Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettpeyote
Läst 7203 ggr
drutten2
0

Tråd

Har precis börjat med tekniken Peyote.Glad

Nu undrar jag vilken tråd som är bäst och lättast att använda, då jag köpt en tråd på Panduro som är hårstådstunn och ofärgad, snyggt men svår att jobba med då den knappt syns.Obestämd Tacksam för lite tips på andra trådsorter. Flört Använder mig mestandels av Seedbeads, den mindre sorten tror att det är

11/0

2.2 mm

eller runt omkring den storleken.

NeedfulThings
0

Hej

Kolla in trådtestet för lite tips!Glad

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Allamej
0

Jag säger SoNo utan tvekan. Andra kommer att säga fireline, silamide och K.O :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

MaMaMade
0

Det bästa är nog att testa några olika varianter då vi som grupp är som baken delad o det enda vi har gemensamt är intresset för smyckande o olika smak. Skrattande

Själv har jag inte kommit längre än till Fireline. Funkar finfint tycker jag. Fixar 2½ m åt ggn utan större problem, säkerligen 3 m om jan tar det lite varligt. Går bra att klippa snyggt bara man sträcker tråden ordentligt o har en *vass* sax.

Ska nog försöka få hem SoNo sedan då Allamej gillar den…hon är ju proffs! Flört

[kissidor]
0

mja fast det är inte riktigt så det funkar mamamade - proffsen kan använda dom värsta gristrådarna som får oss andra att skrika och kasta saker - dom är så dj-a rutinerade och händiga att dom klarar det ändå Förvånad! inte för att SoNo är en gristråd föralldel, den är ganska skön att sy med liksom även KO, men dom har inte samma slitstyrka som fireline

jag tror nog inte jag är ute och cyklar så värst om jag påstår att fireline är populärast på det stora hela - bland såväl ickeproffs som proffs - så den måste jag även om jag nu låtsas vara objektiv Oskyldig rekommendera att man provar iaf, storlek D. den har ju en tendens att knyta sig kring sin egen ände men har annars inte några allvarliga nackdelar utom priset.

Cessy
0

Ännu en Fireline´s fantast anmäler sigSkrattande Jag har försökt o omvända mig o provar av o till annat, men det har inte lyckats riktigt för alla andra trådar jag har provar har jag faktiskt lyckats dra av o då tappar jag lite förtroende för tråden helt enkelt o blir rädd för att det jag syr plötsligt ska falla sönder, medans Fireline har jag aldrig någonsin lyckats dra av.

Så på min första plats kommer Fireline D o vill jag ha en tunnare tråd än Fireline D så blir det Fireline B. Förr använde jag ibland Power Pro om jag ville ha en tråd som var lite styvare, men Fireline D täcker numera det behovet. Skulle jag få för mig att vilja ha en annan tråd än Fireline så blir det i såfall SoNo o på 3:e plats kommer K.O. men sedan sträcker sig inte min lista med trådar längreSkäms

drutten2
0

Oj tack för alla tips, och snabba svar…Skrattande

Ska ta och läsa trådtestet också…Glad

Kan det funka med denna? Wire 0,35mm

maneki
0

Smyckesvajer är alldeles för tjock o oflexibel för sydda tekniker, den lämpar sig bäst till trädda smycken. Speciellt om du köper no-name så kan du nog vänta dig att det är s k tiger-tail, som har 3, 4, 7 eller 9 trådar, vilket gör den billig, men styv. Det finns en extra tunn smyckesvajer för att sy med, men det är ett väldigt dyrt alternativ, som få använder sig av. SoftFlex, AccuFlex o Beadalon har alla denna tråd (stl runt .010).

Om du vill veta vad olika trådar används till så finns det en bra presentation på B&B. Än mer info hittar du hos FMG (se även denna artikel) och R&T.

Själv slår jag så klart ett slag för K.O. Jag använder bara den typen av trådar för jag kommer inte överens med Fireline. Men som tidigare sagt är Fireline en stark tråd som används av många.

