Hjälp!
Hej!
Helt ny här, och även inom smyckestillverkning.
Hursomhelst.
Jag har beställt en sten som jag vill ha till ett smycke, helst ett armband.
Men jag vet inte hur jag ska göra.

Måtten är: 10.1 x 7.8 x 5.2mm
Det är en Helidorsten ifall ni undrar.
Någon som har ett tips eller två?
Tack på förhand.
Hej Joakim.
Om du är helt nybörjare på smycketillverkning så har du sannerligen inte valt det lättaste att börja med
men inget är omöjligt, bara olika svårt.
Den här stenen som ser ut att ha en spetsig baksida behöver en infattning i tex silver. Om du inte har något tillverkningsmaterial tex silversarg, lödutrustning mm så skulle jag vilja föreslå att du går till en guldsmedsbutik och frågar vad det kan kosta och få den infattad. Det är inte säkert att det är så dyrt. Där kan du förklara hur du hade tänkt ditt smycke så får du proffs hjälp och tips.
Om du vill göra det själv så kan jag skriva en lista på utrustning och nätsidor där du kan läsa dig till hur man infattar.
Lycka till
Ingrid-Marie
Ja jag förstod nog att det skulle vara lite svårt.
Tyvärr hittade jag inga andra stenar av just den sorten, därför blev det den.
Jag gör nog som du säger, går till guldsmed och kollar.
Tack för snabbt svar iaf.

Berätta gärna hur det går…….

annars kan du säkert få tips av andra duktiga här på hur man infattar sådana stenar med små små pärlor titta på tex allamejs trådar i medlemsgalleriet.
jodå, man skulle absolut kunna sy en infattning - men stenen är liiite för liten för att man skulle vilja göra på det viset, det skulle ta bort för mycket av stenens yta. jag håller med ingrid-marie på alla punkter
. lycka till joakim, både med att få just denna stenen att komma till sin bästa rätt i det smycke du vill ha och med kommande projekt
!
Man kan men man ska nog infatta med ännu mindre pärlor än vad jag gjort :) Maneki visade ju några finfina 22/0 om jag inte minns helt fel :D
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jag skulle nog föreslå en infattning med metalltråd, som kan göras på ganska små stenar även om det är pilligt. Att arbeta med små stenar brukar inte rekommenderas som nybörjarprojekt så det kan nog vara bra att arbeta med några större stenar först.
Mitt andra förslag hade varit att köpa färdiga infattningar, som finns i varierande utformningar. Vissa kräver lite mer kunskap om stenfattning medan andra bara är att "trycka i o klämma fast" stenen. Kräver inga förkunskaper alls. Om stenen har en normalstorlek så är det inte så svårt att finna. I alla fall inte om man söker sig utomlands (Kernowcraft, FMG). I Sverige finns mest halvfabrikat, som kräver lite mer kunskap om fattningar och lödning.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
Tack för alla svar, jag återkommer med resultatet senare. 
Det går nog bra! Börjar man med det som anses vara det svåraste blir alla andra tekniker dessto lättare när det är dags för dem! 
Välkommen o det ska bli roligt att se resultatet! 
oj förlåt läste inte måtten…
Hej igen!
Nu har jag precis gjort klart armbandet.
Pilligt var det!
Beställde lite grejer från kernowcraft som maneki tipsade om.
Det jag beställde var öglenålar, infattning för stenen, runda onyx-pärlor och ett lås.
Och här har ni slutresultatet.
Vad tycker ni?
Jag är rätt nöjd själv, det är ju mitt första.
Väldigt snyggt :) Bra jobbat!
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
infattningen blev ju jättebra, jag förstår att du är nöjd
! kul att du kunde få hjälp här
, även om vi delar vår länkdrottning maneki med andra forum också 
förresten allamej ang #6 - och vilken nål och tråd hade du tänkt att man skulle använda 
?
Jättesnyggt! Det där skulle jag inte ha ngt emot att äga. 
Så snyggt att jag nog skulle byta ut karbinlåset mot ett elegantare när jag ramlar över ett passande…om jag var du!
Inget ont menat men armbandet är så tjusigt att det är värt ett tjusigare lås…
Väldigt snyggt!
Det lyckades du bra med!
Inte den blekaste Kissidor :) Önska som nål och envishet borde passa i trådväg :D
Tackar tackar! 
Hoppas min flickvän gillar det också, det är hon som ska få det.
MaMaMade vad för lås hade du använt?

Snyggt!!
Vad ska man ha som signatur tro?
Ngt mer blingit…själv älskar jag magnetlås för de är lätta att ta på o av. Är i tantåldern med ont i fingrarna ibland så därför tänker jag på sådana saker.
Pagoni, sök på; Magnetlås, Hjärta i hjärta med strass. Det går inte att direktlänka. Kanske bara ett runt magnet i silver. Finns längre ner på sidan hos Pagoni.
Hittar inte det jag tänker på men surfa runt lite i pärlshoparna vettja!
MaMaMade: Jag ska kolla upp det.
Tack!
Jättefint och jag skulle också byta lås vid nästa tillfälle jag beställde sådana.
Funderade lite mer på hur du har fått fast stenen i din variant av infattninge och förstår inte riktigt hur du har lyckats. Tittade på Riddgem, där jag såg din sten och andra Helisorer som är en Beryl, vilken är ganska skör. I vanliga fall brukar man göra en infattning av stenar, antingen att man syr en infattning med pyttepärlor eller sänker ner den i en sarg bla för att skydda stenens baksida, där den har sina snitt som förmodligen går i en spets eller ovalt. Spetsen är ömtålig, går den av eller skadas förändras stenens lyster och djup. Så, var försiktig.
Jo men Bimse - det är väl en sådan där infattning man limmar fast stenen i o då borde ju den skydda stenen - i alla fall om jag skall tolka de råden Joacim-R fått innan o vad Joacim skrev att han köpte.
Ett jättesnyggt armband blev det av det,
men jag håller med om att det förtjänar ett mer annorlunda lås. Vilken typ av lås man föredrar är en smaksak, men eftersom du har en vacker sten så är kanske allt material i Sterling Silver? Om det är i SS så bör låset också vara det o då rekomenderar jag Silvergrejs eller Smyckerian som ju har ett vettigt utbud, sedan finns ju Sargenta också, men de båda förstnämna känns ju mer rimligt om du bara är ute efter ett lås. Ska du bara ha lås i silverfärgat/silverplätterat så kan du hitta massor med olika lås i de flesta butikerna. Här är Smycketillverknings butiklista och här är PärlPlatsens butiklista
Nu tittade jag på Kernowcraft och ser att tråden är mer platt C-formad så att den sluter om stenen som ett band, så måste det vara tror jag.

Jättefint armband o öglorna ser väldigt välgjorda ut för att vara ett förstaverk. Flickvännen kommer absolut att gilla det. 
Själv gillar jag enkla lås så jag har inget att invända mot ditt val. En sak du bör tänka på vid val av lås är att tyngden i ett armband ska ligga runt låset eftersom armbandet vid användning kommer att snurra så att den tyngsta delen ligger under handleden och den lättast ovanpå.
Jag borde förresten kanske har skrivit ut FMG:s namn. De heter Fire Mountain Gems, en stor amerikansk pärlbutik. Det är så långt o butiken så känd att det oftast blir bara förkortningen.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
#23: Cessy, ja allt är i sterling silver.
#24: Bimse, det stämmer. Jag bara "snäppte" fast stenen.
#25: maneki: FMG hittade jag faktiskt, efter lite googlande, men det jag behövde var slut så det blev kernowcraft istället.
Ang. nytt lås så får jag se vad flickvännen säger. Hon ska få det i helgen så det blir nog svårt att hinna få hem något nytt tills dess.
Om ni vill kan jag återkomma med hennes omdöme efter helgen.
Tack för all hjälp, ideér och tips!
Hon gillade armbandet.
Hann inte byta lås, men det gick bra ändå.
Tack alla som hjälpt till och tipsat.
Kul att flickvännen gillade det.
klart hon gjorde - och vad överraskad hon måste ha blivit
!