Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: silver-chainmaille
Läst 7909 ggr
Zariah
0

Butangasbrännare

Jag har några frågor när det gäller brännaren och gasen.

Var är ni när ni bränner med gasbrännaren?  

Hur förvarar ni gasbehållaren och brännaren med gas kvar i?

Kan brännaren och behållaren stå nära varann eller kan dom antända varann då??

Jag ska ta hit ett syskonbarn i helgen så hon ska få göra ett smycke. Sen när det är torrt ska jag bränna det för första gången här hemma och vill ju inte starta nån brand. Är lite orolig för det står ju att behållaren med gasen är brandfarlig och att det ska stå välventilerat.

På kursen sa läraren att man kan vara vid köksbordet.En tjej sa att man kan stå under köksfläkten. (Men det känns lite riskabelt.)

Jag har ett duschrum och ett separat badrum. Min plan nu är att stå i duschrummet när jag bränner.Så har jag köpt en brandsläckare också och det är ju bra att ha hemma,även när man inte bränner.:-)   

Jag vet inte om jag oroar mig lite i onödan för gasen är ju en gas som används i många hem i tändare.

Berätta gärna hur ni gör. :-)

/Lotta

Fru-Parla
0

Antar att det är silverlera du ska bränna? Tänk på att ha smycket på ett ickebrännbart underlag, det är viktigt. Jag har min brännare och gasbehållare i ett av köksskåpen, det går bra.

Jag har varit vid köksbordet när jag brännt, det har funkat bra för mej. Under fläkten känns ju inte så bra, skulle man rikta brännaren fel av nån anledning så kan ju olyckan vara framme. Likaså drar den väl antagligen till sig lite värme istället för att det hamnar på smycket.

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

maneki
0

Det finns en jättebra gratis instruktionsvideo på Beaducation som handlar just om hur du ska handskas med brännare: Torch Saftey Talk with Miss Iris. Mycket informativt o grundligt.

Det finns säkerhetsdatablad om fövaring etc t ex hos gasol.nu (pdf-fil). Läs dem så du känner till alla risker o rekommendationer, vad du ska göra om olyckan är framme (brand eller förgiftning) osv. Många är överdrivet rädda för brännare, men man måste absolut ha respekt för gas och eld o inte bli för slapp på säkerheten.

Butangas är inte det bästa att andas in för mycket av så bra ventilation är viktigt. Även om ungdomar gillar att sniffa det (o i värsta fall dö av hjärtrubbningar). Att arbeta utomhus kanske låter bra, men det är inte så lyckat pga av vindar o starkt solljus. Däremot kan det vara bra att fylla på brännaren utomhus.

Annars är det viktigaste att underlaget tål värme, är eldfast samt att du inte riktar lågan om en vägg el dyl.Ett vanligt misstag är att ha ett bra underlag, men missa att låga även värmer upp den där väggen framför en, även om den är ett bord bort. Ja, helst ska där ju inte vara en vägg framför brännaren… (jag har det själv på det viset, men då måste man ha riktigt bra koll på var brännaren ställs ned så det inte blir för nära väggen).

Låt inte ev. barn eller djur ha tillgång till rummet när du bränner för dels kan de distrahera dig o dels kan de av oförstånd komma för nära lågan. Gas o brännare ska inte heller förvaras så att barn kan komma åt det. Även om man inte har egna ungar så kan det komma några på besök så det är bra att tänka på sådant ändå.

Gasburk o brännare (med gas) förvarar jag i ett relativt svalt hobbyrum. Brännare ska inte fraktas med gas påfylld.

Zariah
0

Hej!

Tack för era svar.:-) Nu har jag bränt första silversmycket.Men vad det luktade starkt även fast jag hade ett fönster lite öppet. Kändes som att det inte var så nyttigt att andas in.

Hur är det är det själva gasen i behållaren som är farlig eller även det som kommer ut när man bränner?

maneki
0

Det som kommer ut när du bränner är ju gasen i behållaren, fast med den skillnaden att du tuttat fyr på den. Gas blir väl inte direkt mindre hälsovådlig för att den brinner, men kemi är inte min starka sida så jag kan inte säg exakt vilka ämnen som butangasen ombildas till vid förbränning. Det är dock inte så att farliga ämnen på nåt magiskt vis helt försvinner. Så vädra på.

