Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettmedlemsgalleriet
Läst 6525 ggr
Fru-Parla
0

Fru Pärlas smycken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ni, håll er i er, jag har fotat lite idag, bättre sent än aldrig.

Först ut är ett 3-radigt halsband, virkat i artistic wire 30 gauge i färgen Charreuse eller bättre upp limegrönt. Pärlorna jag använt är mixade snäckskalspärlor. Hur somrigt som helst

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

Mindfields
0

Skynda dig, jag vill se mer! ;) Läckert!

Fru-Parla
0

Sen kommer ännu ett virkat halsband, denna gång med non-tarnish silverwire 30 gauge och matsuno "teal" frosted silverline 8/0. Här har jag virkat in en pärla i varje luftmaska, gjorde 3 längder och snodde dom lite om varandra innan jag satte på koner och låset.

Här hittar du det mesta!

mattiz73
0

Kanontuffa ju!

Fru-Parla
0

Dont stress me, datorn är seg som ett gammalt tuggummi för tillfälletRynkar på näsan

Här hittar du det mesta!

Mindfields
0

Hehe! Det är lugnt, vi väntar med spänning!

Fru-Parla
0

Nästa är helt i turkost, 8 rader bidde det här.  Virkat med peacock blue, magatamas, trianglar och någon seed 6/0, alla i turkost. Detta virkade jag på planet hem från Florida, inspirerad av något liknande som jag såg i sista pärlaffärsbesöket där. Hade det på mig på facett, det blev väldigt beundrat och omtycktGlad

Här hittar du det mesta!

Fru-Parla
0

Ett till virkat med samma peacock blue wire och copparbruna biconer som nästan ser ut som miraclebeads.

Här hittar du det mesta!

Fru-Parla
0

Och så ett till Glad med natural kopparwire och samma copparbruna biconer som i halsbandet innan.

Här hittar du det mesta!

Mindfields
0

Jag måste lära mig att virka.. sitter här med arvegods från mormor, hennes gamla sybehörslåda, inte behöver jag köpa en sytråd i hela mitt liv. Till och med mina barnbarn kan ärva..

Här i lådan finns även virknålar av alla de slag! :)

Många projekt nu.. får börja skriva lista!

Tigris
0

Fina halsband! Det översta är som ett riktigt godishalsband. Glad

Det där teal-färgade med silverkonerna gillade jag nog mest av alla och nu blev jag sugen på att prova virkning med metalltråd. Vilken storlek på virknålen använder du?

Fru-Parla
0

Jag har 1,25 på min nål, en del på facett ville 1,50 med lite större krok. Det är väl en vanesak antar jag.

Här hittar du det mesta!

Fru-Parla
0

Ni som brukar lägga in bilder, varför får jag ingen miniatyr i min "ruta" utan bara en ruta i lite färgat??

Här hittar du det mesta!

Mindfields
0

Vet inte, Fru Pärla, jag satt och funderade över det också.. Obestämd

leja
0

Fina smycken. Gillar verkligen de. Måste testa att virka, har ärvt min farmors virknålar. Den finaste kan man trä igenom 4 mm pärlors hål. Den använder jag till knyppling. Men vet inte storleken just nu.

Är det special tråd du använder?

Vad ska man ha som signatur tro?

NeedfulThings
0

Vilka fina saker du gjort…snygga färger också, turkost och teal-smaskens och koppar är också härligt..

Det kanske beror på vilket slags bild det är? JPEG eller BMP? Ingen aning jag heller, det är bara en teori…och i så fal skulle dina bilder var bmp eller nåt annat som inte är jpeg, fru pärla?

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Fru-Parla
0

Jag kör med GIF

Här hittar du det mesta!

Tigris
0

Men det är olika nyans i miniatyrerna så det ser ut att vara mittsektionen på dina bilder som syns…

Cessy
0

Åh så läckra halsband. Det 8-radiga turkosa blev min favorit. Nu vet jag vad jag måste prova med den lila 30g Artistic jag köpte av dig tidigare. Glad

Virkade ju några smycken med metalltråd för några år sedan, men problemet var att metalltråden gick sönder efter ett tag, fast det i 4 blå på PP var det luftmaskor o stolpar, men då verkar det som artistic håller för att bli så viken som den blir vid virkning, så jag måste def. prova igen, för dina halsband blev jättefina Fru Pärla.

[kissidor]
0

häftigt Glad! och ju fler rader desto häftigare tycks det Skrattande, det 8-radiga var ju verkligen WOW Glad

53goran
0

Det var verkligen läckra halsband. Det turkosa 8 radiga blev även min favorit.

Fru-Parla
0

Ja, det är mumsigt, jag har beställt hem en massa trianglar magatamas för att göra lite fler 8-radiga, tror dom kommer att sälja bra nu när det snart är dax för sommar och solCool

Här hittar du det mesta!

