Manekis smycken
Ja, även jag passar på att skapa en lite egen smyckestråd nu. 
Först ut är den efterfrågade bilden på lintrådscoiling, som jag lärde mig via Mary Hettmanspergers härliga bok Fabulous Woven Jewelry. Görs på samma sätt som vanlig coiling, men med lintråd över en stomme av antingen grövre vaxad lintråd eller metalltråd. Jag har här använt mig av det senare.
Det första försöket jag gjorde var det khakigröna hänget med kopparpärla. Började med en klassisk spiral och lät sedan koppartråden bölja ut och forma kronblad. Till sist gjorde jag även en upphängningsögla som lindades med tråd och pärlan fästes i mitten. Med öglan är hänget drygt 3,5 cm högt.
Till höger är mitt andra försök, som jag kallar knapp då öglan är på baksidan. Istället för att börja med en spiral så fäste jag en platt blompärla på trådarna och började sedan linda lin om koppar tills jag gjort ett varv runt pärlan, fäste samman och forsatte sedan på samma sätt som i det gröna hänget, men varierade med att fästa små metallpärlor i kronbladen. Avslutade med en trådlindad ögla även här. Knappen är ca 2 cm i diameter.
Jättekul att arbeta med om man vill göra nåt i friform!
Utdrag ur Hettmanspergers bok finns på Google eBooks så där kan man se hennes verk som inspirerade mig.
T v är en vanlig coilad ring med en vintageblomma på tråd som bas.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries

O här mitt första försök att göra ett armband i valknop. Klurigt i början, men sen är det hyfsat lätt. Gjord med 2 mm svart rattail. Jag har en fingerring också i samma teknik o tråd. Allt gjort efter Suzen Millodots bok Celtic Knots for Beaded Jewellery.

Första snurringen, gjord av 2 mm grön aluminiumtråd.

Kopparring i form av ros, som jag faktiskt gjort efter samma instruktioner/tillvägagångssätt som i ringen ovan fast med tre trådar, som jag först flätat till själva ringbandet. Formen på rosen kommer sig av att jag flätade för lång bit o fick "fläta upp" en bit för att det skulle bli rätt storlek o när jag då skulle göra snurren blev det en ros istället för spiral.

Här är ett halsband inspirerat av det faktum att jag lever mitt i bronsåldersbygden, som Bjärehalvön är. En knapp med spännande mönster blev utgångspunkt för en choker som jag knutit med brun vaxad lintråd.

Ja, o så nåt nytt då. Purnytt för dessa gjorde jag idag. Egentligen är de del av några smycken jag fotat för att illustrera "lärkhuvud", som jag ska skriva om som teknik i bloggen. Blad och blomma fastknutet med dimgrön vaxad lintråd på "clips" i creolstil.

Du har en sån skön stil på dina smycken med en härlig blandning av material och tekniker.
Vilken mysig färg det är på de sista örhängena. Höstkänsla!
instämmer med både tigris och mattiz
! du gör så egna och nya grejer hela tiden! mina favvisar av dessa var lintrådschokern och rosringen tror jag - men alla är vackra och häftiga var och en på sitt sätt!
Håller med, verkligen läckra smycken du har gjort. Du har hittat en egen stil.

Kul smycken. Roligt att få se.
Vad ska man ha som signatur tro?

Tack för det
Jag har tyckt det varit lite segt på de senste månaderna med att få nåt gjort, men lite har det blivit. O nu när jag såg örhängena tänkte jag att jag kanske borde göra en variant med röda vinbär för visst liknar löven vinbärsblad? Egentligen hade jag tänkt hänga på mer (för att få variation i mitt foto), men de där ringarna sitter så löst att de skulle trilla av öronen då…
Färgen på blomman är fireopal o de var så fina att jag bara måste köpa dem den gången. Fast sen blev de liggande länge, länge
Jag har fler kvar plus några lika stora i mer åt lt smoke/amber så vi får väl se vad som blir av dem.
Det är roligt att höra när nån säger att jag har en egen stil eller gör annorlunda smycken för ofta känner jag att jag bara gör saker rätt upp o ned o då känns det väldigt vanligt/mainstream. Inget fel med det, men kul att andra kan se nåt i det som jag missar. 

Ah, en till förresten… Lite blandade saker som har gemensamt att minst en detalj är egentligen inte tänkt först o främst till smycken.
t v ett mockaarmband med band (jag har några fler exempel i bloggen). Ville göra nåt snabbt o enkelt så bandet är bara limmat på plats. För att det skulle sitta fint så lade jag mockaremmen över ett glas innan jag limmade så att det blev lätt krökt.
I mitten ett annat armband i stelare mocka. Köpte det färdigt med hål o lås för att det var på rea. Sen vid ett annat tillfälle köpte jag brads. För att de var fina -- vad jag skulle ha dem till visste jag inte… Men så fick jag för mig att fästa dem på armbandet. Lite vasst på baksidan, men inte värre än att jag står ut.
t h en ring bestående av bubbelsticker täckt med epoxiharts. Ett annat sätt att använda fina klistermärken man hittar. Lyckades få lite olyckliga bubblor i hartsen dock…
Framför ligger några exempel på mina decoupagepärlor. Rospärlan är gjord av designark för scrapbooking över en ful pärlemorpärla. Bladmetall på kanten.
Jätteroliga saker du gjort, maneki. Jag föll speciellt för bronsåldersinspirerade halsbandet och blommor i färgen fire opal??!!
Den är en stooor favorit hos mig. Det var i sista bilden va? Syns inte riktigt men det är en härlig varm färg.
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Mycket inspirerande alla dina bidrag. Tyckte mycket om chokern med kopparsmycket, jäteläckert.
Nytt Alias: Pugglis 

Vad roliga smycken du gjort Maneki.
Armbandet med bradsen på skulle du kunna fodra med t ex filt så blir det ju mjukt och skönt på insidan. Filt finns ju i många olika färger och borde gå lätt att limma fast.
Åh du är så påhittig maneki när det gäller att skapa med olika material o gör så fina saker med små resurser. Dessutom är du alltid öppen för att prova o experimentera o att lära dig nytt. Jättefina smycken har du gjort. Faller nog mest för ditt armband med valknopar o så det armbandet med bradsen. BitteS idé om att fodra det verkar ju ganska smart

Tack igen! 
Jo, jag har funderat på att fodra "bradsarmbandet", men är nog mest för lat så jag står ut med "benen".
Skulle jag göra ett armband till nån annan skulle jag däremot fodra det. Vad jag mest är orolig över är om limmet håller. Speciellt bilden med Eiffeltornet är lös i kanterna. Ev. kommer jag att pilla loss bilderna o limma om med epoxi.
O så en ny bild på årsnya armband.
T v ett enkelt svart armband av en ganska tjock mocka-/läderimitation, som egentligen är tänkt för att snöra kläder med (köpte den på City Gross syavdelning). Härligt mjuk yta, men samtidigt stadig o lite tjock o inte så fladdrig som andra mockaimitationer eller äkta mocka. Hängde på några hjärtan för lite dekoration. Låset var ett jag hittade i högen, tyckte det passade med nåt smalt även om det inte är lika skinande som de andra smyckesdelarna.
I mitten ännu ett enkelt armband av två rader band av flätat pappsnöre. Köpte det för att matcha ett annat, vävt band egentligen, men så gjorde jag detta. Saknade ett bra lås så det fick bli ett litet nödlås a la Ring clasp på Maille Artisans.
T h ännu ett armband utan riktigt lås. En japansk snodd/kumihimo av melerat bomullsgarn jag bytt till mig av Noora. Det jag blev nöjd med här är att själva snodden snurrar på motsatt håll jämfört med hur garnet är tvinnat så att det "löst upp" sig lite. Gillar effekten som får mig att tänka på milda akvareller o impressionismen.

Många intressanta tekniker på ett och samma foto.
Var det roligt att göra kumihimo? Visst är det en sådan där rund plastplatta med piggar på som man typ flätar trådarna om varandra, så det bildas en snodd i mittenhålet?

Piggar vet jag inte om det har (då går mina tankar till påtning), men det är en rund skiva med "hack" runt kanten o hål i mitten. Jag använder egentillverkade, precis som vi gjorde i slöjden. Har bilder på både en rund o fyrkantig (för platta flätor) skiva här.
Till den runda flätan har jag använt 8 trådar o två färger. När jag först lärde mig det i skolan så använde vi 12 trådar fördelat på 3 färger. Så denna fläta blev rätt nätt.
Det som ligger på min att göra-lista nu är att testa flätning med metalltråd, men jag är rädd att skumgummiskiva är för mjuk för att inte skadas av tråden, och med lädersnöre. Har blivit väldigt inspirerad av armbanden på Vaev og Flet. På andra sidan där har hon t o m ett armband vävt med lädersnöre o silverkedja! 

Ah, det var nog det jag tänkte på, men blandade ihop begreppen lite
.

