MaMaMades´s Gröngölingar
OK, lyckades slarva bort inlägget så jag gör ett nygg försök…glömde nog att grupper det.
Har försökt fota allt som jag har gjort men kameran vill inte riktigt som jag vill, dåligt ljus också. Gör nya försök imorgon, i dagsljus.
Här är iaf mina första försök m nätade pärlor. Näten är gjorda av rocaille-pärlor o den lilla innehåller en hematit-pärla. Den stora innehåller en enkel plastpärla i ljust laxrosa…men den ser mkt lyxigare ut än vad den är. Hoppas jag lägger det här rätt nu, annars får ngn av sajtansvariga flytta den.

Vilka fina nettade pärlor, de ser verkligen lyxiga ut. 
Men det är kanske bättre att lägga tråden i gruppen Medlemsgalleriet, så är det lättare att hitta dina alster, annars måste man ju komma ihog att det är just netting. Och du kanske vill lägga upp alster i andra tekniker. Jag kan nog flytta tråden om du går med på det.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Nytt Alias: Pugglis 
Kul mänster. Ser ut att vara roligt att göra.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

MaMaMade: Nu är inlägget flyttat, får vi se mer snart? Just det du behövde bråka lite med kameran, hoppas du får pli på den så vi får se mer.
visst är det kul att göra såna "pärlade pärlor" mamamade
? galet användbara är dom ju också, till halsbandshängen, örhängen, armbandsberlocker, fokalpärlor i halsband eller armband, julprydnader - you name it
! det ser ut som att du gjort nåt liknande det här: http://www.parlplatsen.se/sidor/monster/sy/spinning_top/spinning_top.shtml fast med bara en sorts småpärlor?
jättesnyggt armband - det måste väninnan ha uppskattat! är ju så snyggt med silver och mörkgrått… 
Jepp, är precis det mönstret jag har utgått efter. Har inte så mkt "stash" än…vi lever 5 pers på en lön så det är till att vrida o vända på sista 50-öringen sista v innan lön varje månad. Förhoppningsvis får jag sälja alla mina sockar mm som jag har gjort till 2 julmarknader o får några hundra över efter att ha betalat bordet. Då blir det storinvestering! Tyvärr har jag flera hobbies o ska även inv lite i ett par scrap-grejor…så ni får hålla tummarna för mig så folk är köpgalna trots kristider!
Armbandet är gjort av hematitpärlor + "stavpärlor" av ngt okänt material. Köpte de sistnämnda (på Indiska, tror jag) när jag gick på gymnasiet…o det är ett tag sedan, närmare bestämt 29 år sedan!
Tycker iaf att det blev rätt så effektfull i sin enkelhet. Bulliga pärlor o maffiga mellandelar mellan en tunn, slät rand av små pärlor. Det silvriga lövet är ju bara sååå fint, en favorit bland Tibet-silvret, tunnt o sirligt.
Fint armband o fina pärlade pärlor du har gjort o lycka till på marknaden

Fina båda två.
Lycka till med marknaden!
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries

Oj, missade ditt armband, hur kunde jag göra det när jag läste dina kommentarer? Något förvirrad tydligen.
Väldigt läckert armband
i alla fall, och lycka till på marknaden hoppas att det ger det tillskott du så väl behöver.

SNygga saker, nyckelringen duger nog även från någon som är äldre än fyra, kanske 7? (obs skämt)

Vad ska man ha som signatur tro?
snygga dessa armbanden också - kul att kunna slakta och återvinna eller hur
?
vad var det för fel på den pärlade pärlan då
, den ser väl jättefin ut! visst gör det rätt mycket med den där lilla accentpärlan i avvikande storlek och färg? det ser liksom mer arbetat ut fast det är precis samma! sen när du fått loss lite pärlpengar (håller tummarna för marknaden
!) och kan köpa ett par till färger och storlekar så kan du ju experimentera ännu mer och ha roligt med dom här pärlorna, dom är ju som sagt sååå användbara
!
vad är det för sockar du gör förresten, du har inga bilder på dom nånstans möjligen?
Fina armband o en pärlad pärla ser ju alltid lite lyxigare ut än bara en pärla så det där är väl en fin present.
Den var väl jättefin, jämn o fin, tycker jag.
Tack ska ni ha! 
#14 Visst gör mittpärlan mkt…hittade små pärlor från ett gammalt halsband som gått sönder för 100 år sedan. Tyvärr råkade jag spräcka ett par st så några pärlor i bollen är lite större men det tror jag inte att man tänker på när det är en nyckelring. Var ju mest en grej för att lilltösen också skulle få ge en present.
Sockarna finns på bild i min blogg. Ett sammesurium av tankar o hantverk, grönsaker, ungar o husdjur. Blir nog så att det kommer in bilder på mitt "pärlande" där också. Hinner inte riktigt med den… Sockorna finns iaf på bild ca 2/3 ner på sidan.
Har fö förälskat mig i memory wire! Billigt, enkelt o snabbt…o ser mer tjusigt ut än vad det är, om ni förstår vad jag menar. Bra när man är stel o har ont i fingrarna jämfört m att sitta o pilla m tråd.
Fina sockar, men jag fastnade ju mest för en väldigt lååååång gurka o söta tjejer o så givetvis en underbar kisse
Vilken härlig blogg!! Söta töser och fascinerande odling…
Jättemysig blogg, var nyss inne o kommenterade den 
Har du nån bra o lätt beskrivning på sockarna? Jag har lyckats sticka ett par en gång, men skulle vilja sticka några fler. Ja, det var en parentes
#18 Fler kattbilder finns i min webshot i mappen The Paw Gang…när du har en stund över o vill fördriva tiden.
(Som om man ngnsin hade tid över!)
#19 Tackar! Jo, det är kul att försöka få fram sådant som egentligen inte vill växa här uppe hos mig. Oftast fungerar det inte heller! Men född tjurskalle så… 
#20 Jag kör efter Järbo Garn´s beskrivning. Det brukar vara hälsteget som man fastnar på om man inte stickar sockar regelbundet. Kolla in o gör ett försök, skicka en pling i min inbox om du fastnar så ska jag försöka hjälpa dig. Annars finns det en hel hoper duktiga människor inne på Textilhantverk iFokus. Ngn ggn ska jag försöka mig på det där m pärlstickning…inte så svårt egentligen, det är väl det där m att sitta o trä upp pärlorna i förväg som känns jobbigt. Här ska projekten gå fort! 

Fina armband o visst är nyckelringen en söt present. 

Vilka fina bilder du har på din blogg, MaMaMade! Men den där spindeln på slipstenen, var ju jätteläskig, finns de verkligen sådana, eller skojar du med läsarna? Vilka gulliga poseringsvilliga tjejer du har. Och vad duktig du är på att odla, blommor, grönsaker, jag blir jätteimponerad. 
Vad är det för hund du har? Den är så lik min systerdotters hund, tycker jag som inte är någon hundexpert, så jag är kanske helt ute och cyklar. Hm, vad är det nu för något hennes hund är, lite ovanlig, hittar förståss inget om vad det är för sort. Hon hade någon blogg någonstans där hon skrev om honom, men den hittar jag inte just nu.
fina sockor, men dom överskuggas lite av alla söta barn och djur och imponerande odlingar 
#23 Tack!
Spindlar finns det gott om…hmm…skulle bli häftigt m en spindeln sydd i pärlor…el hur? Fast jag måste ju lära mig sy först…o sedan klura ut hur man gör mönster…men häftigt skulle det vara!
Tjejerna är söta som socker o lika tjuriga som åsnor, man vet att man är född m dem i huset. Vovven är en eurasier, ovanlig ras i Sverige även om den kommer stort nu. Framavlad i Tyskland, en blandning av samojed, chowchow o keeshond/tysk spets. Här Kan man läsa mer om den. Du får gärna PM:a mig länken till din systerdotters blogg om du hittar den.
#24 Tack!
Mina odlingar är ytterst amatörmässiga, har inte riktigt orken för den omfattning jag skulle vilja ha men barnen blir ju äldre för varje år så en dag kanske… Blomrabatter har jag lagt ner helt o håller, satsar på ätbart just nu. Pärlorna o smyckena får stå för blomsterfägringen fn.