Nymo är vanlig bland många pärlare, inte minst de som broderar, men hatas av andra (Nymo o C-Lon undviker jag om jag kan!). Som kissidor är inne på så handlar det lite om hur van man är också: en jobbig tråd som Nymo är enklare för proffs att hantera för de har en bra teknik i grunden. Känner det själv också: idag har jag inte lika mycket problem med trådtrassel när jag syr med C-Lon, som jag hade när jag var ny.

Pitepaerlan
0

drutten2 den wire du länkar till använder man inte att sy med, bara om du ska "trä" pärlor.Flört

Min topplista på tråd att sy med är olika beroende på
vad för sorts projekt det är…men

Fireline, Miyuki, SoNo, K.O., C-lon A

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

drutten2
0

Tackar, då vet jag det. Flört 

Tack för alla länkerna maneki.Glad

Tigris
0

Ja trådar är definitivt en hel djungel och jag kan bara hålla med om att man får pröva sig fram.

Jag kör mestadels med Fireline också men även One-G till pärlbroderier. Miuykis nya tråd har jag inte testat ännu men ser att Pitepärlan gjort det och den verkar vara till belåtenhet… Flört

Något man också ska tänka på med nylontrådarna som Nymo, C-lon, One-G mfl innan man börjar sy är:

1. att sträcka och tänja i tråden för den kan töja sig med tiden och då kan det bli sladdrigt med åren. Detta gäller inte Fireline för den är stum.

2. att vaxa tråden om den inte är förvaxad. One-G är förvaxad men inte Nymo och C-lon. Hur det är med de andra trådarna vet jag inte. Vaxet gör tråden antistatisk och den trasslar inte lika lätt. Man kan med fördel även vaxa Fireline men det är inte nödvändigt. 

3. att trä den ände av tråden som du tar från rullen först i nålsögat. Eftersom tråden är tvinnad upp på rullen så trasslar det mindre om man syr med "rätt" ände först.

drutten2
0

Nu har jag shoppat på Pärltorget, och köpt mig ett

gäng nya pärlor och Sono-tråd… så nu ska det börjas. Skrattande Flört

Pugglis
0

Här är en till Firelinefantast, den är klart bäst, men ack så dyr.

C-lon är ju alldeles för tjock till de pyttepärlor jag älskar att sy med, det går ju knappt att trä mer än två gånger i vissa pärlor. Fast jag har kanske fel tjocklek på min C-lon?

Medarbetare på Smyckestillverkning

Fd Paerlugglan

Bimse
0

Ja, det måste du ha. Pröva den som du fick av mig istället Glad

drutten2
0

Har nu använt Sono-tråden till ett par smycken

och måste säga att den funkar toppenbra!Skrattande

Pugglis
0

Aha, Bimse då får jag dyka ner i lådorna och se om jag kan listaSkäms ut vilken det är, de jag köpt är stl D och som jag förstår bör man ha stl AA till de små rackarna.

…. rasf rafs och krafseli krafs ……hmm…. jag har hittat tråden, tror jag! Men tycker att den känns lika "tjock" som den jag har i stl D, får testa med att sy några varv i en pyttepärla. Glad

Medarbetare på Smyckestillverkning

Fd Paerlugglan

Pitepaerlan
0

Pugglis; C-lon trådens storlek är märkt med färgstreck på innerrullen.

D = en röd rand

A = en blå randSkrattande

Någon mer som tycker om/provat Miyukitråden?

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

Mmadeit
0

någon som har säg 2 meter K.O och SoNo tråd till övers att sälja mig? känns dumt att betala runt 50:- för en hel rulle tråd jag inte vet om jag gillar eller ej, behöver ett komplement till firelinen känner jag…

ommok
0

Du kan få några meter av varje av mig. Skicka ett PM med din adress, så kan jag skicka den idag.Glad

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

maneki
0

#17 du får köpa från England eller nåt istället. Där brukar K.O. kosta max 2 £/rulle. Flört (Fast portot kan ju bli lite dyrare om man inte slår ut det över fler pärlor.)

Mmadeit
0

tack ommok, hoppas jag kan hjälpa dig nästa gång!

maneki jo men samma där känns så drygt att ha köpt en hel rulle om man avskyr det som med det stor pack c-lon jag köpte på ebay bara dagarna inna  jag träffade fireline… ligger helt orörda ;-)