Tre läckra armband!
Det svarta var häftigt, med ett snyggt spänne/lås. Kul att hitta material där man inte riktigt väntar sig, även om syavdelningen är relativt närbesläktad. Men det är så kul när man använder något som tillverkaren inte tänkt sig. Och nödlösningar/nödlås kan visa sig bli riktigt bra.
Vad bra att man kan göra en sådan där skiva till kumihimo själv, får leta efter beskrivningar, för jag har ingen aning om hur man gör, jag undrar om du inte länkat till några sidor om detta tidigare.
Jaha har du gjort plattan av en skumgummiskiva, eller fattade jag fel? Det ser ut som pappskivor. Men om du gör en i trä så borde det väl funka för metalltråd?
Och vilka fina armband hon hade på Vaev og Flet!
Fina armband, men jag faller mest för det mittersta för där framträder flätningen så grafiskt snyggt
Fina armband, jag föll det svarta. Läckert med lite bredare "mocka". Får titta på vårt Citty gross om det finns, för jag fick lite idéer utav dig maneki

Tack! 
53goran: egentligen är det inte så jättebrett, nog bara runt 4 mm, men det ser nästan bredare ut på bilden. Skulle gärna rekommendera bandet till just smycken som detta för det är som sagt mjukt, men ändå stadigt. Tillverkaren är Prym o de säljs i längder om 2 m. Kallas för läderimitation, men jag tycker ytan är mjuk o matt som mocka snarare än läder.
Pärlugglan: Jag har också för mig att vi haft japanska snoddar uppe till diskussion tidigare. Jo, det stämmer att jag gjort skivorna inte i kartong som man gör i syslöjden utan i tjockt dekorgummi för det håller bättre. Att göra en rund skiva är inte så svårt: den bör vara min 10 cm i diameter o ha 16 hack. Med markeringar om man vill för att inte glömma bort hur man flätar. Jag har skrivit om det på bloggen o där länkade jag bl a till Eva Wendicks slöjdsida där man ser precis var markeringarna ska vara.
Den fyrkantiga har jag gjort efter bilder på fabrikstillverkade varianter, men den blev lite för svag runt hålet o böjer sig för lätt…
Får kanske testa att göra en variant i trä eller nåt så jag inte skadar de här skivorna. Pappa kan säkert fixa ihop nåt. 
Lite dåligt samvete har jag dock för att jag har samlat ihop tråd/garn till en ny snodd, som jag ska göra med inslag av droppärlor, men jag kommer aldrig så långt som till att börja på den. Tror det är som med pärlvirkning för triiiiist att sitta o trä på en massa pärlor först…. 

Ok, tack Maneki då får vi se om det blir någon sådan där skiva tillverkad, är lite trög när det gäller att komma igång.

Fick tidigare en fråga i en annan tråd om jag gjort med med UTEE, vilket inte blivit av då jag inte haft så mycket passande smyckesdelar. Men nu har jag faktiskt gjort en ring. Eller snarare dekorerat en.
Pappret är ett japanskt mjukt origami yuzenpapper, som jag klippt till. Förseglade inte pappret, men annars är det att rekommendera så att inte färger blöder eller som här att pulvret smälter igenom pappret på sina ställen. Det syns inte på fotot, men när jag smälte sista gången så blev pappret lite genomskinligt och metallglansen från ringstommen syns lite igenom det.

Ännu ett exempel. Dock inte helt lyckat, men jag ville mest se hur det blev om man "gjuter in" ganske tjocka små pinaler. I detta fall en liten guldpläterad metallros. Gjorde först en botten av kopparfärgat embossingpulver, men tyvärr flöt lite upp vid andra smältningen o bildade två små "pärlor" vid ytan.
Annars tyckte jag det funkade ok att använda en liten ros. Nackdelen är att luftbubblor lätt bildas för att pulvret inte kommer in i alla veck på rosen o då stiger bubblorna upp till ytan under tiden i ugnen. UTEE stelnar lite fort så jag hann inte se dessa pyttesmå bubblor förrän det redan var för sen. O sätta in i ugnen igen när jag redan stängt av den… Nej, inte för ett experiment.
Så inte 100%, men tänkte att nån kanske har nytta även av att se en sån bild… ?

Till sist en liten lustig sak, som egentligen bara var tänkt som ett test för påtning med pärlor. Jag har gjort det förr, men inte med effektgarn och inte med stora droppärlor. Slutsats: pärlorna blir väldigt diskret inslag så man får ta i lite mer om man vill de ska synas väl. Men samtidigt rätt fint som det är. Liknar nästan daggdroppar.
Annars kanske inte min stil, men kul att göra. Armbandet är påtat på en s k Quick Knit, i den storlek som är tänkt för att göra muddar. Jag gjorde alltså i princip de första varven av en mudd. Armbandet är utan ände eftersom det är påtat i "cirkel" o träs över handen.
Så -- det var några exempel på det gamla ordspråket man får inte roligare än man gör sig. 
En lång tråd med massor av intressanta och fina alster.
Ringen i #2 gillar jag skarpt. Så jämn och snygg.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Dom där tre sista var enligt min mening väldigt lyckade experiment - iaf som dom ser ut på bild! Kul idé med effektgarn+droppärlor. Blev himla läckert!
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!
Håller med föregående skribent. Kul med nytänk och experimentlusta.

Jag håller också med föregående talare, jätteläckra expriment, armbandet gillade jag skarp, har en sådan där påtring, får ta fram den någon gång om
hundra år.
håller med föregående talare - det är ju ditt signum maneki, nytänkande och experimentlusta
. armbandet gillar jag bäst, det ser gosigt ut
!
Det var roliga saker du gjort, maneki. Otroligt vilken massa ovanliga saker du testar. Sånt är en annan för feg för ..
Det rosa armbandet var ju bara så mysigt, och så rosa då så klart.
Ja det är ju ditt signum maneki - att testa o experimentera o du gör ju det på ett synneligen lyckat sätt. Läckra blev de i alla fall

Vilka spännande experiment! Det är alltid lika roligt att se vad du hittar på. Jag fastnade mest för ringen, den av jättesnygg!

alltid kul att se. Inte minst de lite oväntade.

Tack för era kommentarer!
Ja, kan man inte köpa nytt hela tiden blir man ju tvingad att titta igenom vad man har några gånger till o klura på om det kan användas i testsammanhang.
Nästa projekt, om inget kommer i vägen som det brukar bli, är antingen påtning med metalltråd eller kumihimo/japansk snodd med tunna kedjor. O så har jag inte tefärgat mina sidensnören än…
Sen så har jag "smält om" ringen innan idag så den där jämrans luftbubblan är borta. Lyckades dock tappa den i golvet
så att plasten blev helt ojämn så in i ugnen en gång till. Men nu är det fin igen. Det är en fördel med just denna teknik, att om det blir bubbligt eller ojämt så smälter man bara plasten en gång till. 
(Roshänget, skulle jag ha skrivit, är 13 mm högt ringen oräknad. Så de allra minsta bubblorna som syns på fotot ser man mer eller mindre inte med blotta ögat.)

Ännu ett pärlfritt smycke. Själva idén med att använda springringar som smyckeskedja är inte min -- jag såg det först hos en tjej på Craftster.org. Tyckte det var kul o nu äntligen fick jag tummen ur o gjorde ett armband.
Från början tänkte jag göra ett riktigt berlockarmband, men det var mest för att jag tycker de varianter som finns med klolås (tänk Thomas Sabo) är lite för klumpiga. Här hängs berlockerna upp direkt i motringen så det går att använda alla berlocker o hängen man redan har i smyckeskrinet.
Gjorde ett sådant berlockarmband, men tyckte det var fult o plockade av nästan alla berlocker igen. Vet inte om det var fult eller om det bara var för att jag inte är så förtjust i berlocker, som jag blev missnöjd…
I alla fall så ser ni tre varianter här: utan berlocker, med en frostad blomma respektive med dubbla metallhängen (liljor).

Vilken rolig idé. Jag brukar reta mig på att låset på armbanden alltid åker fram så det syns. Beror väl på att låset blir tyngre än armbandet i sig självt. Här spelar det ju ingen som helst roll åt vilket håll det snurrar
.

Det är ju så läckert att bara n vända en massa lås till en kedja. Jag gillar det med den frostade blomman mest.
jättefräckt! och vad lätt att variera sig + det passar alla ju, och man behöver ingen förlängningskedja…så himla praktiskt! (synd att det inte var såna lås jag hade beställt typ en miljon av..)
Läckert med springringsarmband o sådant kan ju alltid anpassas perfekt o blir dessutom väldigt reglerbart både med längd men framförallt om kunden känner för den/de berlocken/erna idag o något annat imorgon o kanske inget alls nästa dag. Häftig idé helt enkelt

Håller med, den var både fin och kul.

Tack, tack.
Tilläggas bör kanske att springringar är den låstyp jag tycker sämst om annars (hade många smycken med såna lås som barn), men som kedjan tycker jag om dem. Har också använt såna när jag gjort berlocker som hängs upp med ett lås då jag tyckt klolås var för klumpiga.

Vad snyggt med ett armband av lås! Rolig idé!
ah det här hade jag missat - vad festligt
! och praktiskt - och faktiskt
riktigt snyggt till och med 
!

Tack, tack.
Gör lite reklam för mig själv o frågar ni vet väl att jag skrivit om olika Smycken av lås i bloggen? Inkluderar andra typer av lås också. 
Till dagens bloggande (för det är därför jag gör vissa smycken) tog jag detta foto. Ett enkelt armband i Vintajdelar, som jag visat förr på PP, och nåt jag inte visat förr: ett namnsmycke i koppar jag gjorde i träslöjden 1993. Var knappt 12 år då. Jag har också gjort ett annat hänge på lädersnöre, som jag gav till pappa när han fyllde år eller på fars dag. Kommer inte i håg vilket.
Ettan är upp o ned. I o N är felplacerade (skickligt dolt av armbandet). Men det var å andra sidan första gången jag stämplade med bokstavsstansar.
Minns inte om vi själva sågade ut formen, men kommer ihåg att jag filade kanterna. Vi gjorde också emaljerade kopparbroscher (hittar dem inte längre -- fula som stryk) o en hamrad, emaljerad liten skål.

Var bara tvungen att skanna in pappas halsband lite snabbt. "Grattis på fars dag 1993".

Maneki: Jättesnyggt och fiffigt, snacka om varierbart, sätt ihop fler till ett halsband, ja det går ju att variera i oändlighet.
Men om du nu köpt en miljon andra sorts lås så får du väl göra ett armband av dem då, Needful! 

Du var långt före din tid med stansande kompparsmycken!
Så roligt att ha kvar de smycken du gjorde då.
Rätt fascinerande o se något gjort 1993 av dig nästan 12 år gammal o som är helt rätt i tiden idag
Läckert
tänk att man redan då kunde ana din unika påhittighet och experimentslusta för det annorlunda
!