Behöver du spindelinspiration så har jag samlat en del länkar i min blogg med olika mönster o projekt på temat.
I alla möjliga tekniker (mina favoriter är de av ullpärlor).
Söta kissar. 
Då ska jag ta o roa mig m din blogg ett tag innan jag går isäng. Mellis fick ett hysteriskt anfall vid läggdags o tvättmaskinen krånglar…får handtömma vattnet. Är rätt så slut med just nu…borde köra 2 maskiner till men…*puh*!
Tack för tipset! Är lite sugen på att göra några "killiga" grejor, sådant som Sonen o hans kompisar skulle gilla att ha på sig o spindlar är ju coola. 
#25 Eurasier… en sån träffade jag för nån vecka sedan. Maffig hund!
OJ så mkt du har samlat på din blogg maneki! Blir rent av matt! 
#28 Om du menar stor så måste det ha varit en hane…el så är du van vid minivovvar. Jag har en tik o hon väger bara 20 kg. 
Din blogg var väl inte heller så illa, mamamade
Kul att läsa i den och se alla fina bilder. Det är så roligt att odla, jag gjorde det mer när vi bodde i hus, av förståeliga skäl, men när pojkarna var pyttiga hae jag en kolonilott, och där odlades en massa ovanliga saker.
Visst är det kul med memorywire, gillar hematitfärgen 
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Jamen det är ju precis en sådan som min systerdotter har. 
Jag skall se om jag får tag i länken där min systerdotter har lite bilder och sådant på honom.
Snyggt! Visst är det roligt med spiralrope, jag har själv sytt ett antal såna.

Vad fina de blev, båda två. 
Oki, hur gör jag för att fixa det?
Ja man kan göra det i massor av olika program men jag är tyvärr ingen hejare på redigeringsprogram utan jag kör med att öppna bilden i gamla hederliga paint o sedan står det Bild i övre listen. Klicka på den o i rullgardinen står det ändra storlek/ snedställ. Där går du in i de två översta rutorna o provar att ändra. Skulle anta att du åtminstone kan ändra till 40%. Du måste ha samma %-sats både vågrätt o lodrätt - annars får du en förvrängning av bilden. Du får experimentera fram o tillbaka vad som är lagom, men blir det inte bra så gå alltid tillbaka till ursprungsstorleken genom ångra. Ändra aldrig på en redan ändrad storlek, utan alltid på ursprunget, för ju fler förändringar du gör (förändringar på redan förändrad bild.) Ju sämre blir den skärpemässigt.
Mycket snygga smycken!!
Ett bra tips ifall du vill testa dej fram med bilderna - gör en kopia av bilden. Kopian kan du sen leka dej fram med, utan att behöva vara rädd att förlora den. Jag gör som Cessy, ändrar stl på bilderna i paint…lätt och enkelt!
OK, ska testa. (Är med i flera Yahoo-listor i där finns ett program i forumet som gör att man kan ändra bildstorlek med att välja med ett enkelt knapptryck. Hade hoppats på samma här…
/Lat 
jättesött barnarmband och fin spiral 
det finns ganska bra gratis bildredigeringsprogram där du kan bla minska bilder med lite färre handgrepp. micasa är väl rätt populärt tex tror jag.
Jättefina hängen du gjort.

Fina smycken, båda två. 
Tror kissidor tänkt skriva Picasa istället för Micasa.
Det programmet brukar jag använda för att fixa foton (ta bort färgstick, ljusa upp, ändra storlek, beskära).
kanske det kanske 

Nu har självförtroendet fått sig en kick så jag är lite sugen på att sy ihop några stjärnor/snöflingor jag hittade på nätet. Får se vad jag kan åstadkomma…måste skaffa mer fiskelina bara (tänkte ha dem som dek i julgran/tallris till vintern). Möstren finns i Bead&Button, denna, ngt enklare inbillar jag mig. Samt denna modellen som ser *liiite* mer arbetad ut. Tror ni att jag klarar av det?

Jättefina hÄnglar!
Även mobilsmycken och barnarmbandet var jättefint.
det är klart du klarar den andra sorten ocksåmamamade
! dom såg ju trevliga ut förresten och det kanske är dags att börja med lite julpynt snart
- så tack för tipset, jag laddade ner mönstret jag med 
Klart du klarar det! Jag gjorde några för ett tag sen och klarade det så du som är så duktig, klarar det definitivt!
Kör på bara!
Klart du klarar. Jo julsaker, men vad? Är kluven, för folk har frågat om jag ff. gör mina julkulor o jag har i o för sig kvar material, men…………. ja,ja får väl se om det blir några eller inte. Vill helst göra någonting annat i julväg.

Ja, klart du klarar det! Du vet väl att Halpenny, som ligger bakom det sistnämnda mönstret har en hemsida med sina mönster, varav vissa är gratismönster o det inkluderar två små snöflingor. 
Julpynt har jag inte börjat tänka på… Förra året samlade jag ihop en jäkla massa till bloggen, men själv fick jag inte gjort nåt. FusionBeads lade nyligen upp en massa julgransörhängen så då blev det aktuellt igen. Men det slutar nog med 0 julpyssel i år igen… 
Cessy: julgranar kanske? 
Du lyckades fint med snöflingan, tycker jag!
Korset var också fint.
Korset var läckert… du skriver att du inte är nöjd med resultatet? Pärlorna ojämna?
Snöflinga var helt underbar!! Snyggt med frostade pärlor!
När jag gjorde en provbit och sydde med matsuno-pärlor, blev resultatet helt kasst!! Jag tror att det beror mycket på vilken sorts pärla man använder. Nu har jag inte provat Delicas, som sägs vara out-standing!, men har beställt och ser framemot vad den sorts pärla kan göra för underverk 

Snyggt kors o. snöflinga!
Här finns ett annat kors ifall du vill testa 
Jag tror inte att Delicas är bättre till ett sånt mönster i RAW. Där skulle jag föredra runda Miuyki-seed beads istället. Delicas är outstanding för peyote men när man trär korsvis som i RAW så är den runda formen bättre.
Har ingen aning om vad tekniken kallas o jag tror att jag trädde lite fel här o där…o åt fel håll i förhållande till mönstret. Det sista spelar väl ingen roll, beror väl på hur man vill hålla i arbetet medan man jobbar med det. Använde Güntermans rocaille o försökte undvika de som var lite ojämna.
"Nätet" på korset körde jag på "frihand", orkade inte läsa engelskan så det bidde lite olika "tekniker". Sitter ju mest sent på kvällen så jag är rätt så trött både i ögon o hjärna. Å andra sidan är jag rätt så självkritiskt o den som ev kan tänka sig att köpa det skulle ändå inte själv sätta sig ner o göra det, så… 

Kämpar just nu med ngt som kallades ngt m diamanter…o som vanligt faller jag från mönstret direkt. Tyckte inte att det blev fint så jag la till lite…o drog ifrån…el ngt sådant. Är likadan när jag lagar mat! 
Idag har min systerdotter bistått med kamera då vår lagt av helt o hållet. Grått o disigt så vi fick lov att använda blixten samt att det bästa min pappa hade (firade farsdag där tillsammans idag) som bakgrund var ett blått lakan. Inte det bästa då mkt innehåller blå pärlor, lite suddigt blev det också men vad gör man!
Mitt livs andra beställning, lite kedja, glaspärlor, krackisar, sötisar + rocaille o annat smått o gott. Beställaren är *mkt* nöjd o jag är stolt som en tupp! 

förstår att beställaren blev nöjd
www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.
Här hittar du det mesta!
Tack! Blev rätt så nöjd själv! 
Mitt första kedjearbete faktiskt. Men det är svårt med priserna…1 armband + 1 halsband med 2 extra hängen varav ett med 10 st sötisar. Sötisörhängen med 16 sötisar, 1 armband + enkla vardagsörhängen…fick 600 kr att jobba fritt med. Är det han el jag som blivit blåst?
Har fö suttit *lääänge* o dregglat över de nya raviolerna i ditt sortiment. *Vill ha*!
Tycker det verkar som både du o beställaren kan vara rätt nöjd med det priset o jag förstår beställaren blev nöjd. Ett jättefint set
Testar med en bild som jag fipplat med i Adobe.
2 armband varav ett är beställt…har inte bestämt vilket än. Det beror på hur jag gör halsbandet som skall matcha! 
OK…vad har jag inte fattat!? Den är större än bilden ovan men i mappen är den bara en bråkdel av originalbilden.
?????????????????????????????????????????????????????
Snygga saker alla.
Är du nöjd med priset, så var det nog rätt :-)
Jag hade varit glad om någon velat köpa något jag gjort ;-)
Det är väl ett fin betyg att grejorna är säljbara.

