begränsningar i glaskvallite?
Går det rent praktiskt att fusa alla typer av glas elelr är man begränsad till "dyrt special köpe glas"
tänker bland anant på alla fint slipade glasbitar som ligger i burken med "strand" fynd sen jag var liten, troligen mest bitar utav dricka flaskor etc skulle vara roligt att kunna göra något med dem osv…
inte börjat ännu men efter jul blir det, har önskat mig fusing saker men även laggt undan några kr till att köpa själv om inte tomten är snäll (vilket jag tror han är såg avsändaren på en paket avi min man fick hem :-)
det där är en fråga som dom kan ge säkrast svar på inne på glaskonstifokus mmadeit - men allmänt är det väl så att i princip kan ditt hitteglas fusas, men frågan är bara hur och med vad. med sådant hitteglas vet du ju inte den viktiga materialkoefficienten coe och då får du pröva dig fram till hur glaset ska brännas. men med en microburk så är det att pröva sig fram som gäller ändå så det blir kanske ingen större skillnad
. däremot så kan det ju också skilja mellan dom olika bitarna och då kan du få problem. men jag tror kanske inte det ska behöva spricka och trassla pga detta när du gör så små alster som det får plats med i microburken, det blir nog viktigare ju större verk man håller på med. läste om nån som använde gammalt fönsterglas hon kom över billigt tex - då såg hon alltid till att hon inte blandade det partiet med andra partier för säkerhets skull.

Man är inte begränsat till dyrt specialglas - men chansen för succés är klart bäst när man använder det dyra glaset. I varje fall måste det vara samme sorts glas = förenlig kemisk sammansättning som beter sig likartat vid uppvärming och avsvalning.
Om du blandar olika glastyper (glasets kemiska sammansättning) är du nästan säker på att glaset vill spricka straks eller sedan - kanske efter flera år. Om inte du har ovanlig tur! - och har rätt temperatur för precis den glastypen!
Så använd dina fina glasbitar pålimmat något i stället. Fatta det i silver. Eller allt annat än att fusa det.
Det korta svaret är därför: NEJ - troligen inte.

Det måste vara samma coe på glaset för att det ska smälta samman, och det är inget som går att se på glaset, men det går ju att testa! Vad som händer om det inte är samma coe är ju bara att det inte smälter samman helt enkelt! Så det blir ju inga explosioner typ!
Testade själv med spegelglas…. la spegelsidan mot varandra… blev inte bra alls… men det smälte ihop… nu har jag testat med själva spegelsidan uppåt.. men har inte kollat in resultatet än… men man måste ju testa lite!! =spännande!!!
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
hmm, håller inte med om att det inte smälter ihop vid olika coe. undrar om du tänker på nåt annat susann? som tex att dichroiska skikt inte kan fusas mot varann? coe-koefficienten beskriver ju just som irode skriver hur glaset beter sig vid uppvärmning och avsvalning. olika coe gör att glassorterna värms upp/svalnar av olika fort vilket skapar spänningar som kan få glaset att spricka. och som sagt det är inte säkert att man får svaret på en gång, det kan hända senare.