vart köpa glas etc?
HELT NY på detta med glasfusing inte ens provkört den micro behållare jag fick i julklapp ännu men då det var väldigt lite glas med i det startkit jag fick (mest milliforie stavar) så vill jag omgående hitta (helst web butiker) som säljer glasdetaljer etc några tips sådär på rak arm innan jag börjar krossa mormors gamla ljuslyktor eller annat skoj i material jakt ;-)
ja i det där kitet har ju du fått med coe 104 glas mmadeit, och nog vill man rekommendera att du när du använt upp det går över till antingen coe 90 eller coe 96. absolut allra lättast att få tag i är coe 90 glas, men det brukar sägas att coe 96 är lite billigare.
webshoppar i sverige som är någorlunda användarvänliga och där du kan köpa mindre bitar lämpliga för alster som ryms i microburken växer inte på träd.
jag gjorde mitt första glasköp här: http://www.ateljekarl.se/ och är absolut inte missnöjd med det - utbudet räckte gott till för mig då i början och jag fick goda råd av ägaren. priserna är ju inte dom lägsta men det är bullseyeglas (dvs bästa kvalitet) och i små behändiga bitar.
slöjd-detaljer har också lite glas och tillbehör http://www.slojd-detaljer.com/pslweb/deptlist.aspx?deptid=821 , jag köpte en del när dom hade 20% på glas i höstas. det glaset är väl inte samma kvalitet som bullseye men visst kan man ju använda det!
på http://www.pmc.se/ hittar du verktyg, dichroiskt glas, dichroisk film och fusingdekaler - samt klarglas. men något annat fusingglas har inte jag lyckats hitta iaf, det måste vara mycket väl gömt i menystrukturen i såfall.
dock köper jag numera det mesta av mitt glas och mina tillbehör härifrån: http://www.warm-glass.co.uk/Default.aspx priserna som visas på sidan är exkl engelsk moms vilket alltså kommer på - fn 15%, efter nyår blir det 17,5%. frakten är riktigt human med tanke på att det är glas vi pratar om, och utbudet är inte illa alls.
i england finns även en e-bay-säljare med väldigt bra utbud av små lagoma bitar och hyfsade priser: http://stores.shop.ebay.co.uk/BrimmondCrafts__W0QQ_armrsZ1
små enstaka godbitar som mindre bitar specialmönstrat dichroiskt tex kan jag köpa från usa, men större bitar glas blir väldigt kostsamt att ta därifrån även om det har hänt att jag gjort det för att något varit alltför oemotståndligt
.
slutligen kan du ju även kolla denna tråden inne på glaskonst: http://glaskonst.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=b799f9cd-b4fb-4405-987a-8d60930c5fa3&GroupId=c91aef99-ec9b-4453-87cf-e351060f2056&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup
tack ;-) där räddade du mormors gamla ljuslykta ;-)
rent teoretiskt KAN man dusa/smälta/återanvända/leka med ALLT glas i micro burk eller är det något som är "omöjligt" (bortsett från storleksbegränsningen då…
jo jag tyckte ju att en gammal mormorsljuslykta lät värd att räddas 
mja jag tror det - även om jag inte skulle ge mig på verkligt speciella glas typ duralexglas eller vad det heter. eller pansarglas
. men allt glas som är vanligt förekommande i hushållet i form av fönster och bruksföremål och speglar och flaskor och burkar ska väl vara ok åtminstone! däremot har du säkert hört redan att det du inte får göra är att blanda olika sorters glas, så har du ett trasigt dricksglas och en spegel och en vinflaska så visst, använd dom om det roar dig - men blanda dom inte, vare sig med varann eller nåt annat! och det gör ju i sin tur dom kreativa möjligheterna med sådant glas lite begränsade…
. men tex fusingdekaler och dichroisk film och fusable paper och metallfolier går förstås att använda, så lite går det att göra!
jo hört det där med att inte blanda men aldrig VARFÖR, kan det explodera eler är det bara att det inte "fungerar" ihop tro?
det spricker mmadeit. coe (förkortning för coeffiecient of expansion eller nåt sånt tror jag) är en koefficient som beskriver olika glastypers utvidgning och hopdragning vid temperaturförändringar - och om du då tänker dig att man blandar två typer som försöker dra ihop sig olika mycket när dom svalnar fast dom sitter fast i varann och därför inte kan det så förstår du att då blir det spänningar i glaset som får det att spricka.