Ja, jag vet inte om jag kan ta cred för de där smyckena vi gjorde i träslöjden eller ej. Skulle nog tro att det var Stefan, vår lärare, som kom med tips o idéer. Till exempel att vi kunde leka med bokstavsstansarna. Tror mig minnas att jag tyckte det var jättekul, om än svårt att skriva rakt
, så jag blir nästan sugen på att testa på det igen.
För som vuxen har jag inte gjort några namnsmycken eller quote pendants alls vad jag minns.
(Har faktiskt hittat lite andra kul saker från träslöjden o hemmapyssel, som inkluderar pärlor, så kanske det dyker upp på PP. Eller OT här.)
Det låter trevligt.
Det är ju så mycket som påverkar oss och nog är det roligt med gamla saker som man tillverkade som barn eller ung.
Ofta visar det sig tidigt om någon är kreativ och visst är det fint att kunna visa upp det 

Jag har köpt bokstavs-stansar… å det är svårt att få det jämnt fast jag är vuxen…. men det är ganska kul. Jag köpte min på slöjd-detaljer, men jag rekommenderar Biltema… där får man både bokstäver och siffror för samma pris som jag gav för bara bokstäver…
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
Susann - var ju tvungen att kolla på biltema men hittade dem inte. Vet du vad de kallas där?

Nej, men en av tjejerna på silverlera kursen sa att hon köpt sina där. Borde ju heta bokstavs-stansar… märknings bokstäver/siffror.. eller nåt sånt.

Det var inte biltema! Det var Claes Ohlsson……………………………………………………………… http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search_o.aspx?q=stans
Ok, tack susanne

Jula har också hyfsat billiga bokstavsstansar, men liksom de flesta billiga varianterna så går de bara till Z. Vill man ha å, ä o ö så får man t ex köpa från specialister på stämplar eller silversmide (typ Konrad W, Sargenta). Men de är betydligt dyrare.
*
Nå, lite mer från mig. Det har blivit lite nu när jag suttit lite nonstop med mina tävlingsbidrag o mitt i allt kunde jag inte motstå impulsen att göra lite "hana-amihalvpärlbollar". Alltså såna som jag nämnde i en annan tråd appropå att vissa tyckte hana-amipärlbollarna var kluriga att reda ut. Detta är typ en förenklad variant, som gör sig lika fint utan småpärlorna i "hörnen". Den blir inte helt sfärisk utan mer en uppuffad rundel a la Mentos o andra liknande godisbitar.
Den första jag gjorde vara den ojämna med rispärlor. Inga seeds utan efteråt dolde jag de synligaste trådarna genom att sy en nugget i mitten på varje blomma o sedan 5 st runt om.
Sen gjorde jag en vanlig enkel i gröna fp (6 mm) o guldiga seeds. Tohos permanent finish galvanized. Fotade den även "från sidan" för att visa hur "puffen" ser ut.
Den mattgröna med marmorerade seeds (mer Toho) gjorde jag med bara fyra "ekrar" så det blir toppigare.
O så den i mitten av fp i crystal apollo gold o delicas i crystal cinnamonlined AB på ena sidan o med blomma av crystal amethyst luster eller nåt sådant plus seeds i neodymium på andra sidan. Syns inte riktigt bra på fotot o ganska anonym färgskiftning i verkligheten. Men med olika färger så får jag ett vändbart hänge. Det var vad jag ville demonstrera.
De ser ju trevliga ut.
Ja så blir ju lite bulligare hängen som är rätt användbara. Fina färgkombon du har använt
"…vissa tyckte hana-amipärlbollarna var kluriga att reda ut…"
på så sätt. vad var det för stolpskott då 
?
observera dock - och jag tror jag talar för hela pärlbollsmiffoklubben här - att jag har inga som helst problem att förstå hana ami-tekniken i sig eller dess bollapplikation - men jag blir fullständigt yr i huvet av mönstren och tappar bort vart jag är hela tiden. tack igen emo för en tut som ligger still när man tittar på den 
superfina och enormt användbara hängen var det ju - jag tänkte faktiskt åt det hållet när jag gjorde mitt senaste armband med hana ami blommor och drog åt lite extra - då kupade ju även dessa 6-bladiga sig lite och då tänkte jag att med en baksida också blir det nog fina hängen. sen blev det inte mer än en tanke den gången men när jag nu sett dina exempel
måste jag ta mig an det
!
Jättehäftig kedja du har gjort av låsen. Man kanske ska omvärdera dessa lås. För jag har inte gillat dom låsen.

Ja, jag håller med dig om låsen. Som kedja fina, men annars nja. Tur allafall att man kan hitta på nåt med dem för det är väl inte bara jag som haft såna här lås liggande? Fast jag fick ju köpa nya för att få ihop till ett helt armband.
En tvånålsvariant av "hana-amipuffarna" återupptäckte jag förresten på Sally's Beads Shop.
Så ännu en puff, denna gång med square bicones så denna likna lite mer en tjock stjärna snarare än en blomma (hana = blomma). Transparent grå pressglaspärlor med seeds i crystal rose-lined.
Fin blomma.

Jag gillar denna platta varianten av pärlboll (om man nu kan kalla det boll när den är platt
)
Ja just sådana kraftigare square bicones har jag inte sytt hana-ami blommor i men väl med swarrisbicones o seeds o de blir väldigt fina o din med dessa krafiga bicones ser ju väldigt snygg ut maneki.
alltid kul att se variationer, den här var lite mer stram och strikt vilket kan vara precis vad man vill åt ibland.
tack för att du satte en fot i baken på mig att komma till skott med att göra hängen av hana amierna förresten genom att visa upp dina snyggingar
- jag har roat mig kungligt med att nästintill massproducera dom sen du la upp dina, dom går ju så tokfort att göra
! ja och så har jag ju dig att tacka för tipset att göra dom 5-bladiga också - jag hade tänkt göra vanliga 6-bladiga för dom blir ju som sagt lite kupade också om man drar åt ordentligt i yttervarvet - men det blir bättre med 5
!
Ja det kanske är några sådana hängen jag bör göra idag, för de går ju som sagt var ganska fort o göra o som ni konstatera maneki o kissidor - göra dem 5 bladiga - ja det skall jag def. göra.

Nackdelen med de där puffarna är att de är lite för lätta att göra. Alltså, när jag kanske borde satsa energin på tävlingsbidrag till PP så gör jag puffar istället.
Försvara mig själv med att jag ju måste testa olika versioner så jag kan göra en liten sampler att ha för framtiden. Man måste ju testa hur resultatet blir när man använder andra pärlformer eller storlekar eller antal eller gör små picoter eller…. 
Valerie Hector gör snygga pärlbollar o beaded beads med stora pärlor så det blir jag ganska inspirerad av att titta på. Hon har några som är lite samma stil som puffarna, men utan småpärlor (som i min sötispuff). 

Vilka faschinerande grejer hon gör Valerie Hector, wow! Jag vill ta i grejeorna och titta närmare, verkligen fina.
Din gröna puff var också snygg Maneki! 
Gud vad fina saker! Jag har ju precis lärt mig att göra bollar och nu kommer det ännu mer jag vill göra!
Ja, hur ska tiden räcka till?
Min yngsta dotterdotter kom med en stor burk blandade pärlor, som hon hade köpt och det tog några timmar att sortera dem. Vackra färger var det i alla fall, så nu får jag väl göra bollar. Tror ni de går att sälja? Vad ska jag göra om jag vill ha grejor, som lockar in kunder i affären? Jag kan fotografera och trycka på trottoarpratarna, men jag vet ju inte vad som lockar kunder. Ni som har erfarenhet, kanske kan tipsa mig. Jag bor på landet, så det ska inte vara för många bilder på skyltarna, då hinner de inte se dem. Det är 70-väg där den ena står och den andra ställer jag mot gaveln, så syns den när bilarna stannar vid stopptecknet. OBS Jag behöver platsen i affären, så det är inte försäljningen av smycken som är det viktiga, utan att locka in folk, så jag kan minska lagret av leksaker.

Eftersom två av pärltävlingarna nu har utsett sina vinnare så passar jag på att lägga upp mina bidrag.Först Violmedaljong, som ni nog redan sett på Smyckestillbehörs blogg:
Luktviolen är en av mina stora favoritblommor så det var kanske inte så konstigt att jag till slut fastnade för att göra ett violhalsband. Violen kanske känns mer som en sommarblomma, men här har de blommat friskt under hela april.
Basen är en medaljong i oxiderad mässing, med en fördjupning för cremeparfym (solid perfume). Jag har inte gjort någon creme än, men tanken är att jag ska fylla medaljongen med just violparfym. Medaljongens framsida är täckt med filigran, som jag använt som bas för att brodera fast lite sidenbandsblommor. Den "stora" violen är färdiginköpt och jag har sedan kompletterat den med att sy ett blad och två knoppar i äkta sidenband.
För en lätt glittrig effekt, som daggdroppar tänkte jag, har jag sytt fast några 4 mm fire-polished i light bronze. Kedjan, som ser lite mörkare ut på fotot än i verkligheten, är också oxiderad mässing med inslag av samma bronsfärgade pärlor. Kedjan är ca 60 lång så jag kan trä den över huvudet.