Fina smycken. 

Håller med ovanstående, fina smycken!
Visst är det svårt att sätta pris, men det du fått verkar ganska vettigt, tycker jag.
Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.
Härligt ljuvliga smycken!!!

Snygga grejer!
Stjärnorna gillar jag verkligen!
Jättefint corallat armband du har gjort
o nej det är som du misstänker inte min beskrivning utan det är Allamej som gjort beskrivningen, det är väl bara det att många förknippar mig med de corallade armbanden. Jag har ju gjort ett antal
Jättefina smycken!! Å stjärnorna var helt underbara!!!
Är det marknaden i Vännäs nästa gång nu?
Har du vägarna förbi marknaden i Lycksele den 5-6/12, hoppas jag du kommer förbi o kikar till mej!

Fint armband, gillar färgerna. 
Tack!

Har redan 3 st coralling-idéer i huvudet…ujujuj…hur hinna! 
#71 Får jag bord i Vindeln (nästan säkert) står jag där den 5:e o dessutom jobbar Guben den helgen. Kör inte gärna mer än några mil o jag har 8 till dig så det ser negativt ut. *Typiskt*! 
Men vi kanske springer ihop den 2:a dec för då ska vi upp o besiktiga bilen!
#72 Tänkte på koraller som jag sett uppspolade på stränderna i Thailand o försökte hålla de färgerna. Känner du igen chipsen från din utrensning? De var med i en av påsarna jag köpte. 
Vilken enorm produktion. Önskar dig lycka till med försäljningen. Riktigt trevligt alster, det senaste, tråkigt bara att det är så svårt att få betalt för arbetet. Du har fint sortiment, så där finns julklappar för de flesta.
oh cool spindel :-)

Den drömmfångaren blir fin när du är klar.
oooh, spindlar 

men det corallade armbandet var lyckat och läckert
!
Jätteläckra drömfångare!! Va kreativ du är!!
Tack! 
Blev faktiskt riktigt nöjd! O nu när jag vet misstagen o hur man kan göra det bättre går nog nästa både fortare att göra o blir bättre o snyggare! 
Om jag ids göra en till vill säga…
fast det skulle vara roligt att göra en o använda "rätt sorts" stenar…sådana som sägs lugna, ge bra sömn od…kan inte så mkt om stenar. Kan bli kostsamt iofs…men till mig själv o ungarna, mardrömmar är ju bra om man slipper! 

Häftiga spindlar. 
Ja, det missade jag, att det vara "mina" chips. Bra att sälja av ibland så andra får bättre nytta av pärlorna än man själv nånsin fått. 
Tack!
Gillar spindeln rätt så mkt faktiskt…fick pilla en del…o bidde många knutar men den ska ju inte bäras runt så det går nog bra. Vet ju som sagt till nästa ggn.
Har äntligen fått färdigt min storbeställning, det bidde ju tillägg på den första så det blev en hel del till slut. Finns att beskåda på min blogg som vanligt.
Glömde ju att berätta! Fick *3* st pkt i låddan idag!
En hel hög med seedbeads (11/0…*oj* så smått det är men ska jag infatta rivolis o så…får ta fram mitt broderiförstoringsglas…) *många* små påsar med *jättefina* pärlor i fantastiska färger! Samt ett pkt med lite swarovski…fick dille när jag skulle välja färg så nu står jag här med många färger men få pärlor av varje färg.
Får lägga undan o göra en till beställning i samma färger längre fram. Det är så svårt att se den rätta färgen på datorskärmen… Det "råkade" komma med 3 rivolis, 1 oval turkos samt en limefärgad jade också…*hoppsan*! 
Fick också ett paket med bling från en vän i utbyte mot fudge. Det tyckte jag var en bra idé så är ngn här intresserad så…har ni ngt som blivit liggande i några år el är av "fel" färg så kanske vi kan göra ett byte; fudge mot bling! Jag tycker det är spännande att vänta på ngt som jag inte vet riktigt vad det är…lite julklapps-/födelsedagskänsla över det hela. Det blir också en utmaning att hitta på ngt av det. Ni får PM:a mig om ni är intresserade!
Vilka fina smycken du har gjort och spindeln var häftig. Förstår att det var lite mickel att få till den.
Då var det dags ingen! Här är en julklapp som jag svängde ihop när det började "onnes" med infattningen av den ytterst välpolerade o *eländigt halkiga* agaten!

snygga set, gillade speciellt halskedjan med de ovala länkarna och skyddsängeln :-)
Fina smycken! Gillar speciellt det nedre armbandet i #62 (det med små pärlburar liksom)!
Kollade nu även in din blogg - jösses vad produktiv du är! Härligt! Och fina foton på naturen dessutom! Fast själv avskyr jag allt vad spindlar och insekter heter, så de bilderna bläddrade jag snabbt förbi! :-)
Tack!
Spindlar o insekter är coola…sålänge de håller sig borta från mitt sovrum o min kropp! (O tarantlar kan jag vara utan också…
)
Produktiviteten går i perioder. Just nu vill jag mkt men ett massivt väderomslag (från +5 till -10) har däckat mig i helgen. Stel o har ont i stort sett överallt o är så trött sååå tröööööött! Hoppas jag piggnat till innan tisdag em för då har jag styrketräning hos sjukgymnasten.
Mysigt marknadsbord du hade!! Å vilket tjusigt armband jag såg, det där med rökgrå facetterade, vridna stavar, magnetlåset….tjusigt!
Allt var fint - men det var det armbandet jag fastnade för mest!
Jo, det blev *verkligen* läckert! Ska skaffa fler stavar o pärlor i lite olika färger. Tror att det kan bli populärt. Passar många målgrupper, maffigt o blingit men ändå elegant…tycker jag iaf!
Grattis att du "satte" en peyoteinfattad Rivoli o den blev jättefin o fina pärlpuffar du har gjort
Tack Cessy! Jag är sååå lycklig!
Nu ska jag ta mig 1000 fixa en Hana Ami också! 
(O sedan ska jag anfalla den ovala agaten…det blir ännu mer intressant!)

Jättefina hana amipuffar! Och det infattade hänget är verkligen snyggt! Du är jätteduktig på detta! 
Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.
ja det där kan du verkligen vara stolt över mamamade, både puffarna och rivolin blev kanonfina
! imponerad att du tom täckt hela baksidan, har jag aldrig nånsin orkat göra… men det ser arbetat och proffsigt ut 
Tja, tänkte att om hänget snurrar runt så…fast det bidde lite knöligt. Svårt att få det jämt över en spets men…det var ju mitt första försök.
Fina alster, vackert.
Här finns nu (dåliga, som vanligt,) bilder på en del av julklapparna som jag har gjort. Det gröna halsbandet o ringen är till mig själv o det röda till syrran. "Nästan Choker´n" är till min yngsta systerdotter, sångerska o lite åt "rocker"-hållet.
Kvar att avsluta är ett set till min äldsta systerdotter, ett enkelt i vaxat snöre (från julklappen, tack för det) + en yin o yang-amulett. Min näst yngsta systerdotter är en kreativ tjej med god smak så hon ska få ett gäng pärlor o tillbehör så hon kan fixa ngt själv.

Fina alster. 
Tack! 
Tja, pärlorna i spiralerna håller inte direkt bra kvalitet. De beskrevs som jämna o fina men jag undrar vad beskrivaren anser vara ojämt då jag som amatör tycker att de är rätt så bedrövliga… 
Duger dock gott åt mig o syrran o som träningspärlor…passade plusskan som hand i handske dessutom! 
Fina smycken!
mums vad snygga sydda halsband
!
Fina halsband o hängen som du har gjort

Mitt första försök med herringbone. Skitsnygg färg på seadsen *men* ack så otroligt ojämna, värsta påse hittills. Typiskt när det är finaste färgen! Har försökt välja men det är inte lätt. I de jag använt förut har det varit typ bra, smala samt totalt missformade. I den här påsen finns det minst 5-6 grader av pärlformer!
Blev inte nöjd med den gröna sötisen mittemellan (jullappspärla samt även den fyrkantiga glaspärlan). Tror det blir till att repa…klippa?…upp o göra om. Fick ju jättesöta facetter i guldbrunt… Vet inte…kanske tar en helt ny färg, inte kul med de ojämna små ##### + vansinnigt trötta ögon!
Får inte in bilden. Försöker lite senare ikväll.
Ny dag, nya tag…får se om jag får in bilden nu då!
Nix; "Server error in application" samt; "Maximum request length exceeded."

#103 "jämna o fina" om ojämna pärlor brukar vara en kommentar som fälls av personer som inte själv sysslar med sydda tekniker. De tittar på pärlorna o tycker, ja, det ser väl rätt lika ut. Men avvikelserna märks mer när de väl används än när man bara måttar dem med ögonen. 
Här behöver man inte ens titta på dem, det räcker att man kommer in i samma rum som påsen…nä, men nästan! 
Gör ett nytt försök med bilden…nixpix, det går inte. Har nyss lagt in en bild på AB men här på smycken går det *icket*! Vill inte lägga in ngt jag inte är nöjd med på bloggen…o helst inte halvfärdiga saker heller. Prövar senare igen.
Ett sista försök…
Eureka, det gick! *Äntligen*!
Som ni ser på kanten är den väldigt ojämn pga de hemska pärlorna. Det kanske inte hade märkts så mkt om jag hade haft vändningspärlorna med men de förvirrade mig när jag skulle börja så jag struntade i dem såhär vid första försöket. Har också lagt in lite längre pärlor vid kuberna för att "fylla upp". 
Kommer dock att klippa upp det. Har klippt upp 3 påbörjade infattningsförsök i afton så jag ska passa på medan jag har ångan uppe. Synd att nacken är så paj, orkar inte sitta med syning så länge just nu. 
många som yttrar sig om "jämna" seed beads mäter BARA på tvären över pärlan och inte hur "lång" den är det är irriterande kan jag tycka… fint iallafall!
Läckert Mamamade :) Du har möjligtvis inte köpt dom kuberna här i Lycksele?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Visst är det läcker grönfärg på sead´sen!? Kuben är jättefin till men sötisen passar inte alls i färg. Skulle ha tagit den bruna facetterade istället…
Fast nu tänker jag börjar om från början… Vill försöka göra sådana där herringbone-pärlhattar som Allamej hade i sitt vinterhalsband, sååå snygga! Ska träna på att sy löv också, har sett så mkt fint…men inte ikväll. Guben är ledig imorgon så då låser jag in mig i några h! 
Nu ska jag koka en kopp choklad till töserna innan sänggåendet o sedan blir det sockstickning framför TV:n.
Oh väldigt imponerad svårt att tro att det är första gångs arbeten!
Jätetfint! *imponerad* Jag köpte också tråd för ett tag sedan och tänkte börja böja tråd, för det ser så roligt och fint ut, men himlars vad fult det blev! Du är verkligen jätteduktig!!!
Tack tjejer!

Jag är sjukt självkritisk faktiskt…å andra sidan vet jag att jag inte har den där riktigt snajdiga talangen när det gäller sådant här…än sålänge iaf! 
Attans snyggt och talangfullt
Du har fått till jättesnygga "krokar o böjar" på dina första försök med koppartråden
Jättefint. Att du hinner med så mycket
men det är kul. Har du tänkt på att man kan få billig koppartråd genom att använda den som finns i kasserade kablar och vissa elektriska grejor? Duger bra att lära sig på.
Tackar! 
Emo; jodå men har inget sådant i gömmorna tyvärr!

Fina alster.
Jo, koppar är både snyggt o roligt att arbeta med (säger jag som satte koppar främst ända tills jag fick upp ögonen för mässing).
snyggt jobbat med tråden där mamamade - mycket snyggt
! ser rakt inte nybörjaraktigt ut
!
Måste erkänna att jag är rätt så nöjd själv! De där "U"-länkarna var svåra att få snygg böj på men som sagt; min rundtång är liten o jag ser dåligt. Tråden ville halka innanför spetsarna där den blir fyrkantig. Ska skaffa några rundstål tror jag…
Plattången var svagt randad så den har jag tejpat med eltejp…som inte vill sitta fast (frystejpen var kass o föll sönder). Tejpen är ivägen o så vill det glida ibland men det är ju petitesser för en tång som kostade 39 kr. Ska skaffa en bra senare…måste betala en skuld först.
Men det är rackarn´s kul…o jag ska nog hinna testa mässing också, maneki! 
Way to go, MaMaMade! Urtjusigt! Definitivt inget spår av nybörjarmisstag! Nu får du skaffa ett städ och hammare och oxideringsmedel, och pärlor, och bling och allt i hela Sargentas katalog! Så snackar de om att nikotin och alkohol är beroendeframkallande. De har aldrig provat koppartråd, de…

Har hamrat lite (hittade skruvstädet o använder falsen som själva städet glider på, efter lite upputsning)…men man får ju ta i ordentligt, inget man håller på med när ungarna har lagt sig. Köpte jag fel hammare, skulle kanske ha tagit den lite tyngre? Dessutom är jag urusel på att sikta rätt. Konstigt för spik har jag inga som helst problem med…inte med salongsbössan heller…! 
Sargenta? Är det ngt jag bör kolla in? O du, är det OK att hamra tråden lite plattare o sedan böja den till en bur? Har gjort en o är nöjd med utseendet förutom att tråden blev liiite för kort. Vill ju inte att tråden ska gå av (1 mm tråd). Tar ett foto o slänger in i bloggen om en stund så får du se.
Nu har jag scrollat igenom din blogg o kollat på alla bilder. Jisses va mycket snyggt du åstadkommer! Jag blir så avis på alla som klarar att göra sånna där snygga saker.
Du har dessutom den sötaste vovven jag sett på länge, vad är det för ras? Eurasier?
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Tack! Det ser bättre ut på bild vettu!