Seastar
0

Jättefina, underbart somriga smycken!!!

KKristina
0

Men så läckra  jag måste testa jag också. Jag som ej var på Fascett o såg ,hur fäster du pärlorna, är lite svårt se på bilderna .Går det förklara i ord ?

Smyckestillbehor
0

Så snyggt… Jag har tålamod med vad som helst utom virkning… Rynkar på näsan

www.smyckestillbehor.se - missa inte allt nytt och intressant!

Fru-Parla
0

KKristina, du trär en massa pärlor på wiren, börjar virka, 5 luftmaskor i i början och även i slutet.

Efter de första 5 lm, virkar du in en pärla i luftmaskan - du tar alltså fram pärlan mot det redan virkade, tar om wiren framför den "lösa" pärlan och drar igenom öglan som du redan har på virknålen- en helt vanlig luftmaska fast det är en pärla invirkade i lm nu. Sen gör du lite liutmaskor och så en pärla igen. Så håller du på tills du fått en lagom lång längd. Avsluta som sagt med 5 lm.

Sen gör du x antal lika långa längder. För att fästa ihop tar du en öglepinne , öppnar öglan lite, trär på dina längder i fjärde lm från änden räknat. ta ihop öglan på öglepinnen, vik pinnen från pärlorna, vira nu runt öglan och liten nedanför - ovanför med de luftmaskor som är kvar och wireändarna som blev när du började - slutade. På med en kon, sen avslutar du som vanligt med ögla på pinnen - lås och motring.

Hoppas du förstår min beskrivning annars får du hojta till

Här hittar du det mesta!

maneki
0

Fina o luftiga smycken -- det turkosa såg väldigt somrigt o bubbland ut. Glad

Paerlugglan
0

Jätteläckra halsband Fru PärlaSkrattande, konstigt att jag inte sett denna tråd tidigare.

Jag ska leta reda på virknålen snart, vill också pröva. Men det får nog bli garn eller lintråd för artistic wire har jag inte råd med just nu.

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

anki1
0

Väldigt fina halsband. väckte begär.Skrattande

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

drutten2
0

Jättefina, tyckte om det turkosa 8-radiga.Skrattande

Fru-Parla
0

TackarGlad, ja det turkosa 8-radiga faller alla för, det ÄR läckert

Här hittar du det mesta!

Fru-Parla
0

NU har jag gjort 2 st armband, så kul att få knåpa ihop något, et var ett bra tag sen sist.

Först ett armband av turkos läderrem 1½ mm

Här hittar du det mesta!

Fru-Parla
0

Och så ett av kulkedja 1½ mm och ametistfärgad platt läderrem

Här hittar du det mesta!

Cessy
0

Åh jag såg båda dessa i din butik idag Fru Pärla o hade precis tänkt lägga upp en fråga i "Jag söker" om var du hittade mönstert till de här båda armbanden. Båda två är jättesnygga o känns väldigt rätt i tiden just nuGlad Var hittade du mönstert någonstans?

Fru-Parla
0

Det var hos en av mina grossister de, så det är ju liksom lite hemligtCool Har dock fotat hur jag gör, ska ta och lägga upp dom bilderna i morgon dag i shopen blir det hos det turkosa armbandet, sen kan jag ju lägga det här med, men då blir det väl en bild i varje "ruta" om jag förstår det hela rättObestämd

Här hittar du det mesta!

MaMaMade
0

Finfina grejor Fru P!

Skriv en artikel vettja! Glad

BitteS
0

Det var häftiga och annorlunda, lite ungdomliga armband. Det med kulkedjan var verkligen annorlunda och snygg.

Tänk vad man låser sig fast vid vad saker och ting ska användas till. Om man släpper allt man vet och allt sunt förnuft, och bara skapar fritt, så kan det bli så mycket roligt som växer fram.

Som vuxna så måste vi försöka frigöra oss lite mer, för att inte sitta fast i det säkra och invanda. Därför är den här sajten så härlig för alltid är det någon som tar ut svängarna där någon annan inte töst eller kan, och på det viset inspirerar vi varandra.

Cessy
0

Ser fram mot bilderna då Fru PärlaGlad

[kissidor]
0

titta kan man göra med remmarna - jamen det var minsann allt annat än en dålig idé Skrattande!

Mmadeit
0

riktigt snygga!

Alex05
0

Så läckra!Tungan ute

Aviendha
0

Åh, armbanden var superläckra! Ser fram emot en "guide" ;) Jag tror jag fattat på ett ungefär, men är högst osäker :S

Fru-Parla
0

Tackar, va kul att ni gillar mina armband, dom är himla kul att göra Skrattande

Här hittar du det mesta!

Fru-Parla
0

Här är beskrivningen till mina armband, jag hade bekvämheten att kopiera av från min sida, varför uppfinna hjulet 2 gångerSkrattande

Hittade ett så fint mönster på ett armband som man knyter. Har använt mig av turkos läderrem 1½  mm, rundade avslut, oval motring 6 mm och klolås 12 mm.

