dregglat där för ett tag sedan jag med men aldrig att jag får igenom att beställa enligt deras minimiordergräns *suck*
Nästan 2000 kr eller…har lite svårt att läsa facktext på engelska.
Efter en snabb skumning så tycker jag att priserna ser bra ut. Vad menas med "net price" o "gross price"?
Vi kanske kan gå ihop några st o beställa om vi vill ha samma sak alltså…jag vill ju köpa halvädelstenar men de kostar ju skjortan här hemma! Så kamamba jasper som jag bara *måste haaaaa*! 
japp 200 euro är minimi ordern och löst översatt blir det runt 2000 kr ja…
gross price är med "skatt/moms" net price är utan dvs det pris företag som får dra av "moms" betalar typ brutto netto *suck* oh vad jag suger på att förklara ;-)
OK, fattar…men det är ju bra priser ändå.
Hur funkar det att göra en storbeställning utomlandsifrån när det ligger inom EU? Tillkommer det ngn mer avgift än frakten då? Har bara beställt från USA tidigare så jag är helt novis…
Om man köper saker av ett annat EU-land, vad gäller då?
Eftersom Sverige är medlem i EU och därmed har ett frihandelsavtal med övriga EU-medlemmar behöver man aldrig oroa sig för tull vid handel inom EU. Momssatserna skiljer sig däremot åt mellan länderna, men momsen skall dras av företaget när varan köps och man löper alltså ingen risk att bli debiterad vid leverans. Om företaget i fråga exporterar till annat EU-land för mer än 320 000 SKR per år skall de lägga på Sveriges momssats istället för ursprungslandets. Detta är dock företagens skyldighet och inget man som privatperson behöver tänka på. Vissa företag följer detta, andra gör det inte. Detta gör att varor ibland kan vara mycket billgare än svenska alternativ eftersom den (oftast lägre) utländska momsen är påslagen istället för den svenska.
Tänk på att vissa länder som är medlemmar i EU har landsdelar som är undantagna från frihandelsavtalet, som till exempel Jersey i Storbritannien. Här gäller andra regler, oftast riskerar man samma tull- och momspåslag som vid handel utanför EU.
#2 Ja det hade vart en bra ide, någon som är itresserad av att sambeställa… kanske kunde starta en ny tråd om just sambeställning och se hur många som är intresserade i så fall.
Fråga är bara vem som vill ta hand om det.
Jo, man är ju rädd att ställa till det!

Det bästa är väl att den som beställer/tar emot pkt bor "centralt"…tänker att om många bor i Stockholms-trakten t ex så kan man kanske hämta upp sina saker o slippa extra porto-utgift men alla bor ju inte där…
Det lär ju som en bra lösning, men det blir lite långt från Göteborg.
Jo…ibland önskar jag att jag bodde mer "i smeten". Ju fler invånare/kvkm dessto större chans att det bor ngn med samma intresse i närheten. Förhoppningsvis ngn med samma smak så man kan göra sådana här storbeställningar tillsammans. Närmast mig är ju Allamej 8 mil bort o sedan shigne +5 mil på det…vad jag vet iaf.
Är det ngn här som har beställt därifrån? Av det lilla jag förstår så verkar det ju vara ett seriöst företag. Det är ju en sakt att förlora några hundringar men börjar vi tala om en tusenlapp så…det är massor av pengar för mig!
Jag vill ju ha stenarna till mina försäljningssmycken i första hand så jag skulle kunna göra beställningen för jag vill ju gärna ha en faktura att göra avdrag mot. Måste fundera ett tag…o skramla ihop pengar.
Det svåra är väl att räkna ut vad var o en ska betala för jag kommer inte att kunna lägga ut för alla i förväg då jag inte har ngn egen inkomst (än, hoppas att det ändrar sig). Det där med Euro…priserna baseras på dagsläget osv. Men ni är väl duktiga på matte o sådant där va´!?
O så måste ev medbeställare tänka på att det blir extra frakt hem till dem förstås… *Huvva*! Nu börjar min hjärna koka igen! Men rackarn´s så sugen jag är… 
kan vara intresserad liiite längre in på året att vara med på en sambeställning dock ej denna månad och troligen ej nästa heller

Som privatperson betalar man moms även i EU-länder.
www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.
Här hittar du det mesta!