Fråga om halsband!
Jag är med i hittekatter och nu tar jag med mig en fråga därifrån… Vi tänkte göra matchande halsband till matte och liten kisse och undrar hur det kan se ut för att vara säkert!?
Vi tänkte göra det exakt lika både till matte och kissen med pärlor… Mått på katt är mellan 22 - 28 cm (då sitter det inte åt)…
Alla tips är välkomna!!
Många Goa Kramar
Annisangel
Gör halsbandet o armbandet med elastisk tråd. Finns en som heter Stretch Magic o den finns i flera storlekar/grovlekar. Den finns i flera olika pärlshoppar t.ex. Fru Pärla, Pärltorget m.fl. Då riskerar man inte att kissen fastnar med halsbandet o blir hängande.

#1 bra ide men kan vara lite svårt ändå eftersom det skiljer så mycket.
Klart vi kan ju göra i två olika stl med vad tror ni?
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Ja annars får man ju ha en bit förlängningskedja o det blir ju inte riktigt bra i fall katten är utekatt att ha ett stelt halsband om de fastnar. Även människor varierar ju rätt mycket kring sina handleder men där går det ju att åtgärda med förlängningskedja o att istället trä pärlorna på wire, men till katt tror jag mer på ett stretchhalsband.

Min spontana reaktion är att det egentligen bara finns en anledning att sätta ett halsband på en katt och det är för att kunna ha en ID-märkning på den (förutom den vanliga ID-märkningen i örat).
Så utgångsläget borde vara utifrån kattens perspektiv och välbefinnande och att matte i så fall får ett liknande ID-halsband. I mina ögon känns det avigt att katten ska ha ett smycke på sig utifrån människoperspektiv.
Pärlor på elastisk tråd… nja jag får känslan av att pälsen kan trassla och sno sig runt tråden.
Jag får väl tillägga att jag bor på landet och har två långhåriga huskatter som vistas både ute och inne. Dessa två har inga halsband alls men med mina tidigare katter gjorde vi tappra försök med halsband. Vi gav upp för efter någon vecka eller två så var halsbanden borta…
Jo jag håller med dig Tigris men för egen del har jag ingen erfarenhet av katthalsband eftersom jag alltid haft innekatt o för den händelsen att Zelda kommer ut så är hon chippad. Grannen har dock gjort tappra försök att ha halsband på sina katter men de (=katterna) tar alltid av halsbanden då de fastnar i en buske eller dylikt så grannarna har gett upp. De halsbanden har ju varit elastiska, men det är ju oändligt mycket bredare än vad Stretch Magic är. Jag bara tänkte ur perspektiviet att om katten fastnar så får inte halsbandet strypa katten o jag tänkte inte alls på att stretch magicen antagligen fnurrar in sig i pälsen

Tanken är inte att katten ska ha halsbandet jämt.
Ni vet hur vissa är med sina djur är matte fin så ska kise vara det med
Tänkte mer som en kul grej att matte o kise ska kunna macha varandra.
Inte tänkt kise ska ha det på jämt då hade pärlor mm varit katastrof.
Fick iden när min egen busa hela tiden ville vara med när jag fotade mina alster.
Pengarna för sakerna skulle o ska gå till de hemlösa kisarna.
Bra med synpunkter o ider.
Själv tänkte jag mig något liknade det häxan bär för minst fnurror mm.
Men skulle bli glad över era förslag o ider.
Behöver en bra lösning på det här med hals skillnaderana,

Vad tror ni om sammets band?
Frågan är hur löser man knäppningen snyggt?
Dubbla band?

Ja, jag tycker ju som Tigris. O jag hoppas det åtminstone är tänkt att bara användas inomhus, t ex vid nån fest eller speciell tillställning. Iofs hade ju våra katter dödat mig om jag försökt sätta smycken på dem så jag har aldrig försökt själv o det har heller aldrig lockat mig att göra djursmycken till andra. Mer än en gång då jag satte ett halsband på Randa o det var bara för ett foto, innan jag gjorde smycket till det människoarmband det var tänkt.
Men ska man nu nödvändigtvis pynta sina stackars djur så ju A o O ett halsband som går upp väldigt lätt. Inte heller nåt som är för tungt då det kan kännas obehagligt för katten.
Sammetsband, ja, då får väl låset vara nån liten fastsydd tryckknapp, som man först kollat att den går upp lätt. Vissa tryckknappar sitter lösare o andra kan sitta som berget.
Alternativet är att utgå från ett färdigt katthalsband med säkerhetsknäppning. Vem säger att kattstackarn måste ha ett människosmycke -- människan kan väl ha ett kattsmycke? Alltså att dennes halsband baseras på hur kattens smycke ser ut. Det är ju ändå katternas välbefinnande som står i centrum så då får väl vi anpassa oss efter deras behov snarare än de efter människors smyckesdille.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries

Ingen dum ide med katthalsband till människor.
Tänkt enbart för innom hus bruk o för fest.
Vi frågar för att kunna göra ett bra, säkert, o katt vänligt halsband.
Skulle alldrig vilja göra något som skulle kunna orsaka lidande för kisen.
De flesta här är grymt ducktiga på att göra smycken o vet bra lösningar på problem.
Har ni några bra förslag?
Har sett vad halsband kan göra på katter så vill inte det ska bli fel någonstans.
man kan ju ex kanske göra en sele?
Behöver komma på något nytt o bra för att kunna hjälpa de som är ute i kylan.
Mina smycken säljer inte, väskor kvar, allt går trögt behöver en bättre ide som kan hjälpa katterna som har det extra tufft nu i kylan.

Annars tänkte jag på en annan lösning: Kanske göra matchande halsbandshängen istället? Gör nåt fint smyckeshänge, som kan fästas i ett katthalsband -- de har ju oftast nån ring för namnbrickor el dyl -- men likaväl skulle kunna användas som ett halsbandshänge av en människa. T ex som de där populära berlockerna som hänger i klolås. Då slipper du oroa dig för att halsbandet skulle kunna skada katten eftersom ägaren förhoppningsvis har ett bra katthalsband. Plus att du inte behöver köpa lika mycket material, som till ett helt halsband (ev. kunde du sälja hängena tillsammans med nån enkel halsbandssnodd).
Eftersom jag inte själv sätter smycken på min katt vet jag tyvärr inte vad som efterfrågas av de som gör det…
Jag o syrran fick ett katthalsband (vanligt alltså, inget smycke) en gång, men eftersom våra busungar inte använder halsband så blev det ett armband till syrran istället. 
Försäljningsmässigt är det lätt att saker drunknar bland allt krimskrams som säljs på Tradera. Det finns inga zoobutiker eller sånt i närheten som man kanske skulle kunna kontakta så grejerna kunde säljas via dem eller nåt? Det är ju om nåt ställen där man kan vara säker på att djurälskare finns, som kan bli intresserade av att köpa. Eller bara fråga om man får lägga lappar om traderaauktionerna. Olika sätt att sprida info om dem.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries

Bra ide med berlockerna Tack!
Kämpar med att sprida info om auktioner o kisar.
Blir väldigt glad om flera sprider info om de hemlösa o hur man kan hjälpa dem.
Hadde jätte bra reflexhalsband på mina gammla kisar som var ute o inne kisar.
Lilla Häxan som är inne katt har inget halsband utom när matte fottar armband. Hon är dock både öronmärkt o chippad för säkerhetsskull.