Pärlor på kläder
Ska till ett skolprojekt brodera lite pärlor på en klänning och det ska hinnas med innan helgen. Jag vill göra löv elelr fjärilar. jag har inhandlat små pärlor och undra nu om någon här har bilder att visa på pärlor ni sytt på tyg eller föslag på fjärilar och blad.
Lite sista minuten men endå.
MVH Emma
Har tyvärr ingenting sådant men googla på pearl embroidery så får du upp jättemånga träffar och bilder.

bead embroidery ger nog fler sökträffar 
De enda "klädesplaggen" som jag sytt pärlor och pajetter på är dotterns konståkningsklänningar men jag har inga bra bilder, bara bilder från läktaren i ishallen 
Vad är det för tyg du ska sy på? Har du någon inre bild av hur du vill att det ska se ut?
När vi sydde på koståkningsklänningarna så var det ytterst noga med att man hade max 5 (tror jag) pärlor per tråd och knöt trådarna med en speciell knut (som jag inte minns längre hur man gjorde). Det var för att om olyckan skulle vara framme och en pärla elle tråd skulle av någon anledning gå sönder så var det max 5 pärlor som lossade.
Vi sydde fast paljetterna genom att vända med en rocaille i paljetthålet (2ggr per pajlett). Fördelen med paljetterna är att de är lätta och tynger inte ner tyget samt att de täcker ganska bra. Men det är ett evighetsjobb om man ska täcka halva framstycket av en klänning…
Beroende på vilket tyg det är så kan det vara bra att ha något mellanlägg som stabiliserar på insidan.
Har tyvärr inget förslag på bra mönster, men du kan ju också googla på butterfly/butterflies o leaf/leaves o se vad för bilder du får upp o sedan kan du ju också "köra" vanligt google o lägga till patterns o få hjälp den vägen.
Mitt råd är dock att du inte ger dig på ett mönster där du skall fylla i hela fjärilen eller lövet o ännu mindre om du skall göra flera stycken, utan nöj dig i så fall med att sy ytterkonturen, för att pärlbrodera tar ganska lång tid.
Lycka till

Som sagt så vad ska du brodera och på vilket tyg. Om det är med små pärlor ska de fästas en och en. Annars kan man brodera med rader och nästa fast raderna med tråd från baksidan. Men det beror på tyg, pärlor, mönster mm Jag har mest gjort broderier med några pärlor i mönstret, resten vanligt broderi.
Vad ska man ha som signatur tro?
jag satte fast en sån där "nylonstrumpe" fjäril på min brudklänning och så små pärlor runt hela fållen och upp till knät där fjärillen satt tyvär ingen som tänkte på att fota nära detaljerna så bästa bild jag har är denna. dock vart det riktigt tungt av alla pärlorna runt om så fick sätta ett extra lager tyll i underkjolen för att klänningen inte skulle säcka ihop.
Tack för alla svar,
Klänningen är vanligt bummulstyg och jag ska fota mig medden nu i helgen. Satte mig och gogglade fram löv och fjärilar så lite ider har jag. Har små gröna glaspärlor på 2,7 mm om jag mis rätt. har gjort ett halvt blad. Det jag broderar nu sitter på bröstet och det är en tajt del runt brösten som en V-bikini och sen en stor typ rörlikande neråt bara. Tyisk sommarklänning.
Jag vet inte exsakt hur det ska se ut ennu men bestämmde mig för att börja göra ett blad och se hur fultdet blir. Det är snätt och antagligen inte alls snyggt. Men funkar endå då mitt projekt går ut på att ävne den som inte är duktig kan göra om saker av gammla kläder istället för att slänga.
Tack förhjälpen och förlargen.

Det finns en bok om just pärlbroderi på kläder -- som har lite fjärils- o lövmönster -- skriven av Kenneth King, men det är lite i senaste laget att få tag på den nu.
Grunderna finns beskrivna o illustrerade bl a på Pärlplatsen o Hemslöjden. Du har väl inte glömt att köpa nålar för vanliga broderinålar går ofta inte igenom pärlhålen… Men det var inte vad du frågade efter.
Det enklaste o snabbaste är som sagt att bara brodera konturer o kanske några enstaka mönster innanför dem. Pärlbroderi är nämligen ingen snabb teknik. Dessutom riskerar du inte att motivet blir för tungt, vilket inte funkar om du har ett mjukt eller tunt tyg. Även om de är små blir glaspärlor snabbt tyngre än man tror.
I min lilla tavla så har jag skapat landskapsbilden bara genom ett halvdussin ränder, inget mer. Även enstaka pärlor kan broderas fast mellan huvudmotiven o göra en stor skillnad.
Här är ett projekt med fjärilar broderade på en velouraftonväska. Du kan också utgå från något allmänt broderimönster (för t ex stjälkstygn) eller bara en tecknad bild, illustration etc som du kan kalkera konturer från. På Wikimedia commons finns det t ex en hel del gamla illustrationer av såväl fjärilar som löv. Annars så krävs oftast inga avancerade mönster: pärlorna gör att även det enklaste mönstret ser lyxigt ut om det görs rätt.
Vill du göra något lite ovanligare så kan du även sy tambursöm med pärlor. Då använder du en tunn, tunn virknål och gör i det närmste luftmaskekedjor genom tyget, som helt också ska vara tunt eller lite glesvävt. Man måste ju lära sig den först, men sen kan den gå ganska snabbt att brodera med jämfört med vissa andra pärlbroderitekniker.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
Tack det var mycket givannde. Jag fick massorm ed tipps från just bilderna hur det kan se ut och hur man kan fästa på olika sätt. Blir sunge att göra något mer efter det jag gör nu. Får se om det inte blir något sen =)
Nu ska jag sätta mig och se hur det jag gjorde i går kväll ser ut idag.