O så Sirligs havstematävling:
Svalka
När jag läst om tematävlingen på hemsidan så var en av de första saker jag såg i butiken de då nyinkomna fluffiga smyckespåsarna i organza. Direkt gick mina tankar till tävlingen, vågor och sjöskum. Så jag var ju tvungen att köpa en påse för att inkorporera i mitt bidrag på något vis. Sedan fick jag för ovanlighetens skull shoppa blå pärlor och ispärlor. Inte något jag brukar arbeta i, men jag tyckte det bäst passande mina tankar på havet en solig dag: djup blåturkos färg med inslag av grönt från sjögräs.
Jag ville ha pärlor som på olika vis speglade ett varmt vattens färger, transparens, glitter och djup. Därför blev det turkosblå och gröna ispärlor, kracklerade blå glaschips samt, mestadels, blågröna glaschips. Lade på några ställen till små Miyukidrops i akvamarinblå AB o blågrön colorlined (kan tyvärr ej säga exakta namn).
Basen är en tjock styv turkosblå filt, som jag fäst den vårgröna organzan på. Sedan har jag broderat fast pärlorna. Resultatet är ett brusande och glittrande vatten i form av en tung brosch. Jag har även fäst några små ringar på baksidan för att broschen skulle kunna användas som exempelvis halsbandshänge. Eftersom den är ganska tung passar den bäst som brosch på t ex en jacka eller som väsksmycke.
Det var inte helt lätt att fota broschen för den kommer till sin rätt främst i solsken då det glänser i de regelbundna chipsen. Dessutom ser de kracklerade chipsen på fotona ut att ligga ovanpå de övriga. Så är inte fallet. Men, men… Vad gör man? Jag hoppas åtminstone något av glansen framgår på fotot.
Egentligen hade jag nog velat göra en lite tavla eller nåt liknande, men tävlingens villkor var att göra ett smycke o då låg brosch närmast. Broschen är ca 4 x 7 cm så den är inte direkt liten.

Så vackra och annorlunda de är!
Kombinationen av den lila sidenbandsviolen och mässingsmedaljongen ger ett gammeldags romantiskt intryck. Just sådana medaljonger för parfym har jag aldrig sett förut.
Jag gillar verkligen idén med att använda en organzapåse till Hav-smycket och vilka underbara färger sen!
Du gör så roliga, härliga, fina och annorlunda saker, det är alltid spännande att kolla in vad du gjort

Tack, tack 
Kan ju passa på att nämna att medaljongen kommer från Brass Bouquet -- levereras med parfymrecept.
Det var i en annan butik, som har hutlös fraktkostnad till Sverige, som jag först såg medaljongen med filigran"lock" o jag tänkte, att en sån måste jag köpa o sy fast pärlor på! Så hamnade jag månader senare på Brass Bouquet o såg att hon också har sådana. Fast även varianter för cremeparfym. Så det får man ju köpa. Jag gillar ju parfym.Inte direkt billiga, men jag gillar dem så det fick bli en.
jag har inget nytt att komma med här, jag säger som dom andra att du gör alltid så egna och unika och ofta romantiskt vackra saker - alltid med mycket tanke och knep och knåp bakom, det är alltid lika roligt att se vad du hittat på senast
. bara som exempel - vem mer än du skulle ha hittat på att involvera organzapåsen i smycket
? (och läckert blev det också
)
Härliga färger i havsbroschen o vilken häftig idé att använda en organzapåse o Violmedaljongen är också en häftig idé o blir ju ännu bättre då den sedan doftar viol också.

TYckte din medaljong var jätteläcker!

Vad häftiga bidrag, Maneki, gillar båda jättemycket.
Håller med ovanstående ovationer, du skapar så unika saker.
Medaljong för cremparfym, så fiffigt, den är så häftig gammeldags romantisk. Är det en speciell sorts medaljong, eller skulle man kunna använda vilken medaljong som helst? Eller det kanske sipprar ut smält creme då?
Och broschen var jättefin. Häftigt med organzan, och den förmedlar verkligen havskänsla.
Jag önskar att jag kunde få sådana idéer, men mest står det still. Och egentligen vill jag inte jobba efter givna mönster utan skapa mer fritt, förändra det ursprungliga.

Håller med om berömmet. Det ser så fint ut och du använder så oväntade material. Det är riktigt kul och bra.
Med din beskrivning blir man riktigt intresserad. Det skulle vara roligt att se din vackra brosch i verkligheten, för jag förstår att den är något alldeles extra vackert. Det märks att du är en skicklig och kunnig smyckestillverkare, smyckesskapare.

Kissidor: När man såg de där påsarna så insåg man direkt att de skulle användas. Fluffiga, spännande o havsrelaterade. Eller var det bara jag som såg den självklara kopplingen? 
Pärlugglan: Det som skiljer ut parfymmedaljongerna -- o som inte syns vare sig på mitt foto eller i butikens -- är att de är betydligt tjockare/djupare än vanliga fotomedaljonger så att där får plats mer "parfymkräm". Sen har den heller ingen skarv på insidan utan är mer som en hel bytta. Skulle ju kunna foto så jag kan visa hur den ser ut inuti.
Jag nämnde ju mina puffar i privata snacketråden o det är kanske värt att skriva även här:
Appropå puffarna så finns det en annan "enkelsidig" variant som jag sett i systrarna Hooghes bok Crystal Beaded Jewellery (orginalet är på franska för den som föredrar det). De syr först ihop en ring med "ytterpärlorna": 5 mm bicones med en seed mellan varje. Sen syr de själva kronbladen med 4 mm bicones så de ligger lite ovanpå de bakre pärlorna. Däremot syr de bara fast dem på ena sidan för halsband o armband så "medaljongerna" blir platta på baksidan. Finns säkert nåt liknande på nån fransk pärlsajt också.

Här kommer en bild på medaljongen från sidan och öppnad så det går att se skillnaden mellan en vanlig medaljong och en för cremeparfym (solid perfume).

Vi har haft några ljusstakar med prismor som ser rent förfärliga ut o som tappat några prismor. Syrran fick dem, men jag tiggde åt mig en av dem från henne. 
Till den har jag helt enkelt gjort en bail av hattpinne, 3 mm sp pärla o tunn filigranhattpinne. Förut har jag mest gjort varianter där jag avslutat med en ögla (exempel), men denna gång blev jag inspirerad av Susan Lenart Kazmers bok o böjde öglan ända till framsidan o gjorde en snurr och pinnen, mellan prisman o hatten.
Hade inte själva ljusstaken varit i så embarmligt skick så hade jag nog försökt restaurera den istället, men guld"färgen" har flagnat o det ser allmänt trist ut alltihop. Vi har nog fler uddaprismor så jag får se om jag hittar något mer att "leka" med. 

Kul ide. Ser fram emot nya "lekar".
Vilken rolig idé att smycka prisman så. Blev jättfint hänge.
Vilken rolig idé, maneki. Men när jag klickade på länken kom ett av mina bidrag till kattlivstävlingen fram…mysko.men det kan ha varit för att jag visade den för en väninna häromdagen kanske.

Tackar.
Jag snodde ihop hänget för ett inlägg i min blogg om just att göra smycken av prismor -- det är en fördel med bloggandet: jag ställer upp deadlines som gör att jag får en spark i baken o faktiskt testar att göra lite grejer som annars säkerligen inte blivit av…
Needful: jag var för snabb i länkningen -- här är halsbandet jag menade (men jag ser att öglorna inte syns så tydligt där ändå…)

Jättefint hänge, så enkelt men precis lagom. Jag har ju också en hög med sådana där prismor, visserligen mest av de där 6-kantiga "mellandelarna" men det borde gå att göra fina saker av dem också har jag tänkt.

Pärlugglan: såna där mellandelar kan bli fina att liksom länka i smycken, jämför dessa örhängen (har även sett liknande hoplänkade prismor användas som halsbandshänge. 
Idag blir det mer o-ringar, som jag fastnat för (men nu har pappas ringar snart tagit slut!). Tog två riktigt stora packningar, som passade på min ringfinger. Fäste vaxad lintråd med ett lärkhuvud runt ringen o knöt fast en akrylros. Sen gjorde jag den svarta ringen på samma vis, men med en stor o två små blommor. Den stora blomman hade så stort hål att jag knöt fast en liten svart glaspärla i mitten för att inte knutarna skulle glida rakt genom hålet.
Rosen är egentligen för blaffig för min smak (o jag bär inte ringar för den delen), men den var kul att göra. Instruktioner finns i bloggen för den intresserade. 

Sen visade jag ju upp lite halvfärdiga test med o-ringar i snacketråden, men tyckte inte det var lönt att ta upp dem här. Men nu sitter jag o funderar vad jag ska göra med "tåtarna" så jag tar gärna emot förslag (o då behövs ju en bild alla kan se).
Blommorna -- jag gjorde ett halvdussin lila o bruna till -- testade jag att länka samman, men jag tror jag behöver lite större ringar eller mindre blommor för att det inte ska bli för kompakt. Just nu lutar det åt att göra en kedja o länka fast dem på.
Fyrkanten funderar jag på om den skulle göra sig som nån form av suspekt hänge på ett tvåradigt halsband.
Som kuriosa kan förresten nämnas att jag visade dess små test för pappa -- det var ju trots allt hans förråd att o-ringar jag expropierade. O hans spontanta reaktion var: "Snyggt!"
Jag menar, visst har han sagt positiva saker om mina smycken förr, men inte just det ordet (mer typ fint). O till detta som bara var "småkladd". Han gillade nog verkligen att se att man kunde använda o-ringar till smycken. O det är ju lite tuffare än mycket annat jag gjort.
det där blev ju hur busläckert som helst
!
och o-ringsexperimenten är ju jättehäftiga som jag skrev i den andra tråden också - jag vet ju att du sas uppskattar resan mer än målet
, men jag hoppas vi får se mer av vad dom blev när dom blev stora
!

Det är alltid lika roligt att se när du leker med nya och annorlunda material.
Kul med din pappas reaktion. Det värmer lite speciellt med sånt beröm som kommer från helt oväntat håll 

Säger det igen, jättehäftigt, jag skall kolla efter o-ringar på Jula eller Clas Olsson någon gång, hoppas att jag har lite pengar över då också.
Det avlånga i mitten ser ut som början på ett hänge tycker jag i alla fall. Tänk om du satte t ex en röd alu-ros där, borde bli en häftig kontrast. Hur långt är det hänget? Ett litet måttband eller mynt på bilden skulle inte vara fel.
Och örhängena av kristaller var jättefina, såna skall jag fixa.
häftiga saker du har åstadkommit med o-ringarna maneki

Snyggt och kul.

Häfttiga saker!

Tackar.
Jo, det är ju så kul att leka med olika material. Klart jag var tvungen att testa o-ringar.
Glömde säg för de som inte är med i privata gruppen att jag alltså fått en ny bok, Link It! av Susan Thomas, som handlar just om att göra smycken med o-ringar i olika färger. Blommorna o fyrkanten är gjorda fritt efter hennes instruktioner.
Som uppskattning av storlekarna kan jag säga att den tvinnade ringen i det fyrkantiga hänget är 15 mm enligt butiken jag köpte den i. Så foxtailstumpen är kanske drygt 3 cm just nu.
För den som vill ha färgade o-ringar så är nog Beadsisters i England närmast. Tror inte det finns nåt direkt utbud i Sverige. (?) Så det står ganska högt på min inköpslista just nu, att shoppa där. Får väl se till att ta ut lite av lönen snart. 

När jag var till Pärlboden i Uppsala så hade hon färgade oringar där.
Tel 018-140990
E:post infp@parlboden.se
Det var visserligen ett tag sedan men man kan ju alltid ringa eller maila och fråga.

Tack för tipset förresten. Det lutar nog åt att shoppa hos Beadsisters för där finns lite smått o gott, både o-ringar (har samma oh! rings, som används i boken) o motringar i brons, anodiserad titan o andra mumsiga metallar. 
Tänkte att jag lägger upp mitt sicksackarmband här också. "Höstarmband i kopparbrunt och jeansblått" kallar jag det.
Ett armband f n utan lås. Jag saknade nämligen ett passande sådant så under tiden knyter jag det med en matchande band/snöre (ej på bilden). Funderar på såväl ett mattblått i anodiserad titan (dyra…) som i antikkoppar, vilket är samma finish som på hattpinnarna. Det blir nog det billigaste alternativet, eller så behåller jag det som det är o knyter med snöre.
Detta är ett av mina tre sicksackkedjor jag sitter med just nu. Och det som blev "höstigast" av dem tre. Den första kedjan gick mot det söta/gulliga med rosa blommor och gröna pärlor, det andra var mer klassiskt elegant i guld(färgat) och vita shell pearls. Så detta ville jag göra med chips för en lite annan stil, lite mer oregelbunden och livfull.
För den som vill ha instruktioner så hittar man som vanligt länktips ni-vet-var.

Snyggt, det såg så fint ut.

Jättefint armband, Maneki!
Alla tre på bilden i bloggen är ju så fina! Det var en fin beskrivning där också, och det verkar ju ganska lätt att göra så man kanske tom vågar sig på det. 
Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.
ja den där fastnade jag direkt för när jag kikade in på din blogg
! kul modell och just det här med kopparen och dom helt grymt läckra chipsen var ju en klar favvo! säg mig var har du hittat alla läckra tvåfärgade glaschips?!? köpte "turmalinfärgade" av dig en gång vid en av dina små rensningsutförsäljningar men dessa är ju ännu läckrare
!

Tack, tack. 
Jag tror jag dras omedvetet mot shoppar med tvåfärgade chips… 
För jag bara snubblar över det då o då. Jag är inte så förtjust i chips annars, men 2-tons… Just dessa o de jag använde i Sirligs tävling kommer från Smyckestillbehör. Jag har de orange/rosa också o de är riktigt somriga.
Vackert armband maneki o jag håller med om att tvåfärgade chips är läckra o så här kom de verkligen till sin rätt.

Häftigt!

Jättefina armband, kul teknik, vill pröva någon gång. 
Verkligen fina armband. Även detta blev jag sugen på att göra. Du kommer alltid med bra tips och länkar på mönster. Både här och i din blogg. Tack Maneki

Tack igen! 
Jag tänkte mest bara visa en bild på ett nyfriserat armband, som nog känns igen från #12.
Nämde ju att "benen" på bradsen irriterar huden lite o jag var för lat för att fodra armbandet. Nå, nu har jag löst det på annat vis, inspirerad av nitar för läder.
För vad skiljer dessa nitar från brads (=dekorativa påsklämmor)? Jo, de har betydligt kortare ben så när niten fästs kan benen klämmas in mot lädret utan att de spretar ut. Därmed irriterar de inte handleden.
Så jag kapade sonika benen till halva längden, filade ned "snittytan" något o pressade dem in i mockan. O nu har jag ett icke-irriterande armband.
Så fint och bra det blev.
Det finns många bra lösningar. Det gäller "bara" att komma på dem.

För er som inte redan varit inne o sett det på PP så kommer här mitt halsband "Under en silvermåne".
Grått kan vara så mycket, spegla så många sinnestämningar, stilar o bilder. I detta fall blev det ett halsband i romantisk anda anno dazumal. Titeln ger en vink till hur jag ser det: rosor i en trädgård så som de upplevs om natten, när de endast lyses upp av svagt månsken och våra ögon bara ser i gråtoner.
Det har varit lite skralt med pärlandet för min del i sommar, men när jag så snubblade över ett gammalt UFO så fick jag en liten knuff i rätt riktning. Ja, det var inte så svårt att snubbla över detta halsband, som jag faktiskt lagt fram på arbetsbord nr 2 för att göra klart. Jag hade fastnat och lösningen blev att helt enkelt ta bort några delar (opalglasblommor) o börja om på nytt.
Inspirationen till blommorna kom sig av att jag just gjort ett armband i Ogalala butterfly stitch (netting med utökningar på varje varv så "rufflor" o spiraler bildas). Satt och lekte med detta samtidigt som jag kom att tänka på min peyote ruffles-ros. Varför inte göra likadant med denna spiral? Så jag gjorde en lite längre o två små spiraler som syddes fast på filigrandelar. En pärlemorskimrande droppe på metalltråd är kvar på varje filigrandel sen halsbandets första, ofullbordade inkarnation.
Till rosorna använder jag 11/0 seeds i matte tarnished silver (första två varven i spiralerna) och silverlined black diamond. Tanken med de två färgerna var att få lite djup o variation, men kanske främst för att jag inte hade så mycket grå pärlor hemma….
Filigrandelarna är sammanlänkade med ovala tvinnade motringar och fästa i en tennfärgad kedja med dekorativa nitar. Låset fick bli en hyska i tenn, som egentligen är tänkt till koftor och liknande, men var det jag hade som var närmast i färg och stil.
Ljuvliga skapelser Maneki!!
Färgade o-ringar var vackra (#97) och armbandet (106) var också något jag fastnade för. Men mest begeistrad blev jag av rosorna….
Tänk vad mycket det finns att lära, jag är bara i startgropen!

Dina rosor är helt underbara, Maneki! Och vilken fin idé du fick till låset! Det passar ju perfekt. 
Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Snyggt, verkligen en dröm i grått.

#117 vackert och jag gillar låset (hm har ett sådant liggande i syskrinet
)
Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/
underbara blommor och låset är ju väldigt passande! du är som allra bäst när du är nåt slags gammalengelsk naturromantiker som här
! sen är det ju så proffsigt när du klurar fram egna variationer och kombinationer av befintliga mönstersnuttar på det här viset!
Riktigt vackra smycken! Hur kan du bara få ihop det så bra?
ett riktigt härligt halsband. det var detta jag vid första blicken trodde var gjort av stora metallblommor, och sen blev sjukt impon erad när jga såg att det var sytt. superfint"
Härligt halsband maneki o som alltid vågar du ju testa annorlunda tekniker o får ihop så fina skapelser av det. Grattis till 4:e platsen

Helt underbart Maneki, du är så klurig i att komma på fiffiga och snygga lösningar. 
Grattis till fin placering.

Grattis från mej också! Stilrent vackert!!!

Tackar, tackar!
Jo, den här sortens smycken tycker jag om att göra: ganska enkla tekniker o former i grunden som bara pusslas ihop lite. Nu tänkte jag försöka lägga småpärlorna på hyllan lite o gå tillbaks till trådarbete, där jag i princip började mitt pärlande. Har ju köpt så inspirerande böcker (Sharilyn Miller o Melody MacDuffee) o inte minst den senare har gjort mig sugen på att börja tvinna tråd igen.
Kan ju förresten lägga in mina peyote ruffles-rosor här också så slipper ni klicka länkar. Själva armbandet är väl ingen höjdare, men roslåset gillar jag fortfarande. Saxat texten från PP-galleriet, anno 2007.
_
Jag tyckte Stark Designs peyotetävling var en bra anledning att faktiskt försöka knåpa ihop något i peyote så här är det, mitt första peyotealster._
Det började med att jag fick en idé att göra en ros och montera den på ett filigranlås. Så jag gjorde en remsa i peyote ruffles (4 rader vanlig peyote följt av 3 rader 2-drop, samt en fjärde halv rad för yttersta delen). Rosen blev inte helt jämn för jag hade sytt en för kort remsa, men samtidigt så ger det lite extra rum när man ska öppna låset. Gjorde ett litet blad som jag fäste vid "mellanrummet" och som täcker upp lite utan att vara ivägen för låset. Och så satte jag en facett som pistill i mitten (rosaline luster).
Sen så skulle jag ju göra nåt med låset också så jag fick för mig att testa even-count tubular peyote, 2-drop. Använde en brun tråd för att få lite mer kontrast för det var inte meningen att jag skulle göra det här bidraget till tävlingen så jag hade inte mycket passande färger förutom den här bronzelined crystal AB. Blev lite för löst… Dekorerade tuben med seeds i rose glow, samma som rosen, som jag broderade fast och med lite mellanrum gjorde jag små öglor med seeds samt fäste bronsfärgade facettpärlor. Hade kanske blivit snyggare med två slingor, men tiden tog slut. ;-)
Men här är det i alla fall, mitt första peyotearmband. Kan inte säga att peyote blivit nån favorit än för jag föredrar fortfarande andra seedbeadingtekniker, men nu har jag åtminstone lyckats med ett peyoteprojekt! Och fler såna här lås kan jag definitivt tänka mig att göra.

