Svårt att oxidera silver?
Jag håller på med silverlera och har blivit sugen på att oxidera silvret.
Kan man göra det eller måste man gå kurs och lära sig det? Är det svårt att oxidera?
Vad behöver man ha när man ska oxidera?
/Lotta
Jag är också nyfiken på detta. Det blir ju finsilver av silverlera och då oxiderar det väl annorlunda, om alls? Vad jag vet är silveroxid inte svart. Men jag vet inte alls, inser jag. Det finns något som heter Max Black, som man doppar skapelserna i. Det kanske du kan googla.
Klorin? Koolt! Det har man ju hemma!
Försök med klorinet, men jag tror inte att det går lika bra som med 925 silver för det finns nästan ingen koppar i finsilver och det är kopparen som blir påverkad av kloret.
Hur påverkar man själva silvret att oxidera, då? Vad kan man använda? Leversvavel verkar ju inte funka så bra heller.

Kommersiella kemikalieprodukter är nog de bästa att satsa på. Är du osäker kan du ju höra med PMC.se, Sargenta, Konrad W eller vem du vill handla av innan du köper så kan de nog ge råd på vad som funkar bäst på finsilver. O än viktigare, vad du bör tänka på för att få bra resultat. Svavellever eller liknande är det vanligaste som säljs.
Man behöver inte gå kurs, bara vara försiktig. Speciellt om man väljer att använda sig av kemikalier, som ofta kan vara frätande utöver allmänt hälsovådliga (och stinkande).
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
Appropå stinkande så kan man ju även oxidera koppar och sterling silver med hjälp av ett ägg…

Frågan är väl bara hur bra det funkar med finsilver, som är svårare att oxidera pga av låg kopparhalt. Normalt sett föredrar jag att förespråka skonsamma metoder (äggmetoden nämnde jag i tråden Bimse länkade till t ex), men jag är bara skeptisk till om det är så lätt att få bra resultat på det sättet när finsilver används.
Det sagt har jag inte själv testat…
Är deu säker på att det är kopparen som blir oxiderad i sterlingsilvret? För jag har just provat att oxidera koppartråd i 1 dygn och väldigt lite har hänt. En silverpläterad pärla blev dock mörkgrå på c:a 30 minuter.

Finsilver/silverlera är inga problem att oxidera med sånt där illaluktande
medel som jag glömt namnet på
. Det går snabbt att då det i alla möjliga färger.
www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.
Här hittar du det mesta!

#9 Vilken metod använder du? Äggmetoden kan vara oförutsägbar ibland så det kanske är problemet om du använder den, att det finns för lite svavel i ägget så det behöver verka länge eller bytas ut mot ett mer hårdkokt ägg. Använder du svavellever så kan den ha varit för gammal, den kan inte förvaras så länge (beror på om det är i torrt eller vått tillstånd exakt hur fort det går).
Annars skulle enda enkla orsaken till att oxidationen motverkas oxidation på kopparn, som brukar reagera snabbt, vara att du fått fel koppartråd o den är lackad. Det syns sällan på ytan (om man inte skrapar på den eller håller den i en gaslåga). Men om så är fallet borde det gå att se oxidation på ändarna där tråden kapats o det inte finns nån lack som skyddar.
Maneki, jag stoppade silverpärlorna/koppartråden i klorin från blå dunken.
Nu kan jag, glad i hågen å alla veganers vägnar, meddela att det går precis lika bra med selleri. Eller i alla fall brysselkål. Jag har alltid tyckt att det blir lite väl ägg-kladdigt, med äggmetoden. Så jag bytte ut ägget mot två finhackade brysselkålshuvuden, la dem i en skål med lock med lite vatten och körde 3 minuter i micron. Gläntade på locket och hängde in en ståltråd där jag hade trätt upp 4 olika koppardetaljer, och klämde fast med locket så att de hängde och dinglade i luften ovanför kålbitarna.
Det var ungefär lika omständligt som äggmetoden, tog lika lång tid och luktade lika illa. Med jag tycker det var mindre kladdigt, och om man väljer närproducerat, är det säkert klimatsmartare också. Det är definitivt billigare och mindre slöseri än äggmetoden…
#1 Det ska jag googla på.:-)
#2 Tack, ska läsa där.:-)
#6 Jag såg att PMC säljer en oxideringsgelé.Den kanske man skulle testa. :-) Det verkar lätt att bara ha en kastrull och och droppen i o pensla på.Behöver ha nåt mer när man oxiderar? Eller bara kastrull och pensel?
Tack för era svar.:-)

Ja, det hade jag missat att de fått in den. *antecknar i min allt för långa vill ha-lista*
Ja jag har också en sån lista.:-) Jag vill köpa trumlare, en tång som var var nån plast på, så man kan hålla fast smycket utan att repa silvret. När man är på PMC:s sida ser man mycket man får behov av att köpa.:-)
Jag tyckte det funkade bra med Klorin, det går ju bara åt några droppar. Jag är också sugen på att prova svavelever för att få fram fler färger. På min önskelista står också emaljpulver och nät för spisplattan, så jag kan emaljera linjer mm i smycken.
I-M