OT: e-bay o pärlor/stenar
Försöker förstå mig på e-bay men det är problem med engelskan. Fungerar det som Tradera på ett ungefär?
Bjuder man på en sten? Om jag vill köpa fler än en, hur gör jag då?
Om frakten står det såhär;
"Worldwide: $6.99 First Item, Each Additional $1.99"
Frakten kostar således 6,99 dollar…för första objektet? Sedan ett tillägg på 1,99 per extra objekt?
"Please checkout within 7 days or 15 items combined"…vad menas med det?
Känner mig högst förvirrad här!
Är lite sugen på att testa för jag har svårt att hitta de stenar i de storlekar o former jag vill ha i butikerna här.
Det är såhär. De flesta av de där pärlstråna går för väldigt lite pengar. Så de tar betalt med hjälp av portot, istället. Du bjuder på en sak. Vinner den för 50 cent. Det kostar dig $6,99+0,50 = $7,49. Du vinner en till sak (inom en vecka från första saken) för $1,50. det blir $1,50+1,99 = $3,49. Då har du handlat för $10,98 med frakt inräknat. Du kan fortsätta bjuda på fler saker alla från samma säljare, där köpet slutar inom en vecka från att du vann första budet. Eller, om du mot förmodan kommer upp i 15 vunna saker innan dess, så får du nöja dig där.
Man kan kolla på de saker som man är intresserad av hos en säljare, söka på dem bara från den säljaren, och sen klicka på "completed listings" på vänsterkanten, så ser du vad mosvarande senast gjorda köp kostade. Det brukar vara ganska bra riktmärke för vad det sen blir för dig också. Nästan alla aktioner börjar på $0,01 men är det sterling silver eller akvamariner eller något annat populärt kan de ju sluta på $8. Plus porto.
De flesta säljare kräver Paypal. Om du inte har det kan du lätt ansluta dig, och det är pålitligt och de saker du köper är försäkrade genom att du betalar med paypal. Vad jag vet kostar det inte dig något att ha paypal, utan det kostar säljaren att ta betalt.
Hoppas det hjälper
Oki…så de skickar inte iväg paketet förrän efter en vecka? El mailar jag o säger att jag tänker bjuda på fler?
En av "dina killar" hade fina facetterade labradoriter (el hur det nu stavas) samt fina unakiter som jag *älskar*!
Nåja, det mesta går väl att lösa genom mail. Är man nybörjare så är man. Vi har redan paypal då Sonen köpte ngt från England en ggn. Guben kan den hanteringen.
Vad är pärlstrån?
nja alltså - dom skickar ju inte förrän du betalt. sen finns det dom som skickar en ny uppdaterad faktura varje gång du vunnit en auktion till, och så finns det dom som man måste skriva till och tala om att man är klar nu och ska be att få en faktura med rätt kombinerad frakt tack. och så finns det ytterligare dom som har så att grundfrakt och frakttillägg står listade för varje auktion och också räknas ihop automatiskt så man kan checka ut utan att ens prata med dom 
fnyfiken menar säkerligen pärlsträngar mamamade
.
De brukar skicka iväg sakerna så fort man betalat. Om du köper två saker som slutar direkt och sen betalar så skickar de då. Om du köper 2 saker och väntar 3 dagar sen köper en sak till och sen betalar så skickar de då. Det vill att man betalar allt på en gång, så de slipper stycke-avgifter för varje. Unakiter… Hmm, du behöver i alla fall inte konkurrera med mig om dem 
Ooooki…
Självklart att jag måste betala dem först…är bara rädd att ställa till det. Har inga som helst problem med att tala engelska el förstå talad för den delen men skrivet o affärsuppgörelser…gör mig lite nervis sas.

Nervöst i början men det går snabbt över :) Lite lätt beroendeframkallande :D
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#6 Jo…har köpt scrapsaker på Tradera…*farligt*! 
Ebay är farligare än Tradera, det är så lätt att "glömma bort" vad växelkursen står i. Jag brukar ha listningarna i brittiska pund, för jag har mer känsla för pundet än dollarn. Men ibland är det bara för frestande att tänka £1=10:- fastän jag VET att det inte är så…
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Jag vet inte, om man har något alls problem med spelberoende så tror jag inte man ska bjuda på saker på eBay för även jag som aldrig spelar kan känna att jag vill bjuda över den som nyss bjöd över mig, fastän jag har satt en gräns själv, vid t ex $2. I synnerhet när någon post innan slutat på $2,25 och gått till den som precis bjöd över mig. Först tänker man att 25 cent till hade jag ju kunnat ge. Men man vet ju inte hur långt den andre var beredd att gå.