Ok, här kommer en bild på vad jag har virkat de här senaste dagarna. Bara luftmaskvirkning i olika material. Ibland med pärlor, ibland utan. Några fick lite hängande berlocker o eftersom jag ville visa att man kan göra olika former, inte bara långa kedjor, så blev det även en liten blomma o en droppe med ditsydd kaurisnäcka i halsbandet virkat av enkelledare.
Det andra metalltrådsarmbandet, det t h, syns lite dåligt tyvärr. Det är gjort med tre trådar: försilvrad, grön- o orangefärgad koppartråd.
Det gröna halsbandet med bågar känner nog en del av er igen från tidigare.
Hjärtanen virkade jag fast eftersom, de träddes inte först på tråden som man brukar göra med pärlor.
Armbandet längst upp är gjord i stadig fuskmockarem i mörkgrått, inte svart som det ser ut på bilden. Ser nästan flätat ut, men det vete sjutton om ens det går att se…

De ser bra ut, även om det är svårt att se detaljerna.

Fina virkade saker!
Tänk vad olika det blir beroende på material, trots att tekniken är densamma.
Det syns bättre om man klickar på bilden, då förstoras den lite.

Vad kul att se flera modeller
De i mocka ser faktiskt flätade ut på bilden.
Blomman är en kul modell, det "tjocka" gröna ser häftigt ut
Åh ditt Peyotearmband har jag ju missat. Rosen är verkligen helt underbar
Oj det var en massa projekt du hunnit med o det gröna maffiga halsbandet är ju bara så läckert o visst går det att se att det i fuskmocka är flätat. Så olika det kan bli med samma teknik i botten
ja men ser tyvärr inte så bra men oj vad du har varit flitig
! det maffiga grönbruna med dubbla lås ser väldigt läckert ut, det är ett av dom man gärna skulle se på närmare håll!
Här går det undan, vad flitig du är. Alla är fina. Halsbandet med snäckan är ju härlig, hur har du fått dit snäckan så fint?
Senaste dagarna????? Du var mej en flitig en!! Det är läckert med virkat, även där finns variationsrikedom..
Fina alster!

Inte svårt att vara flitigt när man väljer en snabb teknik.
Det som tar tid är om man måste trä på pärlor först. Den som är virkad i pansarlänk tog också lite tid för den "glider" ju inte på samma sätt som garn/snöre eller metalltråd.
Tack för era kommenterar! 
Leja: det blir en större bild om du först klickar på den. Sen kan du klicka en gång till för ytterligare förstoring. Det är tyvärr inte världens bästa foton för min kamera har börjat bråka lite… Sen gick den nog en runda för mycket eftersom jag fixar olika fel i olika program o varje gång man sparar en jpg-fil så blir den sämre. 
kissidor: Den grönbruna är inte ny utan den gjorde jag till första grupputmaningen på PP. Så där hittar du också en betydligt större bild på den, i utmaningsgalleriet. 
Alex: Jag började med att virka en droppe (lmb fäst med en sm) o sen leta upp en snäcka i rätt storlek så den passade perfekt i droppen. Eftersom det är virkat med enkelledare så kan man böja kedjan lite o få den att hålla formen så den följer snäckan. Snäckan är av typen med kapad "topp" så sen är det inte svårt att surra fast den med pärltråd. Nedtill är den surrad om innersta tråden i en av maskerna o upptill har jag surrat fast den i två maskor på varsin sida.
Lite närbild på det som är virkat med tredubbel koppartråd o mockaarmbandet, vars "mönster" inte riktigt syns i stora bilden:
Ååååååh! Gudars skymnig så tjusiga, häftiga och…..OJ!
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!
Virka m koppartråd! Trodde inte att ngt sådan skulle gå…vilken grej…har alltid gillat att leka m ståltrådar o gillar att virka. Måste bara göra en test!
Snyggt virkat med olika färger av koppartråd! Och tack för beskrivningen ovan. Låter lite för invecklat för mig, men det är så himla snyggt det du gör.
Vilken häftig variation! Man blir ju sugen på att virka också. Förstå r att många tycker om det maffiga gröna, det gör jag med. Häftigt med snäckan också. ..och det där silverfärgade med rosen - smaskens

Tack igen! 
Jag sitter här o är lite kluven för egentligen borde jag knyta pärlhalsband just nu, men jag vill också göra ett nytt virkat till en utmaning som ska vara klar den siste… O självklart drar den nyaste idén mer än det som borde göras klart på stubinen.
Fast sen tänker jag på hur mycket pärlor jag måste trä innan jag kan börja virka o då lockar knytande mer igen. 

Appropå netting-tråden så är här två infattningar jag gjort "en gång i tiden". Den t v är gjord i netting med marmorerade 11/0 seeds från Toho över en platt rund tenshapärla. Blev inte helt perfekt eftersom det var första försöket och jag tänkte fel, vilket resulterade i en rad pärlor som mest ser ut som en skarv. Upphängningsöglan blev också lite klen o vill gärna vrida sig så den ska -- någon dag -- sys om. Men annars är det inte någon särskilt komplicerad sak att sy.
T h det infattade katthänge, som jag redan beskrivit i tråden Netting-problem. Två rader RAW i 11/0 seeds o så efteråt ditsydda seeds på framsidan för att täcka synlig tråd. Den täcker inte framsidan mycket, men jag har hård trådspänning o med rätt storlek på ringen så räcker det för att hålla cabben på plats.
(Den röda fläck som syns i ena fotot är en reflektion från ett glashänge i fönstret.)
Jag tycker infattningarna är så tjusiga - lite som gammaldags romantik!!
O väldigt fina bilder!

Håller med, jättefina infattningar. 
Perfekt infattning till katt-cabben, men det krävs antagligen att man stadgar upp den rätt bra på baksidan o det vet jag ju från andra tråden att du har gjort o det var ju en härlig idé att du använde ett K att stadga upp med.
Jättefina infattningar!
Tjusiga infattningar. Tycker den vänstra ser så god ut, som gräddtårta med såna där krossade nötter runt om.
jättesmaskig. Och kissen är ju så fin, det är bra att man ser så pass mycket av den med en sån infattning.

Tack! 
Jo, man får ju se till att det är stadigt med sådana infattningar som den t h, som bara precis täcker kanten. Fast hur mycket K:et gör till vet jag inte: jag sydde o drog åt så hårt att pärlorna nästan sitter som kitt ändå.
Viktigt är också att man inte frestas att göra lite för lång RAW-kedja -- hellre lite för kort o så får man pytsa i med pärlor i skarvarna om de blir för stora eller för mycket tråd blir synlig. För det måste sitta tajt åt. Gör man som med tenshapärlan o låter pärlorna täcka längre över kanten gör det ju inte lika mycket om det är lite löst runt kanten, men med katten hade bara några mm betytt att den skulle ramla ut…

Lite mer virkat. Denna gång har jag använt halmgult pärlsilke till gold s/l 15/0 seeds, sprakling beige-lined crystal triangles 10/0 o d:o long magatamas. Låset är i glansig non-tarnish mässing, som jag tyckte matchade i färg.
Som i #130 är det bara virkat i luftmaskor. seedsen är grupperade tre o tre så de bildar picoter mellan de andra pärlorna. Jag drar åt maskorna väldigt hårt så det blir lite av en spiral -- ett lätt stretchig spiral till på köpet.
Du är ju helt suverän på virkat - också!
Det armbandet är ju helläckert!
Fina infattningar…stenarna är ju så fina att man inte ser de små "skönhetsfelen" vettja!
Det virkade armbandet är bara *sååå* mkt mig! Måste nog göra ett försök med virkning också…*suck*…såg jättesnygga trekanter i grön/lila hos Fru Pärla…*vojvoj*! 
Läckert armband som ser mer ut som någon form av spiral än virkat - häftigt blev det i alla fall 
Åh, vilket härligt armband. Så fin färg och det ser lyxigt ut. Me like 
Vackert!! Blir mer och mer imponerad av virkat…

Jätteläckert! 

Snyggt!!

Ja, orkar jag bara trä pärlorna på tråden -- sååå tråkigt -- så gillar luftmaskvirkning väldigt mycket. Som det är nu så blir det däremot sällan mycket virkat…
Har du ngn sida med en bra o lättfattlig beskrivning på hur man virkar ihop det hela? Har hittat en men ser inte alls hur de gör på bilderna.

Menar du själva grundtekniken i att göra luftmaskkedjorna eller hela projekt med instruktioner till olika avslut? Hur man gör luftmaskor med en pärla finns illustrerat här o "pärlfria" luftmaskor här. Att virka med öglor lärde jag mig från denna korta pdf-tutorial. På den sajten finns också flera betalmönster, som visar hela arbetsgången.
Sen finns det olika sätt att avsluta: på armbandet ovan har jag tagit trådändarna o trätt pärlor på dem. Sedan har jag knutit ihop öglor o sytt fast tråden i maskorna. Ett alternativ är att inte trä på pärlor utan direkt trä på lås o motring o knyta/sy fast trådändarna. Man kan också göra knytsmycken med bara lösa trådändar eller använda koner/avslut. Knutgömmor kan också användas. Exakt hur man avslutar beror på materialval o vilken stil man gillar -- o vad som passar låset.
Behöver du andra mönster/instruktioner så vet du nog var jag samlat dem.
Tack maneki! Det är hur man virkar in pärlorna som jag är fundersam över. Har gjort ett test där jag virkade stolpar o drog in en pärla med jämna mellanrum. Då trädde jag upp ett gäng pärlor på den befintliga tråden innan jag började att virka. Ser i din första länk att de virkar in en tråd med pärlor på…
Skulle vilja kunna "rundvirka" med pärlor så att det blir som en slags tub…
Jättefina alster du har Maneki.
önskar jag kunde och önskar jag orkade - det blir ju väldigt läckert och tycks ha enorma variationsmöjligheter
!
Jag har provat o provat o provat, men det vill sig inte
Just nu har jag gett upp med att virka med pärlor, och beundrar allt fint man kan göra med det. Tycker verlikgen att du gör fina smycken!