Jodå, Tassa är en renrasig (!?) Eurasier. En riktigt snuttegumma, hur fjollig som helst!
Känner du ngn?
Känner ingen Eurasier men har sett dem på utställningar ibland, när vi åkte på sånna med vår Pyreneerhund vi hade. De ser så himla gosiga ut. Skulle gärna ha en vovve igen, men det är inte läge just nu.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Fina smycken. 
Sargenta är ett malmöbaserat företag som har material o verktyg för guld- o silversmide, du hittar dem på sargenta.se. Katalogerna skickar de ut gratis.
Fina smycken
o koppar är liksom aldrig fel. Japp jag älskar koppar men har betydligt svårare för mässingfärgen - ja inte vintajnyanserna men den gula mässingen gillar jag inte,
#134 Tack tjejer! 
Har varit in o kika på Sargentas hemsida men det skulle vara kul om priserna också kunde laddas ner. Får väl skicka efter en katalog…såg att de hade lite smått o gott där.
Koppar är helcoolt, har alltid gillat det. Tänkt om jag hade vetat vad jag höll på med i högstadiet då jag fördrev tid med att vira koppartråd runt allt möjligt på träslöjden! (Det blir helfräsiga vridningar av en kantig skruvmejsel!)
Brons är en trevlig färg, lagomt "guldig" o känns lite historisk. Men nu ska jag fokusera på koppare till att börja med. Har inte råd m ngt annat! Har suttit o gjort det matchande armbandet klart framför en film ikväll. Färdig nu, inte helt nöjd med låset men… Lägger in en bild imorgon.
Du kan få en mer bronsliknande färg genom att oxidera det. Prova att köra lite kål/brysselkål i micron med vatten. Ha lock på men inte tätt. När det börjar lukta prutt hänger du in juvelerna med en ståltråd och snabbt locket på. Du kan göra om proceduren några gånger för att få mörkare färg. Ren och torr koppar funkar bäst.
Jag ska alltså hänga in blinget *inuti* burken på ngt sätt? OK, ska testa, har brysselkål som måste ätas upp så då slår jag två flugor i en smäll! 
Problem; de där burarna jag har gjort är ju lätta att göra *men* man drar lätt isär dem, upptäckte jag imorse då en pärla flög iväg på FSK när jag joxade med Minstan. Kanske det är bättre att linda "nerifrån och upp"?
Jag har gjort två spiraler motvalls i var sin ända av tråden o sedan vikt över. Blir en fin liten böj på tråden i mitten, effektfullt tycker jag men som sagt; den blir inte så stabil.
O vad tror du om att hamra lite först o böja sedan? Om man är noga med att bara böja en gång…gäller att ha tungan rätt i munnen då!
Alltså, koppar är rätt mjukt, efter rätt många böjar till och med. Dessutom är Clas Ohlson-varianten ännu mjukare och jag befarar att det är för att guben du pratat med har rätt. Det är inte bara koppar i den…
Är det stenar utan hål igenom, alltså? Annars kan man ju säkra dem med lite wire rakt igenom.
Mm, så är det nog. Jo, det är hål rakt igenom dem. Lite svårt att fästa snyggt dock. Ids inte engagerar mig i detta för det är ju bara ett test som jag behåller själv o jag har mååånga sådana pärlor. Men det är ju bra att veta. Har köpt "Artistic Wire" hos Pearlized idag men jag har ingen som helst aning om vad det är! 
Har för mig att priserna kommer upp när man registrerat sig. Inlog kommer via din epost (kan ta någon dag).
Ingrid-Marie

artistic wire är färgad koppartråd. En av de bättre varianterna, som faktiskt håller färgen (de billiga flagar direkt). Artistic wire är känd för att vara väldigt mjuk så kanske inte läge att använda till pärlburar.
Koppar säljs ofta mjukglödgad, men i varierande grad. För tunga pärlor behöver du, om du redan använder tillräckligt tjock tråd, troligen härda den. Ett enkelt sätt är att hamra (med hårt underlag för tillplattad tråd) eller gummiklubba o läderunderlag för att behålla den runda formen), ett annat att köra metallen i en stentrumla.
Brons är en mycket hårdare metall än koppar, den är ju släkt med mässing trots allt (än idag används brons ibland även om mässingslegeringar). Så det får man vara lite beredd på.
Cessy: nej, gul mässing ska helst högglanspoleras för att komma till sin rätt, annars kan den se lite trist ut.
Men jag kan använda AW:n till att snurra in hängen i o göra typ "Livets Träd" od?

Ja, till saker som livet träd etc kan det bara vara en fördel med mjuk tråd. Där är definitivt tillfällen då mjuk tråd är det bästa alternativet o undantagen är främst när du gör stommar o annat som måste hålla formen hela tiden, speciellt om det utsätts för belastning (t ex kroklås). Att t ex tvinna, virka, väva, linda etc är bäst att använda mjuk tråd till eftersom den är betydligt mer följsam.
Artistic wire är överlägset bäst när det gäller att coila (snurra runt) men allt är avhängigt vilken gauge man har (grovlek). Jag coilar med 26g men från början använde jag 28g eftersom jag vill att min coiling ska vara riktigt tät o inte ha glipor, men sedan när man lärt sig snurra o pressa ihop trådarna så fungera det bra med 26g. Här är ett exempel på 26g non-tarnish artistic wire o här o här är det färgad 28g artistic wire som jhag coilat med på o använt 20g artistic att göra hjärtanen (stommarna med. Till trasslet använder jag alltid 28g silver non-tarnish.

En annan sak man också upptäcker är att det går fortare att coila med 26 G än 28 G: även den lilla skillnaden i bredd kan göra att man blir klar snabbare. Eller, åtminstone känns det så. 
Eni Oken har en rätt bra översikt om tjocklekar o hårdhetsgrader på metalltråd o vad de passar till här.
Precis maneki, men man bör starta med 28 för att få det sådär supertätt, för lika tätt ser det inte ut med 26g även om det eg. är det o eftersom den är steget joxigare, så är det ju bra o börja med 28 så att man får det riktigt tätt o snyggt. Det går även bra med 24 g, men jag tycker att resultatet är lite för "grovt", men allt beror ju på vad man är ute efter för look. Sedan använder jag 22, 20 o 18g till att göra ramar o annat med, fast man utvecklar ju själv sin personliga smak o vad man gillar bäst att jobba med.

Nu känner jag att det börjar bli trådkapning, men jag vill ändå passa på att nämna apropå grov coiling: jag gillar också det nätt, en av anledningarna att jag testade att gå från 0,4 mm till mer lätthittade 0,3 mm, men nåt som kan bli läckert är att coila med riktigt tjock tråd, typ 0,6-1,0 mm. T ex om man vill få en industriell känsla (à la Richard Salley), steampunkstuk (med fördel riktligt oxiderat) eller bara nåt som är grovt, som Gypsy Wire Bangle. 
Ursäkta trådkapningen, MaMaMade. 

Ingen fara…*mera*! 
Steampunk…*läckert*!

Ja mycket av det här grövre är jätterläckert men gemensamt för dem alla är att där de kör ren coiling, så är den väldigt tät trots att de använder grövre wire o jag håller med dig MaMaMade att steampunken är riktigt läcker, men jag tror ändå att man gör sig själv en tjänst att börja med tunnare wire t.ex. 28g o sedan jobba sig uppåt i grovlek.
28gauge = 0,3mm
26g = 0,4mm
24g = 0,5mm
22g = 0,6mm
20g = 0,8mm
18g = 1mm
Ja det skulle eg. inte stå "är lika med", utan "är ungefär lika med" men det tecknet hittar jag inte på datorn.
Så nu skall jag försöka låta bli o babbla sönder din tråd MaMaMade o du har väldigt snabbt lärt dig handskas med kopparwiren o Artistic är ännu lättare att "vira" med o ibland är den helt enkelt för mjuk där man vill ha mer stabilitet, men allt det där lär man sig efterhand o med "bitter" erfarenhet

Bra information på"trådkapningen"
Var inne på din blogg MaMaMade…jösses så läckert, å så duktig du är med wiren
Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/
Jag vet inte riktigt. Jag tycker det är jättesvårt att coila med 28G. Den veckar sig och går av och allt möjligt. Supermjuk/glödgad variant av 24G/0.5mm är nog lättast att ha att göra med. Dessutom kommer man någonstans då. Med 28G tar det ju evigheter. Ska du börja coila, MaMaMade?
Precis som du säger om dina öglor så säger jag till dig Fnyfniken - det är en tekniksak. Tråden veckar sig inte om man ser till att inte dra veck på den utan håller emot med ett finger så att det inte blir ett veck utan mer en rund böj på den o får man inte veck på tråden så går den heller inte av. Artistic wire håller på ett helt annat sätt - är segare - än vanlig färgad kopparwire. Sedan gäller det att dra hårt o få spänning o sedan hela tiden putta ihop trådarna med tummen, så att det blir sådär tätt.
Visst är det en tekniksak. Men om man ska börja någonstans så är det ju lättare om amn inte är riktigt lika beroende av perfekt teknik. Wiren strular inte lika lätt i 24GA, men den kan göra det. I 28GA strular den garanterat och man är helt beroende av att hålla undan den väl med god teknik precis hela tiden. För mig personligen kvittar det nu, men när jag började tyckte jag att 28GA var orm att hålla på med jämfört med 24GA. Nu spelar det mera roll hur jag vill att slutresultatet ska bli.
mm…………… o jag tycker den enda gauge jag absolut inte har nytta av är just 24g, så det är verkligen en fråga om tycke o smak
Fast för att få det helt jämnt o tätt så är det ändå lättare att att börja med 28g för den kan man fösa ihop med tummen o har man bara lärt sig hur man gör så kan man gå neråt i gauge. Alla mina coilade smycken i mitt galleriet är just 28g (de första o de med färgad artistic wire) o sedan har jag gått över till 26g, (klicka först en gång o få upp bilden o sedan 1 gång till för att få bilden i rätt storlek) men 24 har jag aldrig lärt mig att gilla. Däremot tycker jag att Bead Smiths o andra billiga wire´s i 28g är helt kassa o det var inte förrän jag började med artistic wire som jag blev mer vän med tråden

