Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettoff-topic
Läst 3183 ggr
shigne
0

Byt - Köp - Sälj

Kan vi starta en sån tråd?

Jag har två rullar Illusion Cord;

• Black Monofilament 0,010 in, 50 meter (svart)
  • Monofilament 0,010 in, 50 meter (klar)

Har tagit ung. 2 meter från den kristallklara - men annars är de intakta.

Använder inte den tråden, så om det är någon som är intresserad att köpa, byta etc. så hör av er till mej.  Byter gärna mot lite pärlor…

[kissidor]
0

är du helt säker på att du vill göra dig av med din illusion cord shigne - har du aldrig funderat på att göra svävande halsband Flört?

shigne
0

Helt säker!! Rullarna bara ligger - bättre om de kommer till användning för någon…

Det är snyggt med svävande halsband - men vet inte hur man gör faktiskt! Har provat - tagit ca 2 m från en av rullarna, men använde klämpärlor som skar av tråden.

Cessy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

shigne: Inte klämpärlor (det går men är attans svårt eftersom det är lätt att klämma av tråden) utan en del limmar fast pärlorna o jag knyter fast dem. Sätt en pärla på tråden o gå igenom pärlan en gång till o avsluta med en knut så att inte pärlan kan glida. En del trär bara igenom pärlan två ggr., men då får man räkna med att pärlorna kasar framåt. Knuten syns i princip inte.

Detta halsbandet är knutet på detta viset på illusion Cord

shigne
0

Det var ju jättesnyggt!!!

Kanske ska prova ändå?? 

Men är det nån som är intresserad av tråden, så hojta till - allting går att lösa på nått vis. Å jag kan prova svävande halsband sen….himla snyggt Cessy!!!

Cessy
0

Tackelitack shigneGlad Nu knyter jag pärlorna väldigt tätt så jag har alltid en liten seed bead i mellan för annars får jag det alldeles för tätt för att få svävande känsla i detSkäms men de flesta knyter glesare än jag gör, så det är bara att prova sig fram. De jag har sålt mest av har var 2 eller 3 radiga. Kissidor gör en smart variant o gör dem istället som en enda lång tråd o sedan kan de välja om de vill ha halbandet långt eller två varv runt halsen. Eller har jag missuppfattat det Kissidor?

[kissidor]
0

jo det är så jag gör cessy, men jag knyter likadant som du - det är inte så joxigt väl man fått in snitsen.

du ser shigne, tänk dig ett härligt nyårsblingigt ett i gnistrande kristall och silvrigt och vitt eller svart eller båda - ska du inte behålla tråden och ge det en chans till… Flört? jag kan ju säga att dessa svävande tillhör mina absoluta ständigt återkommande storsäljare… Oskyldig, stämmer inte det för dig också cessy?

Cessy
0

Jo precis. Svände tillhör klassikerna som kan varieras i det oändliga o göras väldigt festfina eller mer vardagsanpassade. Just den där "svävandekänslan" gör väl att halsbanden inte känns så kompakta för folk att ha på sig, så de går alltid åt.

shigne
0

Men tjejer…..jag gör nog ett försök iallafall!!!

Funderar bara på den där knuten, går den inte upp lätt på den tråden? Limmar man knuten, om man nu ska limma? Å vilken slags knut?

Ni är för gulliga ändå!!!

Cessy
0

När jag gått igenom pärlan andra gången så trär jag tråden under den tråden som går runt själva pärlan o så runt linan som jag forstätter med. Det blir en helt vanlig hederlig knut. Illusion Corden är lite lätt elastisk o inte stum som andra vanliga genomskinliga fiskelinor är så du kan dra åt knuten på ett annan sätt, så då blir knuten där utan att du behöver limma. Fast dra inte åt för hårt heller för då kan du få en tråd som blir tunn o konstig. Du märker snabbt hur mycket du måste dra åt för att knuten ska bli bra. Illusion corden är väldigt lätt o jobba med. Ja gör ett försök shigne, för dessa halsbanden går lätt o göra o är ganska avslappnande o sitta med när man bara valt vilka pärlor man ska ha i halsbandet.

Mmadeit
0

#3 du skulle inte kunna vara snäll och ta en närbild på hur det är knutet? jag förstår inte riktigt det där med gå igenom en gång till, ligger tråden en gång på utsidan då elller?

Jätte snyggt halsband föresten :-)

Cessy
0

Ja tråden ligger på utsidan runt pärlan o illusion corden är mjukare än vanlig klar/genomskinlig fiskelina, så den följer runt pärlan på ett annant sätt o den syns alltså i princip inte om man inte sätter pärlorna rakt framför näsan.

Bimse
0

Lycka till med de svävande och gör ett försök till, men undvik lim på själva hälsbandet, vid låset är det kanske bra att använda en liten klick. Anledningen är att det med tiden kan bli gulaktigt, antagligen någon kemisk reaktion med tråden.

MaMaMade
0

Det där låter kul…! Ännu en sak på måste ha o prova-listan! Skrattande

Mmadeit
0

#11 tack, har oxå en rulle liggande dock oamvänd än så länge

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Alex05
0

Jag har också en eller två rullar som jag inte vetat vad jag ska använda dem till. Men det halsbandet, Cessy, var ju jättefint. Och en väldigt bra förklaring. GladNu måste jag ju också testa, givetvis.

Vad jar ni för storlek på pärlorna? Antar att de in kan vara för stora för då tunger de väl ner hela halsbandet eftersom tråden är lätt elastiskObestämd

[kissidor]
0

alldeles riktigt alex, för stora pärlor blir konstigt - halsbandet hänger i hörn istället för en båge då. och har man bara väldigt små pärlor så ligger det inte heller bra efter som tråden är så spänstig, då fladdrar tråden lite som den vill, men hur små man kan ha beror ju också lite på hur tätt man knyter. men jag brukar iaf blanda pärlor som ligger nånstans i intervallet 4-8mm, med dom flesta kring 6mm.

Alex05
0

Tack, Kissidor!