Var hitta grövre wire?
Hoppas ni kan hjälpa mig, jag har sökt på nätet men itne hittat det jag vill ha.
vill ha koppartråd, eller försilvrad koppartråd i lite grövre storlek för att göra kronor och diadem av.
stolekarna jag är ute efter är 4. 6, 8 och 10 gouge (stavar jag rätt?)
Någon som vet var jag kan hitta detta?
väldigt tacksam för alla tips!
Ingen aning. Ner till 10 gauge har jag sett vid enstaka tillfälle. Tror att artistic wire själva har ner till 10 o fru Pärla har ner till 12. Jag tror att du måste gå till en järnaffär o köpa koppartråd för att få så grova gauge som du är ute efter. Fast maneki vet säkert bättre besked, så du får hoppas att hon hittar din tråd här helt enkelt eller någon annan som vet.
tips är att ställa frågan i forumet för trådslöjd sett en del riktigt grova metall"trådar" bland deras bilder…

#2 tack så mkt… skuttar dit o ställer min fråga då :-)

För kronor o diadem behövs inte riktigt så grova diametrar. 4 G (AWG) motsvarar 5 mm tråd. Eller, ja, det beror ju på vilket teknik man använder o hur grovt man vill ha det. En grov stomme är absolut inte fel eftersom den blir hållbar. Så länge inte kronan eller diademet känns för klumpigt. Hittar du ingen tjock tråd så kan du göra en kronbas av 2-3 varv tunnare tråd.
Jag vet slöjd-detaljer har tjock koppartråd för trådslöjd. Hur tjock tråd de går upp till minns jag inte. 1-2 mm tråd går även att finna i byggvaruhus.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries

#4 nej 4 kanske blir lite för grovt. Tycker det är svårt att veta hur tjock jag behöver… är fortfarande i planeringsstadiet ännu
Man behöver sällan så tjock som man tror. Jag använder 2mm koppartråd inhandlad på grönmarks i stockholm, och när man väl har böjt och kanske hamrat den något kan man nästan ställa en häst på den, den blir jättestark. Ett annat problem förutom klumpigheten/tyngden är att den blir otroligt svårböjd nör den är grov. Tången räcker inte längre till och man måste böja runt stolsbenet etc och det blir ändå inte bra. Jag tror att 2mm (12 GA) räcker gott ock väl för dina ändamål.