Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettproblemhörnan
Läst 12189 ggr
Aviendha
0

Metallstämplar

Skulle gärna vilja stämpla egna tags osv, men har iingen aning alls om hur man gör Skäms

För det första behöver jag ju en sats med stämplar. Är det skillnad i kvalité osv som jag bör tänka på? Har inte funnit det på många ställenmen ska jag lägga ner pengarna så vill jag ju inte få fel ;)

Finns ju snygga, enkla tags som är silverpläterade. Dessa duger väl som övningsobjekt? Hårdheten kanske inte är densamma som i rent silver, men det sistnämnda är ju dyrt att öva på..

Hammare.. Vad? Bör det vara en speciell eller fungerar en vanlig "banka-in-spik-i-väggen-hammare"?

Underlag?

Som ni ser, helt lost, men tänkte råda bot på det hela ;)
Visst, det är jättevanligt nu, men jag skulle vilja ha flera själv, och det skulle vara perfekta, personliga gåvor med, för budskapsringar och de som finns att köpa har ju sina begränsningar med textmässigt…

Tack på förhand

[kissidor]
0

vanlig hammare går utmärkt aviendha, men har du som jag idag en "tjejhammare" så bör du skaffa dig en lite tyngre - minst 16oz har jag sett en rekommendation på. det är bättre att tyngdkraften får hjälpa till och göra jobbet Flört. men du behöver ett underlag, ett flackjärn eller nåt annat som ger samma funktion. sök på flackjärn på pagoni tex - mitt är därifrån men jag vet väl inte om det är bästa kvaliteten precis, ytan ska ju helst vara helt perfekt jämn för att inte göra märken på baksidan.

billiga bokstavsstansar finns i princip på såväl biltema som claes ohlsson och jula med tror jag, men deras lager har blivti hårt åtgångna av namnsmyckestrenden och det är nog slut för närvarande i dom flesta butikerna. inga av dessa har å, ä, ö med och vill du ha det får du vända till nån mera proffsartad butik typ sargenta eller så och då blir priset ett heeeeelt annat. inte omöjligt att kvaliteten också blir en annan iofs men iaf claes ohlssons stansar har jag för mig att jag hört bara gott om. sen har ju några av pärlbutikerna stansar också och det kan finnas lite roligare typsnitt där. vet ingen på rak arm men har för mig det var nån som pratade om det för några dar sen, hoppas denna kikar in i tråden och berättar Skrattande.

edit: kom på vart det var jag tänkte på, här: http://www.lillaparlan.se/

stämplingshimlen hittar man annars på den här adressen: http://www.beaducation.com/shop/ Tungan ute

Smyckestillbehor
0

Träna kan du på något annat än tags tills du känner dig säker på hur du får texten rak osv. En bit aluminium platta eller nåt… När du börjar stansa på tags, lägg en bit papper mellan tagen och flakjärnet för att skydda baksidan mot eventuella repor.

Här är våra tags

www.smyckestillbehor.se - missa inte allt nytt och intressant!

Fnyfniken
0

Det är jättesvårt att få texten rak, man måste öva mycket och hitta en teknik som passar en. Använd INTE en finhammare som du markerar metall med (en polerad kulhammare, t ex) för den får märken av punsen. Använd en bekväm vanlig tung hammare. Silverpläterat är ofta mässing och det är inte mjukare än silver. Inte mycket i alla fall.

Om man vill ha en specifik signatur på sina tags kan man beställa en egen puns med hela signaturen på så slipper man måtta bokstäverna mot varandra. Stämpelbutiker brukar kunna göra såna.

Aviendha
0

Åh, tack så hemskt mycket för alla tips! Ska genast kolla upp detta :)

Mmadeit
0

plasten i "bigpack" glass lådorna är rätt bra att övnings stansa på… men man får slå liiite lösare än på de flesta metaller men inte mycket… ett litet tips bara :-)

maneki
0

Lisa Niven Kelly (hon som ligger bakom Beaducation) har f ö skrivit en bok i ämnet, som utges av Interweave o ska utkomma 2010. Inklusive en DVD. Stamped Metal Jewelry.

FusionBeads har några instruktioner med tydliga bilder också här.Annars är Beaducations gratisvideor o designtips suveräna.

Ska jag göra lite reklam för mig själv så har jag också samlat lite länkar o info i bloggen (jag håller på att gå igenom årets statistik o nog är stansning/stämpling av metall poppis -- ligger på topp 3 över mest lästa tillsammans med makramé o pärldjur).

Vill du stansa mönster är det inte nödvändigt att köpa speciella motivstansar, se bara instruktionerna/projekten från doxallo respektive Tim McCreight. Flört

[linda-pinda]
0

Fnyfniken: vet du någon butik där man kan köpa en sådan egen puns? Tack på förhand!

Fnyfniken
0

Jag kommer inte ihåg var jag köpte min, om det var på stämpelbutiken på vasagatan i stockholm, eller någon annan butik. Jag fiskade runt rätt mycket. Du kan ju i ala fall googla/eniroa dem och ringa och fråga om de gör sånt. Jag köpte keramikstämplat och gummistämplar och allt på en gång och kommer inte ihåg var jag köpte vad.

[linda-pinda]
0

Tack! Jag kollar runt lite och ser vad jag hittar! :-)

Ingrid-Marie
0

www.folkare.com har också stämplar. Där har jag köpt minaSkrattande

Ingrid-Marie