För mig funkar det i alla fall bra, förutom att designidén som jag hade 3 veckor innan när jag beställde har jag glömt när väl sakerna kommer fram.
på sätt och vis är det ju bra att auktionerna slutar på nätterna när man sover, så kan man inte sitta och tokbjuda i affekt precis vid auktionsslut
. jag lägger det bud jag är villig att betala ofta flera dar innan och sen får det bli som det blir.
nu bjuder jag iofs oftast inte utan tar hellre köp nu på nåt jag exakt tittat ut att det där vill jag ha och det var ett bra pris - när man bjuder blir det lätt att man bjuder på lite mer saker än man egentligen nödvändigtvis vill ha och det är väl lite av spänningsmomentet i det hela som gör det antar jag. kan ju bli trevliga överraskningar och fina fynd på så vis förstås men på det stora hela känner jag att det inte är min grej.
Ett annat bra sätt som också fungerar så att man inte förivrar sig (funkar bara om man kan vara "där" när auktionen går ut) är att i huvudet ha bestämt sig för vad man max kan tänka sig att ge (bjuda) för en sak. Man går till auktionen en så där 10-15 minuter innan den går ut o tar reda på exakt i vilken sekund auktionen skiftar minut (t.ex. går från 12 min. till 11 min) för det är ju sällan som auktionen skiftar tiden samtidigt som minuterna på klockan gör det.
När man tagit reda på när auktionen går ut så återkommer man till den i slutminuten o när det återstår 5 max 10 sek. av auktionen så lägger man sitt tänkta slutbud. Om man då har blivit överbjuden hinner man INTE att bjuda om o trissar på så sätt inte sig själv att bjuda mer än man tänkt eftersom man inte hinner bjuda om. Man har heller inte varit delaktig i att i onödan trissa upp priset för varan En del klarar ju inte att någon har lagt en högt bud tidigt, utan de går in för att de ska hitta hur högt den andra köparen har gått o så sitter de där o bjuder o bjuder o ……. tills de hittar slutbudet o så har de på så vis trissat igång en hög budgivning. En dröm för säljaren men en mardröm för köparna.
Jag gör så här på Tradera o i o för sig oftast inte på pärlor o smyckesdetaljer utan på ljudböcker. Det brukar bli 2-4 omgångar per år som jag mer är aktiv o bjuder hem ett gäng ljudböcker o då förivrar jag inte mig om jag bjuder i auktionens sista 5-10 sek. Visst jag vinner inte alla eftersom jag inte hinner bjuda om, men jag förköper inte heller mig o trissar inte upp priset till orimliga höjder, utan kan lämna tradera nöjd med att det jag har fått tag i har varit till ett bra pris
Om ett "Köp Nu" pris är ett bra pris för det man vill ha så är det oftare ett bättre sätt att köpa hem varan än att börja bjuda. Visst man kaaaanske kunde fått det lägre än köp nu, men risken är större att man snarare trissar upp priset högre än köp nu priset var om man börjar bjuda. För vissa köp nu är väldigt bra priser o är de inte bra priser, så får man sitta kallt o bevaka slutsekunderna o hoppas att ingen annan tar köp nu priset o lägga sitt eget tänkta maxbud i slutsekunderna. Man vinner förvånansvärt mycket till riktigt bra priser på det här sättet o tänk vad man då har tjänat

Jag kör också oftast med köp nu-alternativet för jag har oftast inte tålamodet att sitta med auktioner om det inte är nåt speciellt. Eftersom jag inte vill fastna i den här upptrissningen av bud så brukar jag sätta ett max o inte gå över det även om det frestar. Risken är att man först efteråt inser om man gått över köp nu-priset (det händer ju ibland på auktionssajter, att slutpriset på en auktion blir högre än det man från början hade möjlighet att köpa till). Men oftast är det inget problem: senast jag handlade på eBay så var det från säljare som bara har köp nu. Det var väldigt länge sen jag öht shoppade på Tradera eller eBay. Vill jag ha nåt speciellt så blir det mer Etsy eller nån gång Bonanzle o DaWanda jag vänder mig till.
Varför står det förresten OT på den här tråden? Att fråga om att shoppa stenpärlor är väl inte off topic på ett smyckestillverkningsforum? 
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries