöva sitta fast i en "tredje hand" så att man kunde närma sig med smycket istället.

Medarbetare på Smyckestillverkning

Fd Paerlugglan

shigne
0

Det är ett dilemma de där trådarna. Har inte förrän nu hört talas om TreadZapper - så det verkar intressant!

När jag höll på med renskinnssömnad och sydde med sentråd, så brännde jag trådarna efter knut med en tändare - men det kan man inte använda sej av när det gäller smycken! Men principen är detsamma…

MaMaMade
0

Jag gör som Pugglis jag! Funkar finfint! Glad