Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: silver-chainmaille
Läst 4776 ggr
Lindali
0

Polering av bränd silverlera

Jag har hållt på med silverlera ett tag nu. Först polerade jag upp det brända silvret med polerstål och agatsten. Men tyckte inte det blev bra, och gick då över till vanliga slipark, vilket blir väldigt bra resultat..

Nu har jag dock börjat sälja lite och det är mycket jag ska slipa. Sliparken blir bra resultat, men tar så otroligt lång tid om man ska vara noga… Hur polerar ni upp era smycken??

www.lgsmycken.webs.com

www.mittlivsomlinda.blogspot.com

kapsyl
0

Kan absolut rekommendera att köpa en trumlare! Det är bara att ploppa i sina saker och låta den gå av sig själv. Efter ungefär en halvtimme har man skinande blanka föremål. Underbart för den som liksom jag är för lat för att handpolera. Skrattande

BitteS
0

Vad har du för sorts tumlare och vad kostar en sådan?

Tigris
0

Tumlare finns i havet Flört men trumlare finns bla hos Slöjddetaljer, Konrad Wahlström och PMC. De ligger på 1000kr och uppåt. Sen tillkommer polerkulor odyl.

Fru-Parla
0

Jag har en trumlare och polerkulor från Slöjddetaljer, använder Yes diskmedel i vattnet när jag trumlar

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

53goran
0

Även jag kan rekomendera trumlare, jag köpte min hos PMC och jag är verkligen nöjd med den.

BitteS
0

Aha, tryckfelsnisse var framme igen!Skrattande Tänk vad en lliten bokstav kan göra skillnad.

Tack för informationen, ska kolla upp trumlare, föresten så kanske jag goglar på tumlare också, det är alltid intressant med naturknskap.

Fru-Parla
0

ja, och tvättstugekunskapFlört

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

BitteS
0

Nä Fru-Parla. Tvättstugekunskap har jag så det räcker så det vill jag inte ägna mer tid än nödvändigt åt Glad

Lindali
0

Föll för tipset och har nu inhandlat en trumlare… Blev den minsta från PMC, lagom till mig… Testade en sväng igår, i tre timmar… Jag la i två lkika saker, varav den ena hade jag börjat polera lite på för hand…. Den som var förbehandlad blev jättefin, men den andra vart inte mkt skillnad… Den skrovliga ytan var fortfarande kvar…

Ni som använder trumlare… Har jag haft för mkt vatten, eller ngt annat fel? Använder ni polerstålet innan ni pluttar i dem i trumlaren??

www.lgsmycken.webs.com

www.mittlivsomlinda.blogspot.com

Bimse
1

Jag tror så här. Själva ytan är i sig lite skrovlig när man håller på md silverlera, det är så att säga silverlerans natur, det blir inte en helt slät yta. Så om jag vore dig skulle jag behandla de färdiga objekten som om det vore vanligt silver. Dvs syrabad, ta bort kokhuden med en mjuk mässingsborste (den som man får genom PMC är alldeles för hård och styv, den rispar, du kan hitta en lämplig mässignsborste på Konrad Wahlström), därefter kolla om det är lite kvar i skrymslen och vrår som du tar försiktigt bort med stålull. Polerkulorna kommer inte åt i de allra minsta försänkningarna och vecken. Sedan polervax och därefter trumlare eller polerstål i de allra minsta fördjupningarna. Polerstål och trumlare blankar upp och försluter. Lycka till.

Bimse
0

Vid närmare eftertanke, skippa det där med syrabad, det skall man ju inte behöva när det gäller silverlera.

maneki
1

Här är några sidor som handlar om att trumla silverlera:

Holly Gage (scrolla nedåt)

Cool Tools

Hint Jewlery

AnnikaMargareta
0

Hej hej, det kankse är lite sent att svara på den här tråden men jag har lite samma frågeställning som Lindali, dvs att det inte räcker med 30 minuter och frågan är om jag kankse använder den fel? Det behövs 3 timmar i min poleringmaskin okcås. Ska prova att "förpolera" lite bättre nästa gång.