Marknadsbekymmer
Har fått bekräftelse etc. på julmarknaden den 5-6/12!
Marknadstiderna är mellan 12-16 båda dagarna, och man får absolut inte packa ihop före kl 16…
Det jag funderar över är; Vad ska man ha för belysning? Det finns bord med tak, samt strömuttag. Men belysning får man fixa själv.
Tilläggas att det är utomhus båda dagarna och kl 16 är det rätt mörkt…
Vad har ni för tips?
Slinga runtom o så en utomhusspot/ar att rikta mot bordet om du har…är min direkta tanke. Oh vad kul…vet fortfarande inte om jag får ngt bord på de två marknaderna jag anmält mig till…
Dom gamla rävarna i marknadsammanhang brukar ha halogenlampor vet jag. Personligen tycker jag att det skulle vara snyggast med en slinga med stora päronformade vita lampor :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Kollade igenom i källaren idag… Tänkte närmast på julgransbelysningen för utomhus, men tror den blir för klen.
Får kolla upp det där med annan slinga och spots !
Undrar just ifall man vågar använda inomhuslampor (spots) vid ett sånt tillfälle? Hade tänkt undvika att köpa belysning bara för den helgen….
Bra belysning och mysigt pyntat - då tror jag att folk kanke kikar mer än en gång.
skulle inte våga ha innomhus spots såhär års när luftfuktigheten är relativt hög.

Nej, nej, aldrig inomhusbelysning ute! Det finns en anledning till att det står "endast inomhusbruk" på mycket belysning. Skulle nåt hända så kan det bli dyrt för dig.
Med smycken är det ju så att det mer än andra varor kräver bra belysning för att man ska kunna urskilja färgerna. Har själv gått på marknad o det blir ju skumt ganska snabbt, vilket gör det svårt att urskilja färger. Finns där nån belysning så brukar den vara för svag o för gul (levande ljus, vanliga ljusslingor). Det är ju sin sak att t ex köpa en handduk, godis eller honung utan att riktigt kunna bedöma nyansen, men smycken vill man ju helst ha som passar både en själv o ens kläder.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
du känner inte någon med bilintresse som mekar? de brukar kunna ha rätt bra "sladd"lampor (lånar gjärna min fars när jag skall göra något i trädgården.

#6 Nu får du mig att tänka på Gorilla Torch -- en rolig liten sak. 
En bygglampa kanske…de lyser utan bara tusan o värmer dessutom…fast du får du hålla dem ifrån ev acrylpärlor kanske! 
Borde gå att sätta i en ngt svagare lampa…en töcken här har vi.
#7 och nu känner "prylgalningen" jag: MÅSTE HA MÅSTE HA!!!! hihihi
*Jag med*!!! La genast in den under "Önskelista" i favoriter! 
Har beställt från CO - utomhus halogen 150W för 49kr!! Så det är ju överenskommet…
Så får jag göra det bästa av situationen sen - alltid lär man sej nått!
Ni som är på marknader - hur visar ni halsbanden? Igår på marknaden, la jag ut halsbanden på bordet och nån på display. Men det tar ju så mycket plats och jag tycker det blir lite rörigt.
Hur har ni andra löst det?
Kan man ha en stång som man hänger upp?

Jag har en "fniss" handukshängare med 3 spröt som går att rikta åt olika håll….. i 3 olika nivåer. Sen brukar jag lägga några på bordet också.
Var och tittade på en julmarknad i helgen där det var en kvinna som sålde smycken. Det var bara det att det hade räckt med en 10-del av vad hon hade!!!!! "Man såg inte skogen för alla träd" sas Så tänk på att inte ha alldeles för mycket! (Hellre ha lite extra bakom bordet som man kan ta fram å visa…)
Folk orkade ju inte ens gå fram å börja titta så mycket hade hon!
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
Det var ju en smart lösning!!
Precis så kändes det igår "ser inte skogen för alla träden….". Blev för rörigt…. Trots allt så gick det ju bra - men vore kul att ha nån vettig lösning på röran
.
Tja hur man väljer o ha det handlar ju om tycke o smak. Snygga proffsiga displayer ala träd tycker jag i regel är snyggast, men det beror ju på hur överbelamrade träden är med smycken förståss. Det som ligger ner på ett bord ska vara ganska glest för att synas. Smartast tycker jag ärligt talat att det är att ha en tjock metalltråd spänd mellan marknadsbordets stolpar (de som är där om det är en markis/tak ovanför bordet) o så hänga halsband o armband där. Inte hänga allt för knökafullt - folk skall kunna bläddra bland smyckena, men det rymmer en hel del samtidigt som det är lätt för besökarna att titta på smyckena då o så har man mer glest med visningssmycken på själva bordet o ev. hals-displayer längst bak på bordet mot säljaren. Sedan är en örhängessnurra alltid bra att ha till örisarna