MaMaMade, jag tror den slutsats du kan dra från det här är att alla har sina favoriter, även som nybörjare. Det bästa är att skaffa sig lite trådbitar i olika trådtjocklekar o se vad som passar en bäst -- i tjocklek, hårdhet o material (tänk på att olika material kan uppföra sig på olika sätt, det kan göra stooor skillnad). 
Vad som sen är mest användbart beror på vilka tekniker man fastnar för o vilken stil man är efter. Jag gillar luftiga resultat o textila tekniker så då går det åt mycket 28-30 G samt 0,7-1,2 för det grövre, låstillverkning osv.
Nu ska inte jag låta snobbig på något sätt men jag brukar itne fösa ihop själva det lindade, jag brukar linda så nära ovanpå föregående varv det går. Nu kan det vara stor skillnad på vad man använder för wire. Jag använder ren superglödgad kopparwire, 0,5mm eller sterling eller finsilver. Den 28GA superglödgade som jag har är som något slags latexhårstrå, och går dessutom av om man provocerar den det minsta.
Om man tittar på halsbandsfokalen som jag har bifogat så ser du hur det blir, i synnerhet när man måste anpassa sig till bredden på öglorna i ärtkedjan. Att hålla på och trä en 28GA wire genom 2,5mm ärtkedjelänkar är inte mitt drömjobb, direkt. Jag tror inte heller att det skulle bli så snyggt faktiskt, för kedjelänkarnas struktur skulle synas igenom, likaså att ramwiren är fyrkantig. Om man däremot lindar jämnt över en rund tråd blir det ju snyggare ju tunnare, om man säger. Smaken är ju bestämt också som baken, och jag minns att jag blev rådd att köpa 3mm kopparpärlor för mindre hade man ingen användning för sas det till mig. Sen fick jag vackert beställa om och vänta på 2mm pärlorna. De 3mm's har jag fortfarande aldrig använt.
MaMaMade kan ju köpa en av varje för att pröva sig fram.
Då undrar jag; var köper jag bästa tråden till billigaste priset? Min "langare" jobbar fortfarande på att sätta ihop ett kit åt mig nämligen o jag har *abstinens*…vill börja göra saker "på riktigt"! 
Koppartråd (kopparfärgad koppartråd) vet säkert Fnyfiken o maneki bäst.
När det gäller Artistic wire så beror det lite på vad du är ute efter. Absolut flest färger o flest grovlekar (olika gauge) har Fru Pärla. Billigast pris men inte lika många storlekar o färger har Pärlförrådet o sedan har pärltorget också en del olika artistic, så det beror på vad du är ute efter helt enkelt.
Fbyfiken; Hur man gör är ju mest en fråga om hur tätt man vill ha det o knappast något annat. Jo det beror förståss också på vilken grovlek man coilar med o vad man kan göra o inte göra med den grovleken.
Kopparfärgad ren koppartråd…gillar den. :)
Artistic har även sådan, men jag skulle tippa på att du kan hitta billigare än artics kopparfärgade kopparwire på andra ställen.
Tyvärr köper jag min på ett lokalt ställe som heter Grönmarks här i Stockholm. Det har nyligen bytt namn till TOOLS Grönmarks, så om du har något ställe som heter TOOLS i närheten borde de ha samma utbud. Det finns även till viss del på Fredells Bygg, men jag tror det är lika lokalt, faktiskt. Jag har inte kollat på motsvarande Byggmax och allt vad de nu heter, men de borde ha. Dock skulle jag inte chansa på att de har och åka dit om jag bodde i norrland (jag är norrlänning och vet hur långt det är till olika ställen) Det kan bli en väldigt dyr tråd. Den jag köpte på Panduro en gång i urtiden går av någon underlig anledning inte att oxidera. Fastän jag har ruggat den med stålull.
Jag ska se om jag har något paket kvar av den bra sorten om det står något om tillverkare.
Heter själva märket Artistic vad gäller Artistic Wire, eller heter det Craft? Jag blandar alltid ihop det där.
Har för mig att företaget faktiskt heter Artistic Wire, men det lönar sig dåligt att beställa som privatperson därifrån, men har man företag o kan köpa större kvantité så kan man genast få hem den till bättre pris.
Sökte o jo det heter: http://www.artisticwire.com/

En hel del köper jag på just byggvaruhus -- är då o då på Jula -- o jag har även köpt lite på CO (där finns även kablar att slakta). Sen har jag diverse tunna trådar, som är från AW o no-nametrådar från Panduro. Fyrkantig o halvrund tråd har jag köpt från Brandywine. Riktigt tjock tråd har jag lite som kommer från Fru Pärla (AW). Vid ett tillfälle har jag köpt Slöjd-detaljers koppar- o mässingstrådar, som är riktigt mjukglödgade, men jag minns inte priset där, om det är billigt eller dyrt. De säljer riktiga storpack också eftersom det är riktat till trådslöjdarna.
En sak att tänka på är att vissa koppartrådar som säljs i hobbybutik är nontarnishbehandlade o även i bygghandeln finns det koppartråd som är lackad. Det gör dels att du inte kan oxidera den, men också att du kan få problem med skavning. O föröker du t ex glödga den så brinner den, åtminstone om den är lackad. Men annars kan det vara bra, om man vill göra smycken som inte oxiderar så fort för det gör koppar (koppar kan även vaxas/skyddslackas osv efteråt). Även Artistic wire gör skillnad mellan natural (kopparfärgad, nontarnishbehandlad) o bare (obehandlad) koppartråd. Hoppas det blev rätt nu, med namnen…
#162 craft wire är det engelska begreppet för färgad koppartråd. Artistic Wire är ett av varumärkena som tillverkar craft wire, men av betydligt bättre kvalitet än många andra.
Blev varnad för att tråden i byggvaruhandeln inte är helt ren från nickel o kemikalier o därför inte lämpad för att bära direkt mot huden. Ska kolla runt lite o jämföra priser. Min övningstråd köpte jag på järnhandeln inne i samhället, 28 kr för 5 m. Fanns inget namn på förpackningen o den är rätt så mjuk för att vara 1 mm i diameter.
Det verkar vara olika. Den jag köper sägs vara ren. Men den skiljer sig mycket från clas ohlsons i mjukhet, både hamrad och ohamrad, så den är säkerligen utspädd med något.

