Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: silver-chainmaille
Läst 2920 ggr
AnnikaMargareta
0

Öronsticks undringar

Jag har lite funderingar kring det här med öronsticks eftersom jag vill göra allergisäkra örhängen med "silverlerafront". Tidigare har jag lött ihop öronsticks av sterlingsilver med platta med silverlera och det har gått bra. Finns det öronsticks med eller utan platta i finsilver också ? Eller kan man göra på nåt annat sätt ?

maneki
0

Har du kollat i Sargentas kataloger? Om det finns i finsilver borde de ha det. Grejen är väl mest att finsilver är så pass mycket mjukare än sterling.

Annars finns de ju titanörstift, om det är allergivänligheten som är viktigast. Men titan tror jag inte man kan löda på samma vis som silver.

AnnikaMargareta
0

Hej Maneki och tack för tipset, tyvärr verkar det som att det inte finns inte titanstift med platta hos sargenta. Jag får forska vidare.

maneki
0

Sargenta tänkte jag mer kanske hade finsilver i så fall, men som sagt, kanske finsilver är för mjukt. Titan har de bara i tråd o plåt.

I titan är krokar lättare att hitta än örstift med platta. Även anodiserad niob finns lite här o var. Stift  jag sett har mer varit av typen med en ögla att hänge ett hänge i, t ex dessa i titan.

Annars kanske du kan göra dina egna stift? Har sett instruktioner i silversmidesböcker o även på nätet (kan leta upp några länkar om du är intresserad).

AnnikaMargareta
0

Vad är anodiserad niob ? Egna stift i finsilver vore kul. Jag kan söka på egen hand nu när jag vet att det heter "ear stud posts" på engelska. Jag tror jag ska testa kirurgiskt stål som fanns i den butisklänken du skrev, det kanske är bra.

maneki
0

Anodisering är en elektrolytisk process man använder för att färga metaller som titan o niob.Creolringar o örkrokar i anodiserad niob såg du nog om du bläddrade igenom Sargentakatalogen.

Båda räknas som allergivänliga material, men av de två är det bara titan man brukar finna "naturellt" i smyckesdelar.

Kirurgiskt stål kan innehålla nickel (upp mot 8 % enligt en sajt), men man brukar räkna med att nickel är så hårt bundet till stålet att det inte läcker ut o därmed inte irriterar huden. Kan dock vara värt att känna till att de inte är helt fria från nickel.