Tag 2 remmar á drygt 1 meter och vik på mitten. Ta sen de 2 västra remmarna och lägg över och sen under de högra och så över de vänstra, så du får ett halvslag. Jämna till öglan och remmarna för övrigt. Moment 1 o 2 i bilden nedan.

3. Ta nu de 2 högra remmarna lägg dom över och sen under de vänstra remmarna och så över de högra remmarna (4). Du har nu ett halvslag till fast åt andra hållet.

Du fortsätter med halvslag, ett åt höger och ett åt vänster. Justera remmarna så dom ligger snyggt. Du ser om du knyter åt samma håll, då blir det en rak sida och en med bara öglor.
Du kan med fördel knyta in pärlor mm. antingen på varje båge eller efter tycke o smak.
Du avslutar med att klämma på ett avslut (se det turkosa armbandet) och så motring och lås. En berlock vid låset är ju inte helt fel.
Det lila armbandet med kulkeja och läderband är gjort på samma sätt, lite knepigare dock med kedjan som mer lever sitt eget liv.

Här hittar du det mesta!

Cessy
0

Åh vilken bra beskrivning du fått till Fru PärlaUtmärkt! Niger o tackar för detta:thumbsup: o har provat o fått till ett i svart 1,5mm läder, men det var bra att jag först testade med bomullstråd, för det tog ett tag innan jag såg vilken tråd som var den sist knutna o innan jag då kunde identifiera vilken tråd som borde vara över o under o får man fel så blir det ju en vridning i arbetet, men det blev riktigt snyggt. Ska testa o föra in lite pärlor också men jag vill helst inte ha för feminin touch för jag tror att de här armbanden kan passa så väl män som kvinnor. Ska fundera vidare var som passar. Än en gång tack för det var verkligen en jättebra beskrivninghellokitty08.gif

maneki
0

Ja, de är tjusiga -- fastande för dem, o då speciellt det med kulkedja, redan när jag var inom din butik igår. Glad

Om du gillade att göra de där, funderat på att köpa Suzen Millodots bok Celtic Knots for Beaded Jewellery? Där finns lite olika smycken i den här typen av stilen, platta knutar med flera rader snöre, även om hon inte använder just läder så ofta. Flört

MaMaMade
0

Tack Fru P! Har funderat länge på ngt till Sonen o nu vet jag vad! Måste bara fixa lite grejor först. (Varför saknar man *alltid* det man *behöver*!? Skrattande)

leja
0

Snyggt, hör till ska nog pröva. Men bara jag hittar remmar och …

Flört

Vad ska man ha som signatur tro?

Aviendha
0

Tusen tack! Måste testa sen, gillar knytning överlag och alltid kul att testa något nytt :)

Fru-Parla
0

Och jag måste skaffa nya glasögon, första snabba blicken fick det till "grillar kyckling överlag". Fast visst hade det varit gottSkrattande

Så kul att ni gillar mina armband, dom var himla kul att göra, ändå delade jag min koncentration mellan mönstret, remmarna och Let`s danceGlad

Maneki, den boken kan nog vara något, ska kolla in den lite bättre. Behöver ha något annat med mig än den evinnerliga virkningen när vi åker till Holland i mars. Lite tråd/remmar syns väl inte så bra i scanningen av väskan i alla fallGlad

Här hittar du det mesta!

maneki
0

Författaren har en hemsida om du är nyfiken på hennes böcker, Ornamental-knots.com. Den visar rätt bra vilka knutar o smyckesprojekt som är med. (o jag har förstås recenserat boken i bloggen.) Flört

Fru-Parla
0

Ja, den sidan har jag snurrat runt på, både via google och din bloggSkrattande

Här hittar du det mesta!

Cessy
0

Måste säga att celtic knots känns verkligt superintressant, för jag är ju inte så intresserad av mer finlirs makramé Skäms- inte ännu i varje fall, men de här lite grövre plattare knutarna/mönsterna känns helt klart väldigt intressanta, så just nu är jag jättesugen på den o den kinesiska känns ju inte helt fel den heller men den celtic knot är nog mest intressant trots allt. Tack för tipset manekiGlad

Cessy
0

Tja det var ju så himla lite man tjänade på Amazon o med frakten blir det faktiskt dyrare, så det blev AdLibris, så nu hoppas jag att det skall dyka upp något kul i brevlådan nästa vecka.Skrattande

drutten2
0

Supersnygga knytarmband, gillar verkligen det med silverkedjan i.Glad

Vilket bra mönster!Skrattande

Pitepaerlan
0

Men så fina Fru Pärla, toppen modellSkrattande

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

Tigris
0

Tjusiga armband och tack för beskrivningen av knutarna! Kyss

Jag gillar materialmixen av mocka och kedja!