Swarovski Burgundy
Undrar om swarovskis färg burgundy är nåt liknande färgen bordeaux? Om inte, vilken kan vara i närheten då?
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!
jodå, visst är den väl det - är väl bara två tänkbara påhittade namn på en vinröd nyans - hursådå
?
Nej, det är till museismycket. det ska vara enstor sten i mitten , ja egentligen två, men en passar bättre på min stomme. Och hennes klänning ska vara i bordeaux . hon ville gärna ha nån sten som gick i rött…och tja det kunde kanske bli bra med en sån då, tänkte jag.
jo, om bordeaux är en vettig beskrivning hon gett av klänningsfärgen så borde burgundy appselut bli bäst. garnet är ju väldigt mörk, ter sig nästan svart om man inte håller den mot ljuset. siam djupt rent röd och lt siam ganska grällt/ljust röd. padparadscha orangerosaröd, indian red brunröd, hyacinth typ orangeröd. red magma är väl ganska rent röd, något brunröd - fler rödaktiga kommer jag inte på
fast burgundy är inte så röd egentligen tycker jag, mer rödlila
Tack för svaret , Kissidor..ruby finns kanske också? men burgundyn kanman ju använda till annat om den inte skulle falla henne i smaken 
Här är en färgkarta på swarovskipärlor som Bimse hittat o som jag tycker är väldigt bra. Kanske är standardfärgerna väldigt små, men man ser ju ändå. o här är FMG´s färgkarta
Tack, Cessy, där fanns det ju lite att välja på
Den hamnade i favoriterna direkt.
Japp det är ju det som är problemet - att det finns så jättemånga swarrisar att välja mellan
o samla på

´schäkta…
ruby fanns inte alls med i huvet just nu - den har ju en liten mörkrosa ton i sig, i dåligt ljus är det inte omöjligt att missta sig på ruby och fuchsia

…o därför man måste köpa en massa olika färger så man kan jämföra med IRL. Rent forskningssyfte m a o.
Har funderat på att köpa riktiga färgkartor bara för att jag gillar färgerna mer än att arbeta med kristallpärlor.
När jag kallar nåt vinrött så är det lite mer rent mörkrött (dvs lite mer garnet, även om den är mycket mörk) än burgundy, som går mer åt lila. Men det är ju det svåra ibland: vi lägger lite olika värdering (dvs nyanser) i färgnamn. Burgundy är en så fin färg så den köper man aldrig i onödan. 
K. Gottfrieds "färgkartor" är f ö också alltid ett tips värt att framhålla.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries