Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: medlemsgalleriet
Läst 8654 ggr
Tigris
0

Tigris Smycken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har precis fotat lite så jag lägger in lite av mina senaste alster.

Först ut är ett halsbandshänge jag gjort för månadsutmaningen "Geometriska former" på Pärlplatsen.

Det är en stor glasfyrkant där upphängningen är sydd av delicas i square stitch. Grundidén var med i Bead&Button Dec-2007 men min fyrkant var mycket större så det blev vissa modifieringar.

Bandet det hänger i är handfärgat silke. Det skulle bli helsvart egentligen men det blev mer gråsvart istället. I detta fallet gör det inget eftersom glashänget är lite gråtonat.

Detta har blivit ett favorithänge just nu och jag har använt det ganska ofta.

Tigris
0

Här kommer ännu ett hänge som skulle passat in i "Geometriska former".

En pärlboll i triangle weave av cremevita risformade sötvattenspärlor och 15/0 seed beads. Inuti sitter det en rund glaspärla för att stabilisera upp formen.

Detta hänge har jag också använt en hel del. Det känns "lagom" fint att ha på sig

Tigris
0

Till Bra Pärlors sötvattenstävling missade jag inskickningdatum och armbanet jag gjort låg utan lås. Nu har jag fixat till det i alla fall och det får bli mitt bidrag till månadsutmaningen "Bröllop" på Pärlplatsen. 

Ett ganska typiskt Tigris-armband: tung spiral rope med sötattenspäror, facetter och seed beads.

Mindfields
0

Fantastiskt armband, Tigris!! *vill ha!*

Allamej
0

Jag älskar ditt hänge! Vad är det för färg på dina delicas? Otroligt snyggt :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Tigris
0

Tack!

Ja, du Allamej det var ett sånt där lååångt namn på dem, det brukar det vara på alla jag köper. Skrattande

*letar i pärllådan*

DB-0087 - Root Beer Lined Light Topaz AB hette de visst.

Cessy
0

Underbara smycken Tigris. Älskar också dessa 4-kanter o har flera i olika färger som jag hållt på för jag inte kan skiljas från dem även om jag har sålt de flesta, men ingen av dem har varit så fint infattade som din.

Sedan är armbandet verkligen en Typisk o så vacker Tigrisskapelse, men det jag faller pladask för är din pärlboll.I like it

Så himla fin. Har du någon länk till ett mönster på den?

Tigris
0

Tack!

I Decembernumret av BeadWork fanns det med en beskrivning på dessa pärbollar.

hm… maneki skrev ganska nyligen om Hana-ami i sin pärlblogg, undra om det inte finns någon länk där…

Jo här är den!
Det ser inte riktigt samma ut som jag gjorde men resultatet verkar bli detsamma.

[kissidor]
0

helt grym infattning av den där fyrkanten Tungan ute, så enkel och ändå inte alls - den ser verkligen… exklusiv ut på nåt sätt! precis ett sånt hänge som jag skulle ha på mig för jämnan!

pärlbollen skulle nog kännas lite för ljuv runt min hals Skrattande men den var ljuvlig att titta på! och man blir enormt sjuk på att kunna göra den! men vänta nu alltså - vad var det här om hana ami? menar du att hana ami-blomman kan bli en sån om man typ syr lite till och sen drar ihop den i spetsarna eller hur menar du Out of Ideas?

och så "ett ganska typiskt tigris-armband" ja - just ett sånt som insikten om att man kunde göra så med nål och tråd och pärlor Förvånad var vad som lurade in mig på pyttepärlornas bana Flört!

klart man köper färger med långa namn förresten Tungan uteSkrattande

Emo
0

Fantastiskt fina saker du gör.

Naturligtvis föll jag direkt för bollen och undrade vad triangel weave är, men tack för länken. Nu blir det svårt att göra något annat innan jag försökt göra en sådan.

Snart har jag lärt lite av er, som är så duktiga smyckestillverkare :-)

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Cessy
0

Tigris - tack för länken. Thank you

Den sparades direkt bland favoriterna Glad

SusannAlg
0

Jättefina saker du gjort Tigris!!!!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

NeedfulThings
0

Jättefina saker allihopa, jag gillar speciellt pärlbollen. Så härligt krämiga färger gör den riktigt elegant.

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Tigris
0

Tack!

Kissidor: i länken jag gav till Cessy här ovan så ser du att det är i 5st "kronblad" i pärlbollen och då blir formen kupad. I hana-ami blomman är det 6st kronblad och då blir den platt.

[kissidor]
0

oki jag hajar - i princip iaf Skrattande. jag hade inte kollat länken än när jag skrev det där. jag tror kanske jag kan fixa det mönstret även om jag blir lite yr i huvet av det - men jag försökte även köra en babel fish på det och det blev det inte bättre av kan jag säga Skrattande

Mindfields
0

Tigris, finns det beskrivning på armbandet någonstans? :)

53goran
0

Vilka fina hängen och armband du har gjort. Även jag har dessa fyrkanter men dom ligger i lådan då jag inte har vetat hur jag ska använda dem. Men ni fick jag en inspark vad man kan göra för hänge till dem. Tack

maneki
0

Snygga smycken Glad Så här i vårtid faller jag ju inte minst för de ljusa o romantiska sötisarna.Nu blev jag sugen på att göra en sån pärlboll med sötisar. Har gjort en (i en-nålsteknik) med swarrisar o det är stor skillnad i känsla på den färdiga bollen när jag jämför med din.

kissidor: Chris Prussing har instruktioner på en boll på engelska, men de kostar. (O ska jag vara helt ärligt är vissa av hennes instruktioner klurigare än andra -- vilket som är fallet med just detta mönster vet jag ej.)

Bimse
0

Kissidor. Du kommer väl ihåg att när du inte allt för länge sedan köpte ditt mönster för dyra pengar, jagade jag reda på några hana-ami länkar. Kollade mina länkar och där hade jag även en länk för en boll och det måste vara ung den som vi pratar om, och den är gratis. Vassego

http://www.bialessi.com.br/tec/bolahana/bolahana.html

Tigris, gillar verkligen dina smycken. Fästet till glashänget mycket sobert och elegant i sin enkelhet.

mattiz73
0

Vilken bra beskrivning Bimse men det är synd att jag inte pratar italienska :)

Vilka fina saker du har gjort tigris! Jag gillade faktiskt hänget bäst! Men allt var fint!

53goran
0

Tack för länken Bimse, har skrivit ut den och ska försöka mig på denna, kanske redan ikväll.

Emo
0

Jag fick en del pärlor i kväll, men de räckte inte riktigt till.

Längtar till PUSS ;-)

Jag vill göra lika fina saker (bollar) som du gör :-)

[kissidor]
0

"dyra pengar" bimse Skrattande!?! jag köpte det armbandsmönstret för $4 och som sagt var hade jag inte gjort det så hade vi ju inte kommit till att prata om det och kommit på tanken att jaga efter just det mönstret gratis Flört (hade ju för övrigt vid den tiden ingen som helst aning om att blommorna i armbandet kunde kallas hana ami).

men tack för denna boll-länk - jag skrev ut tigris länk idag och ska testa den först, för jag tror nog jag fattar den ändå - jag blir bara alltid lite yr i mössan när dom visar trådens hela resa genom alla pärlorna i en och samma bild sådär. men skulle det inte gå ska jag se om jag fattar din bättre Glad

Cessy
0

mattiz73 om du kör babelfish o portugisiska, så får du engelska iställetFlört

Ja tack för länkarna Bimse o Tigris - någon av dem borde jag väl reda utSkämsObestämdSkrattande

mattiz73
0

Tack Cessy!

Cessy
0

o vet du mattiz - jag trodde först att det var spanska o försökte köra den översättningen o si det gick ju inte, så jag kallade på sonen o frågade om han trodde att det kunde vara portugisiska (han läser ju spanska) o det trodde han, så jag provade det. Jag visste alltså inte heller vad det var för språkSkämsFlört

mattiz73
0

Jag fattar ändå inte beskrivningen…jag vill ha den från början men men det reder sig! Jag tror jag ska testa emos boll!

Idaz
0

Fantasstiskt snygga hängen tigris! Och armbandet var också väldigt snyggt! Glad

Idaz
0

*fantastiskt

Bimse
0

Mattiz. Det är en Brasiliansk sida dvs portugisska, ber om ursäkt för att jag inte sade det  tidigare.

Har gjort en översättning som jag skickar till dig

Det här är en översättning som jag gjorde med hjälp av det här http://translate.google.se/

Cessy
0

mattiz73: Men om du följde länken så var där ju en länk till Hana Ami i texten - alltså basen till bollen o dessutom har du ju gjort massvis med sådana blommor i dina blom-armband, så början kan du ju sedan innan mattiz73.

[kissidor]
0

tja det är ju fantastiskt  att dom här översättningsverktygen överhuvudtaget finns och funkar minsta lilla, men dom ger ju ett allt annat än fulländat resultat får man säga Skrattande!

men alltså vad tror ni - om man i sitt liv har försökt göra en pärlboll TVÅ gånger - och trasslat in sig förskräckligt och ömkligen misslyckats TVÅ gånger - bör man ge sig då och inse att pärlbollar är för andra människor ObestämdSkäms. alltså jag fattar instruktionen, men jag blir rent bokstavligen yr i huvet av det där roterande syendet och det bara snurrar och hoppar för ögonen efter ett tag - dessutom trasslar jag alltid in tassarna i tråden så förbånkat med sån där Brick wallIn an evil moodtvånålsteknik. menmen tredje gången gillt heter det ju så en gång till får jag väl försöka iaf!

och sist men inte minst ska jag i egenskap av en kvinna vis av skadan ge er det bästa råd jag nånsin kan ge förutom "ät inte gul snö" - och det är testa aldrig ett nytt mönster / en ny teknik och en ny tråd på samma gång! och så kan jag väl passa på att avråda från toho T-line samtidigt också då… Skrikandes den krullar sig - väldigt mycket! det underlättar inte i ett sånt här mönster kan jag säga Gaah!!

Cessy
0

Tja jag blir yr av att bara titta, så det vet i tusan när mitt mod kommer att provaSkäms men någon dag blir det väl som jag kommer trassla in mig,Obestämd men den dagen vet jag åtminstone att jag bör ta gamla hederliga fireline o ingenting annatFlörtSkrattande

Emo
0

Tips. Börja med en enkel boll. Bara 30 pärlor. Inte för små pärlor. Facetterna till fyrkantstekniken på PUSS var bra att börja med. Se till att pärlorna har tillräckligt stora hål, så du kan trä igenom tråden flera gånger. Använd fiskelina, som är tillräckligt styv för att inte trassla och dessutom behöver du inte nål då. Börja med de första fem. Knyt ihop och fortsätt. Ta fyra på tråden och gör en ny femhörning med de fyra och en i första ringen. Trä vidare i första ringen så du kommer ut med tråden efter nästa pärla. Trä tre pärlor på tråden. Stick in tråden i rätt pärla föra att bilda en ny femhörning. Äsch, verkar krångligare än det är. Ska jag rita upp det steg för steg istället?

NeedfulThings
0

Nej jag inser hur bollen ska se ut och hur den ska göras, men att sen få fingrarna att fixa det…hehe..fast jag har stuckit emellan med ett annat projekt . Jag tror att det är fireline jag provat förresten, den måste skäras, är supertunn men stadig och en aning sträv/styv att känna på. men den funkar super.

fast nu får jag hålla tyst, känns som om Tigris smyckestråd blivit kapad..

Allamej
0

Sorry kissidor men det där var nog det roligaste jag läst på länge:D Jag förstår dig fullständigt men det hindrar mig inte från att skratta rakt ut :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[kissidor]
0

tja allamej då har det ju lett till nånting positivt iaf, så skratta på du Skrattande

ursäkta att vi svävar ut i din tråd tigris Skäms, men vi pratar ju fortfarande åtminstone på sätt och vis om din ljuvliga pärlboll Flört

Emo
0

Din ljuva pärlboll är ett mästerverk :-)

Vill du se hur en lärling gör ett första försök, så titta i min tråd ;-)

mattiz73
0

Tack alla för att ni peppar mig att prova göra bollen! Jag ska! Måste bara skriva ut Bimses fina text och bilderna!

Nu ska jag inte heller kapa din tråd Tigris!

Tigris
0

Det gör inget alls att ni kapar tråden för jag fick mig ett rejält gott skratt Skrattande Tack för det och för alla positiva kommentarer om mina smycken, det värmer!

kissidor: jag hade velat vara en fluga på väggen i ditt pärlrum när du prövade göra pärlbollen Flört  

Intressant att du testat Tohos T-line förresten. Den har jag varit sugen på men inte fått köpt någon ännu. Kan det tänkas att det blir mindre trassel om du vaxar den?

Mindfields: Armbandet är sytt i spiral rope och det finns en grundbeskrivning här
I just detta armband har jag 5st 8/0 som baspärlor (core beads) och i bågarna är det 1st 11/0 - 1st 4mm facett - 1st 11/0 - 1st sötvattenspärla - 1st 11/0. Jag har använt PowerPro att sy med.

Denna typen av armband formligen äter nålar. De blir hur skeva som helst och jag har provat flera olika sorters nålar men det är ingen skillnad.

Mindfields
0

Tack Tigris! Ska kolla in det :) Blir så sugen att prova när ser era vackra kreationer med pärlor!

[kissidor]
0

jo nånting måste det ju hjälpa att vaxa iaf tigris - jag tänkte försöka när det var som värst, men så sjutton heller att jag hittade min lilla vaxburk som jag såg senast för två dar sen Obestämd

Tigris
0

Denna veckan har jag haft den fantastiskt glamorösa uppgiften att tillbringa mina arbetsdagar på ett avloppsverk… Arbetet som sådant (diverse programmering för att driftsätta anläggningen) är väl helt ok men miljön kunde ju varit trevligare.

Så för att göra en helomvändning på dagen så lägger jag in mitt bidrag till Myllras tävling - Vårlyx. Glad

Armbandet är sytt i spiral rope och dekorerad med en blomsterslinga längs hela armbandet.
Halsbandshänget består av en peyoteinfattad kristallrivoli med en dekorativ blomklase.

Jag brukar fastna för pärlor med låååånga namn och detta är inget undantag. Det är två olika nyanser av Delicas i färgerna Silver Lined Mint Green Dyed Alabaster och Silver Lined Light Mint Green Dyed Alabaster. På köpet har jag dessutom upptäckt att alabaster-finish är lika vackert som det låter. Bilden gör inte färgen någon rättvisa, den är inte så ilsket turkos i verkligheten utan är mildare och mer åt seafoam hållet (om det nu kan betecknas som en färg men jag hittar ingen bättre jämförelse.)
Kristallerna och AB-lystern i flower capsen har ett härligt glitter som också är svårt att fånga på bild.

"Krispigt" var det bästa ordet jag kunde komma på för att beskriva känslan i smycket för det ger ett ganska lätt och luftigt intryck samtidigt som det finns lite tyngd.

Cessy
0

Åh ännu en fantastiskt vacker spiralropeskapelse från Tigris. Så vackert o så vårlyxigt o blomklasen ovanpå kristallrivolin är ju bara så perfekt. Grattis till vinstenGlad

Paerlugglan
0

Oh, vilka fina alster Tigris! De ser så exklusiva ut. Skrattande

Men din andra länk i inlägg #7 funkar inte för mig. Den kanske inte behövs eftersom Bimse la upp en länk också. Men det kanske kan vara bra att ha två beskrivningar om man trasslar in sigObestämd.

Och dina aslter till Myllras tävling är helt ljuvliga, vilken härlig lyster. Cool

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

[kissidor]
0

cessy skrev: "Åh ännu en fantastiskt vacker spiralropeskapelse från Tigris. Så vackert o så vårlyxigt o blomklasen ovanpå kristallrivolin är ju bara så perfekt."

får man göra det lätt för sig och säga just precis så *pekar uppåt* och får man sno idén med blomklasen på rivolin Flört?

och så har jag inte hunnit gratta till priset än så det passar jag också på att göra Congratulations!

Emo
0

Vackert. Håller med om allt de andra skrivit, så behöver jag inte upprepa det. Grattis Glad

Mindfields
0

Gratulerar, Tigris, riktigt riktigt vackert :)

Jag har tagit "ditt" mönster under beaktning och sitter och blänger på pärlorna.. ;) En dag ska jag nog försöka!

NeedfulThings
0

Grattis Tigris, vilket fint bidrag du gjort.Skrattande

Idaz
0

Grattis! Jättefint!!!!

mattiz73
0

Kanonfint Tigris! Vad du kan….

Håller med alla ord från ovanstående talare!

maneki
0

Grattis till vinsten! Glad Vårligt/somrigt i mysiga o fräscha färger.

(o självklart är pärlor med långa namn bäst. Eller i alla fall de man blir mest nyfiken på att köpa. Flört)

leja
0

Såg helt ljuvligt ut. Så fräscht och vårligt.

Vad ska man ha som signatur tro?

Tigris
0

Tack!

kissidor: låna på bara, jag är säkert inte först med att göra en blomklase på det sättet.   

Paerlugglan: länken verkar vara borta… Det kan ju vara tillfälligt, vem vet?

Smyckestillbehor
0

Jeeesus så snyggt

www.smyckestillbehor.se - missa inte allt nytt och intressant!

ommok
0

Så helt underbart vackert och vårligt armband du har gjort, Tigris! Stort GRATTIS till vinsten - den är du verkligen värd!

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

maneki
0

Tigris o Pärlugglan: Det är så lustigt som att Kiwa bytt hemsideadress. (vilket betyder att inga av mina kiwalänkar på bloggen troligen fungerar längre. *suck* När Beadsmania bytte adresser så försökte jag hitta alla länkar i bloggen o uppdatera dem. Får väl försöka även denna gång…)

Men bollarna hittar ni numer här -- o tröttnar ni på bollar så finns det även "hana-amijordgubbar".

KKristina
0

Oh vad vackert Tigris,  så fyllt av glädje o spirande liv

ommok
0

Tack Maneki, för de fina länkarna! Jordgubbarna är ju bara hur läckra som helst! Sommarens smycken? Tungan ute

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Idaz
0

Åhh, vilka söta jordgubbar!

Tigris
0

Nu är påsken över och även tävlingen som mitt påskset var med i. Pyssel.net hade pärlspecial under mars månad med flera olika pärltävlingar och en av dem var att göra ett påskset.

Jag gjorde ett rassligt armband i spiral rope (nu blev ni allt förvånade Flört) med flower bells, magatamas och firepolished i gult, transparenta blommor, gröna blad, vita sötvattensris.  I mina lådor hittade jag en grön snäckskalsknapp som passade fint som låsknapp. Eftersom det skulle vara ett set så blev det ett halsbandshänge till också. Det gröna mockabandet gillar jag inte riktigt sådet byter jag nog ut.

Tigris
0

Det var även en bingotävling där man skulle välja en rad ur ett rutsystem på  4x4 rutor. Jag valde raden: kristall/rund/midvinternatt/band

Det blev ett runt hänge i fyrkantsteknik med Swarovski i Montana och Indian Sapphire (min favoritfärg)

[kissidor]
0

jomen varför byta ut ett så oerhört vinnande koncept Flört? du gör ju dessa så otroligt vackra och unika varje gång! en underbar spirande alldeles ny och knoppig vårgrönska denna gång som själen skuttar till av att se Glad. håller med om den gröna remmen dock - det ser lite "fjösigt" ut, det skulle göra sig bättre med nåt med lite mer volym tror jag även om jag förstår varför du tog den.

även om jag inte kan ha blått själv så kan det inte förnekas att det är en särdeles vacker färg - och dessa lite gråblå toner som montana och indian sapphire kan jag hålla med om är dom allra finaste - en ovanligt elegant och vacker "leeanne-krans"!

Cessy
0

Ett jättevackert o vårgrönskande spiralrope armband a lá TigrisGlad

Sedan är ju 4-kantskransen så vansinnigt vacker o också väldigt mycket Tigris färgmässigt o varje gång jag ser din blå färgsättning så tänker jag att jag måste bli färdig att beställa Montana o även Indian Sapphire, för så är är det ju bara så elegant.Glad

NeedfulThings
0

Vilket fint armband du gjort, och så härftigt det kan bli med spiral rope! Jag har precis trälat klart mitt första utan några utsvävningar alls, men man blir ju sugen när man ser sånt fint.

Och hänget är ju helt underbart! Är inte direkt en blå-människa själv, men detta mörkare är så himla snyggt!

Emo
0

Hänget är mycket snyggt och setet är naturligtvis ett fint bidrag till tävlingen och det gav mig en idé.

Du använde (k)napp Skrattande För många år sedan samlade barn och ungdomar på små plastnappar. Jag har en hel del sådana kvar.  De kunde kanske passa i någon form av smycke Flört

Bra om det går att använda det som finns i affären.

leja
0

Vilka fina smycken! Gillar hänget skarpt. Precist mina färger.

Flört

maneki
0

Vackert o vårligt grönt set. O det andra hänget är också fint. Bland blå nyanser är det ju just montana o indian sapphire som jag tycker är fina. Glad

Tigris
0

Tack!Glad

BitteS
0

På tal om att använda knappar som stängen till armband. Jag kom på idag att vi har ju en guldgruva här i samhället. Det är en mycket gammal man som har en butik med sybehör kombinerad med begrabvningsbyrå, ja jag vet att det är en konstig kombination men så är det. I butiken finns en hel vägg med lådor som är fyllda med diverse knappar. De flesta är oerhört mycket billigare om man  jämför med knappar som man kan köpa i andra affärer.

Jag var ner till honom idag och shoppade knappar. Vilket utbud, det är helt otroligt. Jag kan bara säga att det blev en hel del knappar jag köpte. Alla med en ögla på baksidan. Både i guld och silverfärgad metall och dessutom svarta plastknappar. En del var till och med dekorerade med stenar.

Jag provade att fota dem i kväll men det blev inte bra. Så jag gör ett nytt försök i morgon när jag kommer hem från loppiset.

Tänkte så här: Man vet aldrig hur länge han orkar hålla på. Rätt vad det är så är väl affären stängd och då är det för sent.

Evahelene
0

#69 Åååååååh *dräggel*… jag är knappoman! Ujujuj, om man bodde där nere! Eller, ännu hellre, stötte på en sån affär här nånstans!

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Cessy
0

BitteS: Vad jag blir avisSkäms för sådana knappar med ögla på baksidan älskar jag. Har däremot oftast (inte alltid) svårare för knappar med hål i - helst sådana med 4 hål i är oftast svåraFoten i munnen o ett sådant utbud du pratar om - ja du gör def. rätt i att köpa på dig ett litet lager, för det hade jag def. gjort om den affären funnits i min närhet.Skrattande

[kissidor]
0

det är samma här - dom med ögla på baksidan kan vara jättevackra och blir ju hur fina armbandslås som helst - men dom vanliga med hål i ryser jag nästan när jag ser. ja jag smäller väl inte av om nån har dom vanliga minsta i en blus eller skjorta men när sådana används på okynne, i dekorativt Shocked syfte tex på kläder eller i smycken vämjer det mig nästan Skäms. har ingen aning om varför jag avskyr såna men jag minns att jag gjorde det redan som liten liten glytt.

Emo
0

Kissidor, håller med dig. Jag fattar inte heller hur man kan använda dem på så många underliga vis. De har en funktion och inte mycket mera, även om funktionella saker kan vara snygga - på sin plats!

Fru-Parla
0

Åh så fina bidrag Tigris, helt suveränaGlad Den läckra gröna färger verkar ju vara poppis i vår, är själv en grönälskare, så det passar perfekt att kolla alla ljuvliga bidrag. Och det blå runda hänget är underbart, tänk om jag nån gång kunde ta mig tid att göra nåt sånt *suck*

Nu väntar jag bara på nästa tävlingsbidrag från dejFlört

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

maneki
0

Men knappar med hål igenom (dvs ej shanks) kan också vara fina ibland. Flört Som baser för blommor, i herringbonearmband (Beads Etc), trädda (pärlemorknappar), Chain Maille (SbS Wire Jewelry). Vissa har ju fina motiv så de vill man ju använda på nåt sätt.

Ursäkta kapningen, Tigris. Oskyldig

BitteS
0

Nu har jag fotat mina nya knappar Jag valde lite olika stil på dem för att jag ska ha lite olika att välja på så det passar till armbandet.

Mest metallknappar och sedan svarta plastknappar, för jag är ju lite galen i svart. Dessutom så passar ju svart till det mesta.

[kissidor]
0

åh så vackra Tungan ute!

Emo
0

BitteS, Vilken samling fynd.

Dem ska du väl kunna göra mycket vackert och personligt av Glad

Roligt när man hittar så annorlunda och snygga grejor och, eligt vad du sa, till ett hyfsat pris.

Grattis! Nu har du att titta på ett tag och fundera och det är ju sådant som får en att må bra.

Idaz
0

Jättefint vårigt armband Tigris!

Härliga knappar BitteS Skrattande

Tigris
0

Åh, vilka underbara knappar BitteS!

leja
0

Gillar knappar, vill ha mer. Flört

maneki
0

Fina knappar, Bitte. Vill ni se fler knappar så har jag fotat en liten del av min samlingen en gång. Bild finns här. Mest fotat för att visa olika typer av knappar så alla de finaste är tyvärr inte på fotot. Självklart några katter!

BitteS
0

Maneki: där fanns både roliga och fina knappar. Det beror ju som sagt var vad man ska använda dem till, om de passar eller inte. Kankse jag borde gå ner igen och besöka min "langare" för att shoppa fler knappar.

SusannAlg
0

Vaddå använda?!! Förvånad Måste man använda dom? Jag tycker att "ha" faktorn duger…. det är ju så kul att bara sitta å titta å pilla på dom…. fniss

Paerlugglan
0

Ohh, så vackert Tigris, det gröna setet var så krispigt och vårigt, även om jag inte är en grönmänniska, fast jo jag har sådana krispigt gröna vardagsrumsgardiner, men inte något i klädväg, eller i smycken. Och det runda hänget i fyrkantsteknik, var supersnyggt.Skrattande

Aha, ja det är lite knökigt när de byter webbadress så där, och jordgubbarna, hur smarriga som helst!

Åhh, vad kul att kunna få botanisera bland en massa fina knappar, jag har en del i mina gömmor, måste leta fram dem och se om några kan användas som armbandslås. De knapparna var ju jätteläckra, helt klart! Tungan ute

Jomen så illa är det väl inte med knappar med hål i, jag har flera jättefina och jag tänker som Maneki, visst kan man använda dem som blombaser, det borde kunna bli jättefint. Men det är ju tur att inte alla tycker lika, och alla knappar med ögla på är ju inte så särdeles vackra de heller. Måste få hugga lite! Flört

Cessy
0

Jodå du har rätt paerlugglan - alla knappar med ögla är inte vackra  o precis som jag skrev tidigare, så finns det undantag för knappar med hål i som är vackra, men de är bara inte så mångaFlörtSkrattande

Tigris
0

#74 Fru Pärla, jag såg inte din kommentar förrän idag men jag förstår vad du menarFlört 

Det bidde inget annat tävlingsbidrag… men det blir snart något annat iställetGlad

Tigris
0

Ytterligare lite försenat påskpyssel - ett altrat påskris!

Några av er känner säkert igen pärlorna för de kommer från pärlkitet till Pärlplatsens Höstmys-tävling. Jag hann aldrig göra något av dem då men i bakhuvudet fanns idén om att göra pärlblommor. Nu i påskas utlyste pyssel.net en tävling där man skulle altra ett påskris med pärlor så vaknade idén till liv igen.

Först gjorde jag ett vanligt påskris med lite olika hängen av äggformde glaspärlor, kycklingar av firepolished mm men det var lite väl tilldragande för katterna. Jag hittade små hängen lite här och var och till slut stod påskriset uppe på översta hyllan i köket där ingen kunde se det.

Jag fick omarbeta idén lite och kom då ihåg dessa pärlor. Så istället blev det ett lite annorlunda liggande påskris med dekorerad bas och utan hängen som katterna kunde daska till och springa i väg med. Bladen är gjorda av vanlig "metalltrådsblomteknik" och blommona, som ska likna penséer och trillium, är också gjorda med hjälp av metalltråd.

leja
0

Vilket härligt ris. Verkligen snyggt.

NeedfulThings
0

Jättefint,Tigris och vilka söta blommor!Glad

Cessy
0

Läckert miniris o snyggt dekoreratGlad

[kissidor]
0

suck, vad läckert Tungan ute! man ser verkligen vilken blick du har med själva riset sådär minimalistiskt dekorerat som bakgrund till den vackra färgexplosionen av pärlblommorna. men vore jag katt skulle jag vara lite förgrymmad över att MITT påskris var undanställt så jag inte nådde det Rynkar på näsan

Emo
0

Så fint påskris. Du gör så snygga blommor och dekorationer. Nää, har man husdjur är det inte lätt med påskris Glad

nisse23456
0

Läckert och anorlundaGlad

Tigris
0

Tack!

Jag ska försöka komma ihåg att fota påskdekorationerna jag gjorde från början (om jag hitter dem vill säga…)

maneki
0

Skrattande Ja, katter älskar högtider som jul o påsk -- men kanske på samma sätt som oss. De blev inte lockade av fjädrarna, som du lät vara kvar?

Jag gillar speciellt blommorna du gjort med två olika sorters pärlor för det ger en viss "realism" till formen. De olika blomsorterna känns som att de har olika karaktär o växtsätt också, vilket ger mer liv i det.

Tigris
0

Jag blev också förvånad över att katterna lät dessa fjädrar vara med de fick vara ifred.

Mindfields
0

Jag har haft traditionellt påskris inomhus en gång, det trashades ganska så omgående ;)
Numera sätter jag utomhus, då är det bara grannens katt som lever bus!

Paerlugglan
0

Jättefint påskris Tigris! :)

Men vad betyder altra?

NeedfulThings
0

Altra är försvenskat av engelskans alter (förändra, göra om)Skrattande

Tigris
0

Tack!

Jo, precis som Needful skriver så är altra är en försvenskning av alter. Alternera skulle man väl kunna säga men det låter så konstigt. Begreppet används ofta inom scrappbooking-världen när man "altrar" burkar, askar, lådor… ja you name it.

maneki
0

Begreppet används även inom vissa typer av smyckestillverkning, som räknas in under begreppet altered art. Sök eller bildgoogla på "altered art jewelry" för exempel o inspiration (me like). Flört

Paerlugglan
0

Jaha, tack, kunde kanske ha googlat lite själv, men det var lättare att frågaSkäms hi hi. Mycket intressant inspiration på googlingstipset!

Tigris
0

Här kommer mina bidrag från Pärlplatsens Sommarminnestävling.

Först ut är den en tovad brosch i form av en sommarhatt. Den är dekorerad med handfärgat silkesband och några blommor och blad. På baksidan sitter en broschnål fastsydd.

Silkesbandet är likadant som till det fyrkantiga hänget i första inlägget fast detta är färgat i annan färg.

Mitt sommarminne som är förknippat till denna är framförallt blåklockorna som nästan alltid blommar på min födelsedag mitt i högsommaren.

Tigris
0

Här är mitt andra bidrag "Strandfynd"

Två porslinsbitar som jag sytt in med peyote och pärlbroderi. Detta är mitt första slutförda pärlbroderi det lär bli fler för det var riktigt roligt att göra. Tanken var först att det skulle bli ett armband med flera sammanfogade delar men jag fick inte till det riktigt och nu har jag en hög med porslinshängen istället.

Som jag skrev i min kommentar på Pärlplatsen så är detta setet väldigt mycket "jag" i sin utformning. Det är blått och inte allt för färgglatt, lite strikt grafiskt och mjukt blommigt på en gång samt inte för stort och iögonfallande.

Jag skriver inte in hela min minnesbeskrivning här utan den finns på Pärlplatsen ifall någon vill läsa.

Emo
0

Tiden räckte inte till för mig, så jag röstade inte, men när jag tog en snabb titt på bidragen föll jag genast för ditt strandfynd, så skulle vi röstat enkelt, bara vad vi tyckte mest om, så hade jag placerat den på första plats.

Din hatt är originell, så det får den poäng för :-) Naturligtvis är den välgjord, som allt du gör!

SusannAlg
0

superkul idé med ditt "strandfynd"!!!

leja
0

Gillar dina strandfynd. Det är så fint med vitt och blått. Gillar hatten med.

53goran
0

Ja ditt strandfynd är sommrigt och fint. Man kanske skulle försöka göra något liknade med mina porslinbitar jag har hemma. Även jag har slagit sönder en del porslin för att göra smycken, men då har jag haft mockaband runt om. Detta är ju mycket finare.

maneki
0

Fina bidrag. Poslinshängena känns så fräscha i de där färgerna o enkla formerna. O den tovade sommarhatten är jättesöt. Glad

Cessy
0

Tycker om båda dina bidrag Tigris o jag ser verkligen flickan i sin sommrstårhatt framför mig när jag ser din fina hattbrosch. En rolig o orginell idé.

Iden med att göra något av porslinsskärvor liknande dem som ni hittade som barn blev väldigt läcker, så snyggt infattat o man förleds ju att tro att det är väldigt exklusiva pärlor då har köpt o gjort hänget o ringen av. Jättefina blev de.Glad

Paerlugglan
0

Jättesöt hattbrosch och strandfynden är så välgjorda och fina. Glad

Tigris
0

Tack!Glad

[kissidor]
0

jag har fortfarande inte hunnit slå mer än en mycket hastig kik i tävlingsalbumet Rynkar på näsan, men den gången jag gjorde det drog jag efter andan och tänkte "ååååhh" över porslinsskärvorna. självklart hann jag inte rösta heller och man vet ju inte - där var många enastående bidrag - men jag misstänker starkt att dom hade fått en av mina röster, en härligt kreativ idé på temat!

och hatten är ju bara för söt Glad - hehe jag undrar just hur du såg ut i din lilla hatt Skrattande

Tigris
0

Nu är det väl dags att damma av denna avsomnade tråden lite.

Tack för tidigare kommentarer förresten! Jag har varit allmänt  forum- och pärltrött på det senaste och har inte  gjort några större grejer, mest enklare hängen och många UFO:n. Inspirationen finns men den vill inte riktigt komma till sin rätt och nånstans försöker jag hitta tillbaka till där jag en gång började för många år sedan. Så nu är det mer åt det textila hållet jag rör mig, både med och utan pärlor och vi får väl se vart det bär hän till slut.

Nåväl jag har några bilder att dela med mig av i alla fall och börjar med en ring som några av er nog såg på PUSS. Den är gjord efter ett japanskt mönster som finns här. Stor och inte alltid så smidig att ha på sig men jag gillar den skarpt.

Tigris
0

Här är ett länkat kopparhalsband med stoora öglor. Idén är från boken "Inspires Wire" av Cynthia B Wuller.

På varje länk sitter en gråblå facett som till hälften är koppartäckt.

Cessy
0

Den ringen är urläcker Tigris. Kanske inte något för vardagsarbete i hemmet, men fantastisk blickfång är den o skall man väl bära en ring när man ger sig utanför hemmet så bör det vara en sådan här superläcker sak som verkligen syns för den är bara så häftig - jo jag har ju sett den på PUSS o jag sa ju redan då att den är fantastiskSkrattande

Även kopparhalsbandet är jätteläckert med sin hamrade tråd o vackert med facetterna i mellan,Glad

Emo
0

Tjusig ring. Kan väl användas till prydnad någonstans när du inte har den på fingret.

leja
0

Gillar båda skarpt. Snyggt.

53goran
0

Vilken härlig ring.

NeedfulThings
0

SkrattandeJätteläcker ring och vilken smart modell på länkarna i halsbandet. Jättefina båda två.

MaMaMade
0

Jag säger bara; *Ååååååååååååååååhhhhhhhhhhhh*!!!

Kommer man någonsin att bli ens hälften så duktig som du är?!

ommok
0

Otroligt läckert halsband! Gillar det skarpt! Och ringen är riktigt häftig! Skrattande Tack för länken!

maneki
0

Den ringen är så läcker o länken gillar jag också, ren i formerna, fin färgkombo o elegant modell. Glad

Tigris
0

Tack! Glad

shigne
0

Mmmm, väldigt snyggt - riktigt stilfullt!!

Alex05
0

Snygg och annorlunda ring. Halsbandet är oockså fint, härlig färgkombinationSkrattande

[kissidor]
0

älskar ju den där ringen… Tungan ute - mycket stiligt länkat halsband också!

Tigris
0

Tack igen!Glad

Tigris
0

Ett nytt halsbandshänge, en lila peyoteinfattning! 

Jag köpte denna stora lila stenen av Anjalu på PUSS och började göra en infattning. Först gjorde jag peyoteringen för liten och fick plocka upp allt. Sen kom jag en bit på väg men tyckte att pärlorna jag valt inte gick ihop med stenen. Obestämd Jag lånade Kartons armband och sprang bort till butiksrummet för att köpa likadana lila delicas istället och så började jag om på nytt igen men denna gången räknade jag fel och tja då gav jag upp och packade ner alltihop.

När det sedan kom upp en tävling på Pyssel.net om ett festsmycke så kom jag att tänka på denna lila stenen och började från scratch igen. Som "kedja" är det tre handfärgade silkesband och jag fick blanda sidenfärgerna för att få "rätt" nyans. Det lila är tex cerise blandat med marinblått och det topasfärgade är orange blandat med svart. (Färgen på bilden stämmer inte riktigt med verkligheten.) Det är jättekul att färga men strykbrädan har blivit missfärgad när jag fixerat färgen…Oskyldig

De två lila Swarovskidropparna som hänger upptill är förresten köpta av maneki när hon hade lite försäljning för ett tag sedan.

Allamej
0

Åh jag älskar det där hänget och med löver… så vackert :) Den idéen lånar jag gärna nån gång :)

Cessy
0

Beundransvärt att du inte gav upp totalt Tigris, för det hade nog jag gjortSkäms Men himla tur att du inte gjorde det för du fick ju till slut till det helt ljuvligt o löven, dropparna lyfte ju cabochonen till något alldeles extra. Lyxigt vackert o jättefint.Glad

MaMaMade
0

Oj!

Gillar ringen!

Gillar det länkade!

Gillar def peyoteinfattningen!!! Skrattande

Pitepaerlan
0

Oh my good Tigris, så läckert infattad.

10 poängKyssKyss

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

Pugglis
0

Jätteläcker ring och länkhalsband, men hänget nockade mig totalt! Sååå fint, jag har inte ord, Cooljag bara älskar det. Vilken tur att du inte fick till det på PUSS, då hade du ju inte skapat detta nu. Skrattande

Fd Paerlugglan

shigne
0

#130 - så himla vackert!! Underbara färger och den lila stenen är härlig!!

Känner ingen det där med att ge upp - själv har jag inte kommit längre än att jag repat upp och lagt ner allt i en påse!!! Så jag tycker det är strongt gjort att pillra på som du gjort.

[kissidor]
0

verkligen en ovanligt vacker infattning - redan i sin odekorerade grundform men naturligtvis blir den något alldeles extra med löven mm - ett sånt där smycke som man nästan får ont i magen och hjärtat när man ser för att man så gärna skulle vilja åstadkomma något sådant själv Skrattande

och så tålmodig du är Skrattande!

53goran
0

Jättefin infattning. Måste försöka mig på infattning igen. Provade ju på Puss och har gjort 2 ringer hemma.

leja
0

Verkligen snyggt hänge. Så fint och dekorativt.

maneki
0

Tjusigt hänge i snygga färger, gillar dekorationen med löv o kristaller som "pricken över i". Glad

BitteS
0

Tigris: Det hänget var riktigt riktigt snyggt. Alldeles lagom mycket.

Alex05
0

Wow, vilket snyggt hänge! Skrattande

Jag blir lite avis, tänk att kunna göra nåt så vackert, och i mina färger dessutom.

Pitepaerlan
0

Tigris; glömde skriva Grattis till 1:a prisetSkrattande såg jagCool

MaMaMade
0

1:a-pris? Grattis iaf! Skrattande

Tigris
0

Tack för alla upmuntrande kommentarerGlad

Tigris
0

Mitt tävlingsbidrag till Facetts tävling Nål & Tråd

Jag har experimenterat lite med att göra lite olika varianter på blommor och såg tävlingen som ett bra tillfälle att fortsätta experimenten.
I mitten av blommorna sitter peyoteinfattade kopparfärgade shell pearls och blombladen är av matta drops med AB-finish. Halsbandshänget har yttre kopparfärgade peyoteblad och hänger i handfärgade silkesband.

Tigris
0

Bidraget till Facetts vatten-tävling

Armbandet är sytt i spiral rope och dekorerad med sötvattenspärlor, amazonit, olika glaspärlor och berlocker med havsanknytning.

Detta är ett riktigt Tigrisarmband både i tema, utförande och färg.  Glad 

En lite lustig detalj är att berlockerna köpte jag för ett presentkort jag vunnit på Facetts PärlCC förra året. Tror att det var hos Pärlmani.

mattiz73
0

Tjusiga….mycket tjusiga!

53goran
0

Väldigt fina smycken du har gjort. Skulle gärna vilja ha båda två.

maneki
0

Tjusiga, båda två. Föll speciellt för fägerna o formerna i blomsetet. Glad

MaMaMade
0

Himmel så snyggt! Gillar dropparna! *Vill ha*! Skrattande

Cessy
0

Både ditt typiska Tigris spiral-rope-armband o blomhänget är helt underbara. Du är så helt fantastisk med dina underbara färgkombos o fina kompositionerGlad

[linda-pinda]
0

Dina spiral ropes är så fina! Du lyckas alltid göra något alldeles extra av den tekniken! Själv kommer jag liksom inte vidare från grundmönstret, men jag tittar vidare på dina aslter och beundrar din kreativitet och formkänsla!

leja
0

Snyggt!! Gillar det mycket.

drutten2
0

Vilka läckra smycken du gör!Skrattande

Gillar framförallt hänget i inlägg #130.Skrattande

Emo
0

Imponerande - som vanligt när du gjort något.

drutten2
0

Verkligen jättesnyggt, gillar färgerna!Skrattande

BitteS
0

Håller fullkomligt med de tidigare kommentarerna. Du gör kanonfina smycken med härliga färgkombinationer.

Tigris
0

Tack! Glad

Jag har precis fått hem lite Swarovski CrystalPearls att ha som mittpärla så att jag kan fortsätta att göra lite fler blommor. Shell Pearls verkar vara mer eller mindre omöjligt att på tag på numera sen Pärlporten slutade med dem.

[kissidor]
0

ja du är mästarinnan på spiral rope, där är det inget att diskutera ens Skrattande! och blom-setet slog hjärtat ett extra slag för - det är ju enormt välgjort och det är vackert formmässigt, men det är nog färgerna som verkligen suger tag i en - du är tokduktig med färger, aaavvis !

mialycktman
0

Hej Tigris

Underbara saker du gör, verkligen! Har du nåt bra mönster på ett vanligt brett netting armband? Har aldrig provat, men fick tips om att du gjort en del………MiaSkrattande

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Alex05
0

Håller med de andra, som vanlig jättetjusigt. Skrattande

#147 är ju helt enastående

Tigris
0

Tack tjejer! Glad

#161 JAg har inget mönster på armband i netting utan har gjort på känn utifrån nån sida med grundtekniken. Minns inte vart bara… Stinta har några bilder på fina armband i netting.

Tigris
0

När jag surfade runt för ett tag sedan hittade jag en bild på en pärlboll gjord med seeds och "disc-formade" pärlor. Jag tror att det var en ungersk pärlblogg men tyvärr så har jag tappat bort sidan.Skäms

Envis som jag är gav jag mig inte förrän jag klurat på hur den var gjord. Det blev en aha-upplevelse när jag fattade att man utgått från en vanlig pärlboll med 30 pärlor där varje pärla motsvaras av "1 seed-1 disc-1 seed" Låter kanske kryptiskt för de oinvigde men det är inte så avancerat.

Jag vet inte riktigt vad jag ska ha den till och som ni ser så har den legat och blivit lite dammig…Skrattande

mialycktman
0

Tack för tips! Glad

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

MaMaMade
0

Ha, vilken spejsad mojäng! Helläcker! Så…ännu en pärlsort att införskaffa! Förvånad Skrattande

Tigris
0

Jag skev för ett tag sedan i tråden om Hana-ami puffar att jag testat att göra en hana-ami boll med drops eller rättare sagt magatamas.

Jag tyckte det lät som en bra idé men ångrade mig ganska snart när dropparna snurrade runt och tråden trasslade sig så infernaliskt. Återigen blev det min envishet som tog överhanden och till slut blev bollen klar.

Bilden gör väl inte bollen riktigt rättvisa, dropparna ser lite konstiga ut men de har lite röda färgstänk i sig och ser bättre ut i verkligheten.

Jag lovade ju dyrt och heligt att aldrig aldrig göra någon mer boll med drops men… Oskyldig

Tigris
0

…så snubblade jag över denna sidan: beadorigami och då var det kört igenSkrattande

Jag kunde inte låta bli att försöka klura ut hur Teardrop Bubbles Beaded Bead var gjord.

Ok det är inte rätt att kopiera någon annans design sådär och egentligen så borde jag köpa mönstret rakt av för den som över huvud taget kan komma på tanken att göra något så totat pillijoxigt borde definitivt få nobelpris omöjlig pärlmönsterkonstruktion! 

Men jag kommer aldrig aldrig ALDRIG mer att göra en sån här boll! Och om någon märker att jag kommer på andra tankar så hindra mig med bestämdhet! Cool

Tigris
0

Jag gör ju inet bara en massa konstiga bollar utan lite mer användbara saker också Flört

Detta är ett hänge med herringboneinfattning designat Virgina Jensen och fanns med i Bead&button okt 2009.

Som vanligt så hade jag inte de specifika pärlsorterna som fanns i mönstret så det blev lite Cajsa Varg över det hela (man tager vad man haver…)

Pugglis
0

Håller med, jättefina tävlingsbidrag och bollarna såg verkligen ut som en utmaning, men jag hoppar nog över att försöka göra en boll av de där besvärliga sorternaFlört. Jättefin infattning också.

Fd Paerlugglan

Mmadeit
0

oh vilka läckra bollar!!!

Bimse
0

Mmmmmmmmmmmm mumma, allt du gör blir ju fint.

[kissidor]
0

fattar egentligen inte vad du stånkar för tigris - "hur svårt kan det va" att göra en pärlboll OskyldigFlörtSkämsSkrattande

nå den där bubbelbollen var ju faktiskt mycket läcker Tungan ute, men du får se till att underrätta oss lite i förväg då nästa gång du tänker göra en konstig omöjlig boll så vi får säga ifrån på skarpen - annars är jag rädd att det inte är mycket vi kan göra åt saken om vi inte blir förvarnade Skrattande

måste se till att rafsa fram b&b oktober - kan den medaljongen verkligen ha varit så sjukt läcker där Förvånad?!? tror jag knappast - fru cajsa tiger hade nog minst lika vackra pärlor och ljuvligare färger Flört!

Emo
0

Tigris du gör alltid så underbara saker men naturligtvis gillade jag bollarna mest ;-) :-) Hade inte odjuret tagit nästan all min tid så hade jag genast satt igång med nya bollar. Kul!

leja
0

Fint, både bollarna och hänget. Själv gillar jag hänget mest.Flört

Alex05
0

Fina alster igen! Skrattande Hänget är ju verkligen snyggt!

Ja, bollarna med såklartFlörtSkrattande

Cessy
0

Åh jätteläcker infattad cabbe o bollarna var jättefina, men efter dina beskrivningar så tänker jag definitivt inte prova att göra sådana med magatamas eller drops, för då riskerar jag nog att bli skallig - fläckvisFlört men de var verkligen urläckra TigrisGlad

MaMaMade
0

Jättefint hänge o bollarna är *hur läckra som helst*!

*Vill ha*! Skrattande

mattiz73
0

Vad coola bollarna var! Kul att göra lite annorlunda bollar men svåra förstår jag av ditt stånk och stön!

Det där infattade? hänger förstår jag mig inte riktigt på mer än att det var riktigt snyggt!

maneki
0

Nu får vi se om jag får lov att skicka min kommentar den här gången…

Läckra bollar -- gillar speciellt den där isigt blåvita. Infattningen blev också riktigt fin. Glad

Tigris
0

Tackar tackar! Glad

Men precis kissidor "hur svårt kan det va?" *sneglar på inlägg #31*Skrattande

Tigris
0

Jag skrev någon gång tidigare i tråden om infattningar av rivolis om en infattning i St Petersburgteknik av Hatsumi Oshitani som fanns med i Bead& Button Aug 2008.  

Här har jag använt det mönstret men infattat en stor snäckskalsknapp istället. Knappen var gansk ful på baksidan så jag knipsade bort öglan och "fodrade" den med lite getmocka. Det är likadana pärlor som användes i den hemska hana-ami-bollen i #167

Tigris
0

Ett fyrkantigt hänge i fyrkantsteknik! Glad

Det blev kanske lite väl stort så jag funderar på att göra ett som är lite mindre…

Tigris
0

Ett stjärnformat hänge som fanns med i Bead & Button Aug 2009.

Här är det mycket Swarovskiglitter med bicones i indicolite, amethyst och vitrail (tror jag).

Mittsektionen är den jag senare använt som bas när jag gjorde blommorna till Facetts Nål&Tråd tävling.

Tigris
0

Och så ett hänge till…

Efter att ha gjort stjärnhänget i förra inlägget så kom idén med att göra blommor istället. Denna blomma har en 14mm Swarovski Crystal Pearl i mitten och är sydd i gunmetal med facetter i rödmetallic.

Jag har även en ring till denna med dubbla rader av drops runtom.

Lina-B
0

Tja… vad ska man säga… plockar av mig hatten och bugar för den som pärlar så som jag önskar att jag kunde…

//Arrangör av Sveriges största pärlträff, Facett.STHLM
Min avsomnade hobbyblogg
Kurser i smyckestilverkning och scrapbooking
"Showroom" för byLina//

Emo
0

Ännu  mer imponerande än vanligt - hur nu det kunde vara möjligt Glad

Pitepaerlan
0

Ska se om iFokus vill ta min kommentar, ibland går det inteSkrikandes
och då blir jag less…Gråteratt skriva

Å tack, det är så kul/inspirerande att se alla olika infattningarKyss

53goran
0

Vilka fina infattningar du har gjort. Skulle gärna vilja ha dom

maneki
0

Fina allihop, jag gillar speciellt stjärnhängena. Glad

MaMaMade
0

*WOW*, sa hon, lätt avundsjuk! Flört Glad

leja
0

Snygt som vanligt. Imponerande.

Pitepaerlan
0

Tigris; var har du hittat 14mm Swarovski Crystal Pearls eller är den 12mm?

Edit: hittade dom här Skrattandehttp://www.perlesandco.com/Pearls_Pearls-c-24_70_712.html

Mmadeit
0

jätte snygga hängen !!! som alltid :-)

Helt såld på #185 såååå ljuva färger :-)

Cessy
0

Underbara infattningar. Gillar #184 det stjärnformade hänget bäst, men färgerna i #185 gör det magiskt. Ja de är jättesnygga allihopaGlad

ommok
0

Verkligen fantastiska infattningar och hängen! Gillar nog fyrkantshänget bäst just nu, men de övriga är verkligt imponerande vackra. Och bollarna är bara så häftiga! Det är verkligen lätt att avundas din förmåga att göra så vackra saker! Skrattande

[kissidor]
0

hehe, nu så vet jag ju iofs inte om du använt 3mm eller 4mm i fyrkantsramen, men om det är 4:or så jo - det bör vara ganska stort Flört. minns själv när man experimenterade som värst med dom där att för att få det riktigt ramlikt proportionsmässigt så blev det lätt en ganska redig blaffa… Skrattande. inget fel med det förvisso men det passar ju inte alla Glad!

sen beträffande den där hematitgrå och mörkröda stjärn/blomman så ska du nu göra så att du stoppar den i ett kuvert med lite bubbelplast och så skickar du hit den, ögonaböj Flört!

Alex05
0

Jag säger bara "oj oj oj" va' tjusigaSkrattande Du är verkligen duktig!

Fru-Parla
0

Wowwww, vilka fina hängen du gör i alla former och färgerSkrattande fotar dessutom kanonbra, det är en fröjd att kika in i din trådSkrattande

(#159 jag har en del färger och likaså #193 dom har modellnr 5811)

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

Evahelene
0

Åååååh! Jisses…allt du visar är ju så snyggt! Dock - den infattade snäckskalsknappen - då gick jag ned för räkning!!!

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Tigris
0

Tack för alla fina kommetarer Glad De värmer otroligt i vinterkylan.

#193 Pitepärlan: jag far med osanning! Jag har kontrollmätt och det var en 12mm pärla.

#197 kissidor: det är 4mm facetter så den är riktig blaffig men med 3mm skulle det säkert bli bättre.
Det hematitgrå hänget tror jag att jag behåller Flörtmen det kanske kan bli en workshop på PUSS nästa år…

#199 Fru Pärla: Det hade jag missat att du hade Shell Pearls, jag hade nog redag gett upp mitt letande när jag beställde Swarovski istället.

[kissidor]
0

jaså den gubben gick inte Obestämd, men ok, en ws funkar ju också bra - enda nackdelen är att leveranstiden blir mycket längre Skrattande

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
drutten2
0

Du gör helt fantastiska smycken! Skrattande

Pugglis
0

Tungan ute Oj oj vilka läckra hängen, och det där hematit grå med röda metalic var ju bara sååå läckert. Cool

Fd Paerlugglan

Tigris
0

Nu har jag rafsat fram denna tråden igen, långt bak i arkviet Flört

Tack för alla kommentarer förresten!Kyss

Jag har väl varit lite "off" på det senaste, visserligen är jag inne och läser nästan dagligen men har inte kommenterat särkilt mycket. Dels så har jag nog varit lite forumtrött men livet "irl" har varit lite mer krävande på sista tiden. Jag har inte pärlat mycket utan mest sorterat och omorganiserat bland pärlorna. Det är väl min terapeutiska metod att försöka skapa någon form ordning på det synliga runtomkring när det är oordning inombords. 

Lite småplock har jag i alla all lyckats knåpa ihop. Inga masttodontprojekt precis utan enklare "inte-behöva-tänka"-saker.

Först ut är en enkel pärlboll i Miuykis Heavy metal mix.

Emo
0

Så jämn, fin och vacker du har gjort den.

Tigris
0

Mindre beaded beads i Jablonex Copperlined Black Diamond.  I mitt tycke så håller inte dessa Jablonex samma klass som Miuykis eller Tohos seed beads. Inte till såna här bollar i alla fall. Det kan hända att det finns olika Jablonex för jag har några hematitgrå som känns mycket jämnare.

Jag har även testat att göra egna öronkrokar av koppartråd.

Tigris
0

Ännu en pärlboll i min favoritfärg "teal". (Jag vet inget bättre namn) Här har bollen fått sällskap av en Swarovskirondell, ett borstat hjärta i sterlingsilver och en sötvattenspärla. Detta hänge var en 25-årspresent till min mans systerdotter.

Tigris
0

Ett blomhänge liknande de jag gjort tidigare. Denna gången blev det ametistlila delicas, gunmetal drops och Silk satin Swarovski bicones. Vad mittpärlans färg heter minns jag inte men det är en Swarovski Crystal Pearl.

Tigris
0

Detta halsbnad krävde lite mer tankeverksamhet men när jag väl hittat tekniken så var det bara att köra på.

I Beadwork finns det en avdelning som heter "the challenge" där några designers utmanas att skapa något utifrån ett materialkit. Ibland är det vanliga läsare och ibland kända designers som utmanas. I numret som kom Oct/Nov 2009 hade Scarlett Lanson gjort ett intressant halsband i spiral herringbone där pärlor inkapslats längs med spiralen. Jag klurade lite på hur hon hade gjort, testade och hittade något som liknade det hon gjort. Jag mailade även till Scarlett och frågade ifall mönstret eller tekniken fanns att köpa någonstans och det visade sig att i Beadwork Dec2009/Jan2010 fanns tekniken med i halsbandet "Mirabelle"! (På s40 ifall du har tidningen.) Fast där såg det så annorlunda ut att jag helt enkelt inte sett att det var samma teknik. När jag kollade igenom mönstret så hade jag inte gjort riktigt på samma sätt men resultatet blev ungefär detsamma ändå.

Det blev alltså ett kort halsband av Miuykis Metallic brown iris 11/0, metallic dark bronze 15/0 samt bruna sötvattenspärlor. Låset är en enkel karbinhake och förlängningskedja i sterlingsilver.

Cessy
0

Vackra pärlade pärlor o blomhänget är underbart o då får du ju döpa halsbandet till något eget o skriva eget mönster men inspirarad av…… för det är ju ditt eget. Det är i alla fall fantastiskt vackert.Glad

leja
0

Vad fina saker, så arbetade och fint komponerade. Skulle inte ha något emot att få tips om hur man gör halsbandet.

Flört

drutten2
0

Jag säger bara åååå vilka fina alster!Skrattande

#184, #185 & #211 var riktigt snygga!

MaMaMade
0

Välkommen tillbaka! Kyss

Ojojoj, som vanligt blir man grön av avundsjuka! Hur fint som helst! Gillar färgerna också…precis mina favoriter! Glad

Apropå halsbandet så har jag dragit ut ett mönster på ngt liknande…hittar det inte just nu. Har utifrån det påbörjat ett halsband med inkapslade pärlor fast i rak herringbonetub el vad man ska kalla det. Blir lite stelare, tänkte mer som en ring runt halsen…o så blir det nog lite pynt mitt fram. Har inte kommit så långt i planeringen än. Det blir iaf inget att jämföra med dina alster…*sååå* tjusiga!

Bimse
0

Mums, jättefint, jämnt och harmoniskt och "välkomment åter" får man väl säga då Skrattande

[kissidor]
0

gaaah, det är faktiskt världsklass på dina grejer tigris, så är det bara - man blir helt sjuk av att se det Skrattande!

hoppas det blir lugnare och mindre oroligt för dig framöver!

Emo
0

Som vanligt när du gör något, så blir det något alldeles extra fint, välgjort och ofta helt nytt. Alltid beundransvärt.

Alex05
0

Skönt att se dig igen! Och som vanligt helt underbara saker! Jag beundrar din skicklighet! Bollarna är så jämna o fina, hur lyckas du?

Halsbandet är nåt alldeles extra, riktigt i min smakTungan uteSkrattande!

SusannAlg
0

Superfina saker!!!!

[linda-pinda]
0

Åh, så fina saker du gör! Du är så bra på det här!!!

Tigris
0

Tack för alla uppmuntrande ord Kyss

maneki
0

Snygga alster, gillar speciellt stjärnhänget o det ovanligare halsbandet. Glad O färgmässigt är ju grått (black diamond) o koppar så fint.

BitteS
0

Du får alltid färgerna att passa så fint ihop i dina smycken. Fina saker du gjort.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.