MaMaMade: Vill du virka tuber så ska du kolla in Stintas sida.
Själv har jag inte tålamod varken att sitta o virka på det viset eller trä upp så många fler pärlor som behövs för det. 
För andra varianter på pärlvirkning, se även Perlenhäkeln, Tapestrycrochet.com, Beadpatterncentral (rullisten med tutorials t h) o Beadcrochet.com.
Alex: Har det varit luftmaskvirkat, som jag gör, eller pärlrep/tuber, som annars är det vanliga? Luftmaskvirkat är mycket enklare. Det enda problemet i början är att dra åt maskorna hårdare än vanligt för annars slinker pärlorna emellan. En bra idé kan vara att börja med lite större pärlor av just den anledningen. 11/0 o än hellre 15/0 kryper lätt genom maskor om man inte drar åt öglorna helt.
Maneki: Tack, det har varit pärlrep/tuber och vi är inte sams alls. Ändå virkar jag en hel del utan pärlor.
Men jag ska nog ta o testa det du säger om luftmaskvirkning, kanske går bättre med de instruktioner ovan. Alltid kul o testa nåt nytt.

Det sista hade jag missat
Så vackert, guldigt
ja, jag kan komma på, många positiva adjektiv 

Tackar, tackar. 
Ja, jag höll ju på att glömma att jag tänkt lägga in en bild på mina första berlocker, som jag gjort med Gel du Soleil….
Men här är de. De två första är en variant med en upphöjd "platå" på mitten där jag lagt bilder från ett s k transfer sheet (bilder som blöts av i vatten först, ung. som frimärken på ett kuvert). Ganska transparenta bilder så metallen syns delvis igenom dem. Sen är de täckta med 1 resp. 2 lager av hartsen. Tredje berlocken har ganska höga sidor så där har jag pytsat på flera lager. I botten ett tillklippt klistermärke med motiv från en gammal parfymflaska. Notera hur hartsen har trängt igenom materialet eftersom jag var klantig nog att inte tänka på att försegla det först…
Måtten på berlockerna är 30 mm på den runda, 22 mm på kopparlänken -- mått inkl. "ramen" och 20 mm på violhänget.
Fina och romantiska berlocker. Tyckte inte det gjorde så mycket på det högra, det ser bara mer antikt ut, på bild åtminstone

Vad fina berlocker och vad roligt det verkar vara att göra sådana. 
Fd Paerlugglan
åh så fina dom blev, så ljuvligt gammaldags nostalgisk känsla
! tur att det råkade finnas bra att ha-saker som en uv-lampa i hushållet 
!
Helt underbara berlock!!
Ja nog fick du fram en gammal finish över dem. Tur att ni hade en UV-lampa där hemma. Fina berlocker

Vad då, har inte alla en UV-lampa liggande hemma i nåt hörn? 
Utveckling för er som inte är med i privata gruppen än: Det framgår inte av texten här, men det är alltså så att hartsen ska kunna härdas i solsken eftersom det innehåller UV-ljus. Men… skånsk regning höst… På en dag hände ingenting med mina provbitar. Jag har inte investerat i en UV-lampa, men däremot har pappa filatelisten en gammal sådan, som är gjord för att kolla vattenmärken på sedlar och frimärken. Inte en handhållen, utan en stationär liten plåtsak. Så den använde jag o då stelnade hartsen på 20-30 min.
Har en större berlock med höga kanter så mitt nästa projekt blir nog att skapa ett collage o lägga in detaljer på olika nivå. Vet inte om kanten är djup nog för att det ska bli en synlig effekt, men det lär jag väl få veta när jag testat.
O jag rekommenderar gärna produkten till er som tycker tvåkomponentsepoxi är för omständligt (men som ändå står ut med lukten). 
Ljuvliga berlocker
!
Jättefina, måste testa själv någon gång. Var får man tag i ramarna?

Jag har köpt just de här berlockerna hos FusionBeads (det är där ifrån Gel du Soleilflaskan kommer också). Märket på dem är Patera Jewelry o säljs även i en del andra amerikanska pärlbutiker. Själv är jag sugen på en del av Ornamenteas hängen. Det börjar ju finnas en hel del att välja o vraka bland i de amerikanska butikerna nu när det är så stort där. Vintaj har några hängen, Beaducation har i allt från Sterling o GF till pläterat, Objects & Ornaments har Susan Lenart Kazmers bezels, R&T har utökat sitt sortiment (främst mässing) osv.
Tack för era kommentarer, Alex o Bimse! 
Ja verkligen fina.
Spännande, fint och vilka utvecklingsmöjligheter. Så kul du kan ha!

Tack igen! 
Passar på att visa upp ett armband också. Klassisk RAW-kedja med 6 mm pearlcoated o seeds. Denna var egentligen bara tänkt att bli en kort stump, tillräckligt för att fota till bloggen, men den är så snabb o kul att göra, att det slutade med ett helt armband -- plus två till. Färgerna på de runda valde jag för att de var de 6 mm pärlor som låg överst i gömmorna -- o var av en färg jag inte var rädd att få slut på.
Tyckte teal-lined pacific opal (FusionBeads färgnamn) var lagom kontrastrikt för att visa designen tydligt utan att bli så där läskigt kontrastfullt som det blir i steg-för-steg-bilder där författaren väljer extrema kombinationer för att det ska synas tydligt.
Första gången jag såg den här modellen var på japanska sidor så där användes förstås 2-needle RAW/cross-weaving, men jag valde att sy i single-needle RAW istället, vilket funkar lika bra. Har man tunn tråd kan det nästan vara bättre eftersom småpärlorna "stabiliseras" då tråden går genom dem två gånger istället för en.

Syns dåligt på fotot p g a hur armbandet ligger, men själva "slingan" ligger betydligt jämnare runt de större pärlorna. Jämför bilden nedan, där jag även har två variationer på grundkedjan: picot på småpärlorna o picot på hälften av storpärlorna. Blå o orange pärlor är 6 mm, röda pärlor är 4 mm.
Mycket läckert!! Men begriper inte hur du sytt??? Var kan man hitta mönster på detta?
Jättesnygga
Antar att du har fåt testa dig fram hur många pärlor som är lagom i den slingan med småpärlorna? Det här måste jag def. testa för det blir ju attans snyggt - fast jag tror nog att jag väljer två-nåls-RAW för det borde vara lättare -> för mig i alla fall.

Jättesnygga! Åh jag vill testa, men jag begriper inte riktigt hur du gör, håller med shigne…

Shigne: Nu kan du hitta det på min blogg, både 2-needle o single-needle. Det är bara vanlig RAW o picoterna (beskrivna här som "picot 1) är inte heller svåra. Får se om det kan bli lite utförligare beskrivningar längre fram, ifall det finns intresse av det.
Cessy: Ja, antingen testa eller hitta ett mönster.
Jularmbandet har jag använt det antal pärlor till som stod i en av mina japanska tidningar. Framgick inte riktigt ovan, men det är alltså inspirerat av en ring, som sedan hade ännu en slinga på andra sidan "picoterna". Till 6 mm-pärlorna har jag fått höfta på egen hand.
Sen beror det ju lite på hur man vill slingan ska se ut. Jag hade nog kunnat lägga till en pärla till om jag velat på armbanden med 6 mm runda. Blir lite avvägningar där, att man inte vill riskera att bågen blir för stor o inte sitter tätt mot pärlan.
Ah, jag kom ju på att jag gjort lite av en variant på detta förr..
Men då använde jag små drops istället för seeds. Tänk vad man kan koppla ihop olika projekt dåligt…
Jättesmarta armbandju. Och jag som är lite lat ser ju en möjlighet att göra dem. Kunde det inte funka att trä alla små pärlorna först men utan att avsluta liksom och sen trä på de runda? Med ena änden av tråden då, vill säga?
Ska se om jag inte kantesta nu när lillorna snart somnat ..

Vilka fina armband! Jag vill prova direkt!
De är så vackra och spännande, även om de är lätta att göra. Det är alltid så roligt att se dina designidéer, du är jätteduktig! Och inspirerande! 

Ommok: Ah, jag vet inte riktigt om jag kan ta cred för själva ursprungsidéerna här. Det är en klassisk modell, som jag sett många gånger på skilda platser. Att sätta picoter på bågarna är väl det enda som kan ses som mitt bidrag till grundmönstret. 
Needful: Ja, alla sätt är bra utom de dåliga.
Har funderat på nåt liknande nån gång förr när jag skulle följa ett 2-needle/cross-weavingmönster, men omsatte det aldrig i praktik.
En not förresten: Vill man sy tvånåls så tror jag det kan vara en fördel att använda lite styvare tråd är mina favoriter K.O. (eller C-Lon, Nymo etc) eftersom man då bara går igenom pärlorna en gång. Kanske -- ja, jag tänker säga det -- Fireline? Alternativt köra dubbel tråd. Kändes lite sladdrigt när jag gjorde en bit i tvånåls med C-Lon (använder upp gamla stumpar nu). Jularmbandet har jag använt Illusion Cord till.
I instruktionerna har jag använt 8 mm pärlor på bilderna, men de känns nästan lite för stora. 6 mm tycker jag är lagom.

Ja, visst förstår jag att urspungsidéerna inte är dina, men jag tycker du utvecklar dem på ett mycket fint sätt, så att man blir glad av att se dina smycken och inspirerad att göra liknande själv! 
ja det där kanske vore nåt när pärlabstinensen pockar på men tiden räcker dåligt till
! det i skimrande bränd or… brandgult
med picoterna är ju busläckert
!

Jätteläckert
, måste göra!!!
Visst var det brandgula läckert Kissidor.
Jag brukar ju göra 2-nåls, med 1 nål, jag beskrev det i en annan tråd, Netting-problem, inlägg #21, men som du säger här Maneki så är det kanske säkrast med RAW eftersom det säkrar upp pärlorna lite då inget mer görs/träs för att staga upp det hela. Men man kan ju alltid gå ett extra varv när man är klar om det skulle behövas för att tråden är för klen.
Fd Paerlugglan

Ja, ett extra varv har det hänt att jag gjort i vissa smycken just för att jag känt att det blivit för löst eller ostadigt så det kan nog också funka att göra så.
Nu får vi se vad jag hinner göra i veckan så kanske det blir lite mer bilder snart. Gjorde ett armband i filled net igår o african helixarmbandet är på gång det med. 

