Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: problemhörnan
Läst 2305 ggr
MaMaMade
1

"Säkert" barnhalsband - fråga

Morning! Jag har en beställning på ett barnhalsband. Hon blev väldigt förtjust i mitt Hello Kitty-armband o skulle vilja ha ett likadant halsband. Nu är det gjort som en kedja med berlocker på o kedja känns ju lite farligt med tanke på kvävningsrisken o så.

Tror ni att ett litet magnetlås skulle fungera…alltså gå isär om lillflickan (4 år) fastnar ngnstans o blir hängande? Hade isåfall tänkt länka in pärlorna i kedjan…kanske ska använda av de smalaste hattpinnarna så kan de också ge vika.

Annars får det väl bli "gummiband"…

Alex05
1

Jag gjorde några hellokittyarmband i med memoryvajer på beställning.

Så varför inte prova halsband med memoryvajer, kan ju aldrig fastna med sånt. Jag såg det på en marknad här förut, tjejen som sålde dessa sa att de var väldigt populära. Just för säkerhetens skull.

Cessy
0

Till mindre barn använder jag ALLTID magnetlås om det nu är en typen av smycke som det går o sätta magnetlås på, men memorywire låter smart alex05. Sedan skulle jag säga - att nej låt inte berlockerna kunnas släppa - de kan bli vassa kanter som rivs. Utan låt berockerna sitta bra fast utan vassa kanter o bättre att hela smycket faller av om de fastnar - alltså magnetlås.

MaMaMade
0

Mem wire går bort. Beställaren var osäker på om tösen öht skulle klara av att ha ngt runt halsen o mem wire kan kännas lite läskigt för oss som inte gillar grejs runt halsen.

Då köper jag ett magnetlås modell mindre.

Tack ska ni ha tjejer! Kyss

Mmadeit
0

Finns vissa teorier om att magnet lås inte heller skulle avra optimalt till barn ialalfall inte barn i den ålder att de stopapr saker i munnen, aldrig hört det hända men teorin är att skulle barnet lyckas svälja magnet delarna vid olika tillfällen så skall de kunna fastna i varanadra i tarmsystemet och skada magsäck/tarmar.

Sen ör nackdelen med magnet lås att de inte alltid klarar vikten av ett halsband beroende på vilka pärlor man använder.

När jag gör halsband till barn ser jag ialalfall till att använda O-ringar som inte är för kraftiga till att sätta fast låset med så att de skall kunna ge vika om man fastnar altså inga dubblamotringar elelr lödda ringar

Cessy
0

ähum……..hur litet låset kan vara beror ju på tyngden i halsbandet. En kedja med berlocker väger ju en del o inte roligt om det hela tiden går upp av sig själv då hon leker, så låt tyngden styra hur stort eller litet låset bör vara.

Mmadeit
0

pärlfynd har ett litet mag lås runt för 5 kr som är riktigt starkt inte säkert att de små är klena och stora starka tyvär…

Cessy
0

#4 men så små barn så att de stoppar halsbandet i munnen - ja då ska de enligt mitt förmenande inte ha något halsband alls, för oavsett magneter eller inte magneter, men vad kan det finnas för ohälsosamheter både med avseende på bakterier, smuts o metaller/färger m.m. som barnet riskerar att få i sig, så i mitt huvud skall så små barn inga halsband ha helt enkelt.

Cessy
0

#6 Helt rätt o sedan är det ju så att de flesta magnetlås klarar sig bättre som halsbandslås än som armbandslås, för som armbandlås måste de vara rejält starka o som du säger så har det tyvärr inte med storleken att göra, även om det förvisso ökar sannolikheten för att det skall hålla bättre om det är större.

maneki
0

#7 Ja, för små barn så skulle jag nog tänka mer på t ex blyet i tibetsilver, swarrisar, innehållet i färgerna osv än att magneterna skulle hamna i ungen om den är en sån som suger på smycken eller sväljer ditten o datten. O även annan smuts etc.

När jag var så liten bar vi aldrig halsband mer än till fest o då var det inte så stor risk att nåt skulle hända. Dessutom: ett hänge på en tunn smyckeskedja, som sitter fast i låset med lika tunna motringar, ger snabbt vika om man ändå skulle fastna. Obehagligt, men förhoppningsvis inte livsfarligt. Men till vardags, när vi lekte, bar vi aldrig smycken. De skulle bara vara i vägen -- om man inte fastnar i dem så är risken ändå stor att de skulle gå sönder.

#4 Vanliga motringar är f ö en bra grej i vuxensmycken också, speciellt armband som kan fastna i saker o då är det bättre en motring ger vika än att handleden skadas. Vet en silversmed som är mycket noggrann med det då hon gör smycken med sammanlödda länkar: eftersom de och låset är så starka måste där finnas en svag punkt i fall nåt skulle hända så att bäraren inte skadas.

Men har jag missförstått nåt? Varför ge en tjej ett halsband om hon inte vill ha nåt runt halsen?  Obestämd