Geometri
Jag såg återigen omslaget till den, av vad jag kan förstå, underbara boken Tha beaded sphere.
Det fick mig att vilja göra lite former, rena geometriska figurer. Men, då kommer frågan.
Jag tog 5 år på mig att klara A-matten eftersom den inte förklarades på rätt sätt. "för att det ska vara så" är inte en förklaraing till varför det är så :)
Så jag satte mig och räknade, en kub har 12 kanter. men hur många har resten? Någon som har dessa uppskrivna någonstans och kan dela med sig eller helt enkelt bara är ett matematiskt geni? :)
Hilfe gott folk, jag vill göra en boll också :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Menar du pyramider till exempel?
det finns ju såna som har en kvadrat i botten och 4 st trekantiga sidor. Sen finns det såna gjorda av 4 trianglar.
bara fråga så hjälper jaggärna till, jag ääääälskar matte och i synnerhet geometri
Letar gärna fram bilder till dig
Hur tänkte du göra bollen, helt slät rund eller som en fotboll, med fem och sexhörningar?
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

På Wikipedia finns det förteckning över geometriska figurer o klickar du dig in på var o en finns där åtminstone för de mer mångsidiga en lite faktaruta med antalet sidor o hörn samt vilka grundformer de är uppbyggda av. 
Man kan också lära sig sådana livsnödvändigheter som att det här heter kvirkel.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
OH! Geometri är kul när det kommer till smycken men jag är inte jätteförtjust i det annars… varför använder man radie egentligen? vad är det för fel på diametern?
Needful du får väldigt gärna förklara detta med matte för mig för jag har gett mig in på att börja läsa fysik igen och jag har problem…
Maneki det där var en väldigt bra sak :) Ska genast börja göra fler olika former :)
Varför vill jag då läsa fysik? och lära mig matte när jag är på väg att bli 33? Jo, jag har förälskat mig fullständigt i fraktaler o0ch vill lära mig om dom :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

För du måste använda radien för att räkna ut yta på en cirkel t ex. Pi x radien i kvadrat.
Det är väl en av anledningarna till att man har ett speciellt begrepp för halva diametern.
Fraktaler är underbara! Finns en anledning till att jag bloggade om dem. Det finns en speciell typ av fraktal som heter drakkurva o med det namnet bara måste man ju intressera sig för geometri. 

Har du förresten sett det här fraktalhalsbandet?
Matematikerna/pärlarna Gwen & Florence antar jag du redan känner till. De är duktiga på just att utgå från geometri.
Det där halsbandet var bara…. wow…. och ja, jag känner till bead infinitum och dom har en sak som jag bara måste lyckas med en dag… impossible triangle, jag kommer att komma dit men det måste bara lossna först :)
Maneki, tack för den (andra) länken. Jag lade den till favoriterna. Om bibliotekarien tar hem The beaded sphere så räcker den och din länk länge. fint.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Åhh matte! Åhh fraktaler! Me likey mucho!
Har gett mig på att sticka en tröja med en rejält förenklad Mandelbrot en gång, men hade inte ens tänkt tanken på att pärla fraktaler. Hmm…
Fick just veta att vårt köksbord är en kvirkel. Tack för det, jag trodde bara det var den bästa kompromissen när hon ville ha runt bord och han ett kvadratiskt. Det var iallafall så det kom in i vårt kök. *skratt*
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Åh fraktaler! Mi lajk too! Fast inte matte…suger i det ämnet. Kom igenom bok A samt bok B på KomVux´s gymnasiematte men sedan tog det tvärstopp…o jag kom igenom med mycken möda skall erkännas! Jag är också en sådan som vill veta "varför" o har svårt för att ta ett "det ska bara vara så"!
Började sy en 3-dimensionell fraktalstjärna till en tävling en ggn men tid samt att textillimmet lukade pyton (doftallergiker) gjorde att jag aldrig gjorde den färdig. Synd för den hade blivit läcker! Kanske jag skulle ta o sy den med pärlor istället! Måste bara lära mig att göra "tetror" först. Här hittade jag min Sierpinski tetrahedron! Skulle sätta ihop flera sådana till en stor stjärna. Nu blev jag jättesugen ju!
#5 *Sååå* läckert halsband!
Åh jag o matte
Har nogsamt undvikit sådant sedan jag slutat plugga. Dock är jag numera övertygad om att jag KAN lära mig allt det där jag aldrig förstod eftersom när vi började om i gymnasiet o alla s.a.s. fick börja från början igen (riktningskofficienten) o jag fattade inte o Göran försökte visa o jag fattade ff. inte
o så en lektion när läraren skrivit en uträkning på tavlan o givetvis frågade efter svaret o att beskriva hur man gjorde så så *ping* såg jag plötsligt hur man gjorde o greps av en känsla - ja men så självklart o så lätt - det var ju bara att ………….. När jag sagt svaret o beskrivet hur man skulle göra, så stog läraren med ett brett leende o sa - sedär nu kan du det o det stämde. Den provräkningen var jag först att lämna in o jag hade alla rätt!
Jag som alltid suttit kvar o räknat o räknat. Jag klarade mig alltid med godkännt men jag fick slita o det var def. inte självklart o så plötsligt var allt dansande lätt.
Nu saknar jag tyvärr allt det där jag aldrig förstod, (de äldre kunskaperna) men denna upplevelsen gav åtminstone mig tillbaka självförtroendet o att jag numera visste att jag inte var någon matte-idiot som jag hade kännt mig som i hela mitt liv o att om jag ville så kunde jag lära mig det. Sedan kom ju andra vidarstudier ivägen o det blev aldrig av att jag tog igen alla de där kunskaperna jag har missat o på någotvis är det svårt att motivera sig att gå en kurs (att ta om i alla fall gymnasiematten) när man inte behöver den till något i sin vardag, så det lär aldrig bli av
, men jag önskar att alla som sliter sitt hår över matten skulle fått uppleva det jag upplevde just därför att det ger självförtroendet tillbaka - att man kan om man vill o att det mer är upp till OM man vill än att man inte kan.
Ja det där var långt o omständigt *sorry* men jag skulle eg. säga att det fraktalhalsbandet du länkade till i inlägg #5 maneki är helt underbart. Fraktalmönster antingen de naturliga i naturen eller t.ex. de datorgjorda är helt underbara o det halsbandet lyckades ju verkligen fånga fraktalmönster i mer vildare form
Det är kul med fraktaler och det gyllene snittet.