Supersnygga länkar! Den orange modellen gillar jag nog mest av dem 
Vackra alla. Kul med varianter. Ska försöka få tid att testa :-)

Tack, tack! Ja, ni måste testa, det är en kul modell att arbeta med. 
Medan jag pärlar på kan ni ju få kika på det här armbandet, inspirerat av Melody MacDuffee. Jag köpte ju hennes bok Boutique Bead & Wire Jewelry. Även om där var några svaga sidor i den så var den inspirerande o romantisk. O att tvinna tråd så här gillar jag.
Materialet är orangefärgad koppartråd o seeds i s/l burnt orange. Det var inte meningen att göra ett armband på tema rönnbär även om jag haft rönnar på hjärnan sen vi plockade sättorna i augusti o jag spenderade halva tiden med att titta på de då orangea rönnbären intill päreåkern. Vi har en hel del rönnar här omkring också så jag ser dem var dag. Vackra höstträd. O när jag började tvinna armbandet så kunde jag bara tänka på den där speciella orange färgen som rönnbären hade de där dagarna.
De kala "grenarna" o rankorna påminner mig också om en trädgård om hösten.
Hopplöst att fota armbandet i dess rätta prakt, därav collaget…
*SUCK*!

Vad fint och skirt armband, det är verkligen höstkänsla över det, och så är ju brandgult(
) en av mina favoritfärger. Du har fåtty till formen på det så fint också

Vackert och formbart
Läckert o jättesnyggt
Jätte läckert!!
Vackert och annorlunda.

Snyggt höstarmband!

Ett sånt här armband är inte särskilt svårt att göra. Det är bara att tvinna "grenar" o sen böjer man till dem med en rundtång.Det är just det där sista formandet som gör stor skillnad o får det att se sirligare ut.
Jag råkade böja hälften av grenarna o sen låta det ligga ett antal dagar innan jag böjde resten -- titta man lite närmre syns det faktiskt var gränsen gått. Vill ni se en bild på hur armbandet så ut före grenarna formades till så har jag ett foto på det i bloggen, nederst i detta inlägg. (Ni från PP känner nog igen några andra smycken i det inlägget också.)
Väldigt annorlunda armband, gillar färgerna, lite höstmys över dem

Armbandet är helt underbart, jag har sett bild på liknande förut, antingen på nätet eller i nån pärltidning, det är bara så vackert
www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.
Här hittar du det mesta!
åh vad jag tycker om dina naturromantiska metalltrådsverk - alltid lika underbara 
!
Bara en liten kommentar till inlägg #188. Det är inte en smart idé, vilket jag trodde, att trä alla de små först och sen sy på de andra…supermeckigt!

Tack igen! 
Enda saken jag inte riktigt gillar med just armband som #197 är att de är så mjuka o grenarna lätt fastnar i saker (så man får försöka att inte göra nåt när man bär det). Min tanke är att när jag gör ett sådant nästa gång så ska jag också göra en ram av stel metall att fästa grenverket i. Eller köpa nån färdig armbandsstomme som t ex denna eller den här.

Ni kanske undrar varför ett armband jag själv kallar Rönnbär har texten Rowanberries i collaget? Visst fanns det en anledning o nu passar jag på att skryta lite. 
Har faktiskt vunnit en månadsutmaning där en gång tidigare, men det är länge sen nu. Den gången var med min fladdermusring.

Wow Grattis till första priset
inte skryt, bara fakta, som är väl värt att skriva om
Grattis maneki
Det armbandet var verligen värt att vinna något för det är kanonsnyggt
Ett fyrfaldigt leve för maneki!
*Hurrey, hurrey, hurrey, hurrey*! 
Ja, men grattis. Jättekul och inspirerande för dig. Kul.
Jättegrattis :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
men grattis, vad kul
! det vackra armbandet förtjänade ju helt klart att vinna något!

Grattis!
Jättekul att du vann!
Så kul att du vann, grattis!
Så kul, stort GRATTIS

GRATTIS!!!!
Åh, va kul! Stort Grattis till vinsten!

Tackar, tackar! 
Nu sitter jag bara vid brevlådan o väntar på att få mina vinstpärlor. Låter kanske tråkigt, men jag valde faktiskt lite smyckesdelar, inte bara pärlor. Tycker så mycket om matt silver plate (Det eller opak mattsvart). 
Åååh, togglelåset med blomman är ju bara *sååå* snyggt!

Grattis, Maneki, helt klart var du värd att vinna med det fina armbandet! 
Fd Paerlugglan
Håller med absolut!! GRATTIS!!!

Oj, jag har ju glömt att tacka här! 
Skulle bara lägga in en liten bild på två rivolihängen jag gjorde för Fru Pärlas inspirationsgalleri. Jag har redan annorstädes beklagat mig över att öglorna ser så slarviga o ojämna ut på foto jämfört med verkligheten så det ska jag inte göra här igen.
Här har jag använt 20 G Vintage Bronze wire för två olika fattningar. Till vänster en 16 mm crystal volcano preciosarivoli fästad i en variation på den klassiska klofattningen. Idealt hade jag velat ha ett polerstål eller liknande o hjälpa till att trycka klorna mot rivolin. Nu böjde jag in dem med baksidan på en tång o då var jag rädd att ta i för mycket o skada rivolin.
Till höger en 18 mm crystal sahara infattad i en vågig fattning, som jag först formade med hjälp av en jig för att få jämna "uddar". Denna fattning ser likadant ut på baksidan som framsidan. Jag hade ingen tanke på att den på något vis skulle bli steampunkig, men när den väl var klar tyckte jag nästan den påminde lite om utsidan på den här boken i färgerna. Tja, ska man göra steampunksmycken så är vintage bronze nog precis rätt kulör.
Åh så fint! Varför gjorde jag inte så med den där förb***ade ovala agaten? Nu är jag så less på den att jag aldrig kommer att vilja bära den! 
Otroligt läckra färger på rivolisarna också…precis i min smak! 
Yummie, steampunk är bland det läckraste jag vet!
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Jätteläckert infattade Rivolis på ett annorlunda sätt o fantastiskt bra bilder också.

Tack, tack!
Nu är jag lätt sugen på att göra några fler, var så länge sen jag gjorde några trådinfattningar, men jag har lite annat kul jag tänkte tåta ihop först. 
Cessy: Det är första gången jag använt den här metoden när jag fotat smycken. Visst har jag hängt upp örhängen, men aldrig testat "osynliga tråden". Testade först att lägga dem på pappret, men de är ju inte platta på baksidan så det var inte lätt att få båda på samma bild… Lite svårt att få dem att hänga still (o få ha fototältet ifred från Randa), men resultatet blev mycket bättre.
O som vanligt har det fått gå en omgång i Neat Image före bildbehandlingen för min kamera ger så brusiga bilder numer…
annorlunda och coola infattningar
!

Tackar för era snälla kommentarer! 
Jag har ju förstås fått fråga om hur de ser ut på baksidan så här kommer en halvdålig bild på det också. Det stora hänget ser likadant ut på båda sidorna så det fotade jag aldrig. Hur det lilla hänget ser ut ser ni här.
Vill man skydda folieringen mer så kan man ju väva in baksidan, men jag valde att ha den öppen.
Nästan lika söt bak som fram ju! 
Asch då…nu ser jag…somnade inte förrän kl 2 inatt så jag ser bara varannan rad. Himmel så trött jag är! Jag som hade tänkt leka ikväll, nu när jag fått mig lite tråd, wire o hattpinnar!

Ja, där sa du nåt: med rätt sorts sten så skulle man kanske få ett vändbart hänge.
Det finns ju några fina projekt med metalltrådsinfattningar som är just vändbara (t ex detta), men det tänkte jag aldrig på när jag gjorde dessa.

Dom är bara så häftigt vackra
Har förstorat upp bilderna och bara beundat, ögonen är fyrkantiga just nu
Här hittar du det mesta!
Vilka fina infattningstips!

Maneki, infattningarna är verkligen vackra, koppar…mums

Pitepärlan det mumsiga är bronze 
Denna sidan börjar bli rätt så seg nu…
Här hittar du det mesta!

Tack Fru-Pärla
OT Fru pärla helt galet snygga riviolis, och mycket fina bilder
Så fint.

Tack igen! 
#242 Jag hade egentligen tänkt börja en ny tråd, men så glömde jag… Men nästa gång blir det nytt för 240+ inlägg, ja, här nånstans går gränsen. 
Apropå det jag sa i #233 så finns det fler o lite bättre exempel på "osynlig trådmetoden" här.

Otroligt snygga och stilrena hängen!
Varje gång som jag tänker att jag ska kommentera dina smycken i den här tråden så har det kommit så mycket nytt att jag inte hinner läsa till slutet. Och så kommer det någon länk till din blogg och så är jag förlorad
. Så nu skriver jag utan att ha läst alltihopa.
Du gör så otroligt diversifierade smycken så jag har aldrig sett något liknande. Du har inte 2 av samma av någonting, eller hur? Jag är otroligt impad av alltihopa.
Sen bloggen är ju ett kapitel för sig. Jag har inte lärt mig så mycket på ett enskilt ställe sen jag gick silversmideskursen. Och jag fastnar gärna och läser om allt möjligt, och känner att jag vill prova på allt.
Måste bara säga att jag tycker att du är så otroligt duktig och "bred" och att det är underbart att du delar med dig av allt så generöst som du gör!

Tackar, tackar! 
Jo, det blir väldigt mycket av varje eftersom jag gillar att experimentera o även lite för att jag gör saker för bloggen. Det syns inte så tydligt i den här tråden, men favorittekniker finns: helt syr jag med pärlor, broderar lite, decoupagar/gör collage eller pysslar med metalltråd. Det senare har dock fått stryka på foten allt för länge med allt nytt som ska testas… Att testa nya material är det bästa jag vet.
*Nu fortsätter jag i Manekis smycken 2.*