Ja, det kan nog stämma att all tråd inte är helt ren (jag använder den ju mest själv så jag bryr mig inte). Även det vi ser som rena grundämnen kan innehålla spår av annat, många gånger kan det vara legeringar trots att namnen inte avslöjar det (jmf silvertråd). Jag vet att någon (amerikan) varnat att även t ex kopparpärlor kan innehålla nickel och/eller krom -- samtidigt som många andra inte alls har problem med kopparn. O även här finns det några få guld-/silversmeder som inte alls tycker man ska bära koppar mot huden, inte bara för ärgens skull.
Wow, MaMa Made, du är snabb du! Ser ju jättebra ut, men gå inte nära kajkanten med det där armbandet!
Maneki, bly är också ett grundämne. Och mjukt och dant, och jag tror att det ibland finns i det vi tror är koppartråd.
Nja, har inte gjort så mkt annan nytta idag. Det har Guben fått göra men så har han migrän nu också…

Du, det är svårt att hamra! Jag hittar ju inte av f…eländet…o så slår jag snett så det blir ränder. Går bättre med den runda sidan för då ska det ju bli "mönster". Ska skaffa en tyngre hammare, får inte koll på riktningen när det är för lätt. Väldigt irriterande då jag inte har några som helst problem med att slå in spikar! En del blev ganska tunna…men jag ska ju behålla det där armbandet själv så…fast om jag vill göra o sälja får jag nog skärpa till mig lite!
Förresten…var kan man hitta grövre tänger, tänkte närmast på rundtången. Finns det? Hittade inte i Sargenta´s katalog…el så lyckades jag missa det. Det är så jobbigt att sitta o scrolla på nätet. Hoppas att pappersvarianten kommer fort.
Du ska ha en platthammare som ändå är lite välvd, annars blir det gärna kanter. Jag slår ganska försiktigt, knackar nästan, och väldigt många slag istället, så det jämnar ut sig.
Jag köpte en grövre rundtång idag, på Clas Ohlson. Cocraft tror jag den heter och är 7mm tjock längst in och 2,5mm längst ut. Eller tänkte du något ännu tjockare? Den kostade en hundralapp.
Själv har jag gjort "nytta". Vallat en 3åring runt på stan eftersom han är så uttråkad. Han har c:a 38,5 och vill inte vila/sova, utan lallar runt som om han vore full ute på stan. Och han väckte mig kl 05.00!
Ska köpa en sådan nästa ggn jag åker in till stan! Rundtången lät intressant, hoppas att den finns hos Classe här.
Låter som om du har haft en…rolig…dag.
En del ungar känner inte när de är sjuka, jag vet för jag var likadan! Febern fick allt lov att gå upp mot 40 grader för att jag skulle känna mig slö. Tur för min mamma att jag gillade (gillar) att softa!
Nåja, du får väl vara nöjd sålänge det inte är vinterkräksjukan. Har bekanta som är drabbade, en familj har dragits med det i några v nu. Det går bara runt hos barnen. En killes brorsbarn blev så dåliga att det blev ambulansfärd till sjukhus o dropp. *Huvva*!
Nu till ngt roligare; jag har fått en *beställning*! Ett likadant länkat armband i koppar som jag har i bloggen. Så nu måste jag köpa tråd o pärlor…får se vad hon säger om det här med ärgning mm…själv vill jag helst slippa lacka. Nåja, jag är glad bara ngn gillar det jag gör! 
Kul med beställning! Hoppas du hittar det du behöver!
Vi har den nobla turen i denna familjen att vara immun mot just vinterkräksjukan. Jag har aldrig haft något ens liknande den, och inte sonen heller. Sambon kanske, men inte något som vi definitivt kan tolka som vinterkräksjukan. Andra sjukor får jag dock, jag låg en vecka i illamående i höstas. Och ingen annan i familjen fick det. Detta gör mig alltid misstänksam om matförgitning. Jag är ju kkock och vet hur lätt sånt kan vara…
Hittade tången du hade köpt så jag slog till…el Guben sa att jag skulle göra det. Han är en riktig raring som stöttar fastän det är ont om pengar! Hittade 1,5 mm tråd som jag blev sugen på men tänkte att jag skulle fråga om renheten först. Frågade en kvinna som var totalt ointresserad av att hjälpa mig. Hon gick o läste på lappen som sitter på hyllan o svarad; "Nä, det står då inte här att det skulle vara ngn nickel i"…jamen vad tror hon…att de skriver ut det på prislappen!!! Blev så trött så jag hängde tillbaka tråden o bara gick därifrån! Blir en beställning från Slöjddetaljer denna ggn. Behöver ändå annat som de har så slipper man göra 2-3 beställningar för att få ihop allt.
Vilken tur att ni är friska av er. Jag har åkt på flusa o vinterkräksjuka några ggr i mitt liv o det är inte värst kul. Fast när ungarna får magsjuka är det gräsligt hemskt! Särskilt när de var så små att de inte kunde känna att de var på väg att kräkas. Tack o lov brukar det bli 1-3 kräkningar o sedan är det bra, diarré har de aldrig haft…än sålänge, ta i trä! Jämfört med många bekanta har vi jättefriska ungar som tål järnspik!
Ja, det låter som helgpersonal. Jag handlar i stort sett aldrig kläder eller skor på helger. Ma kan inte få det minsta hjälp. Läsa på prislappen kan man ju själv.

Fina smycken. 
Det skulle förvåna mig om en kassörska får veta nåt om produkterna. Det är helt enkelt inte något som efterfrågas av de som vanligen handlar där, om det innehåller nickel, o det finns inga lagstadgade krav på att det ska redovisas så den uppgiften finns inte tillgänglig för henne. Fråga på Slöjd-detaljer o du får säkerligen ett liknande svar.
Grövre tänger finns på de flesta ställen som säljer verktyg. Det är mest inom smyckestillverkning o elektronik som mindre tänger används så allt grövre finns på Jula osv. Vill du ha nåt riktigt tjockt o med raka käftar så finns s k bail-making pliers.
Det jag menade med grundämne var attityden "men koppar är ett grundämne, alltså kan det inte innehålla nåt annat än kopparmolekyler". Metallerna förekommer sällan naturligt utan inblandning av andra ämnen o det beror på hur väl metallen renas under tillverkning, om den sen innehåller andra ämnen eller ej. Dock blir koppar nästan 100 % ren o renhetsgraderna anges, enligt Wikipedia som "The purity of copper is expressed as 4N for 99.99% pure or 7N for 99.99999% pure". Så om man kan få uppgiften kanske man bör satsa på 7N för att få så ren koppar som möjligt.
(Vilka orenheter som kan finnas spår av nämns ej. Men eftersom den vanligaste malmen är kopparkis o svavlet avgår i raffineringen så skulle den ev. kunna innehålla lite järn. Men det är jag inte kemiskt eller geolog nog att våga teoretisera kring.)
Enligt källor jag har i metallbranchen är väldigt mycket av det billigare metallmaterialet som vi köper återvunnet. Det är där orenheterna kryper in då inte alla saker är så lätta att skilja åt, och det är, i enlighet med det du skriver ovan, inte lönt att göra det. Väldigt få frågar efter sån renhet. Sen tror jag att de där promillena du nämner i det närmaste är någon slags dröm för oss smyckestillverkare. Det handlar nog snarare om 98-99% renhet, tyvärr.
*Hepp*! Datorn är helad…*tack o lov*…så nu är det dags igen! 
Ngt måste ju en stackars flicka göra när dumburken strular…annars måste man kanske börja städa ed…*huvva*!

Gu-varu-hinner! Människa! Det där med sötvattenspärlor och diagonaler i beige var precis i min smak!
Det beror väl på vad man jämför med…jag har suttit hela helgen, Guben har fått städa, tvätta o laga mat!

Nä, halsbanden är ngn vecka gamla faktiskt men armbanden sydde jag i helgen. Det grå är jättefint ja, varför tror du att jag tänker behålla det själv!
Men det i blått o silver är också läckert men inte riktigt jag så det får gå om ngn vill köpa det. Ska nog göra ett länkat halsband med de blå biconerna här o där till mig själv sedan, det blir nog lagomt för mig.
Jag skulle nog försvinna bakom så pass blå pärlor. Är lite av en grå mus…
Fina smycken o läckra armband du har gjort
*Yiiihooo*! Har äntligen knäckt koden till diamantnätskabeln! Kämpade länge o hade även problem med denna de två första cm då jag insåg att jag skulle gå upp genom halva första längden på småpärlorna för att komma i rätt höjdläge för de stora. *Lycka*!
Har inte satt på ngt lås än…var så trött att det var sängläge som gällde när Guben kravlat sig upp ur sängvärmen efter nattens jobb. Slänger därför helt brutalt in en helt ofixad bild här i strängen för ett lika brutalt utlåtande…jag vet om att småpärlorna inte sluter riktigt tätt på en del ställen, det var tufft att hålla åt o sedan är de grå o orange liiite olika i storlek o form.
Strömmen har varit borta halva dagen o nu blinkar det hej vilt igen. Hoppas att den får vara kvar för ni vill jag sy *mer*!!! 
Jättefin diamantkabel - kul att du knäckte koden
Kolla instruktionsboken, för jag skulle tippa på att du överskridet kamarans närgräns eller måste ändra någon inställning för att kunna fota så pass nära. Många kameror har typ en blomma som man skall markera vid närbildsfotografering.
Jättesnyggt armband! 
Tack tjejer! 
Jo, ställer alltid in på tulpanen. På vår gamla kamera var det inga större problem med att gå riktigt nära men det fungerar inte med den här fast den är både nyare o snäppet "bättre". Kan det ha med vilken upplösning den är inställd på månntro?