ahhh men det betyder altså bara att resultatet blir misslyckat som bara den om man skulle "pröva liiite" inte att det är FARLIGT bokstavligt talat?
jo visserligen spricker det kanske troligast ganska lugnt och stilla, men dock är det kanske inte nån större vits med att pröva liiiite eftersom det inte är säkert att det spricker redan under avsvalningen, det kanske spricker dagar, veckor, månader senare.
och det kan ju också hända att det spricker lite mer våldsamt - glas som spricker med en smäll och far åt olika håll är ju inte så bra, med småbarn i huset och allt. och spricker det medan det är kvar i burken så bitarna flyger in i burkens väggar så blir den troligen skadad så den funkar sämre.
ahhh ok det vore ganska så o-bra! Tack gör att du tar dig tid att förklara :-)

Mmadeit, tänk på att du inte kan använda metaller i burken, bara finsilver fungerar.
Tja, man behöver ju inte blanda olika glas för att det ska spricka…. och som sagt det gör att själva beläggningen på insidan av burken blir förstörd….. så jag rekommenderar dej inte att exprimentera med olika sorters glas.
Testade att fusa spegelglas…. jo då, det smälte samman… men själva spegeleffekten blev bara som en brun sörjig färg…. inte alls vackert… synd… hade såna visioner om att det kunde bli super-häftigt…..
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
mja, måste jag säga då
- det blir svårt för mig att hålla med om att ingen annan metall än finsilver funkar i burken eftersom jag själv kört både koppar och mässingsfolie som inlägg mellan glaset utan jättestora problem. det glittriga skiktet på det dichroiska glaset är ju också metalliskt för övrigt.
lite försiktigare får man vara och inte elda på för hårt, risken är lite större att det spricker eftersom metallen är så värmeledande. och man ska inte lägga en bit metall direkt på ett dichroiskt glas, då lär det smacka till ganska omgående.
sen kan det tänkas att det varierar mellan olika micro-ugnar hur bra det går också.
och så ska man ju ha klart för sig att kopparen blir rödbrun och ovanför mässingen blir det en massa små bubblor, så dom behåller inte sitt utseende.
och ang varför man säger att man ska ha finsilver och inte sterling så tror jag möjligen att det helt enkelt är för att 925 silvret blir missfärgat pga kopparhalten i det? även finsilver missfärgar för övrigt vissa glas.
sen är det ju verkligen som susann säger att spricka det lär det nog göra ändå ett antal gånger även utan att du experimenterar med hitteglas av okänt ursprung, så bli inte förtvivlad om burken får sina törnar! mina ser rätt kvaddade ut inuti, men dom funkar ändå iaf till en viss gräns av förstörelse om än säkert lite sämre.
Har beställt reparations kitet som finns till min burk *skratt* för liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite kommer jag nog vara tvungen att "bara testa liiite" framöver gjort 2 små test hitintillls rätt nöjd med det första det andra skall jag testa att köra om senare hade en metallram med som var med i kitet men glaset hade inte smällt ut riktigt riktigt överallt.

Jag har testat flera gånger att fusa om smycken som jag inte blivit riktigt nöjd… men dom har alltid spruckit…. fråga mej inte varför….
Det att man inte ska ha metall i microburken har jag fått reda på från Glaskonst i Focus. Förmodar att det beror på att man skadar microvågorna??
Men rapportera gärna om det funkar Mmadeit.
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
jaså fanns det ett reparationskit till din burk mmadeit? det var ju jätteintressant! susanne det är väl nåt sånt du efterfrågat, att man skulle kunna pensla på nytt sånt där grått skikt?
jo mmadeit, det är just sånt man måste prova sig fram med i början, att det smälter ut lagom - bruksanvisningens tider brukar ofta vara alldeles för klent tilltagna. jag vågade inte tjyvkika i burken i början men jag lärde mig snart att det var man tvungen till!
susann jag har heller aldrig lyckats fusa om nåt i burk, men i ugn går det ju bra. kanske är det för att ett fusat stycke är tjockare än enskilda glaslager i ett ofusat och det gör att temperaturstegringen om den går så snabbt som i en microburk blir för ojämn genom glasets tjocklek så det spricker?
jag tror den uppgiften du fått där ang metall i microburken susann är ett antagande från någon som själv inte fusar i microburk - baserat på att metall och microugnar i största allmänhet inte alltid är en så bra kombo. och i såfall finns det ingen som helst anledning till varför just finsilver och inget annat skulle fungera heller.
vi minns ju alla den första micron man kom i kontakt med om det nu var hemma eller nån annanstans - minsta dammkornsstora metallpartikel så blev det ju rena nyårsfyrverkerierna därinne! och så är det ju som vi vet inte med modernare ugnar. men som sagt det kan säkerligen variera från micro till micro och lite försiktigare med eldandet får man vara, men bevisligen har det funkat i mina burkar och min micro iaf.