Ja, skolmatten var väl aldrig nåt särskilt roligt. Eftersom jag läste samhälle-ekonomiskt o skulle fortsätta läsa vidare så behövde vi ju traggla igenom matte C. Fast just geomterin o algebra gillade jag, till viss gräns. Samt dokumentärer/artiklar om bakgrunden till hur nån kom få vissa saker, som fibonaccitalen. Då kan matte bli fascinerande (även om jag håller mig undan själva uträkningarna, det är resultatet som är intressant). 
Bimse: Bra du påminde mig -- jag skulle ju skriva om gyllene snittet/gyllene spiralen o fibonaccital till bloggen.
Jag gjorde min kub, och jag lovar att det kommer en bättre bild snart men just nu tycker jag att den här är lite rolig :)

Vilket konstverk!!!
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken

Ser spännande ut, häftig kub! 
Vilka avancerade geometriska figurer har du nu på gång som nytt projekt då? 
Såg förresten att där verkar finns lite fler figurer listade på engelskspråkiga Wikipedia. Typ Sphericons. Om man vill ha mer inspiration.
Ser härlig ut.
Läcker Kub Allamej
Oh så läckert, Allamej! Vill också! Jättesnyggt!
Jättefint smycke och jag förstår dig verkligen att du vill behålla bilden, den var häftig, hög verkshöjd, så behåll den du.

Snyggt smycke och häftig bild.
Vad ska man ha som signatur tro?

Lite mer länktips: Jean Power har en "geometrisk serie", se både hennse mönstersida o galleri där man kan följa hur serien växt fram. O Szilu har några söta små kuber att inspireras av i Isis och Osiris. 
Åh Maneki… nu vet ni ju var jag kan återfinnas resten av helgen… :)
Jätteläcker kub, Allamej, och extra snygt med det hängande inuti 
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!
men ÅH så läcker den var
!
klart matte är roligt förresten - det har jag ju sagt hela tiden
!
har bara ett ord egentligen….
WOW
Ni är för underbara :) Jag har fått så fina kommentarer om detta halsband av folk nu att jag blir tårögd när jag läser dom :)

Den är otroligt läcker! Vilket smycke! Fantastiskt fint, och vilket fint arbete sen! Jag är full av beundran för ditt fina hantverk! 
Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Vilken häftig kub, allamej!
Apropå geometri så fanns det med mönster på en oktagon i senaste Bead&Button: Galaxy bead av Gill Slone. Det finns en bild på hemsidan men jag vet inte om man bara kan se den om man är inloggad. http://www.beadandbutton.com/bnb/default.aspx?c=ss&id=184
Vill man göra enklare "fyllda" kuber så finns ju dessa i RAW: http://www.etsy.com/view_listing.php?listing_id=17823896
Matte var mitt favoritämne i skolan och jag är fortfarande fascinerad av siffror vill räkna ut saker på alla möjliga sätt.
När jag hade fastnat för bollarna, gjorde jag denna http://parlkonst.se/emosshop/smyck/oerkub.jpg
Den finns på http://parlkonst.se/emosshop/ gå till smycken och sen Örhängen. Där finns den längst ner.
Naturligtvis vill jag göra mer komplicerade figurer :-)