Nej, upplösningen har det inget med att göra. Dock är det så att kameror har olika gränser för hur nära du kan gå, den s k närgränsen, även när du slår om till makroinställningen (tulpanen). Jag har supermakro så jag kan fota 1 cm från mitt motiv, men andra kameror kan ha en gräns på uppemot 10 cm. Så fort man går närmare än den gränsen så blir motivet suddigt för kameran kan inte fokusera på så nära håll. Närgränsen var en av de saker som jag prioriterade högst när jag köpte kamera, att jag skulle kunna gå extremnära mina motiv.
Fin pärlkorv i fina färger. 
när det till slut blev så blev det ju jättebra
- grattis
!
Om din kamera är av finare snitt så kan det finnas en standardinställning för närgränsen, men som du kan påverka (ändra) själv. På min ligger standarden runt 3 dm men jag kan själv ändra gränsen ända ner till 1 cm.
Men om man har högre upplösning kan man fota längre ifrån och skära ut en liten bild som ändå blir stor, så då får man bra skärpa.
Armbanden ser ju jättefina ut! Jag gillar det jämnare utseendet med större pärlor i nätet genomgående, men jag förstår problematiken. Undrar en sak bara, detta är "vaxpärlor" eller? Vad är det egentligen? Såg dem på Panduro idag och de såg fina ut, men hur hållbara är de? Jag har relativt höga krav på att saker ska tåla att bli blöta och att somna och sovas med.
Vet någon förresten hur bra på det Gütermanns glaspärlor är? Jag hittade jättefina idag med beige pärlyta. Ska testa dem. Slut på trådkapning…
Jag kapar din…du kapar min…spela roll! 
Det finns väl olika kvaliteer på dem likväl som alla andra pärlor. Är själv lite ambivalent till dem. De kan vara rätt så fina o om man vill ha runda som liknar "riktiga" pärlor så är det de pärlor som passar min plånbok just nu. Men de blir lätt repiga, iaf de billiga som jag köper.
Till diamantkabeln borde de ju passa för di små skyddar ju lite o skulle de flagna lite så syns det inte lika mkt. Skulle dock satsa på lite dyrare kvalite om jag tänkt sälja.

Jag har lagt mina vaxpärlor i "barnlådan" där besökande får härja fritt. 
Visst finns det kvalitetskillnader men det gäller att hitta de där bra och det har inte jag gjort. De har blivit repiga och fått skavanker så jag har helt enkelt slutat att köpa vaxpärlor.

Nej, vaxpärlor undviker jag om jag kan! Vissa pearlcoated använder jag, men annars är det shell pearls, swarovski crystal pearls el dyl som gäller om jag vill ha den där speciella pärlytan.
Pagoni har numera vaxade pärlor i AAA-kvalité. Hur de håller för skavning m.m. vet jag inte, men de borde ju hålla bättre. Jag har köpt ett gäng 6mm lila (vad annars
) o så röda som jag använde i julsmycken, men julsmycken är ju inte riktigt representativa för de används ju ganska kort tid på året, men de såg i alla fall fina ut efter julens kalas
ShellPearls o Swarovski CrystalPearls är mumsmums, men faktum är att jag tycker dessa är för fina o för dyrbara för att användas i en diamantkabel eftersom de döljs så mycket som de gör o är så pass dyra o det krävs ju ganska många i en diamantkabel, så jag hade satsat på dessa AAA-vaxade pärlor helt enkelt för att se hur de håller.
*Aaaargh*!
Har fördrivit (alldeles för mkt) tid med att sitta o dregla över stenar hos WholeSaleBeads…så hör ni av mig på ett tag är det bara tangentbordet som har lagt av pga fuktskador!
*Vill ha!*
*Allt…nästan!*
Undrar just hur mkt tullen lägger på…o om de har synpunker på att man beställer för sisådär 200 kr/mån? Fast det kanske är bättre att göra en storbeställning från grossen i Polen istället även om det kommer att svida i plusskan…
De är ju så *fiiina*!
Jooooo, du där har du hittat en fin gruva.
det där är en bra sida mamamade, handlat många gånger där - fast det var ett tag sen sist för jag blev nästan mätt på stenar till slut
. dom har vettig frakt också i och med att dom skickar med "vanlig" global priority. det i sin tur gör också att ganska ofta klarar man sig på så vis att det lilla oskyldiga brevet slinker igenom tullen utan avgifter. men om det fastnar så är det 25% moms och i storleksordningen 5% tull på varuvärde+frakt, och sen en hanteringsavgift som hos vanliga posten är 63 kr och för andra försändelsetyper oftast ligger på en hundring.
Mmm, har handlat en del tyger från USA men det var ett tag sedan. Man kan således kallt räkna med en slutsumma på 100-150 kr än det man har beställt för + frakt.
Det största problemet är egentligen att välja…vill ha så många olika sorter…helst på en gång såklart! 
Måste man inte ha intyg på att man har en firma om man ska handla från sån Wholesale? Eller bryr de sig inte när det är utomlands ifrån? Tipset är att gå på några få favoriter men ta olika former och storlekar.
beadsonsale som mamamade länkade till är ingen wholesale-firma/grossist inte (länknamnet blev lite missvisande). men ibland svänger sig ju säljarna gärna med såna uttryck för att ge intrycket av låga priser.
men annars kan det ibland med riktiga grossister vara som du säger - att dom inte är lika noga när det är utanför deras eget land. men oftast inte, det missgynnar säkert deras affärer i långa loppet - en återförsäljare är väl inte så glad om kunderna kan gå in och se grossistpriserna och kanske tom handla till dom själva, då väljer dom nog hellre en annan grossist. och så finns förstås också varianten jovisst får du handla här utan firma, om du verkligen vill ha trettitvåtusen strängar i samma färg.
Njae, man vill ju sällan det. Förutom av 4mm hematit som ju liksom alltid går åt eller vad man ska säga.
Jag tycker inte det var så billigt på den sajten, direkt, men de kanske är viktigare att kvaliteten är hög. De strängar jag köpte här om sistens gick på c:a $2 ink frakt styck, och ärligt talat så spelar det mig ingen roll om några pärlor är dåliga då, för det är ju nästan styckepris för enstaka pärlor men att man får en hel tråd istället. Jag har ännun inte gjort av med en hel sträng av någonting (förutom hematiterna) då jag ju ofta blandar olika pärlor friskt och sällar gör samma design 2 ggr. Nog kapat!
Kommer du att köpa från dem, MaMa? I så fall berätta hur det gick och hur pärlorna var!
Nja, blir nog billigare från e-bay…dessutom måste jag vänta tills jag har sålt några smycken…o jag är väldigt sugen på några från Polen som hade bra priser men tyvärr 5 strängar/köp. Det blir en himla massa stenar det! Får se om vi blir några som är intresserade av samma stenar kanske, då kan vi dela. Men som sagt; måste spara pengar först!
Supersnygga diamantnätskablar…. Känner suget att sätta mej vid pärlbordet och göra klart!
Än har jag inte vågat mej på att köpa från E-bay - trots att jag har paypal, eller vad det heter?
om beadsonsale ska anses billigt eller inte beror nog ganska mycket på vad man är ute efter. dom lite dyrare och ovanligare pärlor jag sökt har jag funnit prisvärda där - men inte kan dom ju konkurrera med kineserna på det dom har att erbjuda inte 
men jag får hålla med om att 32000 strängar hematit vore inget större problem