Måste kommentera det där med metall i mikron
Om du bara sätter in en tesked i mikron så sprakar det rejält. Ställer du den däremot i ett glas vatten, så går det bra. Antar att det är detsamma med mikroburkarna, att glaset kan absorbera så pass mycket av energin eller nåt, för vatten t ex behöver mycket energi för att höja tempen..värmekapacitet delta t etc hahaha.
Vår gamla mikro med försvunnen färg, där slipade sambon ner lite runt fläcken, satte på klarlack som fick torka ordentligt och nu funkar den som den ska faktiskt. Det är ju vattnet i maten som gör att den blir varm, och är färgen bara helt torr så borde det funka, och det var ju bra.
Hm..detta blev OT så det ryker om det, sorry
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!
Helt OT här också - men vad bra Needful att det gick o rädda micron - Grattis
mitt fel, men HELA den här tråden utom typ 2 inlägg är OT så gör inget med lite till (tycker jag)
precis som mmadeit säger, inte mer OT än större delen av den här tråden
. dessutom lanserade du ju en liten relevant vetenskaplig teori som kan förklara ett och annat 
grattis från mig också till att ni slipper rusa åstad och köpa ny micro för den lilla men ack så förödande incidenten med vad det nu igen var som förstörde färgen så det bara sprakade sen 
ännu mer OT
men kan verkligen rekomendera att man INTE testar att bränna cernit(fimo) lera på grilleffekt i microvågs ugen…..
INTE heller komma på iden att torka en tom urtvättad kockens kryddburk genom att värma den i micron med etiketten kvar… guldfärgen på trycket wow vilket knaster och sprak säger jag bara…
Vill dock inte gå in i detalj på hur JAG *host host* vet att detta är dåliga ideer…
undrar om man kan fusa in en knappnål i glas *hihi* jag MÅSTE sluta komma på galna ideer någon dag någon gång… men det blir nog SEN ;-)
(stackars mig den dagen jag river blad i kalendern och det står SEN där)
Grattis Needful till den lyckosamma reparationen.
Äsch, då måste jag bara berätta en historia som en av mina kompisar är upphovet till. OT så det "ryker" om det.
På min kompis arbetsplats använder de micron till prover och hon hade missuppfattat tid och effekt så det blev allt får långt och starkt. Hela apparaten exploderade i massor av bitar, microns alla delar flög lång väg och när de städade upp fanns där en ganska stor kopparplatta som hade blivit patinerad i de mest underbara färger och mönster. Den sitter numera på hennes vägg hemma och är väldigt snygg.

Mer OT
.
Kissidor, det var ju ett sesamfrö från hamburgerbröden som brände hål i Needfuls micro!
Grattis till den lyckade reparationen av micron för resten!
Och det där med skedar i micron, det tipset fick jag för länge sedan, att när man skulle värma vatten eller så i en mugg eller ett glas skulle man sätta en sked i glaset för att vattnet skulle … någonting, kommer inte riktigt ihåg vad
. Däremot upplevde jag det som att the jag gjorde på vatten värmt i micron blev väldigt konstigt, de skummade när man sen la ner tepåsen, men om jag värmt det med en sked i så blev det inte den effekten, ungefär som att bubblorna frigordes från vattnet när det var en sked i!?
Jag har i alla fall gjort det massor av gånger, redan i min första micro, från mitten av 80-talet. Inget gnister där inte, men om det var gulddekor på porslinet så slog det gnistor, kan ni lita på.
Hm, nu skulle jag inte drömma om att göra the i micron, nä det skall för det första inte vara påsar och sen skall det dra i en thekanna, innan man häller det i en kopp där man först hällt i mjölken, om man skall ha det i.
Härlig, men lite läskig story Bimse, låter i alla fall som att ingen kom till skada, men oj om det varit någon som stått nära så kunde det hänt ruggiga saker.
Gå ut ur rummet när du exprimenterar Mmaedit
!
Medarbetare på Smyckestillverkning
Fd Paerlugglan