Oavsett vilket är det alltid bättre att vara på den säkra sidan med hälsovådliga ämnen.

NeedfulThings
0

Ja, teoretiskt sett så ska ju butangasen förenas med syre och bli till koldioxid och vatten , men nu är ju teori och praktik inte detsamma, så att vädra är ju nog inte helt fel. Sen vet i alla fall inte jag  vad som fins i silverleran och som förångas när den värms upp?Skrattande

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

maneki
0

Problemet med mycket förbränning brukar ju vara att den är ofullständig o det är väl främst då det blir lite otrevliga ämnen?

Men det luktar definitivt inte som om det var bara koldioxid o vatten efter att man hållt på att bränna med en vanlig gasbrännare. Ibland märker man det inte när man är i rummet, men går man ut o kommer tillbaks igen så luktar det om man inte vädrat. Nu håller jag inte på med silverlera utan det är främst koppar o stål jag eldar på.

Zariah
0

Tack för svaren.:-) Jag ska fortsätta vädra. :-) Känner att jag ville fråga lite så man inte gör nåt tokigt. Bättre fråga för mycket än för lite.:-)

Det blir lite tankar och frågor som man kommer på när man ska börja göra smycken, som man inte tänkte på att fråga på kursen.

Jag insåg att jag var lite nervös då jag skulle bränna första gången. Så efteråt såg jag att jag inte siktat så bra. Jag hade bränt utanför där smycket låg.*L* Så det var en svart cirkel på brännklossen runt där smycket legat. *S* Men nästa gång får jag sikta bättre.:-) Så det luktade nog mer än vad det gör annars när man prickar rätt.

Efter man har bränt. Det är väl ingen fara då att ex tända värmeljus? För gasen har väl förbrukats när man eldade? Det andra är kvar i brännaren och i butanbehållaren.

Kan man fylla på brännaren med gas när den inte är helt tom? Eller ska den helst bli tömd innan man fyller på den?

/Lotta

Zariah
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser hjärtat ut som jag gjorde. Ett hänge som jag knöt ett svart band i.

Ikväll ska jag sätta mig och skapa lite till silversmycken.:-) Himla kul hobby.:-)

shigne
0

Riktigt snyggt hjärta!!

Cessy
0

Läckert hjärtaGlad

Levethia
0

det var ett väldigt fint hjärta :)
Och ja det verkar vara extremt kul hobby, sitter själv och funderar på om man skall gå en kurs, men måste kolla upp så dem använder butangas brännar eoch inte en ugn först :/ Vill kunna göra det hemma och gå en kurs där dem använder ugn känns lite tråkigt.
Men det verkar vara extremt kul och sen resultaten brukar ju bli så fina :)

Medarbetare på Science Fiction

maneki
0

Tjusigt hjärta. Glad

Att fylla på gas är meckigt (görs med fördel utomhus för tro mig -- all gas hamnar definitivt inte i brännaren) så själv gör jag de så sällan jag kan. Flytande gas är mycket kall -- i stora mängder kan den ge köldskador på huden -- o jag får alltid en del på händerna. Samtidigt, om där är bara lite gas kvar så kanske man inte hinner bränna färdigt när den tar slut. O gasen ska alltid fyllas på kall brännare o sedan få stå minst ett par minuter (i videon rekommenderar Iris att brännaren gärna får stå orörd en hel dag) så det blir mycket väntande med ett halvfärdigt projekt i så fall. Jag har fyllt på inte helt tomma brännare o det har funkat för mig.

Zariah
0

Tack! Det var roligt att ni tyckte om det. :-) Gjorde det åt min brorsdotter.

På fotot ser man att jag missade att putsa på insidan och utsidan. Jag putsade bara framsidan och baksidan. Det är väl såna misstag man gör i början och som man lär sig av så man gör rätt nästa gång. :-)

Ska putsa nästa gång jag träffar brorsdottern så det är blankt överallt.

#11 Ja gå en kurs för det är jättekul det här. Jag är ny inom det här.Tror att ju mer man håller på, ju mer idéer får man och man vågar testa mera.