För de som inte redan känner till sajten kan jag ju passa på att tipsa om Rena Klingenbergs Jewelry Display Ideas.com. (Marknadsbord etc finns under Jewelry Booths o se även Outdoor displays längre ned.)
Erfarenheter av egna marknadsstång har jag inte, men som kund (och företagsekonom som gillade att läsa marknadsföringsbiten tills jag tröttnade på manipuleringen) tycker jag definitivt man inte ska överdriva med för mycket varor framme. Det blir för plottrigt o ett gytter där de enskilda smyckena inte syns bra. Då riskerar man missa godbitar. Det är en sak att det ser ut så hemma i smyckesförvaringen där man redan kan sina smycken eller om man säljer massproducerade smycken så där hänger 20 identiska halsband på en krok.
Bättre att förvara en del bakom o lägga fram när luckor uppstår eller, om nån gillar ett speciellt smycken, säga "tycker du om det där så kanske du vill titta på det här, som jag inte plockat fram än". Visst, mitt favoritsmycke kanske inte är framme just den sekund jag går förbi ett bord, men är där för mycket smycken så hade jag ändå missat det.
Olika höjder är bra, både för att skapa ett intressant blickfång man inte får om allt ligger plant på samma bordsyta o för att man får plats med mer utan att det ser trångt o rörigt ut. Dessutom kan man hänga smyckena så att de syns utan att man måste gå ändå fram till bordet för att kika ned på dem där de ligger platt. Speciellt bra om det är mycket folk.
Jättesvårt det där! Jag gjorde 2 "displayer" av en tretex- samt en frigolitskiva som jag klädde med svart tyg. Nu rymde jag bara 1 på bordet så det blev tyvärr rätt så fullt även fast jag bara hade framme hälften av det jag gjort. Lutade skivan mot en burk, lite farligt då den kan glida iväg men det var vad jag hade för stunden.
Min kompis visar också hängande på upprättställda skivor samt godbitarna på ett fristående staffli. Ett par glaskuber för extrasnygga armband/örhängen har hon också. Själv ska jag fundera skarpt över julen tills det är dags för vårmarknad här hos oss.
Med dålig syn själv o lätt yrschlig föredrar jag en mörk o fast bakgrund. Fritt hängande smycken el hängande mot t ex ett galler gör att jag inte ser dem.
ett fritt staffli kan jag rekommendera…om det inte blåser, då är det helt värdelöst. Finns det sidostolpar så kamn man fsta en grov ståltråd som någon nämnde, jag köpte en rulle p åen marknad för 10 kr, så kan man lämna sitt bord kan man hitta det hos såna som säljer bullformar och liknande
Jag har, när jag har det stora bordet, en gren som kan användas dels att hänga diverse armband på, men också luta nån mindre tavla mot. Billig variant är ikeas 19 kr ram i a4 format, på med en smula vadd och en bit svart tyg (eller vad du vill ha) och sen kan man klämma fast det i ramen bara, lätt att byta vid behov. de behöver bara höjas en bit i ena änden, lägg en lite sten eller någoit under så det kommer upp en 4-5 cm, annars kasar smyckena bara.
och när vi ändå pratar displayer så har du sammets/tygdisplayer är det ovärderligt med en sån klistrig rulle man tar bort ludd från kläderna med, så packa ner en sån.
Till örisar hade jag nåt diskställ /cdställ köpt på loppis men förra marknaden hade jag förlagt dem så jag tog en lite större tavelram och klädde den som de andra. sen hade jag tjock metalltråd i svart som jag klämde runt med jämna mellanrum, där blev plats för många örisar och de satt ganska stadigt, så den använde jag nu sist också. men den måstye luta mot något om man intye har ett bordsstaffl eller nåt (jag lutar den mot min gren)
'
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!