Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettpolymerlera-pärlor-tillverkning
Läst 5407 ggr
[linda-pinda]
0

Lera?

Hej! Är fimolera, polymereclay och cernitlera samma sak eller åt minstone i samma härad? Tänkte ge mig på att testa leran i smyckestillverkningen, efter att ha sett hur fina grejer många andra gjort. Fast det ser ju rätt svårt ut, så vi får väl se hur det går ;-)

/Linda

Alex05
0

Vad jag vet så är det i samma härad, en del tycker den ena eller den andra är lättare att jobba med. Det finns ju Sculpey också, men jag har inte provat den. Cernit tycker jag är lite "hårdare" att jobba med, så det blir mest Fimo. Lite lättare och mjukare framför allt till pärlor och sånt. Men det finns kanske nån som har mer information. PolymerClay har jag fått för mig att det är det engelska order, men rätta mig gärna om jag har fel.Obestämd

Det är jätteroligt och just att kunna göra egna pärlor är fantasktiskt, tycker jag. Har gjort en hel del sånt.

Övning ger färdighetFlört

Lycka till!

[linda-pinda]
0

Tack för ditt svar! Har du något bra ställe att köpa fimolera på?

Alex05
0

Fimoleran finns på Panduro, du kanske har nån butik eller återförsäljare i närheten.

[linda-pinda]
0

Sure thing! :-)

shigne
1

Här snubblade jag över en kul sida om fimolera etc.

Busungar.com

shigne
0

Blev fast på nätet o kika på fimolera….. Oj, mycket skapande det finns.

Här kommer en sida till….som är värd att kika lite på;

En blogg om fimolera

maneki
0

#1 Japp, polymer clay är det engelska namnet för polymerlera. Sculpey, Kato PolyClay, Premo, Cernit, Fimo, Modelyne etc är varumärken för polymerlera gjord av olika tillverkare. Cernit o Fimo tillverkas i Tyskland o Sculpey, Premo o Kato i USA.

Alla har sina favoriter, många gånger baserat helt enkelt på vad som är enklast att hitta där man bor (t ex är Cernit ovanligt i England o USA). Vissa föredrar en lera som är mjuk att arbeta med, medan andra prioriterar att leran är hård o hållbar när den är "bränd". Ett test mellan olika leror kan du läsa här. Flört

O vill du ha fler tips på bra sajter så har jag en del tips i ett blogginlägg, Pärltillverkning: polymerlera. Rubriken till trots är där även mer allmänna länkar. Till Glass Attic, Polymer Clay Central, Polyzine, tidningen Polymer Clay Café osv.

[linda-pinda]
0

Tack för många intressanta länkar! Oj, vad mycket det finns att itta på och läsa om polymerlera! Och vad många sorters lera det finns… Börjar nog med Fimo eller Fimo Soft, för den verkar lättarbetad. Cernitlera provade jag för många år sedan, men tyckte att den var stenhård, vilket jag inte gillade.

Skall bli kul att prova! Måste bara ta mig till Panduro först (eller finns det fler som säljer Fimo i Sverige?).

Tack igen!

Mmadeit
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

skall man jobba med cernit lera är mitt tips att man regelrätt "sitter" på den en stund innan ;-) lätt arbetad vid kropstemperatur attans så hård när den är _kall…

bifogar en bild på min "punch tomte"  har klätt en flaska varje jul till min far sen jag var 16 korkat nog är detta den enda jag har foto på…

Alex05
0

#9: Den var fin!Skrattande

Ja, man kan hitta på så mycket att använda leran till. Håller med dig om cernitleran, därför föredrar jag oftast FimoGlad

[kissidor]
0

wow mmadeit, vilken rolig grej och vad fin den var Glad! men din pappa har väl sparat flaskorna iaf så dom kan raddas upp och fotas i grupp? "sen du var 16" hur många flaskor innebär det?

Mmadeit
0

fimo "fanns" inte när jag började "leka med lera" och då jag har nästan alla färger som fins av cernit och fortfarande inte klurat ut om man kan blanda dem så har jag inte vågat pröva :-)

går åt nsätan 3 paket cernit för att klä in en 75cl punch flaska, man måste dock tömma över spriten i en anan behållare medans man jobabr, tror inte det skulle avra så uppskattat av alkoholen att åka i ugnen ;-)

är 30 i år… så torde bli 14 flaskor *hupps* vad tiden går, hoppas verkligen far min sparat dem, men ärligt talat så vet jag inte…

Cessy
2

Hoppas verkligen han har sparat dem o att du kan ta ett "gruppfoto" på dem så att vi får se dem sedan, för flaskan var ju kanonfin.Glad