Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettboktipset
Läst 6345 ggr
BitteS
0

Tipstråd - bra pärlböcker.

Är det någon som har tips på bra böcker med sydda smycken?

Allamej
0

Jag kan rekommendera dessa :) Jag är en stor beundrare av Varvara och Galinas smycken :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

BitteS
0

Där fanns mycket snyggt!

Paerlugglan
0

Åhh, vilka fina mönster, där finns mycket jag skulle vilja pröva att göra.

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

maneki
0

För sydda smyckena har jag inga böcker utan jag tycker att jag hittar mycket spännande på nätet istället. Bead-patterns.com har många mönster, både betal o gratis t ex.

BitteS
0

Tack Maneki, jag ska kolla där.

maneki
0

Bead-patterns.com (direktlänk, som jag inte orkade lägga in igår…)

Vill man ha nåt mer (o kanske dyrare) att bita i så finns även Beadpattern Central. Där finns också lite gratistutorials på grundteknikerna.

BitteS
0

Putt

BitteS
0

Kanske man kan ändra rubriken på denna tråd så den gäller alla pärlböcker?

Cessy
0

Bättre så?

Pitepaerlan
0

Det var bra CessySkrattande

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

Pitepaerlan
0

Tittgodis har vi i denna boken,
KartOn hade den med sig på PUSS…

Så den har hamnat även hemma hos mig.Flört

"This provovative and engaging survey presents stunning beadweaving from 36 of the leading artists working today" Beadweaving: Major Works by Leading Artists

maneki
0

Jag gillar japanska pärlböcker -- av naturlig anledning är det dock lite svårt för mig att skriva några titlar. Kan ju inte läsa vad de heter…

Några andra böcker jag läst med intresse är -- utan inbördes ordning:

Contemporary copper jewelery av Sharilyn Miller (Interweave Press)

Custom Cool Jewelry av Melinda Barta (Interweave Press)

Fabulous Woven Jewelry av Mary Hettmansperger (Lark books)

Making Connections av Susan Lenart Kazmer (Disegno Productions)

Boutique Beads & Wire Jewelry av Melody MacDuffee (Lark Books, har vissa minus men ändå intressant)

Pärlteknik av Wallace & Burnham (Prisma, bra referensverk på svenska)

Celtic Knots for Beaded Jewellery av Suzen Millodot (Search Press)

The Beader's Colour Mixing Directory av Sandra Wallace (Search press)

Sølvperler av Hørmann & Ib (på danska, mycket bilder)

The Jeweller's Directory of Decorative Finishes av Jinks McGrath (A&C Black/k p books)

Link it! av Susan C Thomas (Lark books)

Smycka dig av Eriksson & Videgård (ej längre i tryck)

Indian Bead-Weaving Patterns av Horace Goodhue (Bead-Craft, en riktig klassiker)

Elegant Wire Jewelry av Kathy Frey (Lark Books, modern stil få pärlor)

Silver Threads av Jean Rhoades Moen (Kalmbach, om tillverkning av filigransmycken)

Pampilles ambiance déco av Valérie Rohn (LTA Décoration, för den som gillar swarrisar o vill göra nåt annat än smycken)

Glamorous Beaded Jewelry av M T Ryan passar nog vissa andra bättre än mig. Jag fann speciellt de två stela armbanden mycket intressanta.

Alla ovanstående har jag recenserat i min blogg också om nån vill veta lite mer ingående vad jag tycker om böckerna. De flesta böcker har ju bra o mindre bra sidor o inte alla böcker passar alla pärlare.

Nån som har nåt att säga om Seed Bead Fusion? Har sett några sidor ur den, men vore kul att veta om den är intressant. Fast även om den är det så ligger där allt för många böcker före i min vill-halista är jag rädd.

Pitepaerlan
0

Angående Seed Bead Fusion,
så tittade jag i den på PUSS,
var bara ett alster som intresserade mig,
(kom inte ihåg var det var ensFlört)
så jag la den väldigt långt bak i min "vill ha lista"Obestämd

Tigris
0

Jag trodde det var denna tråden som Diane Fitzgeralds bok Shaped Beadwork omnämndes men det var någon annanstans.

I vilket fall som helst så har tryckfelsnisse varit framme och det finns det rättelser till boken här

53goran
0

Tack Tigris för informationen. Jag köpte ju denna bok och fick den i tisdags. Det är en av mina första pärlböcker som jag köpt. Har skrivit ut ändringarna och ska göra ändringarna i boken så snart som möjligt. Trist med så många fel.

BitteS
0

Tack för det Tigris. Jag har ju gjort en del projekt ur boken men har tydligen lyckats undvika de som haft felaktigheter. Tur nog för mig.

Jag är ju så usel på engelska så om jag stött på en sådan felskrivning så har jag nog skyllt det på dåliga språkkunskaper och trott att jag var för dum för att förstå. Man tror ju att det är rätt i beskrivningarna.

Jag kan ju skriva en grej om tetrorna på sid 46. Man utgår ifrån triangular basic på sid 20. När man gör näst sista varvet på bottenplattan så sätter jag 2 pärlor i hörnen. När jag sedan gör sista varvet då man bara ska trä pärlor på långsidorna så sätter jag även 1 pärla i hörnet. På så sätt flyttar jag ut spetsen i hörnen på bottenplattan. När man sedan syr ihop de tre andra sidorna med bottenplattan så får man finare hörn.

Jag gjorde enligt beskrivningen på en tetra och då ser det ut som hörnen är avkapade. Tittar man på bilden på den blå/gröna tetran på sid 46 så syns det väldigt bra att spetsarna saknas i botten.

Gör man som jag föreslår så är det bara upptill på tetran som det blir lite platt, men det gör ju inget ftersom jag trär en hattpinne från botten och rakt upp genom tetran och där uppe gör en upphängningsögla. Bara ett litet råd.

Bimse
0

Marcia DeCosters bok "Beaded Opulence", kan jag rekommendera. Dessutom en mycket vacker bok.

Adlibris

53goran
0

Även jag har denna bok, efter tips av dig Bimse. Håller med verkligen mycket vackert.

Pitepaerlan
0

#18 Ja och jag gillar verkligen hennes arbeten, hon arbetar nästan uteslutande med tekniken RAW. Mitt halsband jag gjorde i blått och brons, är hennes mönster från Beadwork.