Jag planerar att gå kurs 2 nästa termin så man lär sig mera. Vill lära mig mycket  tex oxidera. Har sett att man kan sätta dit färg med,hur man nu gör det. Sen vill jag lära mig göra ringar. :-)  

På kursen jag gick fick man göra 3 smycken med 3 olika tekniker. Läraren brände 2 av smyckena i ugn. Sen gick han igenom hur man använder en gasbrännare.Hur man fyller på osv. Sen fick vi själva bränna vårat vikhänge med gasbrännaren. Efter kursen köpte jag en gasbrännare på http://www.pmc.se/. Den är jag nöjd med.:-) Så sen är det bara att bränna hemma. Jag tror att läraren kanske måste gå igenom dom sätten som finns att bränna smycken på. Det kan ju vara folk som bara vill använda ugn.

#12 Tack!:-) Så du fyller på utomhus. Kan man ha handskar på sig som skydd?  

Jag ska göra färdigt några smycken idag om de är torra. Då kanske jag ska börja med att fylla på brännaren först så får den stå tills det är dags. Det lät länge om brännaren ska stå orörd en hel dag. Fast då får man väl planera så man tajmar så den är klar att användas när smycket är klart för bränning.

maneki
0

Handskar behövs nog inte. Det är mer obehagligt än farligt att få  flytande gas på sig om det inte är lite större mängder. Men det är rätt bra att vara beredd på att det kan hända så man inte blir rädd när det börjar rinna nåt iskallt längst handen. Rinner det ut flytande gas kan det vara ett bra tecken på att du fyllt brännaren till bredden.

Att fylla på utomhus är rätt bra för det kommer att pysa ut gas när man fyller på. Själv har jag inte orkat vänta en hel dag, men 3 min är minimum jag sett. O ju längre desto mer hinner gasen "lugna ned sig". O om man sätter igång en brännare direkt kan det också vara så att det fortfarande finns gas i luften eller på handen, som då tar fyr.Inte så nåt exploderar eller brinner upp, förhoppningsvis, men nog för en skrämmande eldboll.

I videon jag tipsade om berättar Iris om två helt olika skräckscenarion hon varit med om i samband med påfyllning av gas. Hon har många bra tips o varningar.

Zariah
0

Jag fyllde på behållaren idag och det gick bra. :-) Ja det är nog bra att vara förberedd på att det kan börja rinna. Första gången jag fyllde på så skvätte det lite på handen.

Usch det lät läskigt med en eldboll. Det gäller att tänka sig för lite och göra på rätt sätt så man inte slarvar när man håller på med gasen. Jag tänkte jag kanske skulle försöka bränna på dan,så sen på kvällen om man vill tända ljus har man hunnit vädra mycket så det inte finns gas i luften.

Hur är det, är PMC3 sterlingsilver?

Fnyfniken
0

Nej, det är väl finsilver 99,9% tror jag.

Jag har en brännare med engångsbehållare för butan köpt på clas ohlson. Så slipper man slaska. Men jag har lärt mig att förvara den isärplockad, för min gas läckte ut så när jag skulle bränna var den slut. Jag har en värmetålig keramisk skiva under. Nu ska jag tillägga att jag inte bränner pmc utan bara wire och lödningar, men principen är ju densamma.

Mmadeit
0

Nu är det iofs inga större mängder gas som finns i dessa små "hand hållna" butangas brännare eller påfyllningsvehållarna men vill ändå flika in när ni talar om vädring att butangasen är tyngre än luft och således spelar det ingen större roll om fönstret är öppet när man bränner för GASENS skull om den skulle läcka ut. däremot kan ju en del avgaser från själva bränningen hitta ut den vägen. skulle en hel behållare läcka ut så får man"sopa" ut gasen genom dörren då den lägger sig på golvet (det samma gälelr gasol en del använder ju ett bränn munstycke till de små blå gasol flaskorna för lamp work tex.

Således är det heller inte optimalt att ha bränn underlaget på ett golv tex då ev utläckt gas samlas i den nivån utan palla alltid upp en bit för säkerhets skull. (utbildad svetsare så inte rädd för brännbara gaser men har rejält med respekt för dem)

säkerhetsdata blad för butangas

MaMaMade
0

Tack Mmadeit! Går ju i "förökningstankar" o drömmer just om en butangasbrännare.

Borde vara perfekt att hålla till i vårt garage då. Varmgarage så det är gosigt att jobba där o så en stor dörr som man kan öppna o hiva ut ev gasläckage.